Web Analytics Made Easy - Statcounter

 در حال حاضر و برخلاف پیش‌بینی‌های اشتباه قبلی، روشن شده است که ویروس جدید کرونا  برای مدتی طولانی با ما خواهد بود.

مارک لیپسچ، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشگاه هاروارد به نیویورک تایمز گفت: "اینکه دقیقا (این ویروس) چه مدت باقی خواهد ماند را باید دید؛ آنچه واضح است این است که مسئله اصلی، مدیریت آن طی ماه‌ها، حتی تا چند سال آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبور از اوج بیماری، بر خلاف آنچه برخی افراد معتقد هستند، آنقدرها مهم نیست."

اجرای یک مرحله‌ای فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، تعطیلی مدارس و محل‌های کاری، محدود کردن رفت‌و‍‌آمد و اجتماعات، قرنطینه شدید و طولانی در درازمدت موثر نخواهد بود.

برای این که بتوانیم انتظارات خود را مدیریت کنیم و بر این اساس امور زندگی را تحت کنترل بیاوریم، بهتر است این پاندمی را به صورت یک موج سالیتون در نظر بگیریم، موجی که به حرکت خود بر اساس قدرت ذاتیش در مسافتی طولانی ادامه می‌دهد. 

موج پیش رونده‌ای که مربوط به این همه‌گیری است، برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی و قبل از کاهش، همراه ما خواهد بود؛ البته با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاست‌های موجود، ابعاد متنوع و پویایی را در طول زمان و مکان به نمایش می‌گذارد.

دکتر لیپسچ یکی از نویسندگان دو پژوهش اخیر است که مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینسوتا و نیز مدرسه چان در مجله ساینس منتشر کرده‌اند و انواع مختلفی از موج همه‌گیری را توصیف می‌کنند.

لیسپچ معتقد است بین پیش‌بینی آب و هوا و الگوسازی بیماری شباهت وجود دارد و هر دو با کمک توضیحات ساده ریاضی درباره نحوه کار یک سیستم قابل پیش‌بینی هستند. البته تغییر آب و هوا امری ناشدنی است اما در مورد بیماری، با تعادل و هماهنگی عوامل روانی، جامعه شناختی، اقتصادی و سیاسی روند همه گیری قابل تغییر خواهد بود.

در مورد همه‌گیری کرونا سه روند قابل تصور است:

سناریو شماره یک: موج اولیه از موارد ابتلا اتفاق می‌افتد، که در حال حاضر رویت می‌شود، و به دنبال آن یک روند مداوم و پرتحرک از قله ها و دره ها، اوج و سقوط میزان ابتلا، رخ می‌دهد و به تدریج طی یک یا دو سال کاهش می‌یابد.

سناریو شماره ۲: موج فعلی با موجی به مراتب بزرگتر در پاییز یا احتمالا زمستان تعقیب خواهد شد که پس از آن با امواج کوچکتری دنبال خواهد شد، مشابه آنچه در طول همه‌گیری های آنفولانزای ۱۹۱۸ رخ داد. (مشهور به آنفلوانزای اسپانیایی)

سناریو شماره ۳: یک اوج بهاری شدید را نشان می‌دهد که به آهستگی کاهش می‌یابد و با فراز و نشیب‌های کمتری دنبال می‌شود.

در نتیجه هر روندی که محقق شود (با فرض موفقیت اقدامات کاهش مداوم و انتظار برای به نتیجه رسیدن واکسن)، باید حداقل برای ۱۸ تا ۲۴ ماه دیگر برنامه‌ریزی داشته باشیم تا فعالیت‌های مهم در راستای کنترل و درمان کووید ۱۹، با وجود نقاط پرخطر در مناطق  متنوع جغرافیایی، ادامه پیدا کند.

نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد روند حرکت موج بیماری با دوره‌های فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی نسبت روشنی دارد. در این نمودار بخش‌های آبی رنگ دوره‌های فاصله گذاری را نشان میدهد و نمودار موجی قرمز رنگ نیز شدت ابتلا به بیماری را ترسیم کرده است.

فاصله‌گذاری در زمان افزایش آمار ابتلا از سر گرفته می‌شود و با کاهش آمار ابتلا به میزان مشخصی که بنابر مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت است، برداشته می‌شود. یکی از دلایل اصلی این اقدام کنترل فشار وارد شونده به سیستم درمانی است. 

همچنین به نظر می‌رسد اثرات فصلی و کند شدن گسترش بیماری در فصول گرم نیز قابل بررسی باشد زیرا اثرات فصلی دوره های فاصله گذاری اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و زمان بیشتری را برای دوره‌های فاصله اجتماعی فراهم می‌کند.

با این حال امسال، اثرات فصلی به احتمال زیاد، تاثیری حداقلی خواهد داشت زیرا بخش بزرگی از جمعیت هنوز مستعد ابتلا به ویروس در تابستان هستند و ناشناخته‌های دیگری نیز وجود دارد؛ بنابراین نمی‌توان با استناد به مطالعاتی که روی رفتار فصلی آنفولانزا شده است، به تنهایی، رفتار ویروس کرونا را در ماه‌های تابستان آینده پیش‌بینی کرد.

آنچه در کل واضح است این است که یک تلاش یک‌طرفه در راستای حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی برای مهار همه‌گیری بیماری در درازمدت کافی نخواهد بود و روند رسیدن به مصونیت جامعه بسیار طولانی خواهد شد.

این امر به این دلیل است که زمانی که در اجرای فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی موفق هستیم، سیستم مراقبت‌های بهداشتی از فشار خارج شده و تعداد کمتری از افراد مبتلا به عفونت می‌شوند که دقیقا هدف همین است.

 اما اگر ابتلا به بیماری منجر به مصونیت شود، فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی به معنی این است که افراد بیشتری مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در نتیجه هنگامی که فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی برداشته شود، احتمالا ویروس به آسانی و همانطور که قبل از قرنطینه منتشر می‌شد، دوباره پخش خواهد شد. 

بنابراین در صورت نبود واکسن، ممکن است این همه‌گیری در سال‌های ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ نیز همچنان ادامه داشته باشد که این حتی متخصصان را نیز شگفت‌زده کرده است؛ به گفته آنها: "ما پیش بینی می‌کردیم که یک دوره طولانی ازفاصله‌گذاری اجتماعی ضروری باشد اما تصوری از این که می‌تواند این قدر طولانی باشد نداشتیم."

بیماری کووید۱۹ اولین بار در اواخر سال گذشته میلادی در ووهان چین گزارش شد و اکنون حدود پنج ماه است که کل جهان را درنوردیده و بیش از سیصدهزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به آن از دست داده اند.

ترجمه: فاطمه عباسی

سه سناریو برای کرونا؛ بدترین و محتمل‌ترین سناریو چیست؟ کد خبر 509570 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • معلمان نقش با ارزشی در ترسیم آینده دانش آموزان دارند
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند