Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج خسرونیا گفت: اغلب افراد در معرض بیماری تب کریمه کنگو از آموزش‌های مناسب در زمینه مصونیت در برابر این بیماری برخوردار نیستند و همین امر باعث افزایش ابتلایان به این بیماری می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله در فصل گرما شاهد هشدارهای فراوان از سوی وزارت بهداشت و درمان درباره شیوع تب کریمه کنگو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت ابتلا مرگ را برای فرد به دنبال دارد.

 ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر شاهد بروز تب کریمه کنگو در فصل گرما هستیم، اما این بیماری به شکل همه‌گیر نیست، بلکه دامپروران، چوپان‌ها، قصاب‌ها، شکارچی‌ها و هر شغلی که با دام در ارتباط است، در معرض ابتلا به این بیماری است.

او تاکید کرد: برخی از  افراد که به مصرف گوشت خام عادت داشته یا گوشت را از کنار جاده‌ها و بدون مهر استاندارد از سوی نهادهای بهداشتی مربوطه خریداری می کنند، نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این پزشک متخصص افزود: باید در مصرف گوشت حیوانات وحشی همچون گراز، خرگوش و دیگر حیواناتی بیابانی اجتناب کرد، چون احتمال آلودگی گوشت آنها وجود دارد.

خسرونیا گفت: تب کریمه کنگو شیوع کامل پیدا نکرده اما خطرناک است و در صورت ابتلا، فرد باید به مراکز درمانی مراجعه و پزشکان و تیم درمان نیز موظفند تا وزارت بهداشت و مسئولان امر را از این بیماری و علائم آن در فرد مطلع کنند.

او با بیان اینکه در فصل گرما شاهد افزایش گزیدگی‌ها هستیم، اظهار کرد: در این فصل ضدعفونی کردن آغل‌ها، طویله‌ها و کوتاه کردن پشم گوسفند و کار با دستکش نیز  می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را  کاهش دهد.

 خسرونیا افزود: اغلب افراد در معرض بیماری تب کریمه کنگو از آموزش‌های مناسب در زمینه مصونیت در برابر این بیماری برخوردار نیستند و همین امر باعث افزایش ابتلایان به این بیماری می‌شود.

انتهای پیام: 2.5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان کنگو مرگ گوشت استاندارد پزشک متخصص مراکز درمانی درمان وزارت بهداشت خطر ابتلا به بیماری دام تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام