Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-06@03:50:25 GMT

جزئیات جنایت داعش در پایگاه «اسپایکر» عراق فاش شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۰۵۲۰

جزئیات جنایت داعش در پایگاه «اسپایکر» عراق فاش شد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، با گذشت شش سال از وقوع جنایت پایگاه «اسپایکر» عراق و قتل‌عام ۱۷۰۰ دانشجوی نظامی شیعه به دست تروریست‌های داعش، همچنان یادآوری این جنایت برای مردم عراق، دردآور و هولناک است.

«هشام الهاشمی» کارشناس سازمان‌های تروریستی در سالگرد این جنایت در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که با سه تن از فرماندهان وقت داعش که هم اکنون در زندان هستند، به گفت‌و‌گو نشسته و از آنان سؤال کرده است که چه کسی فرمان این قتل ‌عام را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جنایتی که با همکاری برخی از عشایر منطقه در استان صلاح‌الدین رخ داد. در این حادثه که از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ به طول انجامید، برخی از دانشجویان دانشکده نظامی «اسپایکر» موفق به فرار شده و ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده به دست داعش نیز با شلیک گلوله اعدام شدند. جنازه بسیاری از این کشته شدگان کماکان یافت نشده است و هر از گاهی چند جنازه در رود دجله پیدا می‌شود که مربوط به ماجرای اسپایکر است.

الهاشمی در صفحه فیس بوک خود نوشت که از سه تن از فرماندهان وقت داعش پرسیده است که چه کسی دستور این کشتار را صادر کرد و اصولا چرا داعش از دانشجویان نظامی برای تبادل زندانیان با دولت عراق استفاده نکرد.

«ابو زید العراقی» از فرماندهان وقت داعش به الهاشمی گفت که دستور کشتار را فرماندهی به نام «ابومسلم الترکمانی» معروف به «ابو معتز القرشی» صادر کرد و تعدادی بالغ بر ۱۵۰ الی ۲۰۰ تروریست داعشی نیز دستور وی را اجرا کردند.

به گفته این فرمانده سابق داعش، اجرا کنندگان دستور قتل‌عام افرادی بودند که ریشه قبیله‌ای نداشته و افرادی بدون شغل و هویت و همینطور به شدت فاقد معلومات دینی بودند.

«ابو زید العراقی» افزود: «این افراد ایمان ضعیفی داشتند و صرفا از روی سخنرانی‌های رهبران داعشT بغض و کینه عجیبی نسبت به شیعیان پیدا کرده بودند.»

دومین فردی که هشام الهاشمی با وی در خصوص جنایت اسپایکر گفت و‌گو کرده، «عبدالناصر قرداش» است که اخیرا به دست سازمان اطلاعات عراق دستگیر شده و بسیاری وی را یکی از گزینه‌های جانشینی «ابوبکر البغدادی» معرفی کرده بودند.

قرداش در این گفت‌و‌گو مدعی شده که زمان وقوع جنایت اسپایکر در عراق نبوده و در مناطق شرقی سوریه مستقر بوده است. او نیز همچون «ابوزید العراقی» گفت که از دیگران شنیده «ابو مسلم الترکمانی» دستور کشتار را صادر کرده بود.

قرداش افزود: «زمانی که پس از ماجرای اسپایکر "ابومسلم الترکمانی" را در رقه دیدم، به من گفت که پس از تسلط بر استان نینوی، هیچ عملیاتی همچون اسپایکر نتوانست مسیر درگیری‌ها را عوض کند و موجب رعب و وحشت شود و پس از اسپایکر شهرها و روستاها یکی پس از دیگری به دست تعداد ناچیزی از نیروها سقوط می‌کرد.»

الترکمانی در بیان اینکه چرا به جای کشتار، اقدام به مبادله اسرا نکرده است، به قرداش گفته بود: «فرصت فکر کردن در این باره را نداشتیم و صرفا به فکر رسیدن به شمال عراق و آزادی زندانیان "التاجی" بودیم؛ از این رو همه را کشتیم و این ایده که ۵۰۰ نفر از آن‌ها را برای تبادل اسرا نگه داریم را رد کردیم.»

«محمد علی ساجت» سومین فرمانده داعشی است که «الهاشمی» با وی گفت‌و‌گو کرده است. او از افراد بسیار نزدیک به ابوبکر البغدادی و منشی وی بود.

«ساجت» به «هشام الهاشمی» گفته است که جنایت اسپایکر در نزد البغدادی به معنای رعب و وحشتی بود که برای رسیدن به بغداد لازم بود تا انجام شود و سرکرده معدوم داعش به انجام چنین جنایت‌های هولناکی تمایل داشت.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۰۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاهی در ایلات اشغالی
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • حملات داعش در عراق شروع شد