Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@13:25:13 GMT

فصل جدید از حیات فعالیت‌های قرآنی در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۷۶۴۹

فصل جدید از حیات فعالیت‌های قرآنی در روزهای کرونایی

شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های حضوری نه تنها فعالیت‌‌های قرآنی را دچار رکود و تعطیلی نکرد بلکه منجر به پررنگ شدن این قسم برنامه‌ها در فضای مجازی شد. به نظر می‌رسد با همراهی استارتاپ‌ها فصلی جدید از فعالیت‌های قرآنی در حال رقم خوردن است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیوع ویروس کووید ۱۹بسیاری از شئونات زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داد و سبک های جدید زندگی، شغلی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش روی جامعه بشری قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت های فرهنگی، آموزشی و قرآنی یکی از بخش هایی است که از وضعیت و شرایط کرونایی کم تاثیر نگرفت. 

 

برنامه ها، طرح ها و فعالیت های قرآنی در ایام کرونا نه تنها تعطیل نشد بلکه با جدیت بیشتری مورد توجه و پیگیری فعالان در این عرصه قرار گرفت. برگزاری دوره های آموزشی قرآنی و مسابقات قرآن، برپایی نمایشگاه های قرآنی و فرهنگی با رویکرد و در قالب جدیدی در فضای مجازی آغاز شد. هیات ها و بچه های مسجد برنامه های متنوعی شامل برگزاری مسابقات قرآنی حفظ و قرائت برای گروه های سنی مختلف برگزار کردند و از مخاطبان خواستند تا از قرائت قرآن فیلم بگیرند و برای شرکت در مسابقات ارسال کنند. تجلیل از نفرات برتر در فضای مجازی و بسیاری فعالیت ها و برنامه هایی که در این قالب انجام گرفت توانست حال و هوای خوبی به فضای قرآنی کشور ببخشد.

 

 

 

 

موسسات و مراکز قرآنی و فعال در این عرصه با تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری خود تلاش کردند تا بتوانند فقدان دوره ها و کلاس های حضوری را جبران کنند و با بسترسازی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رضایت مخاطبان را جلب و با توجه به سلایق و علایق آنها برنامه هایی را تهیه و در فضای مجازی بارگزاری کنند.

 

برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم به صورت مجازی، برگزاری نمایشگاه های مجازی خوشنویسی با مضامین قرآنی، برگزاری دوره های آموزش حفظ و قرائت قرآن، احکام و سایر فعالیت های قرآنی از برنامه هایی است که این روزها در فضای مجازی رونق گرفته است و مخاطبان می توانند از طریق تلفن همراه در دوره های آموزشی قرآنی شرکت کنند.

 

 

 

موسسات قرآنی، فرهنگسرای قرآن، تشکل های قرآنی و همه فعالان در عرصه قرآن برای بهره مندی مخاطبان از برنامه های آموزشی و مسابقات قرآنی برای حضور در فضای مجازی برنامه ریزی کرده اند و تاکنون نیز چندین دوره مسابقه و آموزش قرآن در شبکه های اجتماعی برگزار کرده اند.

 

با گذشت حدود ۴ ماه از شیوع ویروس کرونا و دربرگیری آن در سطح جهانی، باعث شده است تا سازمان ها و نهادهای مختلف برای پیشبرد فعالیت ها و برنامه های خود و برای حفظ سلامت شهروندان به شیوه های نوین آموزشی و ارتباطی روی آورند. با آغاز موج دوم شیوع کرونا در ایران و دنیا به نظر می رسد بسیاری از فعالیت های روزمره همچنان باید در بستر فضای مجازی و با کمک تکنولوژی نوین ارتباطات ادامه یابد. جامعه قرآنی نیز باید از ظرفیت های آموزشی غیرحضوری در فضای مجازی استفاده کند و با استفاده از ساختارها و فضاهای ایجاد شده در شبکه های اجتماعی به رسالت قرآنی خود عمل کند و سبک زندگی قرآنی را با ارائه برنامه های متنوع در جامعه ترویج کند.

 

 

 

توجه به قرآن و قرائت آن به قدری ارزشمند و مهم است که پیامبر اکرم (ص) در وصیتش به امیرالمومنین(ع) می فرمایند: علی بر تو باد قرائت قرآن در هر حال. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در شرح این حدیث اخلاقی که در ابتدای درس خارج معظم‌له همزمان با ماه مبارک رمضان مطرح شد، با اشاره به حدیث «کان فی وصیة النبی (صلی‌الله علیه و آله) لعلی (علیه السلام): و علیک بتلاوة القرآن على کلّ حال؛ در وصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام): علی بر تو باد قرائت قرآن در هر حال» می فرمایند: قرآن را باید با خشوع خواند، اگر انسان قرآن را بدون خشوع، با غفلت بخواند، چیز زیادی گیرش نمی‌آید، گاهی هیچ چیز گیرش نمی‌آید! گاهی هم خدای نکرده اثرات عکس می‌بخشد.

 

قرآن را با توجه، با خشوع، با اعتماد به بیان الهی، با این احساس که خدای متعال با انسان حرف می زند، بخواند تا لذّت قرآن بر جان شما بنشیند. اگر ما لذّت تلاوت قرآن را بچشیم، هیچ زمان از آن دست برنمی داریم. مهم این است که آن لذّاتی که در خواندن قرآن و تدبرّ در آیات و کلمات قرآن وجود دارد، این لذّت را انسان در جان خودش احساس کند. اگر بخواهیم این، حاصل بشود، باید قرآن را با خشوع خواند.

 

طرح های فاصله گذاری اجتماعی ناشی از شیوع کووید ۱۹ شرایطی فراهم کرده است تا جامعه قرآنی بیش از گذشته از ظرفیت های آموزش غیرحضوری برای ترویج سبک زندگی قرآنی استفاده کنند و برای نحوه ورود و فعالیت دینی و قرآنی در فضای مجازی برنامه ریزی کنند. در این میان نباید از نقش استارت آپ ها و کسب و کارهای قرآنی برای انجام طرح ها و برنامه های قرآنی و دینی غافل ماند.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا فعالیت های قرآنی فضای مجازی فعالیت های قرآنی فضای مجازی قرائت قرآن فعالیت ها برنامه ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۷۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از شرکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی بهار در بهار این شرکت خبر داد و گفت: این مسابقات با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رحمان محمودی در آیین افتتاحیه این مسابقات اظهار داشت: بدون شک مسیری که قرآن کریم برای زندگی ترسیم می‌کند، مستحکم‌ترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: شعار امسال بر ضرورت تقویت تولید و اقتصاد ملی با استفاده از قدرت مردم تأکید دارد و پروردگار متعال در آیه 277 سوره بقره بر اهمیت‌ایمان، عمل صالح، نماز و زکات تأکید دارد که همه این موارد می‌تواند به تقویت اقتصاد و تولید کمک کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ارزش والای خدمت به جامعه و مردم که سرلوحه کار کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی است افرود: مطابق قرآن کریم، خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد؛ پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت رسید.

محمودی با اشاره به برگزاری مسابقات مقدماتی بهار در بهار با حضور نماینده رسمی شرکت ملی گاز ایران در شرکت گاز استان افزود: در این دوره از مسابقات 325 نفر از همکاران و خانواده‌های‌ ایشان در بخش‌های قرآن کریم، اذان، نهج البلاغه، مفاهیم، عکاسی، خطاطی و قصه گویی به رقابت می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات قرآنی بهار در بهار هرساله در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر گسترش مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم، با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان، خانواده‌ها و جوانان و ارتقای سطح معلومات و آموزه‌های قرآنی در شرکت‌های تحت مدیریت شرکت ملی گاز ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود