Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:31:39 GMT

سلامتی حق همه انسان‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۷۸۴۲

سلامتی حق همه انسان‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی هرساله سازمان بهداشت جهانی و همه کشورها روز جهانی اهداء خون، 14 ژوئن را گرامی داشته و مراسم این روز را برگزار می‌کنند. روز جهانی اهداء خون برای قدردانی از داوطلبان اهداء‌کننده خون و تشویق اهداء خون و گرامیداشت اهداءکنندگان جدید به‌ویژه با نشان دادن چگونگی نجات و تغییر زندگی افراد نیازمند برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز با شعار "اهداء خون، اهداء زندگی" و با اشاره به دلگرمی و انسجام در اهداء خون و مراقبت از دیگران است.

یکی از اهداف این روز تشویق افراد جوان است تا جمعیت اهداء‌کنندگان کاهش نیابد و ذخایر خونی حفظ شوند و اهداء خون منظم موردتوجه قرار گیرد. سالانه با اهداء خون جان میلیون‌ها نفر نجات می‌یابد و بهبودی و سلامتی بیمارانی که دارای بیماری خاص یا جراحات، عمل یا مشکلات زایمان هستند تضمین می‌شود. ذخایر خون نیز در بلایای طبیعی و انسانی ضروری هستند. برخی از گروه‌های خونی نادر هستند، بنابراین افزایش نیاز به انواع نادر اهداءکننده نیز بخشی از این رویداد است. روز جهانی اهداء خون بر نیاز افراد به خون اهداء شده تاکید دارد.

بسیاری از کشورها کمبود اهداء کننده خون‌دارند و روز جهانی اهداء خون برای افزایش آگاهی از اهمیت اهداء خون و نجات افراد در این کشورها بسیار حیاتی است.

خون سالم هم برای درمان و هم برای مداخلات فوری ضروری است. اهداء خون کمک می‌کند تا بیمارانی که در شرایط تهدیدکننده زندگی قرار دارند، زندگی طولانی‌تر و باکیفیت بالاتری داشته باشند.همچنین از روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی پشتیبانی می‌کند. خون برای معالجه مجروحان در مواقع اضطراری (حیات طبیعی، حوادث، درگیری‌های مسلحانه و غیره) بسیار حیاتی است و نقش مهمی در زندگی مادران در مراقبت از مادر و نوزاد دارد.

اما دسترسی به خون سالم هنوز از امتیازاتی است که کشورهای معدودی آن را دارا هستند. اکثر کشورهای کم‌درآمد و متوسط برای تهیه خون ایمن و قابل‌دسترس تلاش می‌کنند، زیرا کمک‌های مالی کم و تجهیزات آزمایش خون کمیاب است. در سطح جهان ، 42درصد ذخایر خون مربوط به کشورهایی با درآمد بالاست که محل زندگی فقط 16درصد از جمعیت جهان است.

تامین خون کافی از خون سالم فقط با کمک‌های منظم اهداء‌کنندگان خون داوطلب تامین می‌شود. به همین دلیل است که مجمع جهانی بهداشت در سال 2005 برای تشکر از اهداء‌کنندگان خون و تشویق بیشتر مردم به اهداء خون، روز خاصی را تعیین کرد. روز جهانی اهداء خون هرساله در 14 ژوئن برگزار می‌شود. این روز علاوه بر تشکر از اهداءکنندگان خون، روزی برای افزایش آگاهی در موردنیاز جهانی به خون ایمن و چگونگی مشارکت همه است.

برای اطمینان از دسترسی افراد و جوامع به خون و فرآورده‌های خونی ایمن و باکیفیت، در شرایط عادی و اضطراری، اهداء خون در سراسر دنیا ضروری است.

این روز و موضوع آن فراخوانی برای اقدام دولت‌ها، مقامات بهداشتی ملی و خدمات انتقال خون ملی برای تامین منابع کافی و ایجاد سیستم‌ها و زیرساخت‌ها برای افزایش جمع‌آوری خون از اهداءکنندگان داوطلب، مراقبت از اهداءکننده، ترویج و پیاده‌سازی استفاده بالینی مناسب از خون، راه‌اندازی سیستم‌های نظارت و نظارت بر کل زنجیره انتقال خون است.


 

اهداء خون، اهداء زندگی

هرچند ثانیه یک نفر به خون احتیاج دارد.

انتقال خون و فرآورده‌های خونی هرساله میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد.

سلامتی حق انسان است و همه افراد در جهان باید به خون ایمن دسترسی داشته باشند.

اهداء منظم خون در سراسر دنیا برای اطمینان از دسترسی افراد و جوامع به خون و محصولات خونی مطمئن و باکیفیت لازم است.

هرکسی می‌خواهد خون اهداء کند، باید تصمیم بگیرد که داوطلبانه باشد، به‌طوری‌که همه کشورها منابع خون کافی داشته باشند.

تضمین امنیت و رفاه اهداءکنندگان خون بسیار مهم است. این امر به ایجاد تعهد به اهداء خون منظم کمک می‌کند.

دسترسی به خون و فرآورده‌های بی‌خطر برای پوشش جهانی سلامت و یک مولفه اصلی سیستم‌های درمانی موثر است.

مراقبت از افراد با خون و فرآورده‌های خونی

زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان.

کودکان مبتلا به کم‌خونی شدید به دلیل مالاریا و سوءتغذیه.

بیماران مبتلا به اختلالات خون و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و کمبود ایمنی.

افراد آسیب‌دیده در مواقع اضطراری ، بلایای طبیعی و تصادفات.

بیماران تحت عمل جراحی پیشرفته پزشکی و جراحی.

نقش دولت‌ها، مقامات بهداشت ملی و خدمات خون ملی

اطمینان حاصل کنید که سیستم‌ها و زیرساخت‌ها برای افزایش جمع‌آوری خون از اهداءکنندگان داوطلبانه و غیرمستقیم منظم وجود دارد.

ایجاد و تقویت سیستم‌های تضمین کیفیت خون و فرآورده‌های خونی برای اطمینان از خون و فرآورده‌های خونی.

ارائه مراقبت باکیفیت از اهداءکنندگان

ترویج و اجرای استفاده بالینی مناسب از خون

و نظارت بر زنجیره انتقال خون


 

تعهد افراد

هر فردی می تواند اهداء کننده خون شود و به جهانی‌شدن مکانی سالم برای زندگی کمک کند.

متعهد شوید که اهداءکننده خون منظم شوید.

دوستان و خانواده خود را تشویق کنید تا اهداء کننده خون منظم شوند.

از گروه خونی خود مطلع شوید و به‌عنوان یک اهداء کننده خون ثبت‌نام کنید.

از طریق شبکه‌های اجتماعی در روز جهانی اهداء خون شرکت کنید.

وزارتخانه‌های بهداشت

سازماندهی و شرکت در فعالیت‌های مجازی برای بزرگداشت روز جهانی اهداء خون و ترویج اهداء خون داوطلبانه.

نقش مهم اهداءکنندگان خون را در تحقق هدف "خون سالم، نجات جان‌ها" تصدیق کنید.

تامین منابع و زیرساخت‌ها برای تسهیل اهداء خون داوطلبانه.

از توسعه خدمات انتقال خون هماهنگ در سطح کشور که دسترسی عادلانه به انتقال خون مطمئن و باکیفیت برای کل جمعیت فراهم می‌کند، پشتیبانی کنید.

سیستم‌های تضمین کیفیت را برای خون و فرآورده‌های خونی در نظر بگیرید.

مواد روز جهانی اهداء خون سازمان بهداشت جهانی را در مراکز درمانی بارگیری و توزیع کنید.

در مورد اهمیت اهداء خون و موفقیت‌ها و چالش‌های کشور خود در تامین نیازهای ملی خون، با رسانه‌ها صحبت کنید.

خدمات ملی انتقال خون

اطلاعات مربوط به اهمیت دادن خون را منتشر کنید.

مطالب تبلیغاتی را از وب‌سایت کمپین جهانی اهداء خون پخش‌کنید.

جشن روز جهانی اهداء خون مجازی ترتیب دهید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 دعوت از سیاستمداران برجسته، افراد مشهور و قهرمانان ورزشی برای تهیه فیلم یا برقراری ارتباط در مورد اهمیت اهداء خون. تولید و پخش مواد تبلیغاتی از طریق وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی.  بازدیدهای مجازی از مراکز خون و دعوت از مردم برای کسب اطلاعات در مورد اهداء خون و انتقال خون.  ترویج داستان‌های موفقیت اهداء خون و اهداءکنندگان خون در رسانه‌های خود.  زیرساخت‌های لازم برای اهداء خون و مراقبت از اهداءکنندگان خون را بهبود بخشید.  توجه خود را به بهداشت و مراقبت از اهداءکنندگان متمرکز کنید و به افراد اهداء کننده خون خدمات باکیفیت ارائه دهید.


 

چه کسی می‌تواند خون اهداء کند

بیشتر مردم می‌توانند خون اهداء کنند. برای تبدیل‌شدن به یک اهداء‌کننده خون برخی از ملزومات اساسی وجود دارد که باید آن‌ها را برآورده سازید.

در زیر چند دستورالعمل اساسی ذکرشده است:

سن

افراد 18 تا 65 ساله می‌توانند خون اهداء کنند.

در بعضی از کشورها قوانین ملی به افراد 16 تا 17 ساله اجازه می‌دهد که به‌شرط اینکه معیارهای جسمی و خون‌شناسی موردنیاز را انجام دهند، اهداء کننده خون باشند.

در برخی از کشورها اهداءکنندگان عادی بالای 65 سال ممکن است به تشخیص پزشک مسؤول پذیرفته شوند. حد بالای سنی در برخی از کشورها 60 سال است.

وزن

افراد اهداء کننده باید حداقل 50 کیلو وزن داشته باشند.

سلامتی

شما باید درزمانی که خون اهداء می‌کنید از سلامتی خوبی برخوردار باشید.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، گلودرد، معده درد یا هرگونه عفونت دیگر نمی‌توانید اهداء کننده باشید.

اگر اخیرا تاتو کردید، نمی‌توانید به مدت 6 ماه از تاریخ تاتو کردن اهداء‌کننده خون باشید.

اگر برای جراحی جزئی به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌اید، باید 24 ساعت از آن بگذرد و حتی در برخی موارد تا یک ماه مجوز اهداء خون ندارید.

اگر حداقل سطح هموگلوبین برای اهداء خون را نداشته باشید ، نباید خون اهدا کنید.

سفر

سفر به مناطقی که عفونت‌های ناشی از پشه بومی هستند، به‌عنوان‌مثال عفونت‌های ویروس مالاریا، دنگو و ویروس زیکا ممکن است منجر به تعویق اهداء خون می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد صلاحیت اهداء خون

دستورالعمل‌های واجد شرایط بودن ملی باید در صورت اهداء خون در خدمات خونی در کشورهای خاص رعایت شود. برای اطلاع از اینکه آیا شرایط بهداشتی ، دارویی ، حرفه‌ای یا سابقه مسافرتی می‌تواند بر توانایی شما در دادن خون تاثیر بگذارد ، لطفاً اطلاعات دقیق را در خدمات خون ملی یا محلی جستجو کنید.

منابع:

thalassaemia.org.cy

awarenessdays.com

paho.org

who.int

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز جهانی اهداء خون خون و فرآورده های خونی روز جهانی اهداء خون اهداءکنندگان خون اهداء کننده خون برای افزایش داشته باشند اهداء خون زیرساخت ها انتقال خون اهداء کنند خون اهداء سیستم ها خون منظم خون سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از ذخیره ۳۳۵۰ واحدی گروه‌های خونی در این استان خبر داد.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به میزان ذخیره گروه‌های خونی در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر میزان ذخیره گروه‌های خونی در استان اصفهان برابر با ۳۳۵۰ واحد، معادل ۸.۳ روز و میزان ذخیره گروه‌های خونی در شهرستان اصفهان برابر با ۲۲۰۳ واحد، معادل ۶.۶ روز است.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته به ازای هر روز کاری، ۵۸۰ نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کرده بودند، افزود: از این تعداد، ۴۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به نیاز استان اصفهان به مراجعه روزانه ۶۴۰ نفر برای اهدای خون تصریح کرد: اهدای خون علاوه بر کمک به سلامت نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی، به سلامت فرد اهداکننده نیز کمک می‌کند.

دهراب‌پور ادامه داد: با توجه به اهمیت مایع حیات‌بخش خون، انتظار می‌رود شهروندان همانند همیشه اهدای خون را مد نظر داشته باشند و به یاری هم‌نوعان خود بشتابند.

کد خبر 749972

دیگر خبرها

  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • ۳هزار و ۳۸۳ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمندان اهداء شد
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟