Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@23:52:41 GMT

مقابله داروی سوزش معده با ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۸۳۰۲

مقابله داروی سوزش معده با ویروس کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فاموتیدین (Famotidine) دارویی است که برای درمان سوزش معده استفاده می‌شود، بر اساس مطالعاتی که در مجله گوت منتشر شد، استفاده از این دارو، نتایج مثبتی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ داشته است.

در حال حاضر بیشتر تحقیقات بر روی تولید واکسن و راه‌های درمان دارویی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ متمرکز شده است، بنابراین برای کاهش عوارض مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به راه‌های درمانی موثری برای بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری نیستند، نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاموتیدین که به خانوادهی دارو‌های ضد اسید تعلق دارد، ممکن است یکی از کاندیدای درمان ویروس کرونا محسوب شود. این دارو می‌تواند در مقابله با ویروس کرونا به بیماران دارای علائم خفیف و شدید کمک کنند.

دکتر توبیاس جانویتز، محقق آزمایشگاه "کلد اسپرینگ هاربر"می‌گوید: بررسی‌های ما درباره نتیجه این دارو بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، نشان داد که استفاده از این دارو می‌تواند برای بیماران غیر بستری یا سرپایی مفید باشد.

بیشتر بخوانید

درمان سوزش معده به چند روش ساده خانگی

این مطالعه بر روی ۱۰ نفر (۶ مرد، ۴ زن) مبتلا به کووید ۱۹ که میانگین سنی آنها بین ۲۳ تا ۷۱ سال بود، انجام شد. همه این افراد در زمان ابتلا به بیماری داروی فاموتیدین مصرف کردند. این بیماران دارای عوامل خطرناکی تشدید کننده کووید ۱۹ از جمله چاقی و فشار خون بودند و همچنین تنوع نژادی داشتند.

این بیماران داروی فوموتیدین را در زمان شروع ابتلا به بیماری مصرف کردند. بهبودی این افراد بین ۲ تا ۲۶ روز طول کشید. بیشترین میزان مصرف این دارو ۳ بار در روز با دوز ۸۰ میلی گرم بود؛ براین اساس میانگین دوره درمان آنها ۱۱ روز طول کشید، اما این دوره درمان بین ۵ تا ۲۱ روز متغیر است.

تأثیر ۱۴ روز داروی فاموتیدین برروی مبتلایان به کرونا

به گفته این بیماران پس از شروع مصرف فاموتیدین علائم آنها به سرعت پس از گذشت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بهبود یافت و اکثر آنها بعد از گذشت ۱۴ روز هیچ علائمی از کووید ۱۹ نداشتند.

زمان بهبودی علائم در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس با سرعت بیشتری نسبت به علائم سیستمیک مانند خستگی بهبود یافته است.

۷ نفر از این بیماران هنگام مصرف از داروی فاموتیدین هیچ عارضه‌ای نداشتند، اما ۳ نفر دیگر دارای عوارض خفیف ناشی از مصرف این دارو از جمله فراموشی‌های موقت داشتند.

به گفته محققان اثر این دارو بر روی تعداد کمی از افراد مورد بررسی قرار گرفته و هنوز مشخص نیست که این دارو چگونه بر درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه که اثر بخشی فاموتیدین خوراکی را در کنترل و بهبود علائم، تأثیر این دارو بر ایجاد ایمنی طولانی مدت بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین کاهش انتقال ویروس به دیگران را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید

کاربرد داروی پنتوپرازول +عوارض جانبی

عوارض داروی فاموتیدین

مصرف فاموتیدین ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد، یبوست یا اسهال شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که دکتر گوارش داروی فاموتیدین را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش خواهد بود.

در حال حاضر کار آزمایی بالینی بر روی ترکیب دو داروی فاموتیدین و ضد مالاریا برای درمان بیماری کووید ۱۹ در حال انجام است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا درمان کرونا کرونا در جهان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ داروی فاموتیدین ویروس کرونا بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه بر خط اعلام کمبودهای کشوری گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، ناصر هیراد با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، اظهار کرد: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

وی گفت: لازم به ذکر است در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده است که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است، بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه‌گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد، همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری و رفع مشکل حوزه خود اقدام کنند.

کد خبر 748678

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران