Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@13:08:15 GMT

گرانی افسارگسیخته حبوبات در یزد همچنان جولان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۶۲۴۷

گرانی افسارگسیخته حبوبات در یزد همچنان جولان می‌دهد

بررسی‌های میدانی از وضعیت قیمت حبوبات، نشان می‌دهد که نه تنها شاهد کاهش قیمت نبوده‌ایم بلکه حتی قیمت‌ها در مواردی افزایش نیز داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، اوایل ادیبهشت ماه بود که یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، از افزایش بی‌سابقه قیمت حبوبات در یزد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعباس حسینی مطلق در این ارتباط گفت: عدس در حالی که با قیمت هفت هزار تومان عرضه می‌شد و در شب عید به نه هزار تومان هم رسید در حال حاضر به قیمت 18هزار و 500 تومان رسیده است.

وی ادامه داد: نخود از قیمت هفت هزار و 500 به قیمت 12هزار و 500 تومان، لپه از 13 هزار تومان به 26 هزار تومان، لوبیا قرمز از 12هزار و 500 به 26 هزار تومان، لوبیا چیتی از 15هزار و 500 به 26 هزار تومان و ماش از 14 هزار به 27 هزار تومان رسیده است.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی یزد عنوان کرد: قیمت حبوبات بسته‌بندی شده نسبت به حبوبات فله‌ای با افزایش قیمت بیشتری مواجه بوده است به‌گونه‌ای که نخود بسته‌بندی با وزن 800 گرم هم اکنون به قیمت 30 هزار تومان برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود و بسته‌بندی‌های 800 گرمی لوبیا قرمز، لپه، عدس نیز به همین ترتیب تقریبا به قیمت 30 هزار تومان برای مصرف‌کننده رسیده است.

چرایی افزایش قیمت حبوبات در یزد

انتشار این خبر در یزدرسا، واکنش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد را به دنبال داشت.

سید مسعود عظیمی در این ارتباط گفت: یکی از دلایل این افزایش قیمت، واردات کمتر به ویژه در اسفندماه است که البته تمام دنیا بخاطر شیوع ویروس کرونا با این مسئله درگیر است؛ همچنین کمبود عرضه در قبال این محصولات نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: به دنبال این موضوع ستاد تنظیم بازار کشور طی تصمیمی که اتخاذ شده بود به شرکت بازرگانی ایران اعلام کرده که برای اضافه شدن عرضه حبوبات مورد نیاز مردم جهت تأمین آن‌ها با ارز نیمایی اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد عنوان کرد: دور بودن تا فصل برداشت حبوبات نیز یکی دیگر از عواملی است که به این افزایش قیمت دامن زده است و این مسئله‌ای است که کل کشور به مبتلابه آن است؛ این در حالی است که استان یزد نیز تولیدکننده حبوبات در کشور نیست.

عظیمی تأکید کرد: انتظار می‌رود با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و اقدامات دولت جهت تعادل در این بازار شاهد حل و فصل این مشکل باشیم.

قیمت‌ها به حالت قبل برمی‌گردد!

همچنین معاون امور بازرگانی سازمان صمت یزد در پاسخ به خبرنگار یزدرسا درباره چرایی افزایش قیمت حبوبات گفت: با شیوع کرونا واردات حبوبات با کاهش مواجه بوده و کاهش عرضه نیز بر افزایش این قیمت‌ها دامن زده است و تقریبا تمام کشور درگیر این موضوع هستند و فقط به یزد اختصاص ندارد.

علی افشارپور با بیان اینکه قیمت حبوبات مانند قیمت میوه براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و قیمت مشخص شده‌ای ندارد، ادامه داد: با توجه به مشکلات کاهش عرضه و کاهش واردات قیمت افزایش پیدا کرده است و براساس مصوبه تنظیم بازار کشور، بازرگانی دولتی موظف به خرید و تامین حبوبات با استفاده از ارز نیمایی شده است.

وی تصریح کرد: با اقدام بازرگانی دولتی مبنی بر خرید و توزیع حبوبات قطعا در همین اردیبهشت‌ماه قیمت‌ها به حالت قبل برمی‌گردد و بازار حبوبات تنظیم می‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت یزد چند روز بعد و در گفتگویی دیگر با خبرنگار یزدرسا گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، بازرگانی دولتی موظف به خرید و تأمین حبوبات با استفاده از ارز نیمایی شده است.

افشارپور گفت: زمانی شاهد کاهش قیمت حبوبات و تعادل بازار خواهیم بود که این مصوبه اجرایی شود اما تا کنون چیزی در این رابطه به ما اعلام نشده است.

همچنین جلیلی‌پور رئیس صنف خواربار یزد با اشاره به افزایش بیش از دو برابری قیمت حبوبات گفت: قیمت حبوبات بسته‌بندی شده نیز به دلیل هزینه بسته‌بندی هفت تا هشت درصد بیش از قیمت حبوبات فله‌ای به فروش می‌رسد اما باید توجه داشت که این قیمت‌ها پایدار نیست و به زودی قیمت‌ها به حالت قبل برمی‌گردد.

جولان قیمت‌های افسارگسیخته همچنان ادامه دارد

اما همه این وعده‌ها پیرامون کاهش قیمت حبوبات در یزد در حالی است که حضور خبرنگار یزدرسا در تعدادی از مغازه‌ها و گزارش میدانی وی از وضعیت قیمت حبوبات، نشان می‌دهد که نه تنها شاهد کاهش قیمت نبوده‌ایم بلکه حتی قیمت‌ها در مواردی افزایش نیز داشته است.

بر این اساس هم اکنون، نخود 800 گرمی بسته‌بندی شده در مغازه به قیمت 20 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت لپه بسته‌بندی شده 800 گرمی نیز حدود 34 هزار تومان است.

این در حالی است که یک بسته 800 گرمی عدس 30 هزار تومان قیمت خورده است. بسته‌بندی 800 گرمی انواع لوبیا (قرمز، چیتی، سفید، چشم بلبلی) نیز از 26 تا 34 هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت فروش فله‌ای هر کیلو عدس 18 هزار تومان و قیمت فروش فله‌ای هر کیلو نخود نیز 13 هزار تومان است. این در حالی است که هر کیلو لپه با قیمت 26 هزار تومان بصورت فله‌ای به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو لوبیا چیتی و لوبیا قرمز 24 هزار تومان و لوبیا چشم یلبلی نیز 25 هزار تومان است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بسته بندی شده حبوبات در یزد افزایش قیمت قیمت حبوبات هزار تومان کاهش قیمت هزار و 500 قیمت ها فله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۶۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد