Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:43:02 GMT

نزدیکی به تهران یکی از چالش‌های توسعه قزوین است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۱۵۵۷

نزدیکی به تهران یکی از چالش‌های توسعه قزوین است

هدایت الله جمالی پور عصر یکشنبه در نشست مشترک کارگروه های اقتصادی استان قزوین که با حضور بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منظقه ای وزیر کشور برگزار شد، افزود: در نظام برنامه ریزی کشور وقتی از قزوین یاد می شود استانی توسعه یافته در ذهن ها متبادر می شود که البته یک بخش از این مقوله صحیح است و این استان را باید مملو از ظرفیت های اقتصادی که برخی از آنها بی بدیل هستند، دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از قزوین به عنوان استانی با ظرفیت های اقتصادی کم نظر در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری یاد کرد و گفت: مسایل مختلف موجود شده تا این ظرفیت ها آنگونه که باید و شایسته است در خدمت توسعه این استان قرار نگیرند و اثرگذاری لازم را در خلق ثروت و پیشرفت برای این سرزمین به همراه نداشته باشند.

جمالی پور با اشاره به اینکه قزوین یکی از قطب های صنعت کشور است،اظهار داشت: با این وجود نزدیکی به تهران موجب شده تا گردش مالی و منابع کارخانجات این استان به بانک های پایتخت منتقل شود و در چنین شرایطی بانک های قزوین از توان لازم برای پرداخت تسهیلات و تزریق منابع مالی به بخش های اقتصادی برخوردار نیست و این موضوع روی توسعه این استان اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه قزوین در خیلی از حوزه ها هنوز از توسعه نیافتگی رنج می برد،اظهار داشت: در همین رابطه روز گذشته سفری به بخش طارم سفلی شهرستان قزوین داشتیم که ۲۱۰ کیلومتر از راه های آن خاکی و ۲۳۰ میلومتر از آسفالت راه های آن نیز تقریبا از بین رفته و نیازمند بهسازی است.

جمالی پور خاطرنشان کرد: استان قزوین در حوزه امکانات زیربنایی و زیرساختی با چالش های فراوانی همراه است و بودجه عمومی مطلوبی نیز برخوردار نیست به گونه ای که سرجمع اعتبارات عمرانی آن ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که کفاف هزینه های روزمره را نیز نمی دهد.

استاندار قزوین اظهار داشت: در دوره های گذشته نیز که وضعیت کشور به لحاظ اعتبارات مالی بهتر بود از فرصت ها برای توسعه این استان و تقویت زیرساخت های آن استفاده مناسبی نشده است.

وی با بیان اینکه قزوین از ظرفیت های فراوانی در گردشگری تاریخی و طبیعی برخوردار است،افزود: به عنوان نمونه الموت از مناظر چشم نوازی برخوردار است اما زیرساخت ها و امکانات مربوط به گردشگری آن در حد صفر است.

جمالی پور گفت: در گردشگری تاریخی نیز همین رویه موجود است، به طوری که قزوین با وجود آثار تاریخی قابل توجه هنوز از داشتن یک هتل پنج ستاره محروم است و یا گردشگران برای دیدن آثار تاریخی قزوین حتی جای پارک خودرو ندارند و این کمبودها موجب می شود تا پس از بازگشت مشوق سفر به این استان نباشند.

وی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نیز وضع به همین روال است و با وجود آنکه دشت قزوین توان تامین محصولات کشاورزی برای ۲۵ میلیون نفر را دارد ، عدم تکمیل و توجه به صنایع تبدیلی موجب شده تا این ظرفیت آنطور که باید مورد بهره برداری قرار نگیرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرفیت های فراوانی در قزوین وجود دارد که مغفول واقع شده و از آنها برای توسعه و خلق ثروت بهره کافی برده نشده است.استاندار قزوین با بیان اینکه باید افق مناسبی برای قزوین تعیین کنیم و برای اصلاح خطاها تلاش کنیم،اظهار داشت: در گذشته یکسری سرمایه گذاری های نادرست در این استان انجام شده که امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، مثلا در یک منطقه کم آب مجوز احداث صنعت پر آب بری مانند فولاد داده شده است.

این مسوول با بیان اینکه اصلاح رویه های ناصحیح و فعال کردن این ظرفیت ها اکنون به هزینه و اعتبار و جذب سرمایه گذار نیازمند است که در وضعیت فعلی کار بسیار دشواری است،اظهار داشت: با این وجود ما دست از کار نکشیده و همه تلاش و انرژی خود را برای تبدیل کردن این ظرفیت ها از بالفعل به بالقوه به کار گرفته ایم و با اولویت کارها پیش می بریم.

استاندار قزوین اظهار داشت: در برنامه ریزی های خود در راستای توسعه صنعتی استان و با توجه به موقعیت آن در حوزه دانشگاهی و فناوری و قرار گیری در شاهراه ارتباطی کشور تلاش داریم تا قزوین را به پایلوت صنایع دانش بنیان و پیشرفته و صنایع پوشاک تبدیل کنیم.

جمالی پور اظهار داشت: به دنبال ایجاد پردیس شرکت های دانش بنیان در قزوین هستیم تا از این طزیق شاهد تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد وزرات کشور برای کمک به توسعه استان ها،گفت: بیشتر افراد وزارت کشور را یک وزراتخانه سیاسی می بینند در حالی که رویکرد وزیر توسعه ای است و با حضور آقای دین پرست در معاونت اقتصادی این وزارت، این نگاه و رویکرد با جدیت بیشتری دنبال می شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه امروز رویکرد همه مدیران استان قزوین تسهیل گری در حوزه تولید و صنعت است،اظهار داشت: حتی مدیران بانکی ما نیز که در گذشته رفتارهای خاصی با صنعت داشتند، امروز این رویکرد را پیدا کرده و برای کمک به این بخش با مدیران اجرایی همراه هستند. 

وی در ادامه اصلاح ساختار نظام بانکی و گمرکی کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: بی توجهی به اصلاح این موارد آسیب های جدی را به اقتصاد کشور وارد ساخته و لازم است هرچه سریع تر برای این موضوع تدابیر و راهکارهای لازم اندیشیده شود.

برچسب‌ها توسعه اقتصادی شهر تهران استانداری قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی شهر تهران استانداری قزوین توسعه اقتصادی شهر تهران استانداری قزوین استاندار قزوین جمالی پور ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۱۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین اظهار داشت: بسیاری از مشکلات بخش الموت غربی در سفر دور اول رئیس جمهور به استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از آنها اجرایی و باقی مانده هم اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای توسعه الموت غربی در سال گذشته سه استاندار قزوین، گیلان و مازندران به همراه مدیران وزارت راه و شهرسازی از مسیر قزوین-رحیم آباد- کلاچای بازدید کردند و هر ۳ استان به همراه وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند اعتباراتی را برای تکمیل پروژه در نظر بگیرند.

اعلایی گفت: بعد از پروژه قزوین-الموت که در اوایل تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد بالاترین تمرکز وزارت راه پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای خواهد بود که می‌تواند پیشران توسعه باشد و وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به قزوین بر این موضوع تاکید کردند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین در زمینه راه مشکلات جدی دارد، اضافه کرد: استان به ویژه در راه روستایی با عقب ماندگی‌های زیادی مواجه است و موضوع پرهزینه ای هم می‌باشد ولی مجموعه مدیریتی استان تمام تلاش خود را برای برطرف شدن مشکلات انجام می‌دهد.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه موضوع راه الموت از ۲ جهت در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: راه الموت واقعاً فضای نامناسبی دارد و بهسازی مسیر نه تنها تردد ساکنین را هموار می‌کند بلکه می‌تواند الموت را به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در زمینه گردشگری تبدیل کند و راه مناسب توسعه گردشگری را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگر این ۲ راه جدید عملیاتی شود با حجم زیاد تردد مواجه خواهیم شد و همین موضوع به طور قطع گردشگری منطقه را بهبود خواهد بخشید.

کد خبر 6089559

دیگر خبرها

  • چالش عجیب برای عنایتی قبل از سفر به قزوین
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور