Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی تخم نوغان، باغ‌های توت، کرم ابریشم، پیله و بعد ناگهان چرخ نخ‌ریسی سنتی! اینها مناظری هستند که از ابتدای اردیبهشت تا انتهای تابستان و گاهی بیشتر می‌توانی در روستاهای راز و جرگلان مشاهده کنید.

شهرستان راز و جرگلان به علت وجود صنعت تولید فرش ابریشم به خصوص منحصر به فردترین فرش دنیا( فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ)و همچنین توتستان ها یکی از قطب های تولید پیله ابریشم در کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چند سال گذشته به واسطه توسعه توتستان ها در این منطقه و بالارفتن قیمت پیله ابریشم جمعیت بیشتری متمایل به تولید این محصول شدند تا درآمد بیشتری از آن کسب کنند اما متاسفانه امسال معادلات نوغانداران این شهرستان برهم ریخت و آن ها گلایه مند از روند پیش آمده هستند.

پیله ابریشم امسال ناجور ارزان شد

درخشان دهیار روستای یکه سعود که در بخش جرگلان واقع شده است در گفت و گو با ایسنا، گفت: قیمت خرید پیله ابریشم امسال بسیار کاهش یافته است و همین امر روند نارضایتی نوغانداران این منطقه را فراهم کرده است.

وی افزود: برخی از خانواده ها که به طور کلی تاکنون امر نوغانداری را انجام نداده بودند برای کسب درآمد و سود بیشتری در این عرصه گام برداشتند و به سختی برگ های توت را تهیه کردند اما به آن چه که می خواستند، نرسیدند.

درخشان با اشاره به اینکه امسال 182 خانوار از این روستا امر نوغانداری را انجام دادند، ادامه داد: انتظار بر این بود تا پیله های تر ابریشم تولیدی نسبت به پارسال، گران تر به فروش برسد، اما گران تر که به فروش نرسید، هیچ، قیمت نسبت به پارسال کمتر هم شد.

وی تصریح کرد: نوغانداران این روستا در سال گذشته با قیمت 90 هزار تومان پیله های ابریشم خود را فروختند اما امسال قیمت به 70 هزار تومان رسیده بود و نرخ پیله ابریشم امسال ناجور ارزان شد، این در حالی است که هزینه زیادی صرف تولید این محصول از سوی نوغانداران شده است.

دهیار روستای یکه سعود با بیان اینکه دلال ها پیله ها را خریداری کردند، خاطرنشان کرد: اوضاع اقتصادی نامناسبی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده است، نوغانداران را مجبور کرد تا به قیمت 70 هزار تومان تن دهند و فقط حدود 50 خانوار پیله های تولیدی خود را نفروختند تا تبدیل به ابریشم کنند و برای بافت فرش های ابریشم استفاده کنند.

پیله هایی که قبل از تولید توسط نوغاندار پیش فروش می شود

نجاهی دهیار روستای کلاته بهار در بخش جرگلان در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: در این روستا 100 خانوار امسال امر نوغانداری را انجام دادند اما پیله های تولیدی را به اجبار کیلویی 70 هزار تومان فروختند.

وی افزود: مردم مجبور هستند که پیله های خود را با هر قیمتی که دلال می گوید به فروش برساند چراکه گرفتاری دارند و از سوی دیگر پول این پیله ها قبلا به نوغانداران داده شده و آن ها پول را پیش خورد کرده اند و حال باید پیله ها را تحویل دهند.

نجاهی ادامه داد: بیشتر زنان و دختران این روستا بافنده فرش های ابریشمی هستند و اکنون وضعیت به گونه ای شده که پیله را با قیمت خیلی کم می فروشند و نخ ابریشم را با قیمت های بالاتری از بجنورد خریداری می کنند.

پیله های ابریشمی که بر روی دست باد کرده است

عبدالرزاق یزدانی یکی از خریداران پیله ابریشم که شرکت تولیدی فرش ابریشم را دارد نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: امسال حتی یک پیله ابریشم را هم خریداری نکردم.

وی افزود: سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان پیله ابریشم خریداری کردم اما دریغ از یک پیله که به فروش برسد و تمام پیله های خریداری شده در سال گذشته بر روی دستم باد کرده و در انبار دپو شده است.

یزدانی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل خرید پیله ابریشم مبلغ 900 میلیون تومان به من ضرر وارد شد.

وی تصریح کرد: واردات پیله و نخ ابریشم به داخل کشور سبب شد تا قیمت پیله پایین بیاید.

یزدانی خاطرنشان کرد: قیمت نخ ابریشم از کیلویی 690 هزار تومان به علت واردات به 490 هزار تومان رسیده است، بطوریکه اگر هم اکنون پیله ها را تبدیل به نخ ابریشم کنیم بازهم ضرر خواهم کرد.

توزیع 1480 جعبه تخم نوغان در راز و جرگلان

خادمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان همچنین در گفت و گو با ایسنا،گفت: یک هزار و 480 جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شد اما نسبت به سال گذشته به میزان 200 جعبه عقب تر بودیم.

خادمی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک هزار و 680 جعبه تخم توغان میان نوغانداران این شهرستان توزیع شد و میزان تولید پیله ابریشم به 55 تن رسید، افزود: پیش بینی می شود در سال جاری با توجه به مشکل پیش آمده(سرمازدگی) میزان تولید به همان 55 تن برسد و بیشتر از آن افزایش نیابد.

واردات؛ دلیل کاهش قیمت پیله ابریشم

محمدزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: واردات پیله و نخ ابریشم علت اصلی، کاهش قیمت پیله های ابریشم در سال جاری بوده است.

وی افزود: در سال گذشته 208 تن پیله ابریشم در این استان تولید شد که هنوز رقم دقیق تولید پیله مشخص نشده است.

به گفته محمد زاده شهرستان راز و جرگلان رتبه نخست کشوری در میانگین تولید پیله ابریشم را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نوغانداری ابريشم واردات خراسان شمالي گفت و گو با ایسنا سال گذشته راز و جرگلان پیله ابریشم هزار تومان تولید پیله نخ ابریشم قیمت پیله پیله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته با تولید ۳۰ درصد پیله تر کشور رتبه نخست میزان تولید را کسب کردیم، گفت: توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در بین بهره برداران پیش بینی شده است.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۷ جعبه تخم نوغان در استان گیلان توزیع شد، اظهار کرد: ۹۱۷۴ خانوار نوغاندار اقدام به پرورش کرم ابریشم کردند.

وی از تولید ۵۱۰ تن پیله تر طی مدت مذکور خبر داد و افزود: استان گیلان با تولید ۳۰ درصد پیله تر کشور رتبه نخست میزان تولید را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه ریزی ها برای توزیع تخم نوغان در سال جاری، تاکید کرد: توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در بین بهره برداران پیش بینی شده است.

محمدی با بیان اینکه قیمت هر کیلو پیله تر ابریشم گیلان در سال گذشته به طور متوسط ۲۴۰ هزار تومان بود، عنوان کرد: کمیته امداد استان گیلان اقدام به خرید ۶۷ تن پیله تر کرد.

وی همچنین از توزیع ۶۴ هزار و ۸۵۰ اصله نهال توت در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در سال جاری نیز توزیع ۱۴۶ هزار اصله نهال توت در گیلان انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۸۰۰۰ جعبه تخم نوغان سال ۱۴۰۱ تولید داخل بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ هزار جعبه رسید، گفت: طبق برنامه ریزی ها در سال جاری، حدود ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان تولید داخل را توزیع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید و بهره وری نوغانداری استان، ۵۴۰۰ خانوار بهره‌بردار استان گیلان را آموزش دادیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه