Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@14:11:06 GMT

کشف پناهگاه زیر زمینی با عمق ۵ متر در گناباد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۹۳۹۸

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد گفت: در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده است.اما چون داخل فضا‌های مورد اشاره تا ارتفاعی پر شده، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اگر چه به اشتباه برخی افراد از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما این براساس نظر کارشناسان نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد درباره ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی ادامه داد: پناهگاه زیرزمینی پدیده‌ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق ۵ تا ۲۰ متری ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستا بوده است.

شناسایی بیان کرد: این پناهگاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته است و بعضی هم برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.

او تصریح کرد: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و ۳ اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه این پناهگاه در حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود، ولی تعیین قدمت دقیق‌تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد تاکید کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از قبل و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستا‌های کلات و دیسفان این شهرستان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اکبر طبری محمدعلی کشاورز هتل کپسولی بیمه بیکاری کرونا علیرضا شناسایی گناباد پناهگاه زیرزمینی اکبر طبری محمدعلی کشاورز هتل کپسولی بیمه بیکاری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت اول ما توسعه روستایی است

‌همایش شوراهای اسلامی روستاهای بخش کاخک گناباد با حضور دکتر محمدپور نماینده منتخب مردم شریف شهرستان‌های گناباد و بجستان، نصیری فرماندار گناباد، حجة الاسلام خاکشور امام جمعه ششتمد، بخشدار کاخک، جمعی از مدیران ادارات، دهیاران و اعضای شوراهای بخش کاخک در امامزاده محیی‌آباد برگزار شد.

دکتر محمدپور در این همایش ضمن تاکید بر اینکه اولویت ما توسعه روستایی است، گفت: اقدامات خوبی در بخش کاخک اتفاق افتاده است و آن چیزی که به عنوان اولویت اول ما در جلسات مقدماتی مجلس با وزرا در سطح ملی و نمایندگان استان پیگیری شده، مدیریت و توسعه روستایی است.

نماینده منتخب مردم ضمن تاکید بر اصلاح قوانین متعدد در مجلس که موجب تاخیر یا عملیاتی نشدن کارها می شود، اظهار داشت: این قوانین باید با برنامه ریزی صحیح اجرا شوند و مسئولان گره‌ها و کاغذ بازی‌ها را در جهت توسعه روستاها بردارند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن نوید خبر خوش به کشاورزان منطقه مبنی بر عدم قطع برق در تابستان امسال خاطر نشان کرد: با پیگیری های استانی و ملی انشاله امسال قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی نخواهیم داشت.

دکتر هادی محمدپور ضمن یادآوری تبعات خشکسالی، کمبود بارندگی و منابع آبی در شهرستان‌های گناباد و بجستان گفت : باید با اختصاص اعتبار مناسب، به احیای قنوات و طرحهای آبخیزداری حوزه انتخابیه توجه بیشتری شود.

نماینده منتخب شهرستان گناباد و بجستان در ادامه سخنان خود در جمع شوراهای روستاهای بخش کاخک با اشاره به لزوم توجه به ایجاد زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن به خصوص تامین آب، برق و گاز گفت: اکثر دغدغه ما در حوزه تامین آب است؛ ما بدون واحدهای مسکن ملی، هنوز هم ۹۰ لیتر در ثانیه آب کم داریم؛ پس در فرصت باقیمانده تا شروع تابستان باید تلاشمان را برای جبران این کمبود، بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اقدامات خوبی ک در نهضت ملی مسکن انجام شده این نکته را یادآور شد: اگر مشکلات نهضت ملی مسکن و نحوه واگذاری را نتوانیم مدیریت کنیم، ۲ تا ۳ سال آینده نخواهیم توانست تبعات آن را حل کنیم.

دکتر محمدپور در پایان، ضمن تقدیر از زحمات تمام شوراها و دهیارهای بخش کاخک گفت: اعتبارات خوبی برای روستاها از جمله: سنگ فرش معابر در حال پیگیری می‌باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903377

دیگر خبرها

  • اولویت اول ما توسعه روستایی است
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • تکمیل روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری در شوشتر
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • عزاداری شهادت صادق آل محمد در گناباد
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • کوهنورد ۲۶ ساله اردبیلی در ارتفاعات سبلان پیدا شد