Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتای آمریکا، اعتراضاتی در سراسر جهان شکل گرفته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، تظاهرات کنندگان در شهرهای اروپایی با محکوم کردن خشونت‌های پلیس و تبعیض نژادی، عدالت را برای همه انسان ها خواستار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درگیری پلیس سوییس با معترضان
بیش از 10 هزار نفر از مردم سوئیس برای اعتراض به نژادپرستی نیروهای امنیتی علیه رنگین‌پوستان در زوریخ تظاهرات کرده و پلیس این شهر نیز با گروهی از معترضان درگیر شد.
موجی که تظاهرات آمریکایی‌ها ضد نژادپرستی و خشونت پلیس این کشور با رنگین‌پوستان در اروپا به راه انداخته، هر روز قوی‌تر می‌شود و این بار شهر «زوریخ» در سوئیس شاهد تظاهرات چند هزار نفری بود.
بیش از ده هزار نفر از اهالی شهر زوریخ (بامداد یکشنبه به وقت تهران) برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان آمریکایی و همچنین خانواده قربانیان خشونت و نژادپرستی نیروهای پلیس در کشورهای غربی، به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی کردند.
در منطقه دیگری از این شهر نیز پلیس به گروهی از معترضان، به دلیل فقط پرتاب بطری و اشیاء بی‌خطر، حمله‌ور و با آنها درگیر شد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» ، تظاهرات‌کنندگان سوئیسی در زوریخ با سر دادن شعارهایی مانند «جان سیاهپوستان مهم است» و «عدالت و آرامشی وجود ندارد» از مرکز اقتصادی این شهر راهپیمایی کردند.
بر این اساس، علی‌رغم اینکه دولت سوئیس برای مهار شیوع ویروس کرونا تجمع بیش از 300 نفر را ممنوع کرده اما پلیس زوریخ بعد از مواجه شدن با سیل ده هزار نفری معترضان، از سرکوب آنها عقب‌نشینی کرد.
همچنین در حالی که این راهپیمایی رو به اتمام بود، پلیس و نیروهای امنیتی زوریخ با حدود 300 نفر از معترضان به بهانه پرتاب سنگ و بطری، در یکی از میدان‌های مرکزی این شهر درگیر شد.
به نوشته رویترز، پلیس سوئیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده و چندین نفر را نیز بازداشت کرد. همچنین گفته می‌شود یک مأمور پلیس زخمی شده است.

درگیری شدید پلیس با معترضان در پاریس
پلیس پاریس، پایتخت فرانسه به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کرد.
در تظاهرات شنبه علیه خشونت‌های پلیسی و نژادپرستی در پاریس دست کم 15000 نفر شرکت کردند و این تجمعات به درگیری پلیس با معترضان منجر شد. تجمع‌های مشابهی نیز در شهر‌های بوردو، مارسی و لیون انجام شد.
از سوی دیگر؛ امانوئل ماکرون یکشنبه ساعت 20 در نطقی تلویزیونی در خصوص مرحله سوم خروج از قرنطینه که از 22 ژوئن آغاز خواهد شد، و نیز شرایط اقتصادی فرانسه بعد از شیوع کرونا با مردم کشورش گفتگو خواهد کرد. اعتراضات و تجمعات ضد نژادپرستی و خشونت‌های پلیسی بخش دیگری از صحبت‌های او خواهد بود.
 
پلاکارد معترضان فرانسوی: خون همه ما یک رنگ است
شبکه تلویزیونی ب. اف. ام فرانسه (BFMTV) در صفحه رسمی خود در توییتر تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد در اعتراضات روز شنبه در شهر مارسی فرانسه، تظاهرکنندگان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ”خون همه ما یک رنگ است“.
تظاهرات کنندگان با محکوم کردن خشونت‌های پلیس و تبعیض نژادی، ”عدالت برای انسان ها“ و سیاهپوستان قربانی خشونت‌های پلیس را خواستار شدند. آسا ترائوره‏، خواهر آداما ترائوره که در سال 2016 حین بازداشت پلیس کشته شد‏، در این تظاهرات سخنرانی کرد.
در اغلب شهر‌های فرانسه، این اعتراضات در پایان به خشونت کشیده شد. یک خبرنگار نیز در پاریس زخمی شد. در شهر لیون نیز برخی معترضان به فروشگاه‌ها و مراکز تجاری حمله کردند. نیرو‌های امنیتی با استفاده از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

تشکیل زنجیره انسانی در پاریس در اعتراضات ضد نژادپرستی
 رِمی بوئیزین (Rémy Buisine) خبرنگار فرانسوی که برای شبکه‌های اجتماعی گزارش تهیه می‌کند، در حساب کاربری خود در توییتر تصویری منتشر کرد که نشان می‌دهد در اعتراضات روز گذشته (شنبه) در پاریس، شماری از معترضان در برابر نیرو‌های امنیتی فرانسه زنجیره انسانی تشکیل دادند تا از پرتاب مواد آتش زا جلوگیری و اوضاع پر تنش را پس از درگیری میان معترضان و پلیس آرام کنند.

شورای حکومتی فرانسه ممنوعیت برگزاری تجمعات و تظاهرات را لغو کرد  
به گزارش خبرگزاری آناتولی، برگزاری تجمعات، تظاهرات و فعالیت‌های جمعی بیش از ده نفر در فضا‌های عمومی که با بند سوم بخشنامه شورای حکومتی، صادر شده در 31 ماه مه 2020 ممنوع اعلام شده بود. این شورا دیروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ممنوعیت تجمعات که به دلیل فضای سلامت حاکم بر کشور اعلام شده بود، توسط دادگستری لغو می‌شود.شورای حکومتی که از سوی لیگ حقوق بشر مورد اعتراض قرار گرفته بود، اجرای بند سوم بخشنامه ماه مه را لغو و برگزاری تظاهرات در فضا‌های عمومی را به دریافت مجوز منوط کرد.
این شورا خاطر نشان کرد که شورای عالی سلامت در توصیه‌های 24 آوریل 2020 خود، به شرط رعایت تمهیدات پیشگیرانه و در صورت عدم تایید شیوع مجدد اپیدمی، هیچ محدودیتی برای رفت و آمد در فضا‌های عمومی در نظر نگرفته است.

درگیری میان راست گرایان افراطی با تظاهرات کنندگان در لندن
در حالی که از حدود بیست روز پیش، آمریکا و بعد از آن کشور‌های اروپایی شاهد تظاهرات ضد نژادپرستی بوده اند، در لندن گروه‌های راست افراطی به تظاهرات کنندگانی که به آرامی تجمع کرد و خواستار برقراری عدالت بودند حمله ور شدند.
با شعله ور شدن آتش اعتراضات علیه نژادپرستی در سرتاسر آمریکا و شماری از کشور‌های اروپایی، خبر‌ها از وقوع درگیری میان معترضان در لندن، پایتخت انگلیس حکایت دارد.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی در بخش تصویری خود اعلام کرد: تظاهرکنندگان راستگرا که پیش از این اعلام کرده بودند روز شنبه در خیابان‌های لندن تجمع خواهند کرد تا از نماد‌های یادبود لندن در برابر معترضان ضد نژادپرستی محافظت بکنند روز گذشته بعد از تجمع در مرکز لندن با نیرو‌های پلیس در برابر پارلمان انگلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان به سمت پلیس سواره که در محل حاضر شده بود بطری، قوطی و مواد محترقه پرتاب کردند.
اطراف میدان پارلمان صد‌ها نفر که تی شرت‌های فوتبال بر تن داشتند شعار "انگلیس، انگلیس" سر می‌دادند و خودشان را وطن پرست معرفی می‌کردند. همزمان گروهی از نظامیان بازنشسته انگلیس هم در اطراف مجسمه یادبود جنگ که به نام گور نمادین شناخته می‌شود، تجمع کرده بودند.
روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود اعلام کرد اخیرا برخی گروه‌ها در لندن درخواست کرده بودند نماد‌های دوران استعمارگری از سطح شهر جمع بشوند.در ادامه گزارش روزنامه گاردین گفته شد نیرو‌های پلیس بعد از مدتی موفق شدند معترضان راستگرا را در منطقه‌ای در اطراف میدان پارلمان محاصره کنند و مسیر‌های خروج آن‌ها را مسدود کردند.
قرار بود تجمعی با عنوان زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد در منطقه "هایدپارک" لندن برگزار بشود که برنامه این اعتراض به علت نگرانی از وقوع درگیری‌ها لغو شد. البته تعداد اندکی از شهروندان لندن در این اعتراض شرکت کردند.
یک زن شرکت کننده در اعتراض منطقه هایدپارک لندن گفت: نباید از فاشیست‌ها ترسید. ترسیدن همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند. آن‌ها صد‌ها سال است که ما را ترسانده اند. اگر آن‌ها بتوانند ما را مرعوب کنند در آن صورت برنده خواهند شد.
یک زن دیگر حاضر در اعتراض منطقه هایدپارک گفت: بنظر من پیام این جنبش کاملا مشخص است. ما این جا هستیم که به شکل مسالمت آمیز اعتراض کنیم. ما در این جا هستیم که اعتراض خود را اعلام کنیم و همبستگی خود را برای برابری فریاد بزنیم.

افزایش فعالیت جنبش ضد نماد‌های نژاد پرستی در انگلیس
همزمان با گسترش موج ضد نژاد پرستی، جنبش ضد نماد‌های برده داری در انگلیس شکل گرفت.
به زیر کشیدن مجسمه برنزی ادوارد کلستون یکی از مشهور‌ترین برده داران انگلیس که مجسمه اش از 125 سال پیش بر فراز شهر بریستول نصب شده بود و پرتاب آن به قعر رودخانه، به مخالفان نژاد پرستی نیرو بخشید و درخواست‌های مردمی برای برچیدن دیگر نماد‌های نژاد پرستی و برده داری در شهر‌های این کشور نیز افزایش یافت.
براساس اطلاعات منتشر شده در انگلیس، کلستون برده دار مشهور قرن هفدهم میلادی بود که گفته شده شبکه اش حدود یکصد هزار نفر از جمله 12 هزار کودک را از آفریقا ربودند و در بازار‌های برده فروشی قاره آمریکا و اروپا فروختند.
یک جوان سیاه پوست پس از سرنگونی مجسمه کلستون در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: این مجسمه نمادی از سال‌ها آزار ما بود. این قبیل مجسمه‌ها، موجب آزار و خشم ما می‌شود. ما زمان طولانی است که از نمایش مظاهر نژادپرستی و بزرگداشت تاجران برده، رنج می‌بریم و امروز یکی از خواسته‌های ما در مبارزه با تفکر نژاد پرستی بدست مردم محقق شد.
برغم مخالفت شدید دولت انگلیس با برداشتن مجسمه نماد‌های برده داری و محکوم کردن اقدام مردم در به زیر کشیدن مجسمه کلستون، برده دار مشهور انگلیسی، مردم این کشور توماری با ده‌ها هزار امضا تهیه و از شهرداران خواستند مجسمه‌های نماد برده داری را از شهر‌های انگلیس برچینند در غیر این صورت خود برای پایین کشیدن نماد‌های برده داری اقدام خواهند کرد.
پس از پایین کشیدن مجسمه کلستون در شهر بریستول دانشگاه اکسفورد به کانون جدید توجه مخالفان نژاد پرستی مبدل شد، جایی که در شگفتی بسیاری از افراد، مجسمه سیسیل رودس (Cecil Rhodes) به عنوان یکی از نماد‌های حامی نژاد پرستی در ان قرار داده شده است.
رودس، بازرگان و سیاستمدار انگلیسی است که از او به عنوان یکی از مشهورترین حامیان سیاست‌های سلطه جویانه و استعمارگرانه انگلیس و نژاد پرستی یاد می‌شود.
به نوشته روزنامه گاردین، از 5 سال پیش، شماری از دانشجویان دانشگاه آکسفورد با راه‌اندازی کارزاری، از مسئولان دانشگاه خواستند مجسمه "سیسیل رودس"را که نمادی از نژادپرستی است، از دیوار یکی از دانشکده‌های این دانشگاه بردارند، اما به شدت با ان مخالفت شد.
لرد پاتن، سیاستمدار انگلیسی و رئیس هیات امنای دانشگاه آکسفورد در واکنش به درخواست برداشتن مجسمه سیسیل گفت: دانشجویانی که با مجسمه سیسیل رودس مشکل دارند بهتر است این دانشگاه را ترک و محل تحصیل خود را عوض کنند.
دانشجویان دانشگاه آکسفورد، اما عقب ننشتند و در اجتماعی بزرگ و در کارزاری با عنوان "رودس باید سرنگون شود" (Rhodes Must Fall)، اعلام کردند تا برچیده شدن مجسمه این نژادپرست انگلیسی به مبارزه خود ادامه خواهند داد.
جمعیت دههاهزار نفری مخالفان نژاد پرستی همچنان مصرانه پیگیر برچیده شدن نماد‌های برده داری و پایان دادن به تقدیس آنان است.
شورای شهر محله تاور هملتس در لندن در پی فشار افکار عمومی اعلام کرد مجسمه رابرت میلیگان، یکی دیگر از برده‌داران مشهور انگلیسی را از خیابان وست‌ایندیا برچیدند و به موزه منتقل کردند.
بنا به گزارش رسانه‌ها در انگلیس میلیگان هنگام مرگش در سال 1809 بیش از پانصد برده داشت.
با گسترش درخواست‌های مردمی و افزایش فعالیت جنبش برچیدن نماد‌های نژاد پرستی و حامیان برده داری در انگلیس صادق خان، شهردار لندن از برنامه‌هایش برای بازبینی مجسمه‌های مرتبط با تاریخ برده‌داری و نژادپرستی در انگلیس خبر داد.

واکنش جانسون به تظاهرات راست‌گرایان افراطی در لندن
در پی وقوع درگیری میان تظاهرات کنندگان راست‌گرای افراطی و نیروهای پلیس در لندن، نخست‌وزیر بریتانیا این تجمعات خشونت‌آمیز را محکوم کرد.
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا تظاهرات خشونت‌آمیز راست‌گرایان افراطی در لندن را محکوم کرد.
به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، جانسون روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «اوباش‌گری نژادپرستانه جایی در خیابان‌های ما ندارد. هرکس به پلیس حمله کند با قدرت کامل قانون روبه‌رو خواهد شد».
به‌دنبال برگزاری تظاهرات توسط راست‌گرایان افراطی در اعتراض به تجمعات ضد نژادپرستی چند روز اخیر در لندن، بیش از 100 نفر بازداشت شدند.
روز شنبه صدها شهروند راست‌گرای افراطی با ادعای محافظت از مجسمه‌های شهر تظاهراتی را در میدان «ترافالگار» لندن برگزار کردند.
این معترضان خشن تنها پس از مدت کوتاهی به پرتاب نارنجک دودزا، بطری‌های شیشه‌ای و منور به سمت پلیس پرداختند و 6 مأمور را مجروح کردند.
در نهایت با ادامه یافتن این اعتراضات خشونت‌آمیز، از ساعت 5 عصر در خیابان‌های اطراف پارلمان انگلیس حکومت نظامی اعلام شد و تا حدود 7 شب تقریباً تمامی تظاهرکنندگان توسط پلیس متفرق شدند.
پلیس لندن توانست بیش از 100 تن از این معترضان راست‌گرای افراطی را دستگیر کند و از آن‌ها مقادیر زیادی مواد مخدر کلاس A و مشروبات الکلی و سلاح کشف و ضبط کرد.
خدمات اورژانس لندن اعلام کرد در پی وقوع درگیری در این تظاهرات، 15 نفر از جمله دو مأمور پلیس را تحت مداوا قرار داده است.
تظاهرات‌کنندگان ضدنژادپرستی طی روزهای گذشته برای نشان دادن اعتراض خود به گذشته امپریالیستی کشورشان به مجسمه‌های متعلق به شخصیت‌های این کشور حمله کرده‌اند.
این معترضان در روزهای گذشته روی مجسمه «وینستون چرچیل» رنگ پاشیده و روی پایه‌های آن شعارهایی علیه نژادپرستی نوشته‌اند. خبرگزاری رویترز نوشته مسئولان اکنون روی این مجسمه را پوشانده‌اند.

تشکیل زنجیره انسانی 5 هزار نفری در برلین
5 هزار شهروند آلمانی در برلین با تشکیل زنجیره انسانی به اعتراض علیه نژادپرستی و خشونت پلیس علیه شهروندان پرداختند.
شهر برلین و 10 شهر دیگر کشور آلمان، روز یکشنبه میزبان تجمعات اعتراضی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس علیه شهروندان است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این تظاهرات که «اتحاد همبستگی» نام گرفته است با رعایت حفظ فاصله گذاری اجتماعی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است.
5 هزار معترض در برلین با تشکیل یک زنجیره انسانی از مرکز این شهر تا منطقه «کروزبرگ»، پلاکاردهایی در راستای همبستگی با اعتراضات آمریکا علیه قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط مأمور پلیس در دست گرفتند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تظاهرات نژادپرستی اروپا تشکیل زنجیره انسانی راست گرایان افراطی نماد های برده داری نژادپرستی و خشونت تظاهرات کنندگان علیه نژادپرستی روزنامه گاردین خشونت های پلیس ضد نژادپرستی وقوع درگیری درگیری میان نژاد پرستی خیابان ها هزار نفری مجسمه ها هزار نفر درگیر شد روز شنبه ضد نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۰۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان

ساکنان ولسوالی درایم ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تجمع اعتراضی کم سابقه‌ای علیه طالبان برگزار کردند و علیه آن‌ها شعار دادند. در ویدیویی که از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان با حمل یک تابوت شعار «مرگ بر امارت» سر می‌دهند. طالبان حکومت خود را امارت اسلامی می‌نامد.

به گزارش بی بی سی؛ طلوع‌نیوز گزارش داده است که شماری از باشندگان این ولسوالی به دلیل کشته شدن یک غیرنظامی توسط افراد امنیتی طالبان دست به این تجمع اعتراضی زده‌اند.

منابع محلی گفته‌اند که این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که افراد طالبان برای تخریب کشت خشخاش به این ولسوالی رفته بودند ولی با باشندگان محل درگیر و یک فرد کشته شد.

معترضان در این ویدیو می‌گویند که افراد طالبان وارد خانه‌های آن‌ها شده است.

دفتر سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت بدخشان در واکنش به این حادثه گفته است که «تحرک و استفاده سوء تعدادی از افراد از چند دهقان و زارعین کشت خشخاش باعث بروز درگیری بین نیروهایی که موظف به تخریب بودند با زارعین شده است.»

دفتر سخنگوی فرماندهی همچنین گفته است که در درگیری پیش آمده «مردم محل با پرتاب سنگ و چوب به سوی مجاهدین در صدد به آتش کشیدن وسایط و سامان آلات آن‌ها برآمدند که این درگیری‌ها منجر به کشته شدن یک نفر از مردم محلی شد.»

به گفته فرماندهی ولایت بدخشان در حال حاضر اوضاع آرام و تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند

دیگر خبرها

  • مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت
  • تصاویر جالب از آمریکا در حمایت از غزه | از رژه خودرویی تا تشکیل زنجیره انسانی توسط دانشجویان دانشگاه شیکاگو
  • فیلم| زنجیره انسانی دانشگاه شیکاگو برای حمایت از غزه
  • معترضان صهیونیست تظاهرات سکوت برگزار کردند
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • تظاهرات حامیان فلسطین در برلین
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)