بی خانمان های بی خانه
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۳۹۰۸
ایسنا/اصفهان تنها گرمخانه مردمی اصفهان اگرچه در این روزها به طور کامل تعطیل نشده و هنوز حدود ۶۰ مرد و زن بی سرپناه در این مکان زندگی می کنند، اما درهای گرمخانه به روی افراد جدیدی بسته است که به دنبال سرپناهی برای زندگی هستند.
در روزهای گذشته، فیلم کوتاهی از زندگی افراد بی خانمان در لوله های بتنی در حاشیه شهر اصفهان در فضای مجازی منتشر شد که گروه های مردمی برای آنها غذا و مواد بهداشتی برده بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افراد بی خانمان درحالی این روزها مجبور شده اند در حاشیه شهر، مخروبه ها و لوله های بتنی روزگار بگذرانند که تنها گرمخانه مردمی اصفهان ۴ ماه است افراد جدید را پذیرش نمی کند، چراکه امکانات لازم برای غربالگری و قرنطینه این افراد را ندارد و از طرفی نمی توانند سلامت افرادی که از قبل در این گرمخانه قرنطینه شده اند را به خطر بیندازد. با این وجود با کمک گروه های مردمی، در همین مدت تلاش شده غذا و اقلام مورد نیاز بهداشتی در اختیار افرادی که حالا بی خانمان تر از قبل شده اند قرار گیرد.
محسن انصاری مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بیخانمانهای امید در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تقریبا تمام مراکز اقامتی، گرمخانه ها و مراکز ترک اعتیاد اجباری به خاطر کرونا پذیرش ندارند و تعطیل شده اند.
وی با اشاره به اینکه گرمخانه اصفهان از ۱۹ بهمن ماه پذیرش جدید نداشته، گفت: در حال حاضر فقط حدود ۶۰ نفر زن و مردی که از قبل در این گرمخانه ساکن بودند، مانده اند، حتی به کسانی که سر کار می رفتند هم اعلام کردیم ورود و خروج نداریم و افراد باید در گرمخانه بمانند.
انصاری با بیان اینکه قبلا حدود یکصد نفر و برخی مواقع تا بیش از ۲۰۰ نفر در این گرمخانه اقامت داشتند، افزود: برخی از افراد البته ساماندهی، درمان و به شهرهایشان فرستاده شدند و یا به خانواده هایشان تحویل داده شدند.
مدیر گرمخانه مردمی بیخانمانهای امید ادامه داد: این روزها گرمخانه مراجعانی دارد ولی امکان پذیرش آنها وجود ندارد، چون افراد برای اقامت در گرمخانه باید حتما دوره قرنطینه ۱۵ روز اولیه را طی کنند و آزمایش های مختلف پزشکی بدهند، درحالی که چنین امکانی در گرمخانه وجود ندارد و هیچ تست کرونایی در اختیار ما قرار داده نشده تا بتوانیم از سلامت افراد اطمینان داشته باشیم و باعث آلوده شدن سایر افراد به ویروس کرونا نشویم، بنابراین فقط قرنطینه افراد فعلی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در گرمخانه را رعایت می کنیم.
وی به پیگیری های زیاد برای فراهم شدن امکان پذیرش افراد بی خانمان جدید در گرمخانه امید اشاره و تصریح کرد: باید یک مرکز برای قرنطینه اولیه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی پیش بینی شود تا افراد جدیدی که می خواهند وارد گرمخانه شوند تست اولیه و آزمایشات کامل بدهند و اگر در تست اولیه مشکوک به کرونا هستند و یا علائم اولیه دارند قرنطینه شوند، افرادی که مشکوک نیستند و علائم ندارند هم بعد از یک دوره ۱۵ روزه بتوانند وارد گرمخانه شوند تا ناقل ویروس کرونا و ابتلای سایر افراد به این ویروس نباشند.
انصاری تاکید کرد: اینکه ما افراد بی خانمان را پذیرش کرده و ۱۵ روز در همین مکان قرنطینه کنیم اشتباه است و فقط باعث افزایش احتمال شیوع ویروس کرونا در بین سایر افراد ساکن در این مجموعه می شود.
مدیر گرمخانه مردمی بیخانمانهای امید با اعلام اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این گرمخانه نداشته ایم، افزود: از ۱۹ بهمن ماه که قرنطینه گرمخانه را شروع کردیم تا الان مشکلات زیادی برای تامین وسایل حفاظتی و مواد ضدعفونی داشته ایم و تقریبا هیچ دستگاه اجرایی با ما همکاری نکرده است، حتی کمک های مردمی که قبلا بیش از ۹۰ درصد هزینه های این مجموعه را تامین می کرد کاهش پیدا کرده است.
کاهش ۸۰ درصدی کمک های مردمی
وی اضافه کرد: از یک سال پیش تا الان می توانم بگویم حداقل ۸۰ درصد کمک های مردمی کم شده، چون مشکلات اقتصادی مردم زیاد شده و نمی توانند مثل قبل با ما همراهی کنند.
انصاری در مورد کمک به افراد بی خانمانی که در گرمخانه پذیرش نشده و در حاشیه شهر و مخروبه ها زندگی می کنند، گفت: از لحاظ غذا و مواد ضروری تا جایی که بتوانیم از این افراد حمایت می کنیم، اما محل اقامت آنها حتما باید در مراکز قرنطینه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی باشد، تا بعد از غربالگری و قرنطینه درصورتی که بیماری ندارند پذیرش شوند، اما در شرایط فعلی نمی توانیم با ورود آنها به گرمخانه سلامت بقیه را به خطر بیندازیم.
حداقل یک هزار کارتن خواب در اصفهان داریم
مدیر گرمخانه مردمی بیخانمانهای امید با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد بی خانمان اصفهان وجود ندارد، گفت: حداقل یک هزار کارتن خواب در اصفهان داریم که تعداد آنها نسبت به قبل بیشتر شده و در داخل شهر و مناطق حصه، زینبیه، جوی آباد، مهرنجان(میرنگون) و ... کارت خوابی می کنند و گاهی اعتیاد و یا ناراحتی اعصاب و روان دارند، یا خانواده ای ندارند و خیلی از مشکلات دیگر که باعث شده جایی برای زندگی نداشته باشند.
انصاری به فعالیت حدود پنج ساله تنها گرمخانه مردمی ایران در اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: در دوران کرونا تنها گرمخانه ای که در کشور دایر بوده، گرمخانه بی خانمان های امید در اصفهان است، درحالی که بقیه کامل گرمخانه ها به طور کامل تعطیل شدند.
هیچ راهی برای پذیرش در گرمخانه وجود ندارد
وی درخصوص وضعیت افرادی که ممکن است دچار مشکلات حادی باشند و نیاز به سرپناهی دارند، گفت: افراد با شرایط حاد باید درمان پزشکی یا روان پزشکی انجام دهند و به وضعیت آنها رسیدگی شود، ولی برای اقامت آنها در گرمخانه در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد، حتی یکسری از رانندگان و پرسنل هم به مجموعه وارد نمی شوند که خدای نکرده ناقل کرونا نباشند و سلامت افراد ساکن گرمخانه را به خطر نیندازند.
مدیر گرمخانه اصفهان با اشاره به اینکه این گرمخانه در پنج ساله گذشته همیشه خانه به دوش بوده، اظهار کرد: اگر زمینی به ما اختصاص داده می شد می توانستیم یک گرمخانه استاندارد بسازیم و خدمات خوبی به افراد نیازمند ارائه کنیم، در این صورت حتی می شد قسمتی از مکان را برای قرنطینه درنظر بگیریم، درحالی که اکنون یک ساختمان ۴۰۰ ساله غیراستاندارد در اختیار داریم که در شرایط عادی هم برای نگهداری افراد بی خانمان مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: اینکه یک گروه و سازمان مردم نهاد بتواند مشکل افراد بی خانمان را حل کنند ممکن نیست، اما متاسفانه دستگاه های اجرایی کنار کشیده اند و بار سنگین این کار را به دوش مردم انداخته اند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی گرمخانه بي خانمان افراد بی خانمان تنها گرمخانه وجود ندارد شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصفجهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
اصفهان از گذشته تا کنون، زادگاه هنرمندان زیادی است که با ذوق و خلاقیت، توانستهاند در مسیر عقاید و آرمانهای خود زیباییهای زیادی پدید آوردند؛ آثاری که هر چقدر از خلق آنها بگذرد، باز هم تازه است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر، ارزشمندتر از طلاست و هنرمندان، کیمیاگرانیاند که به خوبی میتوانند با خلاقیت و ابتکار خود، آثاری پدید آوردند که آوازهاش در سراسر دنیا بپیچد؛ اصفهان نیز بهعنوان مهد فرهنگ و هنر، در دل خود فرزندانی پرورش داده که میراث دار فرهنگ، این سرمایه بزرگ ملی شدند؛ چه مرد باشند و چه زن؛ چه هنرمندانی که از نسلهای قدیم هستند و امروز، تجربیاتشان، توشه راه ماست و چه هنرمندان جوانتر که تلاش میکنند با حفظ اصالت و سنت، هنر را به دیدگان هدیه کنند.
رضا بدرالسماء یکی از هنرمندان بهنام نگارگری است که آوازه او فراتر از مرزها نیز پیچیده است که درباره یکی از تجارب متفاوت خود حین نگارگری اظهار میکند: در نزدیکت رین مکان به خانه خدا در حال طراحی بودم و این سعادتی برای من بود؛ نکته جالب اینکه وقتی چشمم به موج جمعیت که دور کعبه حرکت میکرد افتاد، دیدم که این گردش در آنجا به کل گردش عالم برمیگردد و احساس کردم که نگارگری هم از همین گردش دورانی به در خانه خدا اقتباس شده، در واقع در همه عالم و سلولها اینگونه است و همه به دور مبدایی است که از آن جدا شدند، حرکت میکنند تا به آن نزدیک شوند که همان از کثرت به وحدت رسیدن است.
وی ادامه میدهد: اثر «سرآغاز» همان خانه کعبه است که طواف حجاج، دور آن را با نقوش نقاشی ایرانی داریم؛ در واقع از نزدیک دیدم که هنرمندان چطور توانستند هنر نگارگری را خلق کنند و و دیدم که اقتباس آنها از گردش همین جاست.
عیدی بزرگی نصیب من شداین نگارگر اصفهانی همچنین درباره تجربه متفاوت خود در ابتدای سال خاطر نشان میکند: میخواستم سال را کنار شهدا آغاز کنم و همانجا عیدی خود را گرفتم؛ وقتی از تلویزیونهای نصب شده، پیام نوروزی رهبر انقلاب پخش میشد، اثر خود با نام «یا مقلب القلوب» را کنار ایشان دیدم و واقعاً حس خوبی داشتم؛ عیدی بزرگی نصیب ما شد که افتخار بزرگی بود، ما بارها به واسطه آثاری مثل شهدای منا که در راستای انقلاب، خلق شده چند باری خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و ایشان هم هنر را دوست دارند و تاکید دارند با زبان هنر، انقلاب را بیشتر معرفی کنیم و مظلومیت فداییان اسلام از صدر اسلام و رشادتهایی که تا کنون داشتند را با هنر نشان دهیم.
آمنه بدرالسماء، از دیگر هنرمندان اصفهانی و فرزند رضا بدرالسماء اظهار میکند: علاقه زیادی به هنر داشتم با این حال زندگی من در کنار پدرم بی تأثیر نبوده زیرا غیر از تربیت پدرانه، مرا با دنیای هنر آشنا کرد؛ همچنین مادرم پشتوانه بزرگی برای من بود و بیش از اندازه تشویقم میکرد، همچنین مشکلات را طوری مدیریت میکرد تا پدرم در آرامش بتواند به کار خود برسد.
وی میافزاید: اخلاق هنرمندان باید بسیار لطیف، مهربان و پر از عشق باشد و معمولاً احساس خود را با اثر خود بیان میکنند؛ افتخار داشتم در کنار پدرم باشم و ایشان اینقدر بزرگمنشانه از اصالت و سنتهای ایرانی بودن، فرهنگ و اصفهان برای من گفتند که از بچگی، زیست هنرمندانه داشتیم.
این هنرمند ادامه میدهد: پدر خیلی علاقه داشتند که باید رسالت خود را به نوعی تمام کنیم و به من میگفتند که به عنوان یک بانوی هنرمند، باید فضای ذهنی خود در حالی که سنتها را حفظ میکنی، به تصویر بکشی، در عین حال با مخاطبی که همسن یا متعلق به نسل بعد از تو است ارتباط برقرار کنی.
مکتبی شایستهتر از اصفهان نیستاحمد مراتب، پیشکسوت آواز نیز در خصوص پیشینه موسیقی در اصفهان اظهار میکند: مکتب آواز اصفهان و شیوه یا سبک، هرکدام معانی و ترجمان خود را دارد و بسیار زمان میخواهد تا دربارهاش صحبت کنیم اما اگر قرار باشد روزی درباره آن حرف بزنیم، مکتبی شایستهتر از اصفهان نیست.
وی ادامه میدهد: اصفهان از دیرباز حرفی برای گفتن داشته و مفاخر بزرگی را به عرصه موسیقی ایران و خارج از ایران معرفی کردهاست؛ از زمان سید رحیم اصفهانی و شاگردان ایشان، مرحوم سید حسین ساعتساز، مرحوم حاج اصفهانی که استاد من هم بودند و که هرکدام ستاره درخشانی در فرهنگ و هنر و آواز اصفهان به حساب میآیند.
این پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: الان هم اساتید زیادی در اصفهان داریم که جزو برجستهترین استادان ایران هستند و در رشتهها گوناگون، چه آواز و چه ساز، فعالند؛ امیدواریم شایستگی این را داشته باشند که جا پای بزرگان بگذارند و عظمتی که اصفهان در فرهنگ و هنر، مخصوصاً موسیقی داشته است، حفظ و به آیندگان بسپارند.
تاج سر آواز ایرانمراتب با بیان اینکه اخلاقمداری برای یک هنرمند، بسیار مهم است، میگوید: استاد تاج، یکی از نوادر اساتیدی است که شخصیت اخلاقیاش با وجود اینکه پهلوان آواز بود، زبانزد بود؛ همین بود که شاگردان را به سوی خود جذب میکرد، از ۱۲ سالگی و مدت ۱۸ سال حتی در سفر، در رکاب او بودم و از حضورش استفاده کردم؛ اخلاق، منش و انسانیت او بزرگترین شایستگی او بود.
وی ادامه میدهد: بارها گفتهام که تاج، تاج سر آواز ایران بود اما بابت این تاج، از کسی باج نگرفت و هیچ تفاخری نداشت؛ من حتی یک غیبت از او نشنیدم و همه شاگردان شیفته اخلاق او بودند؛ اخلاق نیک با همه مردم، مسئله مهمی برای کسانی است که میخواهند در عرصه هنر ماندگار شوند.
پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: حدود ۲۰ سال قبل، در راستای آوازهای آئینی، تلاشهای زیادی صورت گرفت تا اذان و دعاها با لحن موسیقی ایرانی ادا شود، زیرا در قدیم افرادی که اذان گوش میکردند رادیو نداشتند که بخواهند از لحن عرب استفاده کنند و آقایان دماوندی، تاج از جمله افرادی هستند که در این عرصه صحبت کردند، همچنین سید جواد ذبیحی که دعاها و ادعیه را با آوازهای ایرانی خواند و این والاترین خدمت ایشان بود.
اذان گفتن در کعبه، به سبک شیعیانمراتب با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۴ و عید غدیر، در حال خواندن اشعاری در حضور چندی از علما و اصفهانیها که مقابل خانه کلبه و ناودان طلا دور هم جمع میشدند بودم، ادامه میدهد: آن شب امام موسی صدر، مهمان شاه عربستان بود و در عین طواف صدای من را شنید، فردای آن روز از ایشان دعوت کردیم که به هتل ما بیاید و موقع رفتن گفت که فردا، تمام سلاطین و پادشاهان اسلامی وارد خانه کعبه میشوند و خانه خدا با گلاب قمصر اصفهان عطرآگین میشود، میخواهم صحبت کنم بر بام کعبه اذان بگویید؛ خلاصه که مسئولین، موافقت کردند و بعد از برنامهها از جمله قرائت قرآن توسط عبدالباسط، علی رغم تاکید بر ادامه اذان تا «اشهد ان محمد رسول الله»، به طریقه شیعیان و با «اشهد ان علیا ولی الله» اذان گفتم و این بالاترین افتخار من در تمام عمرم بود؛ جالب اینجاست که با توجه به شرایط عربستان، حتی یک نفر هم به این کار من اعتراض نکرد و این از عنایات الهی بود.
وی در پایان میگوید: امیدوارم نام اصفهان همانطور که شایسته است به عنوان یک کلان شهر و حتی جهان شهر، به افتخار و بزرگی برده شود.
به گزارش ایمنا، تکریم و معرفی هنرمندان، مخصوصاً دیار هنرخیز اصفهان، وظیفه همه ماست؛ هنرمندانی که در هر شرایطی، ذوق و هنر خود را حفظ و تلاش کردند تا به بهترین شکل ممکن، آن را به مردم هدیه کنند و این دیار کم ندارد از این بزرگمردان عرصه فرهنگ و هنر…
کد خبر 748629