Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل میراث ماندگار گذشتگان و مهم‌ترین منابع تجدید شونده، امروزه در معرض خطر انواع فعالیت‌های انسانی قرار گرفته که متاسفانه هجوم سوداگران چوب به جنگل‌های هیرکانی شمال نگران کننده شد. ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، جنگل میراث ماندگار گذشتگان و مهم‌ترین منابع تجدید شونده، امروزه در معرض خطر انواع فعالیت‌های انسانی قرار گرفته است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق چوب معضلی که پس از خروج اجباری دامداران و دام‌هایشان از جنگل، بلای جان جنگل‌های هیرکانی شمال کشور شده است. سوداگرانی که جنگل را سفره پهن شده روزی خود می‌دانند و درختان آن را به غارت می‌برند.

جنگل‌های سوادکوه که دارای گونه‌های ارزشمندی همچون سرخدار، ممرز، انجیلی و راش است و به‌دلیل وسعت و پراکندگی و راه‌های متعدد جنگلی، همواره مورد تهدید قاچاقچیان چوب قرار دارد. با وجود تدابیر اداره منابع طبیعی شهرستان به منظور حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع، با این وجود تراکم درختان در معرض خطر کاهش قرار دارد. ورود آفرودسواران به منطقه نیز بر دشواری کنترل و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع سوادکوه، افزوده است‌.

جنگل‌ها و مراتع سوادکوه، قربانی هیجان آفرودسواران 

حمیدرضا احمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه، بسته شدن راه‌های فرعی جنگل را برای کنترل قاچاق چوب موثر دانست و اظهار داشت: فعالیت نیروهای ما طبق برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم، افزایش یافته و از آنجائی که اکثر راه‌های فرعی جنگلی بسته شده، در روند کنترل موثر بوده است. این راه‌ها هم مسیری برای تردد خودروهای حامل قاچاق چوب بوده‌اند و هم راهی برای دسترسی گردشگران به مناطقی از جنگل که بحث حفاظت آن را رعایت نمی‌کردند‌‌. یکسری از مسیرها را باز کرده‌اند و ما در حال پایش هستیم. 

بنفشه‌خواه: همه‌ بازیگران را نباید به یک چوب زد/ از منافقین متنفرم + فیلمگفت‌وگوی رؤسای جمهور ایران و قرقیزستان| تاکید بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب اتحادیه اوراسیاگزارش ویدیوئی| هجوم فراگیر ملخ‌های هندی و پاکستانی به مزارع بلوچستان / کشاورزان با سنگ و چوب مهاجمان را بیرون می‌کنند

احمدی با بیان اینکه با خودروهای آفرود که وارد جنگل‌ها و مراتع سوادکوه می‌شوند، شدیدا برخورد می‌کنیم گفت: متاسفانه یکسری از خودروهای آفرود که غیرقانونی هم هستند وارد جنگل‌ها می‌شوند. خودروهایی که برای بیابان‌گردی است را نباید وارد جنگل‌ها و مراتع کرد‌. برای حفظ منابع طبیعی شهرستان، شدیدا با ورود این خودروها مقابله می‌کنیم.

وی بیان کرد: این خودروها مزاحم حیات طبیعی زیستی می‌شوند و وقتی این خودروها با لاستیک‌های پهن وارد مراتع و جنگل‌ها می‌شوند، باعث کوبیدگی خاک، از بین رفتن علوفه، مزاحمت برای دامداران و پراکندگی حیات‌وحش می‌شوند. در مجموع کارشان جز مزاحمت برای حیات طبیعی، چیزی نیست. عواقب هیجان آفرودسواران، گریبان‌گیر شهرستان می‌شود ما نیز به دستور فرماندار و دادستان با آنها مقابله می‌کنیم.

احمدی از تحویل بیش از 25 خودرو آفرود به مقامات قضائی در سه‌هفته اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: هر هفته به‌ویژه روزهای تعطیل، گشت‌های مخصوص آفرود فعال می‌شوند‌‌. با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد، اداره منابع طبیعی و محیط زیست خودرو و نیرو می‌دهیم و مناطقی که از قبل شناسایی شدند را پایش می‌کنیم. حدود سه هفته اخیر نیز بیش از 25 خودرو آفرود اسامی و شماره آنها را تحویل مقامات قضائی و دادستان دادیم تا برخورد قانونی شود.

 جنگل چوب مشکلات اقتصادی را می‌خورد 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه، با بیان اینکه بعد از طرح تنفس جنگل، توجهات به سمت حفاظت از جنگل‌ها افزایش یافت افزود: بعد طرح تنفس جنگل، بهره‌برداری‌ها قطع شد و کل توجه به سمت حفاظت پیش رفت‌. مجریان طرح از طریق اداره کل با آنها قراردادهای حفاظتی داریم و وظیفه‌شان فقط حفاظت است و کنترل آنها نیز با ماست و مدام در گشت هستیم.

احمدی معتقد است: وضعیت قاچاق چوب نسبت به گذشته چندان کاهش نیافته و عنوان کرد: هر کاری از ابتدا نقایص و مشکلاتی دارد. هر قراردادی که بسته می‌شود مشکلات را بیشتر می‌بینند و بیشتر رسیدگی می‌شود. نسبت به گذشته نمی‌توان گفت قاچاق چوب کاهش پیدا کرده شاید هم بیشتر شده باشد اما فعالیت‌های ما افزایش یافته است‌.

وی یکی از دلایل قاچاق چوب را مشکلات اقتصادی فعلی جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجائی که بهره‌برداری کم شده، چوب هم کم شده است‌. یکسری از نیازهای کشور از طریق واردات تامین می‌شود اما یکسری هم از طریق قاچاق. درحال حاضر قیمت چوب گران شده، بیکاری و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است. عده‌ای که زمینه قبلی دارند، متاسفانه به سمت قاچاق چوب روی می‌آورند. ما نیز بیش از توانمان انرژی صرف کرده و با آنها مقابله می‌کنیم.

احمدی با بیان اینکه بیشتر مناطق سوادکوه در معرض خطر قاچاق چوب قرار دارد، تصریح کرد: برخی از نقاط که طرح جنگل است و ایست بازرسی نداریم، قاچاق چوب بیشتر است اما نمی‌توان گفت کدام مناطق تعدد بیشتری دارد‌ در واقع کل سوادکوه در معرض خطر قاچاق چوب قرار دارد. از جمله کارمزد، کسلیان، دهمیان و فلورد و ما نیز در همه مناطق حضور داریم. 

وی افزود: امروزه برای قاچاقچیان چوب، نوع گونه درختی چندان اهمیتی ندارد. در واقع قیمت درخت برایشان مهم نیست. همین که به چوب برسند برایشان کفایت می‌کند. می‌توان گفت همه گونه‌ها را قاچاق می‌کنند و سطح حوزه‌ها زیاد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه، توجه به حفظ و حراست از منابع طبیعی را مربوط به همه افراد دانسته و اظهار داشت: از همه افراد می‌خواهیم اگر موردی از آسیب به جنگل دیدند، سریع اطلاع دهند. بطری‌ها و شیشه‌ها در مقابل گرما مانند ذره‌بین عمل می‌کنند و آتش‌سوزی به راه می‌افتد و نباید در طبیعت رها شوند‌‌‌. حداقل مقدور از روشن کردن آتش در جنگل پرهیز کنند و اگر الزام داشتند حتما کنترل شده باشد و در موقع ترک مکان از خاموش بودن آتش کاملا مطمئن شوند. همه افراد در قبال حفاظت از جنگل مسئول هستند.

طنین صدای مرگ درختان در جنگل 

جنگل سرمایه زیستی زمین، مدت‌ها است که آماج طمع‌های انسانی قرار گرفته و بی‌رحمانه درخت‌هایش به دست سوداگران چوب، تاراج می‌شود. بعد از خروج دام از جنگل، صدای مرگ درختان توسط قاچاقچیان طنین‌انداز شد و دیگر رنگ آرامش به خود ندید. جنگل‌های سوادکوه مدت‌ها است که خطر کاهش تراکم، این منبع عظیم را تهدید می‌کند.

اگر چه تدابیر لازم برای حفظ و حراست از منابع طبیعی در نظر گرفته شده اما گستردگی جنگل‌ها و مراتع سوادکوه نسبت به سایر شهرستان‌ها، حفاظت از آن را با مشکلاتی همراه کرده است‌. مشکلاتی که با ورود آفرودسواران بر آن افزوده شد‌. کسانی که هیجانات خود را به نابودی طبیعت ترجیح می‌دهند و جنگل‌های هیرکانی سوادکوه را به چشم بیابانی برای تفریحات خود می‌بینند.

از سویی سوداگران چوب بی‌تفاوت نسبت به آینده زمین، کمر همت به نابودی جنگل بسته‌اند. قاچاق چوب زنجیره مجهولی دارد که منشا آن به هر کجا که باشد، قوانین تاکنون مانع بازدارندگی آن نشده است. باید چاره‌ای اندیشید تا آیندگان نیز از این ارثیه طبیعی بهره‌مند شوند‌.

گزارش از معظمه نقی‌پور

انتهای پیام/ 681/ح

R41358/P1357/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اداره منابع طبیعی جنگل های هیرکانی سوداگران چوب معرض خطر قاچاق چوب راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حسن رستمیان شامگاه پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی استان سمنان ضمن بیان اینکه تاراج منابع طبیعی تبعات زیست محیطی را برای آینده به همراه دارد، ابراز داشت: در این راستا پلیس با هر گونه فعالیت غیر قانونی قطع درختان جنگلی و محصولات مرتبط برخورد خواهد کرد.

وی ضمن بیان اینکه جلوگیری از تخریب منابع ملی و طبیعی وظیفه عمومی است، افزود: پلیس در انجام این مهم نقش کلیدی و محوری دارد و تمام قد برابر محیط زیست و منابع ملی حفاظت می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری استان سمنان ضمن بیان اینکه طی فروردین ماه سال جاری ۱۳ تن و ۳۶ کیلوگرم چوب تاغ قاچاق در استان کشف و ضبط شده است، ابراز داشت: این کشفیات توسط مأموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی انجام گرفته است.

رستمیان ضمن بیان اینکه ۱۱ قاچاقچی منابع طبیعی طی فروردین ماه سال جاری دستگیر شدند، تصریح کرد: برخی از این متهمان از استان‌های دیگر، سمنان را به عنوان معبر انتخاب کرده بودند که با تیز بینی مأموران به دام افتادند.

وی ضمن بیان اینکه هشت خودرو قاچاقچیان نیز توقیف شده است، افزود: طرح‌های مبارزه با قاچاق منابع طبیعی در استان با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6088757

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند