Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:16:11 GMT

کشف پناهگاه زیرزمینی در گناباد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۶۰۴۴

کشف پناهگاه زیرزمینی در گناباد

ایسنا/خراسان رضوی در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق 5 متری زمین کشف شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد، این پناهگاه زیرزمینی در زیر مناطق  مسکونی روستای رضویه واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری  گناباد با اعلام این خبر گفت: در بررسی‌های  اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از 90 متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا شناسایی افزود: به اشتباه  عده‌ای از آن به عنوان شهر زیرزمینی یاد می‌کنند که نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

وی در توضیح ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی گفت: پناهگاه زیرزمینی  پدیده‌ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق 5 تا 20 متری  ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستای بوده است. این پناهگاه‌ها در مناطقی که اکثرا در معرض حمله دشمن و یا راهزنان بوده است، بیشتر جنبه دفاعی داشته و گاه برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه  استفاده  می‌شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاع یک متر پر شده ، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

وی گفت: در این پناهگاه حدود 90 متر دالان و 3 اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه آن حدود 250 سال تخمین زده می‌شود ولی تعیین  قدمت دقیق‌تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر  است.

شناسایی عنوان کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستاهای کلات و دیسفان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده‌اند.

شایان ذکر است روستای رضویه با جمعیتی بالغ بر 80 نفر در 20 کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه‌های سیاه کوه واقع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پناهگاه میراث فرهنگی کاخک گناباد پناهگاه زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت

علی اصغر اکبری رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال از مجموع این اعتبار برای ساخت و تکمیل هشت زمین چمن ورزشی در شهر‌های کاخک و روشناوند، محله نوغاب و استادیوم ورزشی ملت شهر گناباد و روستا‌های سقی، کلات، باغ آسیا و ریاب از توابع این شهرستان تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار نیز برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند و پنج میلیارد ریال هم به خانه جوان گناباد تخصیص یافت.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند از توابع بخش مرکزی این شهرستان به عنوان بزرگترین گود باستانی شرق کشور از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ میلیارد ریال توسط خیران برای ساخت آن تخصیص پیدا کرد.

اکبری افزود: از محل اعتبارات دولتی هم طی یک سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال و امسال هم ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند تخصیص یافت و این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجراست و نیمه نخست امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: با وجود این که ساختمان خانه جوان شهرستان گناباد در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان نخستین خانه جوان استان خراسان رضوی افتتاح شد ولی به دلیل تکمیل نبودن امکانات هنوز به بهره برداری نرسیده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت خانه جوان گناباد در زمینی به وسعت ۶۶۰ متر مربع و با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و این طرح هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما هنوز زیرساخت‌های آب، برق، گاز، تلفن و سایر تجهیزات مورد نیاز آن تامین نشده است.

اکبری افزود: ۲۵ میلیارد ریال طی یک سال و نیم گذشته برای تکمیل خانه جوان گناباد تخصیص یافت و برای بهره برداری نهایی آن ۱۵ میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۴ طرح ورزشی با صرف اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال طی سال گذشته در این شهرستان اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها زمین چمن مصنوعی و خانه ورزش روستا‌های رهن، مند، ریاب، گوهردشت، نوده، روچی، نوده میرمحراب، فودنجان و نجم آباد و آماده سازی مرحله نخست گود باستانی روستای بیلند و سه سالن و باشگاه ورزشی در گناباد و بیدخت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در گناباد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • راه اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  •  میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • اجتماع دانشگاهیان گناباد در حمایت از خیزش ضد صهیونیستی
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!