Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصب دکل‌های متعدد مخابراتی در محله‌های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی‌های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ایمنی و رعایت قوانین نیز در این اقدام زیر سوال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال های اخیر، افزایش شمار ایستگاه های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است، اما این امر با توجه به امواجی که این آنتن ها ساطع می کنند، نگرانی هایی از حیث خطرساز بودن این امواج پدید آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌های علمی حاکی از آن است که تلفن‌های همراه یکی از منابع اصلی تولید امواج الکترومغناطیسی هستند و دانشمندان بر این عقیده‌اند که استفاده از این وسیله ارتباطی و همچنین قرار گرفتن در میدان مغناطیسی دکل‌های مخابراتی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.

احتمالا شما هم از خطرات آنتن های مخابراتی بسیار شنیده اید، BTS ها همان ایستگاه فرستنده و  گیرنده‌ ای هستند که در نقاط مختلف شهر و  جاده ها نصب شده و به کمک شبکه‌ سلولی آنها، آنتن‌دهی صورت می‌گیرد و در این جا سوالی که مطرح است این است که آیا این امواج برای بدن و سلامتی اثر سوئی دارند یا خیر؟‌

دغدغه شهروندان تربتی از نصب دکل های متعدد مخابرات

نصب دکل های متعدد مخابراتی در محله های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ایمنی و رعایت قوانین هم مزید بر علت شده است.

جمعی از مردم محله هاشمیه در محدوده میدان امام حسین علیه السلام در پیامی مردمی با ابراز نگرانی از دکل در حال نصب در این محل نوشته اند، از زمانی که زمزمه نصب آنتن در چند قدمی خانه های ما شنیده شده به هر دری زدیم تا صدای ما را بشنوند و این خیال ناصواب و خطرناک را از سر دور کنند، اما هیچ فایده ای نداشت. بارها گفتیم که در این خانه ها بعضا بیمارانی زندگی می کنند که جان بی دفاعشان طاقت امواج سهمگین این آنتن ها را در چند قدمی شان ندارد، اما ظاهرا گوشی برای شنیدن نیست.

شهروندان معترض می‌گویند: در شرایطی که ساخت یک دیوار کوچک در سطح شهر نیازمند مجوز از شهرداری است چگونه یک دکل مخابراتی که دارای اثرات بسیار خطرناکی برای سلامت مردم دارد در این محله مسکونی احداث می‌شود.

یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نصب دکل مخابراتی در محله هاشمیه در یک منزل مسکونی و در یک کوچه بن بست که چهار اطراف آن را منازل مسکونی یک تا چند طبقه قرار گرفته علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات، مشکلات دیگری را هم بوجود اورده است.

وی می افزاید: زیر ساخت این دکل توسط پیمانکار در شرایطی در حال انجام است که از طرف دیوار تا محل نصب دکل فقط یک تا دو متر فاصله دارد و این در حالی است که در ماده ۱۱ و ۱۲ قانون نصب دکل های مخابراتی به این نکته تاکید شده که دکل های مخابراتی نباید در مهدهای کودک و مدارس باشند و نصب هر دکل باید با از پای خارجی ترین دیوار آن ۵۰ متر فاصله داشته باشد.

این شهروند به این نکته هم اشاره کرد که در دبستان حضرت قائم عجل الله در محدوده همین محله یک دکل مخابراتی نصب شده که طبق قانون نصب دکل های مخابراتی در مدارس و مهد کودک ها نیز ممنوع است.

دیگر شهروند این محله می افزاید: وقتی به مدیر شرکت مخابرات مراجعه کردیم یک نامه از دادستانی کل استان به ما نشان داده که شرکت مخابرات می تواند دکل ها را در مکانهای مختلف نصب کند اما در همین نامه دادستانی به این نکته هم اشاره کرده که نصب دکل ها با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی باید انجام شود.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که استاندارد ملی ایران چه حدودی را برای میران تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی تعیین کرده و آنتن‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس باید در چه فاصله‌ای از اماکن مسکونی نصب شوند؟

از سوی نهادهای مسوول بارها اعلام شده که تشعشعات پرتوهای رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین‌شده است، با این وجود شهروندان درصورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج آن اعلام شود.

اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چقدر هم که میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک باشد، اما به مرور در معرض دائم این تشعشعات قرار گرفتن، می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.

محمد اسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی غدد و سرطان در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بهشتی در مصاحبه‌ای که با خبر‌آنلاین داشت، تاکید کرد: «دکل های تلفن همراه، سرطان‌زا هستند.

همچنین یک استاد برق و مخابرات در دانشگاه فردوسی در مصاحبه ای دیگر اظهار کرد: افرادی که برحسب کار روزانه‌ خود مجبورند در محل نزدیک با دکل‌های مخابراتی قرار بگیرند، سلامتی خود را در درازمدت از دست می‌دهند.

دانشمندان همچنین می‌گویند: تضعیف سیستم دفاعی بدن، ابتلا به بیماری آلزایمر، تخریب DNA سلول‌ها و ابتلا به سرطان، افسردگی، کم اشتهایی، سردرد، چشم درد، تاثیرات سوء بر روی کودکان را گوشه‌ای از عوارض این امواج می‌دانند.

شهروندان محله هاشمیه اعلام کردند که شکایت خود را در قالب استشهاد به شهرداری و دادستانی اعلام کردند اپا ظاهرا امیدی به آن ندارند و دست به دامان رسانه ها شدند.

رییس شرکت مخابرات تربت حیدریه در این خصوص گفت: امواج سایت های موبایلی یا همان دکل ها هیچ تاثیر تخریبی بر انسان و ساخت های زنده ندارد و میزان تشعشع امواج سایت های موبایلی یک صدم حد مجاز بوده که برای عموم مردم کاملا بی خطر است.

مهرانفر اظهار کرد: خطر ناشی از گوشی های همراه که در مجاورت سر انسان و بدن قرار می گیرند بسیار بیشتر از تابش ناشی از این دکل های موبایلی است.

وی به شهروندان اطمینان داد که شرکت مخابرات فقط برای رفاه حال مردم این منطقه اقدام به نسب سایت نموده و همه جوانب سلامت مردم را در نظر گرفته است.

حسین رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به طور کلی نمی شود منکر اثرات مخرب تشعشعات اللکترو مغناطیسی شد اما این تشعشعات باعث برکاتی هم است، از جمله ارتباطاتی که بین انسانها در عصر حاضر شکل گرفته و در گذشته وجود همین امکانات جزء آمال و آرزوهای بشر بوده است.

وی تصریح کرد: حالا به هر شکل این تشعشعات شکل گرفته و تبعات خود را دارد و به صورت ملموس می توانید ببیند که در دل این تشعشعات اثراتی نهفته است، مثلا در یک مایکروفر از این تشعشعات استفاده می شود و توسط آن گوشت در زمانی کوتاه پخته می شود و براحتی می توان فهمید که اثراتی دارد.

رضایی خاطر نشان کرد: تفاوتی بین پهنای باند و توان تشعشعات و بازه فرکانسی مورد استفاده وجود دارد و ماهیت همه اینها یکی است و هر کدام روی یک بافتی اثر می‌گذارند و عوارض خاص خودش را دارد.

این دانش آموخته رشته مخابرات اظهار داشت: ما اگر روی امواج صوتی آکوستیکی متمرکز شویم می بینیم که یک سنگ را در کلیه یک انسان توسط این امواج خورد می کنیم و امواج الکترو مغناطیسی هم اثرات مخربی را در محدوده فرکانسی‌ خود دارد.

اعمال نفوذ ذی نفعان برای به حاشیه بردن تحقیقات علمی سنجش خطرات در دنیا

این استاد دانشگاه خاطر نشان می کند: نه در شهرهای کشورمان ایران بلکه در کشورهای صنعتی دنیا، شرکت هایی که از کنار این صنعت، منفعت زیادی می‌برند متاسفانه با اعمال نفوذ باعث می شوند که مسیر نتایج تحقیقات علمی که منجر به محک و میزان تخریب این امواج می شود منحرف شده و این مسئله به حاشیه برده می شود.

رعایت فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری مصالحه بین منفعت و ضرر دکل‌ها

دانش آموخته رشته مخابرات در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه راهکاری برای کمتر ضرر دیدن از این امواج و بهره‌مندی از مزایای آن وجود دارد، می‌افزاید: رعایت فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری با دکل های مخابراتی اپراتورهای تلفن همراه در واقع می تواند مصالحه ای بین مزایا و اثرات مثبت آن و اثرات مخرب برای سلامتی انسان باشد.

طی هفته اخیر جمعی از شهروندان تربت حیدریه در پیامی های مردمی با ابراز نگرانی از دکل های در حال نصب در محله‌های مختلف این شهر نوشته‌اند: از زمانی که زمزمه نصب آنتن در چند قدمی خانه های ما شنیده شده به هر دری زدیم تا صدای ما را بشنوند و این خیال ناصواب و خطرناک را از سر دور کنند، اما هیچ فایده‌ای نداشت. بارها گفتیم که در این خانه ها بعضا بیمارانی زندگی می کنند که جان بی دفاعشان طاقت امواج سهمگین این آنتن ها را در چند قدمی شان ندارد، اما ظاهرا گوشی برای شنیدن نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دکل های مخابراتی دکل های مخابرات تلفن همراه شرکت مخابرات تربت حیدریه نصب دکل چند قدمی نصب دکل ها آنتن ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • بارش‌های بهاری میهمان استان قزوین 
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • واگذاری اراضی طرح ملی مسکن روستایی در تربت حیدریه
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت