Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، آئین رونمایی از کتاب «روزنامه‌نگاری بدون درد و خونریزی» نوشته محمد دلاوری عصر امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه با حضور محمدحسین صفارهرندی، عباس عبدی، پیام تیرانداز و نویسنده اثر در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد. 

براساس این گزارش، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم اظهارداشت: خدا را شکر می‌کنم که کار متفاوتی توسط عزیزی که سابقه روزنامه‌نگاری و رسانه‌‌ای‌اش قابل اعتناست، منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما با هم افتخار همکاری در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ را داشتیم و بعد هم حضور مؤثر ایشان را در رسانه ملی دیدم. آقای دلاوری فهم درستی از قدرت رسانه دارد و از این فهم، به خوبی استفاده کرده است. 

وی با بیان اینکه دلاوری نه به واسطه اینکه حاشیه امن رسانه حکومتی داشته باشد، بلکه به واسطه رفتاری از جنس مردم دچار مشکل خاصی نشده، گفت: دلاوری کار خود را کرده و تأثیرگذار هم بوده است اما به نظرم قصه «درد» را باید جدی گرفت. معادل نام این کتاب، شلغم بی‌بو یا کبریت بی‌خطر است. به نظرم آن عناوین در دوره پس از انقلاب برازنده روزنامه‌نگاری ما نیست، زیرا روزنامه‌نگاری ما بلوغ خود را در رساندن پیام و مواضع به مخاطب نشان داده و قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست. گذشته‌ای که من و آقای عباس عبدی در رسانه‌ها به یاد می‌آوریم. در آن دوران چند روزنامه بیشتر نداشتیم و شاهد تنوع و تکثری که ما پس از انقلاب تجربه کردیم، نبودیم، هرچند در دوره‌هایی پررنگ، پرحجم و دوره‌هایی کمتر بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در دهه نخست پس از انقلاب اسلامی به دلیل حادث شدن مسائلی چون جنگ، مسائل امنیتی و ضدامنیتی، فضا جور دیگری اقتضا می‌کرد، توضیح داد: پس از انقلاب، فضا به نحو دیگری شد و تعداد روزنامه‌ها زیاد شدند. روزنامه‌نگاری اصطلاح رایجی است بر عمل رسانه، اما قصه درد و بدون درد بودن آن، تفسیربردار است، می‌توان گفت چه باید کرد تا بدون درد باشد؟ غیرمسئولانه رفتار کردن از مصادیق بی‌دردی است. بی‌خیال منافع کشور و ملت بودن می‌تواند از نمونه‌های بی‌دردی باشد. هوای خود را داشتن و منافع دیگران را نادیده گرفتن هم از این زمره است. اینکه گاهی جایی دلش برای مردم می‌سوزد و جایی نه. عده‌ای را مردم بداند و عده‌ای را نه. چیزی را موضوع بداند و مسئله‌ای را نه. این‌ها را می‌توان ذیل درد دسته‌بندی کرد.

وی با بیان اینکه این نقد به برخی رسانه‌ها وارد است، گفت: البته روزنامه‌نگار همیشه امکان انتخاب دارد، اما ابعاد قضیه هم مهم است. اتفاقی به وسعت قیام ملتی گاهی توسط رسانه‌ای نادیده گرفته می‌شود و حرکتی کوچک در جایی بزرگ می‌شود، بدون اینکه وزن‌دهی به آن صورت گیرد. اصرار هم هست که این گونه باشد. این موضوع در انتخاب گزینه صفحه یک رسانه‌ها که ویترین آن‌ها محسوب می‌شود، زیاد است.

صفارهرندی ادامه داد: در واقع در ویترین رسانه‌ها موارد زیادی از دردمند بودن اهل رسانه نسبت به بیرون و بی‌دردی نسبت به داخل دیده می‌شود. من این روزها در ایالات متحده، کشورهای اروپایی، جهان غرب و سرمایه‌داری اتفاقاتی را می‌بینم که برخی آن را تشبیه به انقلاب کردند، ولی این حرکت‌ها بی‌سابقه است. در برخی رسانه‌های ما اعتنایی به این حرکت بی‌سابقه نمی‌شود. هر چند در نُرم‌ها و ملاک‌های خبری، این حوادث دارای مرتبه بالای ارزش خبری هستند اما نسبت به انعکاسش نوعی بی‌دردی را شاهدیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به تفسیر کلمه درد، تأکید کرد: ممکن است، کسی بگوید روزنامه‌نگاری بدون درد و خونریزی است، اما ممکن است فردی هم بگوید این‌گونه نباید باشد، لزومی ندارد که ما رنگ تلخی و درد را به مسائل بدهیم و کام مخاطب را تلخ کنیم و نباید مردم را آزار دهیم. 

وی به برداشت‌های مختلف از تعابیری چون اخلاق و عدالت اشاره کرد و گفت: تعابیر درستی مثل اخلاق و عدالت پذیرفته شده است و منطبق بر وجدان سالم بشر هستند، اما اگر عدالت‌خواهی را همراه کنیم و رنج دیگری را ناشی از بی‌اخلاقی به اسم عدالت‌خواهی که ملاک‌های انسان‌ها را لگدکوب می‌کند بیان کنیم، عدالت دارای درد و خونریزی شده و آن را مجروح کرده‌ایم. اما به مقوله‌ای می‌رسیم که در دین ما نیز بسیار به آن تأکید شده و آن عدل، اعتدال و میانه‌روی است.

صفارهرندی در پایان خاطرنشان کرد: میانه‌روی بی‌دردی نیست و اعتدال بی‌اعتنایی نیست، اما می‌بینیم شعار اعتدال در سال‌های اخیر مضحکه‌ شده و در بسیاری از موارد به چیزی نزدیک شده که اعتدال نیست، حتی به افراد می‌گفتند نقد کنید، وقتی نقد بیان می‌شد، به آن‌ها «بی‌سواد» اطلاق می‌شد. یا می‌گفتند «برو به جهنم». این نشان می‌داد خود را تربیت نکرده‌ایم و بر طبق عدل عمل نمی‌کنیم. معنای اعتدال هم این نیست. 

انتهای پیام/

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: روزنامه نگاری پس از انقلاب بدون درد رسانه ها بی دردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا رژیم صهیونیستی به رفح حمله می‌کند؟

‌به گزارش جام جم آنلاین، جعفر قنادباشی در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی طرح عملیات نظامی زمینی به غزه را اجرایی خواهد کرد؟ افزود: مدت‌هاست که مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند که به رفح حمله زمینی می‌کنند. اما تاکنون به دلایلی این طرح را اجرایی نکرده‌اند.

وی یادآور شد: برای نمونه مدتی پیش آن‌ها ادعا کردند که به دلیل ناتوانی در حمله زمینی اقدام به این کار نخواهند کرد. علاوه بر این فشار‌های بین المللی نیز مانع این اقدام آن‌ها شده بود‌.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: این در حالی است که اکنون این دو عامل جدی‌تر شده و با توجه به شکل گیری موج استعفا در میان نظامیان رژیم صهیونیستی می‌توان گفت نارضایتی در بین آن‌ها بیشتر از قبل شده است.
 
قنادباشی ادامه داد: علاوه بر این اعتراضات جهانی نسبت به کشتار مردم مظلوم غزه نیز افزایش پیدا کرده است و این روز‌ها شاهد اعتراضات دانشجویی گسترده در دانشگاه‌های آمریکا هستیم.

وی درباره اعتراضات دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های آمریکا تاکید کرد: آنچه در دانشگاه‌های آمریکا شاهدش هستیم، نشان می‌دهد که نخبگان در آمریکا نسبت به واقعیت آنچه در غزه می‌گذرد، آگاه شده‌اند.

 وی توضیح داد: بنابراین شرایط برای این اقدام رژیم صهیونیستی دشوارتر شده است و چنانچه اسرائیلی‌ها مرتکب خطای دیگری شوند با سرعت بیشتری به قهقرا خواهند رفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد:، اما در این بین باید توجه داشت که نمی‌توان از مقامات رژیم صهیونیستی انتظار تصمیم‌گیری درست داشت، زیرا از آن‌ها تاکنون رفتار عاقلانه‌ای ندیده‌ایم.

قنادباشی با اشاره به اینکه بازیگران سیاسی براساس فایده و سود دست به اقدامات لازم می‌زنند، افزود: این در حالی است که به دلیل رفتار‌های روان پریش مقامات رژیم صهیونیست نمی‌توان ارزیابی مناسبی از اقدامات آن‌ها در آینده داشت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، آمریکایی‌ها با آن‌ها همراه خواهند شد؟ نیز بیان کرد: نباید فراموش کرد که اصلی‌ترین سیاست آمریکا در خاورمیانه حفظ رژیم صهیونیستی است.

 این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در واقع اسرائیل پایگاه آمریکا در منطقه است و اگر شکست بخورد به معنای شکست آمریکاست. با این حال به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در صورت حمله زمینی به رفح دوگانه رفتار خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی نشان از ادعای دروغین آزادی بیان
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • آیا رژیم صهیونیستی به رفح حمله می‌کند؟
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است