Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: با مطالعاتی که انجام شده در سطح ۱۳ شهرستان استان، ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی داریم که مساحتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار به خودشون را اختصاص می‌دهند.

"مهدی رجبی زاده" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی مقابله با بیابان زایی «مقابله با بیابان‌زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه» نام‌گذاری شده است اظهار کرد: به دلیل اینکه مقوله بیابان‌زایی یکی از عوامل اصلی توسعه یافته در جهان امروز حساب ‌می شود، سازمان ملل متحد روز هفدهم ژوئن مصادف با بیست و هشتم خردادماه را به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نامگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در ایران حدود ۳۲ میلیون هکتار عرصه های بیابانی داریم که از این میزان ۲۰ درصد یعنی حدود ۶.۳ هکتار عرصه های بیابانی در استان کرمان قرار دارد گفت: از مجموع بیابان‌های استان تقریبا ۴.۵ میلیون هکتار، عرصه‌های حساس به فرسایش بادی هستند که فقر پوشش گیاهی در این مناطق به حدی است که با اندک وزش باد ذرات خاک در قالب گرد و خاک و یا طوفان‌های شن به حرکت در می‌آیند و آنها را مشاهده می‌کنیم. 

رجبی زاده گفت: با مطالعاتی که انجام شده در سطح ۱۳ شهرستان استان، ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی داریم که مساحتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار به خودشون را اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز فعالیت های منابع طبیعی شمال استان کرمان، مهار کانونهای بحرانی فرسایش بادی است افزود: در سال ۹۸ از منابع مختلف اعتباری شامل اعتبارات صندوق توسعه ملی، بند «ه» تبصره یک قانون بودجه و از منابع ملی و استانی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش مقابله با بیابان زایی و اجرای پروژه‌های مختلف در این بخش در اختیار این اداره کل قرار گرفت که با این اعتبار موفق شده ایم حدود  ۳۰۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۲۲۶۰۰ هکتار کنترل رواناب، ۲۴۰۰ کیلومتر تله های رسوب‌گیر، ۱۵۲ کیلومتر انواع مختلف بادشکن زنده و غیر زنده و ۱۴۵ هکتار عملیات مالچ پاشی در سطح استان انجام دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان خاطر نشان کرد: این عملیات ها نقش خیلی مهمی در امنیت زیستی ساکنین مناطق بیابانی ایفا می کند و این یک عامل خیلی مهم در استمرار تولید و عدم مهاجرت هم استانی ها از مناطق بیابانی به سایر مناطق استان قلمداد می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری فرسایش بادی اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی مالچ پاشی مقابله با بیابان زایی شمال استان کرمان میلیون هکتار منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای حفاظت و صیانت از انفال، با اجرای حکم قضایی، اراضی ملی به مساحت تقریبی ۱۰۲۹۷ مترمربع واقع در مراتع ترکاچال روستای میرافضل شهرستان ساری رفع تصرف شد.

این عملیات با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی ساری حوزه استحفاظی سعیدآباد و مامور پاسگاه انتظامی تلمادره انجام و اعاده به وضع سابق گردید.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود