Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:43:14 GMT

انجام وظیفه، دستور قضایی نمی‌خواهد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۸۲۸۵

انجام وظیفه، دستور قضایی نمی‌خواهد

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه ۱۸ خرداد در دومین جلسه شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان، با تاکید بر ضرورت مقابله با زمین خواری و تغییر کاربری‌های غیرمجاز تاکید کرد: شهرداری، آب منطقه ای، جهاد و راه و شهرسازی باید قانون را اجرا کنند و به هیچ عنوان نباید از وظایف خود سرباز بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه هم گفت: بسیاری از متولیان مقابله با زمین خواری به اشتباه تصور می کنند که حتما باید دستگاه قضایی پیشران آنها باشد در صورتی که این طور نیست و آنها، هم مکلف به انجام وظیفه هستند و هم اختیار کافی برای این کار دارند.

شهرام کرمی روز دوشنبه ۲۶ خرداد هم به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه های متولی نباید برای انجام وظیفه خود منتظر ورود و حکم دستگاه قضایی باشند.

به گفته دادستان کرمانشاه، «وظایف دستگاه های مسوول مانند شهرداری، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی در مقابله با زمین خواری در قانون مشخص شده و اختیار قانونی هم برای آنها تعریف شده است.»

کرمی گفت: وظایف جهاد کشاورزی در مقابله با زمین خواری در مواد ۱۰ تا ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، وظایف شهرداری در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و تکالیف نیروی انتظامی در ماده ۱۷ قانون ناجا مشخص و تصریح شده است.

به گزارش ایرنا، در ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها آمده است: مأموران وزارت جهاد کشاورزی مکلفند با حضور نیروی انتظامی و نماینده دادسرا یا دادگاه محل، ضمن تنظیم صورت مجلس، رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات، اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها هم وظایف شهرداری در حراست و حفاظت از اموال و املاک عمومی، فضای سبز و سایر حریم های شهر آورده شده است.

ماده ۱۷ قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم ناجا را موظف به «همکاری با وزارتخانه‌ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت، بانک ها و شهرداری ها در حدود قوانین و مقررات مربوط» کرده است که یکی از این موارد همان موضوع همکاری در مقابله با زمین خواری است.

ماده هفت قانون سازمان منابع طبیعی هم تاکید دارد که «این سازمان مکلف است با بهره گیری از نیروهای یگان حفاظت، در مورد کلیه تصرفات غیرقانونی، برخورد کند و وفق قوانین به رفع تصرف و خلع ید و ضبط اعیانی ها به نفع بیت المال اقدام نماید. کلیه مراجع اداری، قضایی و انتظامی مکلفند سازمان را در انجام این مأموریت، پشتیبانی نمایند. هرگونه مسامحه در این امر توسط مأموران مراجع یادشده، حسب مورد موجب مجازات مقرر در تبصره(۲) ماده(۷۴) یا ماده(۷۷) این قانون می شود.»

بنابر اعلام دادستانی کرمانشاه، ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی فقط در مرکز شهرستان استان آن هم طی ۲ ماه سال ۹۹ به باغ و ویلا تبدیل شده بود که البته همه ۴۵۰ فقره ساخت و ساز غیرقانونی آنها تخریب شد.

با این حال یوسفوند، نماینده دادستان کرمانشاه در امور حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، تخلفات باقی مانده را چندین برابر موارد رفع تخلف شده دانسته است.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند. همچنین حدود ۹۰۰ هزار هکتار از زمین های استان، کشاورزی است اما سال به سال تجاوز زمین خواران به آنها بیشتر می شود.

برچسب‌ها تغییر کاربری اراضی تصرف اراضی کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی تصرف اراضی کرمانشاه تغییر کاربری اراضی تصرف اراضی کرمانشاه مقابله با زمین خواری نیروی انتظامی منابع طبیعی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۸۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیدامیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • بازار کاسبی‌های جدید زیر پل‌های تهران
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه