Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@05:40:50 GMT

دور نظام بانکی را خط بکشید!

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۲۳۱۸

دور نظام بانکی را خط بکشید!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کامران ندری درباره چگونگی تحقق تورم ۲۲ درصدی، اظهار کرد: اگر هزینه‌های کاهش تورم را قبول کنیم، می‌توان به تورم ۲۲ درصد رسید اما در این زمینه دو مسئله جدی وجود دارد که اولین مورد آن این است که دولت باید برای تامین کسری بودجه دور نظام بانکی را خط بکشد و اگر دولت برای خرید اوراق بدهی خود به بانک‌ها فشار بیاورد، منجر به رشد نقدینگی می‌شود که در نتیجه آن تورم خلق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: پایین آوردن نرخ تورم در همه اقتصادها هزینه ایجاد می‌کند و در پی آن رکود اقتصادی خلق می‌شود. با توجه به اینکه بانک مرکزی به دنبال این نیست که تورم را به زیر ۲۲ درصد برساند، هزینه و رکود اقتصادی ایجاد شده از آن هم خیلی زیاد نخواهد بود. رکودی که در سال ۹۹ در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، در محدود اثرات کرونا و تحریم‌ها باقی می‌ماند.

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هزیه کاهش تورم افت تولید است، گفت: با پذیرش این هزینه می‌توان تورم را در محدوده ۲۲ درصد رساند. اگر بخواهند که نرخ رشد اقتصادی را به ۲۲ درصد برسانند هم با تورم ۲۲ درصدی سازگار نیست و اتفاق نمی‌افتد.

ندری با اعتقاد به اینکه هدف تورم ۲۲ درصدی معقول و منطقی است، افزود: این تورم دو پیش نیاز دارد که باید از سوی دولت پذیرفته شود و اولین شرط آن این است که برای تامین کسری بودجه با نظام بانکی کاری نداشته باشد و دوم اینکه نظام سیاسی کشور باید تبعات کنترل تورم همچون تاثیر منفی کوتاه مدت آن بر تولید را بپذیرد. اما از آنجا که بانک مرکزی قصد ندارد که تورم را به میزان زیادی کاهش دهد، تاثیرات منفی کاهش تورم بر تولید هم کمتر خواهد بود.

 وی ادامه داد: کاهش تورم که جز سیاست‌های انقباضی است و در پی این نوع سیاست‌ها بر تولید تاثیر منفی می‌گذارد. در یک زمان واحد نمی‌شود که هم تورم را کاهش داد و هم اینکه تولید رشد پیدا کند.

بر اساس این گزارش، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی از آمادگی این بانک برای اجرای هدف‌گذاری تورم خبر داده که در قالب این سیاست، قطب نمای اصلی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، "تورم هدف" خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد.

پس از این، همتی اعلام کرد که بیانیه چارچوب هدف‌گذاری تورم ششم خرداد ماه منتشر خواهد شد که این بیانیه منتشر شد و طبق آن هدف نرخ تورم بانک مرکزی برای بازه زمانی یک‌ساله ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم کسری بودجه نظام بانکی نرخ تورم کامران ندری تورم ۲۲ درصد بانک مرکزی کاهش تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل فاکس بیزینس، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است.

بر اساس برآورد پیشین اداره تحلیل اقتصادی (BEA) که روز پنجشنبه منتشر شد، تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا پس از افزایش 3.4 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023، با نرخ سالانه 1.6 درصد برای دوره ژانویه تا مارس رشد کرد که نسبت به دوره قبل کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که سرعت رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در طول ماه قبل کاهش یافته و به 2.4 درصد رسیده است.

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکانرخ تورم آمریکا در دوره بایدن به 18.8 درصد رسید

در مقایسه با سه ماهه چهارم، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا در سه ماهه اول 2024 عمدتاً منعکس کننده کاهش هزینه‌کردهای مصرف کننده و صادرات و کاهش هزینه‌های دولت محلی و دولت فدرال است. البته این کاهش سرعت رشد اقتصادی تا حدی با تسریع رشد سرمایه گذاری ثابت در بخش مسکن جبران شد.

رابرت فریک، اقتصاددان "اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی" در این باره می‌گوید: ما می‌دانستیم که اقتصاد خود را از حمایت دولت دور می‌کند، فقط تصور نمی‌کردیم که تولید ناخالص داخلی به این سرعت کاهش یابد.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های دولت و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده همراه با ناپدید شدن حمایت‌های دوران کرونا، تولید ناخالص داخلی کمتر از همه برآوردها بود.

بنا بر این گزارش، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی - معیاری که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای اندازه گیری نرخ تورم دنبال می‌کند - پس از افزایش و رسیدن به 2 درصد در سه ماهه چهارم، 3.7 درصد در سه ماه اول 2024 افزایش یافت.

این در حالی است که داده‌های اخیر و اظهارات مدیران بانک‌های آمریکایی، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی با درآمدهای پایین برای پرداخت به موقع اقساط وام‌های خود با مشکلات روزافزون مواجه هستند که این موضوع بانک‌ها را بر آن داشته است تا در اعطای کارت‌های اعتباری و وام‌های خودرو محتاط‌تر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!