واکنش کاربران فضای مجازی به یک عکس
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۵۶۱۶
یک بار دیگر شهیدی از سلاله پاکان هم عصر ما راه میهن در پیش گرفته است و پس از چهار سال از شهادت این روزها حال و هوای دلها را عاشورایی کرده است.
به گزارش مشرق، پیکر فرمانده شهید مدافع حرم، «جواد الله کرم» پس از چهار سال به کشور بازگشته است. اما این روزها تصاویر وداع جانسوز دو فرزند خردسال این شهید با تابوت پدر دلهای زیادی را آتش زده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک بار دیگر شهیدی از سلاله پاکان هم عصر ما راه میهن در پیش گرفته است و پس از چهار سال از شهادت این روزها حال و هوای دلها را عاشورایی کرده است.
شهید مدافع حرم «جواد اللهکرم» متولد دوم تیر ماه سال ۱۳۶۰ و اهل محله مهرآباد تهران بود. وی از مستشاران زبده نظامی و فرماندهان مقاومت بود که برای دفاع از حرم عمه سادات داوطلبانه به سوریه اعزام شد. او سهبار در سالهای ۹۳ و ۹۴ در جریان جنگ سوریه مجروح شد. در جریان حمله نیروهای تکفیری به خانطومان در جنوب غرب حلب در زمان آتشبس در ۱۹ اردیبهشت سال ۹۵ به شهادت رسید. پیکر وی در منطقه ماند و در زمره شهدای جاویدالاثر قرار گرفت. پیکر مطهر شهید مدافع حرم «جواد اللهکرم» پس از چهار سال مفقودی طی عملیات تفحص پیکر شهدای مدافع حرم در منطقه خانطومان کشف و هویتش شناسایی شد. این پیکر مطهر ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۹ به کشور بازگشت و قرار است مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید، صبح چهارشنبه، ۲۸ خرداد ماه همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع) و اقامه عزای آن حضرت در محله مهرآباد جنوبی جنب دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شود.
اما این روزها انتشار تصاویر جانسوز دو فرزند این شهید گرانقدر با پیکر پدر شهیدشان در رسانهها و فضای مجازی دلهای زیادی را به آتش کشیده است.
تصویر خواب آرام دختر خردسال شهید بر تابوت پدر و نجوای غمانگیز پسر با پدر قهرمانش حال و هوایی عاشورایی به دل هر بینندهای بخشیده است.
این تصویر توصیفناپذیر واکنشهای متعددی را در بین کاربران فضای مجازی داشته است که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
*خواب آرام در آغوش پدر
بعد مدتها دوری، آروم تو بغل باباش خوابیده...
*تویی که میگی اینا واسه پول رفتن، اگر بهت ۱۰۰ میلیارد میدادن حاضر بودی که بچهت به جای آغوشت بیاد رو تابوتت بخوابه؟؟ خدا ازت نگذره با این تهمتهایی که میزنی....
*وقتی دختر داشته باشی میفهمی این صحنه رو...
*با دستای کوچولوشم عین پدرش یه مرد باغیرتِ و هوای خواهرش رو داره. دعای پدرتون بدرقه راهتون....
*بوسیدنت که هیچ، بغل کردنت که هیچ، حتی تو را نشد که دلی سیر بو کنم...
*آخرین آغوش...آخرین حرفای مردونه...خداحافظ پدر
*برگرد تنها یک بغل بابای من باش...
*صلیالله علیک یا رقیه خاتون بعد تو ضربالمثل شد دختران باباییاند...
*خون(جان) گرانبهاترین دارایی انسان است که در صورتی که حضرت حق طلب کند، فقط مردان حقیقی حاضرند آنرا فدا کنند.
*کدامیناشک؟ باران زار میگرید/کدامین غم؟ غم و غمخوار میگرید/در این تصویر، خیلی خوب میبینم/
که تابوت و در و دیوار میگرید...
*میدونی چیه عزیز کوچولوی من؟ شرمندهام که بابای تو توی سوریه شهید شد و تو بیبابا شدی برای اینکه ما آسایش داشته باشیم. فرشته آسمونی من ببخش بعضیا قدر ندونستن و یادشون رفت که تو به خاطر اونا بیبابا شدی. بخواب بابا اومد......
*با سکانسِ وداعِ فرزندان شهید جواد اللهکرم آسمون از پا میافته، دل ما که دیگر هیچ...
*خدایا ما طاقت غربت بچههای شهدا رو نداریم...
*قیمت این لحظه چند؟...خیلی به شما بدهکاریم.
*اینو میبینم یاد مظلومیت همه بچههای شهدا میافتم خصوصا اونا که بعد از شهادت پدرشدن بهشون کنایه میزدن بابات چند گرفته بود.
* رقیهی پدر، حرم شد و مدافع حرم شده پسر...
* خیلی هامون با یه گرونی و یه مشکل مالی و اقتصادی، بیخیال انقلاب که چه عرض کنم، بیخیال دین و مسلمونیمون میشیم، اما خوش به حال شهدا که قطعا روز قیامت روسفیدن.
*شرح ندارد،اما تا دلت بخواهد اشک دارد.
*با دیدن این تصویر یاد جمله خداحافظی دخترک شهید محمد جعفر حسینی افتادم که گفت: بابایی جات اینجاست.
*بعضی از عکسا آدمو شرمنده میکنه
*هرچی فکر کردم نتونستم چیزی درخور عکس بنویسم فقط اینکه انشاءالله که ما مدیون خون امثال شهید جواد اللهکرم نباشیم.
*نمی دانم مسئولینی که به این انقلاب خیانت میکنند چطور میخواهند جواب بیتابی و دلتنگیهای این کودکان معصوم و خون پدران شهیدشان را بدهند.
*چقدر جای حاج قاسم سردار عزیز ما خالیست... کاش حاج قاسم بود تا فرزندان شهید جواد اللهکرم را در آغوش میکشید شاید ذرهای از دلتنگی آنها کمتر می شد...
*تلنگری برای همه
اما تصویر وداع جانسوز فرزندان شهدا تصویری آشنا در حافظه مردم ما است. در سالهای اخیر هم صحنههای وداع فرزندان خردسال شهدای مدافع حرم تلنگری دوباره بود برای همه آنها که شاید پس از سالهای دفاع مقدس این صحنهها را از یاد برده بودند یا سنشان به آن روزها قد نمیدهد.
شهیدانی که چه در سالهای دفاع مقدس با جانفشانی خود رویای دشمنان تا بن دندان مسلح برای شکست جمهوری اسلامی و به زیر کشیدن انقلاب اسلامی را ناکام گذاشتند و چه شهیدان مدافع حرمی که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای کشورمان دشمن بدخواه میهن را زمینگیر کرده و شکست دادند تا خاک این کشور زیر پای شقیترین و جنایتکارترین دشمنان سالهای اخیرمان لگدمال نشود و ناموس و عزت مردممان حفظ شود.
اما هر بار که شهیدی به شهر و کشورمان میآید بار مسئولیت بر دوشمان سنگینتر میشود. وقتی نگاهمان با چشمان نافذ شهدا در تصاویرشان گره میخورد گویی میشنویم که «من به وظیفه خود عمل کردم تو چه خواهی کرد؟!»
در این میان اما بار مسئولیت کسانی که قدرت و موقعیتی در اختیار دارند بیش از همه خودنمایی میکند.
مسئولانی که برخی از آنها مدتهاست از خط و مسیر این شهیدان فاصله گرفته و سرگرم بازیهای بیثمر و دست و پا زدن در مستی قدرت و ثروت هستند. هر چند برخی از آنها عکس شهیدان را میبینند اما بر عکس شهیدان عمل میکنند!
آیا همه کسانی که از خط و مسیر شهدا فاصله گرفتهاند چه مسئول و چه غیرمسئول، با دیدن تصویر وداع فرزندان شهید اللهکرم با پیکر پدرشان نمیخواهند به خود بیایند؟!
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم شهید شهید مدافع حرم مدافع حرم پس از چهار سال جواد الله کرم مدافع حرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشستهای دین و چالشهای روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:
حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزههای اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟
دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب میشود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالشهای نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالشها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان میدهد سامانه معرفتی شما میتواند روی باورها، جهتگیریها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما میدهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص میدهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطهای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.
چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و دادههایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح میکند و دوگانگیهای بین دین و اخلاق ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد.
چالش بعدی، بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.
چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزههای دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزههای اخلاقی را تضعیف میکند و به مرور زمان بیعاطفه بودن را به انسان میدهد.
و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسان گونه و انسان نما میشوند و این سوال مطرح میشود؛ آیا آموزههای اخلاق دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند. پس این چالش مطرح میشود که آیا این ماشینها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.
چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانیاند. با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاهها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
وی در ادامه به بحث چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسانهای با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک اینها این است که شناخته شدهاند . فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.
چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه میتوان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالشهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.
بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
چالش بعدی احترام است در آموزههای دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685