Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرسول افراسیابی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تهاتر کالا با کالا در این شرایط تحریمی از جمله پیشنهادهای ضروری است و چنانچه دولت تلاش نکند ما شاهد رشد تورم بیشتری خواهیم بود.

وی در پاسخ به اینکه همه گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح استان ایجاد کرده است اظهارداشت:  از آنجا که استان بوشهر شاهرگ حیاتی در تامین انرژی کشور و همچنین یکی از بنادر مهم در صادرات و واردات کشور است نقش بسزایی در چرخه اقتصاد داشته و با شیوع ویروس کرونا به طبع اقتصاد دنیا و کشور و اقتصاد استان بوشهر هم در بخش تجارت، کالا و خدمات تحت تاثیر قرار گرفت به خصوص در اسفند و فروردین ماه که اوج رونق صنعت گردشگری و درآمدهای توریسم برای استان بوشهر بود از این درآمد محروم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بوشهر یادآورشد: به دلیل کنترل رفت و آمدها اقتصاد استان دچار یک شوک شد که تبعاتی از قبیل راکد شدن ساخت و ساز مسکن، رکود بازار لوازم خانگی، کاهش صادرات به خصوص محصولات غذایی و غیرنفتی که می توانست در این تحریم کمک زیادی به استان و کشور کند، کمبود مواد شوینده و امکانات بهداشتی سایر شاغلان در بخش‌های خصوصی را دچار استرس کرد و باعث راکد شدن کسب و کار آنها شد.

وی گفت:درپی شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی مردم خدمات تاکسیرانی، اتوبوسرانی و تاکسی تلفنی‌ها راکد شد و رانندگان مخارج ماهانه خود را به سختی تامین کردند همچنین تسهیل گیرندگان بخش خصوصی به خاطر راکد شدن کسب و کار دچار ضرر و زیان شدند، و بازار پوشاک، جواهرات، خشکبار، آجیل ۷۵ درصد راکد شد و زیان زیادی به صاحبان این بازار وارد شد.

افراسیابی اضافه کرد: همچنین تراکنش بانکی کاهش پیدا کرد و این یعنی سرعت گردش پول کاهش یافت و این امر به معنی کاهش جی تی پی استان بوشهر و کل کشور است. 

وی گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا کسب و کار در همه صنف‌ها در استان بوشهر راکد شد که این امر هرچند در این سه ماه اخیر درآمد آنها را کاهش داد ولی بهانه ای برای تورم مجدد در سایر صنف‌ها از جمله مواد غذایی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بوشهر در زمینه اینکه همه گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح ملی ایجاد کرده است؟ گفت:همه گیری بیماری کرونا پیامدهای اقتصادی در سطح ملی ایجاد کرد از جمله در بخش اقتصاد دارو که با همت مردم و خیران خیلی زود بهبود یافت، تقاضا به شدت کاهش پیدا کرد و این کاهش تقاضا برای کشوری که در حال تحریم و با نرخ بیکاری بالا بود تبعات مخرب زیادی به دنبال داشت.

افراسیابی افزود: براساس جدولی که ازسوی مجلس شورای اسلامی منتشر شده تاثیر کرونا در مشاغل در ایران خیلی بالا بود و براین اساس درآمدهای دولت در سال ۹۹ طبق بودجه بندی تحقق نخواهد یافت و دولت دچار کسری بودجه شدیدی خواهد شد.

وی یادآورشد: خیلی از شغل‌های خدماتی به خاطر کرونا از بین رفت و درآمد افراد صاحب این شغل‌ها فوق العاده کاهش یافت، حمل و نقل عمومی و ناوگان مسافربری که یک حلقه اتصال با سایر شغلهاست راکد شد و درآمد در این بخش کاهش محسوسی داشت و مراکز تفریحی، ورزشی، هنری و علمی به صورت تعلیق درآمد و سایر شغل‌های مرتبط با این مراکز راکد شدند. 

افراسیابی  در پاسخ به این سووال که شما کدام موارد از تغییرات نام برده را پایدار می‌دانید (به طوری که تا مدت نه چندان کوتاهی پس از کرونا برقرار بماند و یا حتی به ویژگی بلند مدت بشر و جامعه انسانی تبدیل شود)؟ گفت: سابقه و بررسی‌های آنفلوآنزای خوکی و مرغی نشان می‌دهد این ویروس دائمی خواهد شد البته بشر همیشه سعی کرده است که به دنبال درمان باشد و اگر هم درمان این ویروس  انجام شود آثار آن دائمی است و اگر کشف داروی آن طولانی شود شاهد تغییرات رفتار انسانی در سایر جوامع دنیا خواهیم بود معرفت، ایثار، انفاق، اخلاق انسانی و سایر موارد دیگر تحت تاثیر بیشتری قرار خواهد گرفت.

وی دیدگاه خود در مورد این سووال که  برخی سیاستمداران کرونا را بزرگترین بحران جامعه خود در دهه‌های اخیر دانسته‌اند ،آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده‌های بحران زا تلقی می‌شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده باشد؟ افزود:

بله باتوجه به تاریخ که آمارهای عجیبی از بلا و مریضی چون وبا، مالاریا و تب حسبه داده شده و میلیون‌ها نفر طی یک دهه جان خود را از دست داده‌اند اگر خدای ناکرده دارویی برای درمان این ویروس کشف نشود ما شاهد گرفتاری‌ها و معضلات بیشتری در کل دنیا خواهیم بود.

افراسیابی دیدگاه خود در مورد اینکه با فرض طولانی تر شدن کرونا، شما چه پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد، برای زیست در شرایط کرونا دارید؟ یادآورشد:انجام تست کرونا از همه شهروندان ایرانی برای قطع زنجیره ویروس کرونا، بالابردن سطح آگاهی عموم جامعه اعم از ساکنان شهرها و روستاها، تعیین کارگروه ویژه برای نظارت بر صادرات و واردات با سایر کشورهایی که رابطه تجاری با آنها داریم،گماشتن برخی ازکارکنان در کارخانه‌ها، اداره‌های دولتی و خصوصی برای نظارت بر سلامت و بهداشت کارکنان بصورت روزانه، ادامه روند فاصله گذاری اجتماعی در کل کشور، تهیه لوازم پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس برای بنگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، بازرسی های مکرر وزارت بهداشت و صمت از روند عملیات تولید همراه با رعایت ایمنی، آمادگی اضطراری کارخانه‌های تولیدی مواد شوینده ضدعفونی و سایر موارد دیگر برای مقابله با شدت یافتن این بحران،نظارت کامل سازمان بازرسی، تعزیرات و وزارت صمت بر روند توزیع کالا و خدمات بین مردم و جلوگیری از احتکار چرا که احتکار جو روانی را خراب کرده و باعث عرضه نامناسب، افزایش قیمت و افتادن مردم به تکاپو و بی خیال شدن از رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی را به دنبال دارد.

وی اظهارداشت:همچنین قطع کردن زنجیره انتقال کرونا باعث وصل شدن زنجیره سایر بخش‌های اقتصادی از جمله شروع مسافرت‌های زیارتی از خارج و داخل کشورخواهد شد.

افراسیابی در پاسخ به این سووال که آیا ایران پس از کرونا ، از نظر اقتصادی، متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود؟ اگر آری چرا و اگر خیر چرا؟ گفت: بله چون در این یکی دو دهه اخیر کشور ما در رشد علم به درجات بالایی رسیده است و دیگر اینکه ما جنگ هشت ساله و تحریم ۴۰ ساله را پشت سر گذاشته ایم و شخصیت‌های علمی، اقتصادی، پزشکی، فنی، فرهنگی، مذهبی و غیره صاحب تجربه بالایی شده اند و با توجه به اینکه در این سه ماه از گذشت انتشار ویروس در کشورها هیچ گونه کمکی از کشورهای صنعتی چون آمریکا و اروپا دریافت نکرده و فقط برخی از همسایگان ما و چین و کره جنوبی اقلام بهداشتی برای کشور ما فرستادند و طبق گزارش‌ها تیم پزشکی ایران به جد دنبال کشف درمان این ویروس هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بوشهر تصریح کرد: رشد اطلاعات و فناوری چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را با قافله توسعه به سمت جلو خواهد برد چرا که موقعیت استراتژیکی کشور ما خیلی اهمیت دارد و دنیا از رشد و توسعه ایران اطلاع دارد و مجبورند که بالاخره ارتباط خود را با ایران بهتر کنند.

وی در پاسخ به این سووال که آیا جهان پس از کرونا، از نظر اقتصادی، متفاوت از جهان پیش از کرونا خواهد بود؟ اگر آری چرا؟  اگر خیر چرا؟ گفت: بستگی به زمان و کشف داروی درمان این ویروس دارد هرچند کشف داروی این ویروس طولانی تر شود ما شاهد نا بسامانیهای بیشتری در وضعیت اقتصادی دنیا خواهیم بود و با توجه به اینکه تمام کشورها و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، صندوق بین المللی پول و سایر موسسات معتبر به این نتیجه رسیده اند که دنیا باید با هم جهت برطرف کردن این ویروس با هم متحد شوند بنده احتمال می دهیم دنیای پس از کرونا خیلی متفاوت تر و بهتر خواهد بود البته اگر کشوری مثل آمریکا دست از حماقت و دیوانگی بردارد.

افراسیابی دیدگاه خود برای زیست بهتر پس از کرونا چنین بیان کرد: ایران پس از کرونا هم تفاوت دارد چرا که مردم و مسئولان باهم همدل هستند و در شرایط حساس مثل جنگ، سیل، زلزله مردم وسط میدان امده اند و خیران و صاحب نظران علمی و داشتن منابع طبیعی فراوان باعث ایستادگی جلوی این ویروس خواهد شد و مردم پی خواهند برد که بالارفتن فرهنگ زندگی، بهداشت، فرهنگ گردشگری و  شهروندی، رعایت حقوق همدیگرکمک به رفع هر بحرانی خواهد شد و از آنجا که دانشمندان ایرانی در سراسر جهان نقش مهمی در رشد سایر علوم دارند قطعا به فکر ایران هم خواهند بود و به زودی پس از کرون صنعتی شدن ایران تا دهه اول قرن ۱۴شمسی قطعی خواهد بود. 

برچسب‌ها کرونا بوشهر کارآمدی دولت ونزوئلا پروندهٔ خبری تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا بوشهر کارآمدی دولت ونزوئلا کرونا بوشهر کارآمدی دولت ونزوئلا درمان این ویروس استان بوشهر ویروس کرونا پس از کرونا خواهد شد راکد شدن راکد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی

به گزارش حوزه‌ بین‌الملل خبرگزاری تقریب، فدراسیون فوتبال فرانسه در نامه‌ای که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، از رؤسای برگزارکننده لیگ و مسابقات مناطق مختلف خواسته است استفاده از "ساق‌بند و جوراب‌های بلند" را ممنوع کنند، چرا که این نگرانی وجود دارد که این پوشش به یک نماد اسلامی تبدیل شود. 
  براساس گزارش روزنامه‌ فرامنطقه‌ای القدس العربی،  در این نامه که توسط یکی از مسئولان فوتبال فرانسه امضا شده، پوشیدن ساق‌بند و جوراب بلند فقط در صورت داشتن دلایل قطعی پزشکی امکان‌پذیر است، و برای موافقت با استفاده از چنین جوراب‌هایی فقط به نسخه ساده پزشکی اکتفا نشود، بلکه با کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال فرانسه مشورت شود تا به‌عنوان تنها طرف تصمیم گیرنده در خصوص این مسئله تصمیم خود را اعلام کند.
  براساس این نامه، در صورت مخالفت افراد و استفاده از این گونه جوراب‌ها بدون مجوز، فرد خاطی باید از بازی منع شود.
  به نوشته روزنامه "لوپاریزین" مخالفت با استفاده از ساق‌بند و جوراب‌های بلند می‌تواند به 2 دلیل باشد؛ یکی این که از اینگونه جوراب‌ها به‌عنوان حجاب استفاده شود که طبق فدراسیون فوتبال فرانسه و دولت در سال 2023 ممنوع شده است، و مورد دوم این است که این جوراب‌ها همسو با توصیه‌های اسلامگرایان، علاوه بر زانوها رانها را نیز می‌پوشاند.
انتشار این نامه عجیب با موجی از تمسخر و انتقاد در فضای مجازی همراه شده است، به‌صورتی که برخی کاربران با انتشار عکس‌هایی از "مسی" و "نیمار" با جوراب‌های بلند، نوشته‌اند: "طبق معیارهای فدراسیون فوتبال فرانسه، مسی و نیمار مسلمان هستند".    فدراسیون فوتبال همچنین در این نامه تأکید کرده است که برای اطمینان از درستی درخواست معافیت از این قانون باید پرونده کامل پزشکی افراد ارائه شود. همچنین برخی رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند، زنانی‌ که ازنوعی بیماری پوستی رنج می‌برند امکان پوشاندن سر خود را دارند. 
  این نخستین بارنیست که فدراسیون فوتبال فرانسه اقداماتی را برای مقابله با مسائل دینی انجام می‌دهد. در سال 2023 نیز این فدراسیون بر ممنوعیت استراحت بازیکنان برای خوردن غذا و یا آب هنگام افطاری ماه رمضان  تأکید کرد. این اقدامات تبعیض‌آمیز فدراسیون فوتبال فرانسه علیه مسلمانان درحالی است که دیگر فدراسیون‌ها مانند انگلیس به بازیکنان مسلمان برای افطاری اجازه استراحت می‌دهند.

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵۴ حافظ قرآن کریم بوشهری در کسب مدرک تخصصی
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • پیکر شهید دفاع مقدس بوشهری پس از ۴۰ سال شناسایی شد
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟