Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@22:08:44 GMT

فناوری جدید ذخیره سازی داده‌ روی دی ان ای های مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۵۷۲۹

فناوری جدید ذخیره سازی داده‌ روی دی ان ای های مصنوعی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، یک گرم از دی ان ای قابلیت ذخیره سازی ۲۱۵ میلیون گیگابایت داده را دارد. با استفاده از فناوری جدیدی به نام دوریس، ذخیره سازی داده‌ها بر روی دی ان ای های مصنوعی و قرائت و نگارش راحت فایل‌ها بر روی آنها در دمای عادی بدون آسیب زدن به آنها امکان پذیر خواهد شد.

دی ان ای انسان تا بدان حد ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات دارد که می‌توان کل محتوای اینترنت که بالغ بر ۷۰۰ میلیارد گیگابایت داده است را بر روی دی ان ای هایی که حداکثر به اندازه یک جعبه کفش فضا اشغال می‌کنند، ذخیره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دی ان ای طبیعی علاوه بر تراکم بالا دارای طول عمر بالایی نیز هست. در حالی که حافظه‌های ساخت انسان حداکثر یکی دو دهه عمر می‌کنند، دی ان ای ها به طور طبیعی میلیون‌ها سال عمر می‌کنند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی برای ساخت دی ان ای های مصنوعی که تا حدی از قابلیت‌های دی ان ای های طبیعی برخوردار باشند، سیستم ذخیره سازی مکرر جدیدی به نام دوریس را ابداع کرده‌اند که متشکل از رشته‌های دی ان ای مصنوعی مستقل از یکدیگر برای ذخیره سازی داده‌ها با تراکم بالاست و این امر باعث می‌شود استفاده مکرر از آنها برای پاکسازی و ذخیره سازی اطلاعات در دمای عادی بدون هیچ مشکلی ممکن باشد.

در حال حاضر بررسی‌های آزمایشگاهی برای کسب اطمینان از استحکام و مقاومت دی ان های جدید ادامه دارد و امید می‌رود ظرف چند ماه آینده استفاده از آنها برای ذخیره سازی داده‌ها ممکن شود.

کد خبر 4949848

منبع: مهر

کلیدواژه: دی ان ای ایالات متحده آمریکا حافظه ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری شرکت دانش بنیان فناوری فضایی فناوری نانو تحقیقات علمی تولید ایالات متحده آمریکا امنیت اطلاعات اینترنت صندوق نوآوری و شکوفایی گوگل شبکه ملی اطلاعات ذخیره سازی داده دی ان ای دی ان ای ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۵۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، اتریش خواستار تلاش‌های تازه‌ای برای تنظیم استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های تسلیحاتی شد که می‌تواند به اصطلاح «ربات‌های قاتل» ایجاد کنند. این در حالی است که اتریش یک کنفرانس را برگزار کرده است که هدف آن احیای بحث‌های متوقف شده درباره استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی بود.

با پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی، سیستم‌های تسلیحاتی که می‌توانند بدون مداخله انسان کشتار کنند، به ما نزدیک‌تر می‌شوند و چالش‌های اخلاقی و قانونی را به وجود می‌آورند که اغلب کشور‌ها می‌گویند باید به زودی به آنها رسیدگی شود.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش در نشست سازمان‌های غیردولتی و بین المللی و همچنین نمایندگان ۱۴۳ کشور جهان گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این لحظه بدون اقدام بگذرد. ​​اکنون زمان توافق بر سر قوانین و هنجار‌های بین المللی برای تضمین کنترل انسانی است.

وی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانسی با عنوان «انسانیت بر سر دوراهی سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار و چالش مقررات» گفت: حداقل اطمینان حاصل کنیم که عمیق‌ترین و گسترده‌ترین تصمیم درباره اینکه چه کسی زندگی می‌کند و چه کسی می‌میرد، در دست انسان‌ها باشد و نه ماشین‌ها.

سال‌ها بحث در سازمان ملل به نتایج ملموسی نرسیده است و بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس دو روزه در وین گفتند که روزنه اقدام به سرعت در حال بسته شدن است.

میرجانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، در یک میزگرد در این کنفرانس گفت: عمل کردن و اقدام بسیار سریع بسیار مهم است.

او افزود: آنچه امروز در زمینه‌های مختلف خشونت می‌بینیم، شکست‌های اخلاقی در مواجهه با جامعه بین‌المللی است؛ و ما نمی‌خواهیم با سپردن مسئولیت کنترل خشونت، به ماشین‌ها و الگوریتم‌ها، چنین شکست‌هایی را تسریع کنیم.

هوش مصنوعی در حال حاضر در میدان جنگ استفاده می‌شود. دیپلمات‌ها می‌گویند هواپیما‌های بدون سرنشین در اوکراین طوری طراحی شده اند که وقتی فناوری پارازیت سیگنال ارتباط آنها را با اپراتورشان قطع می‌کند، راه خود را به سمت هدف خود بیابند.

آمریکا گفت که در حال بررسی گزارش مبنی بر استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی اهداف بمباران در غزه است.

ژان تالین، برنامه‌نویس نرم‌افزار و سرمایه‌گذار فناوری، گفت: ما قبلاً دیده‌ایم که هوش مصنوعی اشتباهات انتخابی را به روش‌های بزرگ و کوچک انجام می‌دهد، از تشخیص نادرست سر طاس داور به‌عنوان توپ فوتبال گرفته تا مرگ عابران پیاده بر اثر عدم تشخیص خودروهای خودران.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟