Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@12:16:11 GMT

حضور انسان در صنایع دستی، ذاتی و جوهری است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۹۶۴۶

حضور انسان در صنایع دستی، ذاتی و جوهری است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن بلخاری مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، عصر امروز در مراسم تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی و فرش که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد، گفت: امروز کلمه صنعت، به چارچوب دیگری از زندگی انسان اتخاد می شود و به تفکری که در یونان باستان وجود داشته است باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در یونان باستان، تقابل‌هایی در مبانی نظری وجود دارد؛ تقابل میان طبیعت و صنعت یکی از مهم ترین این تقابل‌ها است. در یونان باستان، مصنوعاتی که انسان در آن هیچ دخالتی نداشت، طبیعت گفته می‌شد. اما در مقابل، آن چه که انسان در آن دخالت داشت را صنعت می‌گفتند. لذا حضور انسان در صنایع دستی، حضوری ذاتی و جوهری است.

بلخاری ادامه داد: در واقع صنایع دستی، آثاری است که انسان در آن مدخلیت مطلق دارد؛ قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره مستقیم دارد. قرآن کریم در باب صنایع می‌گوید که ای نوح در مقابل نظر خداوند کشتی ات را بساز. به همین دلیل تمامی صنایع دستی ایرانی و اسلامی، ریشه قرآنی دارد.

مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر در پایان خاطرنشان کرد: صنعت دستی اشرف و افضل در عالم هستی، انسان است؛ زیرا که مظهر مطلق صنایع دستی و صانع آن، خداوند است. باتوجه به این موضوع، صنایع دستی ایرانی از همین موضوع الهام گرفته و تجلی گاه صفات ذات الهی خداوند شده اند.

انتهای پیام/

108 / 167 صنایع دستی حسن بلخاری فرهنگستان هنر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: صنایع دستی حسن بلخاری فرهنگستان هنر فرهنگستان هنر صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۹۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم

صنایع دستی به‌عنوان نماد فرهنگی، هویت و تاریخ یک کشور است باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. محمد معتمدی خواننده موسیقی‌های سنتی توصیه‌ای را به مردم برای استفاده هرچه بیشتر از صنایع دستی در منزل ارائه داده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • حضور رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو