Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@06:06:27 GMT

تنیده شدن تار فراموشی بر پیکر صنعت ابریشم گیلان! + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۸۴۸۳

تنیده شدن تار فراموشی بر پیکر صنعت ابریشم گیلان! + فیلم

نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی گیلان است که وضعیت آن در دهه های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده این در حالی است که صومعه سرا در روزگار نه چندان دور قطب تولید پیله ابریشم در ایران به شمار می رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در گیلان و البته ایران است که وضعیت آن در دهه های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است این در حالی است که صومعه سرا در روزگار نه چندان دور قطب تولید پیله ابریشم در ایران به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابریشم گیلان شهرت جهانی داشت و این محصول در قرون گذشته یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران بود بطوری که بازار ابریشم گیلان به علت رونق فراوان خود تا جنگ جهانی دوم، باعث شد که تجار ابریشم از دورترین نقاط جهان به این مرز و بوم کشانده شوند

اما امروز به گفته درجانی رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و ایران با این میزان تولید در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

وی می گوید: ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود و  ٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می آید.

 آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان نیز در این رابطه گفته است: ظرفیت شهرستان صومعه سرا در بخش نوغان‌داری، پرورش کرم ابریشم و صنعت نخ‌ریسی بسیار بالاست اما متاسفانه اتفاقات خوبی در این زمینه نیفتاده است.

گفتنی است صنعت تولید پیله ابریشم آنچنان مورد بی توجهی قرار گرفته و دچار رخوت شده است که به یقین دیگر نمی توان نام صنعت را بر آن گذاشت! این در حالی است که اگر توجه صد درصدی مسئولان در میان باشد، این محصول ظرفیت بسیار نابی هم برای ایجاد اشتغال دارد و هم جهش تولید را به خوبی رقم می زند.

در ادامه ویدئویی از «سید محمد شاداب» عکاس خبری پایگاه خبری ۸دی مشاهده می کنید که ممکن است در آینده ای نزدیک با بی توجهی و بی تدبیری بیش از پیش مسئولان، برای خانوارهای گیلانی به یک نوستالوژی تبدیل شود!

انتهای پیام/

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند. ابریشم گیلان دانلود

منبع: دانا

کلیدواژه: ابریشم گیلان تولید پیله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • مراحل تولید وانت و کامیونت های "فورد" در ویدئویی دیدنی (فیلم)
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴