Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@23:28:09 GMT

خار پاشنه پا چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۹۴۲۰

خار پاشنه پا چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

فرارو-خار پاشنه (استئوفیت یا زائده استخوانی) زائده استخوانی کوچک یا مجموعه زائده‌های استخوانی است که پشت پاشنه یا زیر آن ایجاد می‌شود. خار پاشنه پا می‌تواند همراه با درد یا بدون درد باشد. بیماران غالباً خار پاشنه پا را با عارضه دیگری به نام التهاب رباط کف پا (التهاب پلانتار فاسیا) اشتباه می‌گیرند که در آن، نوار بافتی کشیده شده از برجستگی کف پا تا پاشنه، یعنی همان پلانتار فاسیای ایجاد کننده قوس کف پا، ملتهب و منجر به درد کف پا و پاشنه پا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افراد هیچ‌گاه متوجه وجود خار پاشنه نمی‌شوند. خار پاشنه احتمالاً هنگامی شکل می‌گیرد که بدن با ایجاد استخوان اضافی در محل ضربه و صدمه دیدن در صدد ترمیم آسیب‌های مکرر برمی‌آید. اگر با عارضه و التهابی در پاشنه پای خود مواجه هستید و نمی‌دانید علت آن چیست و چگونه باید آن را درمان کنید، این مطلب می‌تواند به شما اطلاعات جامعی در این زمینه دهد.
خار پاشنه پا چیست؟ خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه پا شکل می‌گیرد. در گذشته تصور می‌شد که خار کف پاشنه پا به به دلیل بخشی از تنش (کشش طولی) بافت نرم مانند پلانتار فاسیا بر روی استخوان ایجاد می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خار کف پاشنه پا بیشتر به دلیل واکنش انطباقی به فشار عمودی (محوری) در استخوان پاشنه پا شکل می‌گیرد. خار پشت پاشنه پا که باعث تغییر شکل غیر طبیعی استخوان کالکانئال می‌شود، می‌تواند به دلیل واکنش به سفت شدن غیر عادی تاندون آشیل ایجاد شود که موجب التهاب مزمن تاندون و شکل‌گیری استخوان واکنشی (راکتیو) در آن محل شود.

اما در سوی دیگر برخی از متخصصان نیز معقدند که شکل گیری عارضه خار پاشنه پا با بافت پلانتار فاسیا مرتبط است. این کارشناسان معتقدند که در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار (پلانتار فاسیا) وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ی پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند. در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و این تنش و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود که به آن خار پاشنه گفته می‌شود هر چند بدون وجود خار پاشنه و صرفا با التهاب فاسیای پلانتار تمام علائم می‌تواند برای بیمار ایجاد شود، بدون اینکه در عکس خار پاشنه دیده شود.   روی هم رفته باید توجه داشت که عرضه خار پاشنه پا با التهاب فاسیت پلانتار متفاوت است هر چند که بی ارتباط نیز نیستند. پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌باشد (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

خار پاشنه بیشتر در میان زنان و مردان میان‌سال شیوع دارد، اگرچه گروه‌های سنی دیگر نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند. با این حال تاکنون تفاوت معناداری میان ابتلای مردان و زنان به این عارضه مشاهده نشده است و به نظر می‌رسد این عارضه به طور یکسان هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که خار پاشنه پا در زنان جوان‌تر که در پای آن‌ها رشد استخوانی به دلیل بورسیت طولانی مدت ناشی از فشار پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند شکل گرفته است، بیشتر دیده می‌شود، همچنین ورزشکارانی که ورزش‌های دومیدانی انجام می‌دهند نیز بیش از سایرین دچار خار پاشنه پا می‌شوند. ۵۵ درصد از افراد بین سنین ۶۲ تا ۹۴ سال حداقل یکبار دچار عارضه خار پاشنه پا می‌شوند. تقریبا در ۵۰ درصد افرادی که دچار درد پاشنه پای ناشی از فاسیت کف پا هستند، در عکس برداری رادیولوژی کف پای آن ها، خار پاشنه پا دیده می‌شود.
علت پدید آمدن خار پاشنه پا چیست؟ اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده‌ی استخوانی در محل اتصال این دو به یکدیگر تشکیل می‌شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت‌پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد کف پا) می‌شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه نیز منجر می‌شوند. این دلایل عبارتند از:

۱. وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) - در صورتی که پای شما بیش از حد به داخل یا خارج چرخش داشته باشد، بافت نرم موجود در کف پا بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد و کشیده می‌شود و این مسئله باعث درد و التهاب در کف پا می‌شود.
۲. گرفتگی عضلات - گرفتگی و عدم انعطاف‌پذیری عضلات ساق پا موجب وارد شدن فشار بیش از حد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌شود.
۳. پوشیدن کفش نامناسب که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی نمی‌کند و فشار‌های وارد شده به کف پا را جذب نمی‌کند.
۴. داشتن اضافه وزن
۵. افزایش سطح فعالیت
۶. راه رفتن روی سطوح سخت- راه رفتن با پای برهنه روی سطوح سخت (مانند سیمان یا کاشی) می‌تواند موجب تشدید درد پاشنه شود.
۷. قوس زیاد کف پا و یا قوس کم کف پا
۸. مشکلات مربوط به کمر

بعضی از بیماری‌ها نیز می‌توانند موجب ایجاد خار پاشنه شوند. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. آرتریت واکنشی (reactive arthritis) یا سندرم رایتر (Reiter’s disease).
۲. روماتیسم ستون فقرات (ankylosing spondylitis).
۳. بیماری هیپر استوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر (diffuse idiopathic skeletal hyperostosis).
۴. پلانتار فاشیاتیس (plantar fasciitis).   خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟ معمولا خار پاشنه علامتی ندارد، ولی اگر در قسمت تشکیل خار پاشنه التهاب ایجاد شود، موجب بروز درد متناوب یا مزمن (به‌ویژه در هنگام راه رفتن یا دویدن) می‌شود. به‌طور کلی علت ایجاد درد خود خار پاشنه نیست، بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است. بسیاری از افراد در توصیف درد خار پاشنه و پلانتار فاشیاتیس می‌گویند این درد طوری است که انگار چاقو یا سوزن در ته پایشان فرو می‌رود. این درد هنگامی که صبح و پس از بیدار شدن روی پای خود می‌ایستند، ایجاد می‌شود و سپس به درد خفیفی تبدیل می‌شود. به‌گفته‌ی آنها، وقتی پس از نشستن برای مدتی طولانی، روی پای خود می‌ایستند نیز این درد شدید دوباره برمی‌گردد. به‌طور کلی می‌توان علائم خار پاشنه را به‌صورت زیر بیان کرد:

۱. درد شدیدی مانند درد فرو کردن چاقویی در پاشنه‌ی پا، هنگام صبح و پس از ایستادن روی پای خود.
۲. دردی خفیف در پاشنه‌ی پا در باقی ساعات روز.
۳. التهاب و تورم در جلوی پاشنه‌ی پا.
۴. ایجاد حرارت در قسمت درگیر و آسیب‌دیده.
۵. برآمدگی استخوانی‌شکل کوچک و قابل‌مشاهده‌ای زیر پاشنه‌ی پا.
۶. حساسیت در کف پاشنه‌ی پا که موجب سخت شدن راه رفتن در حالت پابرهنه می‌شود.

اگر فردی این علائم را داشته باشد، پزشک برای تشخیص مشکل او از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌کند. مشاهده‌ی برآمدگی با استفاده از اشعه‌ی ایکس، تنها راه اطمینان یافتن از وجود مشکل خار پاشنه در فرد است. البته تمام علائم بالا در همه‌ی افرادی که دچار خار پاشنه هستند، مشاهده نمی‌شود. بعضی از افراد مبتلا به خار پاشنه هیچ علامتی ندارند. این افراد تنها زمانی متوجه خار پاشنه‌ی خود می‌شوند که پای آن‌ها به‌دلیل مشکل دیگری توسط اشعه‌ی ایکس بررسی شود.

 

چرا باید درد شصت پا را جدی بگیریم؟
خار پاشنه پا را چگونه می‌توان تشخیص داد؟ بهترین راه برای تشخیص درست عارضه خار پاشنه پا، مراجعه به پزشک است. پزشک نیز از طریق راه‌های مختلفی بررسی سوابق پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی قادر به تشخیص این عارضه است، اما در هر صورت متداول‌ترین راه تشخیص خار پاشنه پا، معینه است. شیوه‌های تشخیص عارضه خار پاشنه پا را می‌توان به روش‌های متداول ذیل تقسیم کرد؛

۱. بررسی سوابق بیمار: خار پاشنه یا کالکانئال که در عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس قابل مشاهده است. معمولاً بدون علامت و نشانه هستند. افرادی که دچار درد در پاشنه پا هستند علائمی را در هنگام انجام فعالیت‌هایی که باعث فشار وزن بدن بر روی پا‌ها می‌شود مانند ایستادن و راه رفتن و همچنین در هنگام استفاده از کفش‌های نامناسب یا کفش‌های با کفی ناکافی گزارش داده‌اند.

۲. انجام معاینات فیزیکی: بسیاری از خار‌های پاشنه در معاینات مشخص نمی‌شود، اما وقتی که پزشک پاشنه پا را لمس می‌کند ممکن است افرادی که دارای خار پاشنه پا هستند احساس درد و ناراحتی کنند. در افرادی که خار پاشنه دارند ممکن است محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه به لمس حساس باشد.

۳. انجام آزمایشات متناسب: بسیاری از خار‌های پاشنه پا معمولاً به صورت اتفاقی در عکس‌های گرفته شده با اشعه ایکس که به دلایل دیگری گرفته شده‌اند، دیده می‌شوند. اکثر افرادی که خار پاشنه پای آن‌ها در عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس دیده شده، هیچ علائمی نداشته‌اند. اگر علائم درد پاشنه پا باعث اختلال ماهیچه‌ای یا عصبی شود باید آزمایش‌های دیگری مثل ام آر آی، سی تی اسکن یا الکترومیوگرافی انجام شود.  
معاینه بیمار خار پاشنه جهت پیشگیری و درمان نیز شامل موارد ذیل می‌شود:

۱. ارزیابی قدرت عضلات پا
۲. ارزیابی دامنه حرکتی پا
۳. بررسی وضعیت قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن)
۴. ارزیابی نحوه‌ی راه رفتن بیمار
۵. ارزیابی توانایی و تحمل بیمار در حین انجام تست تحریک درد
خار پاشنه پا را چگونه می‌توان درمان کرد؟ اگرچه عارضه راه علاج منحصر به فردی ندارد، اما از روش‌های متعددی برای تسکین و درمان آن استفاده می‌شود. این روش‌های درمان نیز معمولاً به دو روش درمان‌های خانگی و پزشکی تقسیم می‌شوند که می‌توان آن را به ترتیب ذیل برشمرد.   الف) درمان‌های خانگی خار پاشنه پا در واقع درمان درد خار پاشنه و التهاب آرنگ کف پا یکسان است، چرا که این دو مشکل مرتبط با یکدیگراند. استراحت کوتاه مدت و کنترل التهاب نخستین مرحله درمان خار پاشنه است. بهترین روش‌های درمانی خانگی را می‌توان به ترتیب ذیل برشمرد:

۱. استراحت و ماساژ یخ: استراحت نسبی و اجتناب از انجام فعالیت‌های پر فشار و انجام ماساژ با یخ، سه بار در روز، برای کاهش التهاب. ما امروزه جملات زیادی می‌شنویم در مورد درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب، درمان خار پاشنه با گوجه فرنگی، درمان خار پاشنه با ابغوره و درمان خار پاشنه با صابون، درمان خار پاشنه با ماساژ شیشه آب یخ زده و غیره، ولی واقعیت بهترین درمان خانگی خار پاشنه ماساژ یخ و ماساژ با انگشت شست می‌باشد.  
۲. استفاده از چسب‌های ورزشی: بستن پا با چسب‌های ورزشی مخصوص یا همان Taping، که به کاهش فشار وارده بر فاسیت‌پلانتار کمک می‌کند و بنابراین موجب تسکین درد می‌شود.
۳. تمرین‌های کششی: با انجام تمرین‌های کششی ساق پا می‌توان درد را کاهش داد و دوران بهبود را کوتاه کرد. عضلات ساق پا و تاندون آشیل را حتما کشش بدهید. انجام حرکات کششی قبل و بعد از جلسات تمرینی از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه ما این است که در ابتدای تمرین خود، اول کمی بدن خود را گرم کنید و سپس حرکات کششی را انجام دهید.
۴. پا برهنه راه نرفتن: بدون کفش راه رفتن فشار و کشش مضاعفی را بر آرنگ کف پا وارد می‌کند.
۵. کاهش وزن: کم کردن وزن بدن نیز کمک بزرگ جهت اثر بخشی درمان درد خار پاشنه پا خواهد بود.   ۹ روش آسان و عجیب برای کاهش وزن فوری   ب) درمان‌های پزشکی خار پاشنه پا ۱. استفاده از کفی و کفش طبی: جز لاینفک درمان خار پاشنه کفی طبی است که موجب قرار گرفتن کف پا در وضعیت بهتری شده و از فشار وارده به فاسیت‌پلانتار می‌کاهند. تحقیقات نشان داده‌اند در مواردی که درد پاشنه بر اثر مشکلات بیومکانیکی ایجاد شده است، موثرترین روش درمانی استفاده از کفی‌های طبی است که به طور سفارشی ساخته می‌شوند. این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه‌بعدی که از پا گرفته می‌شود، تهیه می‌شوند و برای کاهش فشار وارده بر کف پا و بازیابی راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل، تجویز می‌شوند.     ۲. شاک ویو تراپی: شاک ویو درمانی فناوری است که به بهترین شکل در افراد دارای خار‌های استخوانی مزمن اثر بخش است. شاک ویو تراپی با تحریک تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرایند خود درمانی بدن سرعت می‌بخشد و با تهییج زیاد عصب‌ها درد خار پاشنه را کاهش می‌دهد. درمان شاک ویو غیرتهاجمی است و نیاز به انجام عمل جراحی ندارد. به دلیل ریسک پایین، این روش قبل از جراحی‌های تهاجمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳. داروها: دارو‌های ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند. شما در صورتی می‌توانید از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که، به بیماری یا شرایط خاصی که موجب منع مصرف این دارو‌ها می‌شود، دچار نباشید؛ بنابراین هر چند این دارو‌ها به صورت غیر تجویزی نیز قابل تهیه می‌باشند، اما بهتر است در مورد مصرف این دارو‌ها محتاط باشید و قبل از مصرف آن‌ها حتما راهنمای دارو را مطالعه کرده و دوز مناسبی را مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این دارو‌ها با دارو‌های دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند و موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای شما شوند. این دارو‌ها می‌توانند کمک کنند که در حین روند بهبودی التهاب فاسیت‌پلانتار، شما درد کمتری داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد مصرف این دارو تاثیری در تسکین درد شما ندارد مصرف آن‌ها را متوقف کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا قبلا از داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا داروی جایگزین مناسبی را برای درمان خار پاشنه شما تجویز کند.
۴. تزریق: تزریق برای خار پاشنه دو نوع است.
الف: تزریق کورتن برای درمان خار پاشنه: ممکن است برای کاهش التهاب ودرد ناشی از آن، تزریق کورتیزون در محل آسیب‌دیدگی تجویز شود. کورتیزون یک ماده‌ی استروئیدی است که عملکرد هورمون‌هایی را شبیه‌سازی می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.
ب: اوزون درمانی خار پاشنه: با کمک تزریق گاز اوزون در ناحیه پاشنه هم می‌توان التهاب و در نتیجه درد خار پاشنه را کم کرد و هم فرایند‌های ترمیمی برای درمان خار پاشنه را با کمک یک سیستم طبیعی و سالم فعال و تقویت کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان‌های خار پاشنه خسته شده اند و همچنان درد دارند با کمک ازن درمانی پاشنه می‌توانند بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا کنند.
۵. پلاسمان وان: هم به عنوان یکی از جدیدترین درمان‌های کاهش التهاب و ترمیم با مکانیسم یونتوفورزیس و تولید ازن زیر جلدی و بدون ایجاد تزریق رضایت شگرفی را در کنار سایر درمان‌ها به عنوان جدیدترین درمان خار پاشنه به خود اختصاص داده است.
۶. تکارتراپی: یکی از تکنیک‌های مناسب برای کاهش چسبندگی در خار پاشنه استفاده از امواج ردیوفرکوانسی و تکار درمانی با پروتکل‌های خاص غیر گرمایی است. استفاده از تکار در فاز حاد التهابی خار پاشنه توصیه نمی‌شود.     ۷. جراحی: بیش از ۹۰ درصد افراد با درمان‌های غیرجراحی بهتر می‌شوند. اگر پس از دوره‌ای ۹ تا ۱۲ ماهه درمان‌های غیرجراحی نتواند علائم خار پاشنه را بهبود دهد، شاید لازم باشد که برای برطرف کردن درد و بازگرداندن تحرک از روش‌های جراحی استفاده کنیم. تکنیک‌های جراحی درمان خار پاشنه شامل موارد زیر است:

ــ رها کردن فاسیت پلانتار
ــ برداشتن خار پاشنه

با آزمایش‌های پیش از جراحی می‌توان تشخیص داد که آیا شرایط بیمار برای انجام عمل جراحی مناسب است. رعایت کردن توصیه‌های پس از جراحی شامل استراحت کردن، استفاده از یخ برای کمپرس کردن (compression)، بالا بردن پا و وارد نکردن فشار و وزن روی پای جراحی‌شده تا زمان مناسب، بسیار مهم است. در بعضی از موارد لازم است که بیمار پس از جراحی از باند، اسپلینت، گچ‌گیری، کفش‌های جراحی، چوب زیر بغل یا عصا استفاده کند. عوارض احتمالی پس از جراحی پاشنه‌ی پا شامل درد اعصاب، درد عودکننده‌ی پاشنه، بی‌حسی همیشگی قسمت جراحی‌شده، عفونت و باقی ماندن جای زخم است. به‌علاوه در تکنیک جراحی رهاسازی فاشیای پلانتار، احتمال بی‌ثباتی، گرفتگی عضلات پا، شکستگی تنشی استخوان (stress fracture) و تاندونیت (tendinitis) وجود دارد.
۸. طب سوزنی: در نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت در عضلات پایین پا و کف پا می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد پا موثر باشد. استفاده از طب سوزنی با روش‌های تن و تانگ و با شیوه‌های چینی موجب درمان و کاهش درد خار پاشنه در تعداد زیادی از بیماران خار پاشنه می‌شود. همچنین استفاده از میکروسیستم ankle هم کمک بسیار زیادی در جواب دهی این روش داشته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خار پاشنه پا درمان خار پاشنه پا درمان خار پاشنه استخوان پاشنه خار پاشنه پا درد خار پاشنه خار پاشنه دارو ها شکل می گیرد پاشنه پا ی استخوانی پاشنه ی پا فشار وارد درد پاشنه برای کاهش پای آن ها درمان ها راه رفتن بافت نرم شاک ویو ی پاشنه روی پای پای خود روی پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عملیات وعده صادق، بعد علمی این حرکت غرورآفرین و موضوع اقتدار علمی ایران موضوع بیست‌وششمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «دانشگاه خانه گفت‌وگو» بود که در این نشست اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تحلیل ابعاد مختلف این عملیات به بیان نظرات و راهکارهای خود در خصوص نحوه تبیین چرایی انجام این عملیات در میان جامعه دانشجویی پرداختند و بر ضرورت گفتمان‌سازی توسط دانشگاه تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: نقش محوری دانشگاه در گذار به جهان پساصهیونیسم/ طوفان‌الاقصی زمینه نابودی زودرس اسرائیل را رقم زد ریشه‌های موفقیت در عملیات وعده صادق باید برای نسل جوان تبیین شود

حسن بنیانیان؛ مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به عملیات ظفرمندانه «وعده صادق» اظهار کرد: ابعاد این موفقیت و ریشه هایش را باید برای نسل جدید باز کرد. فرهنگ، مهارت و علم به هم پیوند خورد تا این قدرت را آفرید.

وی ادامه داد: از اساتید دانشگاه تقاضا می‌کنم این موضوع را در قالب پایان نامه به دانشجویان مقطع دکتری بسپارید تا پیگیری کنند هر جا موفقیتی بوده یک عزیزی پشت آن قرار گرفته که قیامت‌باوری دارد و با خدا معامله میکند.

نظام دانشگاهی ما هنوز توان «قیامت باوری» را ندارد

بنیانیان خاطرنشان کرد: شهید فخری‌زاده تا لحظه ای که شهید شد ناشناخته بود و چه بسیار کسانی که بعد از شهادت گفتند که بوده و چه کرده است!؟ در این موفقیت ها فرهنگ را سنتی می‌بینیم. نظام دانشگاهی ما هنوز توان قیامت باوری را ندارد و این هشداری است چون بخش بزرگی از جامعه از این عرصه تغذیه می‌کنند.

وی افزود: باید استادان را باورمند کنیم که ما راه برگشت نداریم و صلح با رژیم صهیونیستی غیرممکن است. اگر از نقش اساتید در تحلیل فرصت ها و ضعف ها غفلت کنیم بسیار خطرناک است. بسیاری از مدیران که فاسد می‌شوند به این تحلیل می‌رسند که جامعه حق ما را نمی‌دهد و بنابراین خودمان باید این حق را بگیریم.

بنیانیان تصریح کرد: عنصر فرهنگ در کشور ما همچنان سنتی به آن نگاه می‌شود و در دانشگاه هم سنتی تحلیل میشود برای مثال دهه عاشورا برای این است که یک سال درست زندگی کنیم و دانشگاه باید به این مسائل ورود کند.

وی ادامه داد: تحمل زجرها فقط با قیامت باوری امکان پذیر است. اگر میخواهید بدانید چرا دانشگاه انزوا دارد؟ از مدیران اجرایی بپرسید اینها درددل‌هایی دارند از قراردادهای پژوهشی با دانشگاه که حاصلی نداشته است!

دانشگاه باید در تولید گفتمان پیشگام باشد/ پیام عملیات وعده صادق ابهت‌شکنی است

جهانبخش محبی‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز عملیات وعده صادق را پدیده‌ای اعظم در روابط بین الملل دانست و گفت: ما اساتید دانشگاه باید سبکی را پیشه کنیم که در تولید باور، اندیشه و گفتمان دانشگاه را پیشقدم کنیم و از تفکرات ما در نهادهای مختلف از جمله نهادهای نظامی استفاده شود.

وی ادامه داد: بعضی افراد هم در داخل کشور و هم در خارج کشور هر عملیاتی که موجب تقویت حماس، اسلام و ایران میشود را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند درصورتی که مدل تحلیل باید داشته باشیم و عقلانیت باید پشت مواضع نهفته باشد.

محبی‌نیا با اشاره به اهمیت بیان مسئله در روش تحقیق خاطرنشان کرد: بیان مسئله این است که پشت مسئله ما یک منطق و ضرورتی نهفته است که باید برای ما آن را برجسته کند.

وی ادامه داد: جنگ اخیر حماس با اسراییل و ورود جمهوری اسلامی تحت عنوان عملیات وعده صادق، عبور از تمام از جنگ های کلاسیک، پارتیزانی و معمول جهان است در واقع مسئله ابهت شکنی مطرح است پیام این جنگ موشک و پهپاد نیست.

محبی‌نیا تصریح کرد: مسئله بعدی چرا بچه های ما را در سفارتخانه خودمان زدند!؟ جنگ ها ویژگی گفتمانی پیدا کرده‌اند در گفتمان حقیقت معنا ندارد جهان ما عوض شده و دیسکورس تعیین کننده است و با استفاده از تبلیغات میخواهد بگوید پیروز عملیات اسراییل است و دنبال کشته ها و تلفات و...نیست بلکه مسئله پیروز این میدان بودن است. نتانیاهو توحه جهانیان را از غزه به ایران برگرداند سرنوشت نتانیاهو برای همیشه وابسته به این جنگ و آتش بس است و نتوانست کاری انجام دهد.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی این است که بعد از این جنگ چه خواهد شد؟ مطمئن باشید دنیای بعد از آتش بس و صلح حماس با اسراییل ما را وارد دوران جدیدی از قضاوت ها واکنش ها می‌کند و ملتی میتواند بر سرنوشت خویش مسلط شود که دانشگاهیانش این فضا را کشف کنند و در قالب گفتمان در اختیار نهادهای نظامی بگذارند.

ایران، آسیب پذیری اهریمنان در منطقه جهانی را اعلام کرد

معصومه رشاد؛ عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز گفت: عملیات وعده صادق بحث ساختارشکنی را مطرح کرد اینکه چند محور یکی آسیب پذیری و آسیب سازی را ایجاد می‌کنیم. در وعده صادق ما از آسیب‌سازی استفاده میکنیم و در تبدیل گفتمان حساسیت از جامعه نظامی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در عملیات وعده صادق در ساختار نظام بین الملل و قدرت های مطرح یک سری مبادلات به هم خورد. امروزه در عرصه بین الملل در مورد ایران بسیار صحبت میشود چه خوب است ما اساتید دانشگاه شروع به تبیین گفتمان کنیم که چگونه باید پاسخ می‌دادیم.

رشاد تصریح کرد: یک عملیات روانی خوب از رفتار دنیا نسبت به ایران میتوانیم داشته باشیم اینکه ایران میتواند آسیب پذیری ایجاد کند در واقع ما آسیب پذیری اهریمنان در منطقه جهانی را اعلام کردیم.

پاسخ ایران حداقلی و پدافند رژیم صهیونیستی حداکثری بود

زینب زارعی از دستیاران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجوی روابط بین الملل نیز گفت: رژیم صهیونیستی در آمادگی کامل قرار داشت و در واقع هدف ایران نشان دادن قدرت خود بود.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق بزرگترین عملیات پهپادی و بالستیک جهان بود، ادامه داد: در عملیات وعده صادق پاسخ ایران حداقلی و پدافند رژیم صهیونیستی حداکثری بود و تنبیه متجاوز با هوشمندی انجام شد.

اساتید دانشگاه قیامت‌باوری را برای دانشجویان تبیین کنند

آرزو اسلامی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: برخی ها تصور میکنند جهان تنها شامل چند کشور انگلیس، آمریکا، فرانسه و... می‌شود. خیلی ها سعی می‌کنند یأس و ترس و ناامیدی را میان مردم و دانشجویان ایجاد کنند. بعد از عملیات وعده صادق بسیاری از دانشجویان گفتند نباید این کار را میکردیم آنها به ما حمله می‌کنند در واقع اینها تحت تاثیر رسانه‌های غربی هستند.

وی با اشاره به سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم اگر شما شروع کننده باشید تمام کننده ما هستیم نترسیم و نترسانیم...»اضافه کرد: ما باید به دانشجویان خودمان قیامت باوری را یاد بدهیم. ما در ۸سال دفاع مقدس هیچی نداشتیم اما چطور توانستیم این هیمنه را شکست دهیم؟ امیدوارم اساتید از نظر علمی این مباحث را در کلاس گفتمان سازی کنند تا ترس را از وجود دانشجویان دور بکنند و بیشتر از این هیمنه اسرائیل را لگدمال کنیم.

نقش دانشگاه در توسعه نظامی غیرقابل انکار است

علوی؛ دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست خاطرنشان کرد: با انجام عملیات وعده صادق اسرائیل به عنوان مدعی دارا بودن تکنولوژی شماره یک جهان به چالش کشیده شد. این کار بسیار با تدبیر انجام شد و این مسیر تا نابودی صهیونیست بین الملل ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: از بیش از دو دهه گذشته دانشگاهیان در ارکان نظامی قرار گرفتند تا امروز به این سطح توسعه رسیده ایم. اسراییلی ها خود میدانند که اولین خبط آنها منجر به نابودی آنها میشود. قتل عام چیزی نیست که در سنت‌های الهی خداوند از آن بگذرد.

علوی با تأکید بر خودباوری افزود: بعد از وعده صادق در دانشجویان عملا حس عزت نفس و خودباوری می‌بینیم. این جرثومه فساد باید قبل از ظهور امام زمان(عج) به دست ایران از بین برود و می‌رود.

حرکت رسانه ای حماس رمز موفقیت واقعی است

طبیب زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز با بیان اینکه عظمت و بزرگی عملیات وعده صادق بر کسی پوشیده نیست، گفت: فلسطینی ها سالها مبارزه کردند اما در دو سال گذشته و اتفاقاتی بعد از ۷اکتبر رخ داد که به نظر غیرقابل باور می‌رسد.

وی ادامه داد: یحیی سنوار رسانه را خیلی خوب درک کرده و نمایش قدرت در مظلومیت باعث جریان های امروز در دانشگاه های اروپا و امریکا میشود و حرکت رسانه ای حماس رمز موفقیت واقعی است. سهم ما در انتقال این مطلب به جهان و جامعه چقدر است؟ شناخت ما از رسانه کم است و تولید محتوای مناسب نکردیم و نتوانستیم اقناع ایجاد کنیم.

علم مخالف ایمان نیست

حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی ثانی رئیس پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست اظهار کرد: دو نظریه به صورت جدی در ارتباط با علم و دین و یا عقل و دین مطرح است اینکه آیا این دو مکمل یکدیگرند یا با یکدیگر در تضاد هستند؟

وی با اشاره به کتاب علم و ایمان شهید مطهری ادامه داد: اگر امروز ایران اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای و جهانی مطرح شده چون به این پیام پاسخ داده که علم مخالف ایمان نیست بلکه مکمل یکدیگر هستند. علم روشنی و توانایی و ایمان عشق و امید و گرمی می‌بخشد علم ابزار میسازد و ایمان مقصد یعنی این ابزار در ارتباط با چه کسانی استفاده شود؟ علم سرعت میدهد و ایمان جهت بنابراین علم بدون ایمان مفید نیست. قطعا علم و ایمان قدرت تولید می‌کند.

تبلور تمدن اسلامی در عملیات وعده صادق

محمد عابدی مدیر کل حوزه ریاست" معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت نگاه تمدنی نسبت به عملیات وعده صادق اظهار کرد: چه موضوعی در عالم رخ داد که همه جوامع علمی جهان را مشغول خود ساخت؟ تمدن اسلامی که برگرفته از نگاه دینی و شیعی و برگرفته از راهبری امام خامنه‌ای و ایده امام(ره) است در مقابل تمدن غرب خود را نشان داد و مشخص کرد تمدن اسلامی چه جایگاهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی اراده خود را نمایان کرد در اصل ایران اسلامی به ندای مظلومیت مردم فلسطین پاسخ داد. آن چیزی که در وعده صادق رخ داد تمدن اسلامی به شکلی متبلور شد و در آینده از این نوع نگاه در دانشگاه ها و مراکز فکری سخن خواهند گفت.

عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است

محمد قربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در انتهای این جلسه با گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مطهری و تبریک روز معلم اظهار کرد: یکی از معتبرترین نشریات علمی که نیچر است سال ۱۸۶۹تاسیس شد و در بریتانیا منتشر می‌شود که آخرین یافته های علمی دنیا را منعکس می‌کند. هم نشریه نیچر و هم ساینس مبنای علوم شناختی دارند و در حوزه علوم اجتماعی و اینها ورود ندارند.

وی ادامه داد: ۱۹ می ۲۰۰۵ شماره ۷۰۴۰ سرمقاله ای توسط سردبیر ارشد نیچر تحت عنوان مارش بزرگ ایران منتشر میشود این خانم از مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده است و در حال حاضر پژوهشگر مهمان اندیشکده بروکینگز است جایی شبیه مجمع تشخیص مصلحت ایران. نویسنده همان اول مقاله میگوید تحولات علمی ایران در حال رشد است و در دو صورت می‌توان جلوی آن را گرفت: «تحریم های فزاینده» و «ایجاد اغتشاش سیاسی در فضای دانشگاهی» و اگر کاری نکنیم ایران به دوران باشکوه علم خود برمیگردد. اگر ایران تبدیل به مرجعیت علمی شود؛ رقیب جدی برای تمدن غرب است.

قربانی تصریح کرد: بنابراین تحلیل و برآورد آنها از وضعیت ایران روشن است. از آن زمان طراحی شد که اغتشاشات در دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد و جلوی تحقیقات با کیفیت گرفته شود و ارتباطات علمی ایران را قیچی کنند. این نشریه در انگلیس چاپ میشود اما دست آمریکا است. دقیقا رشد علمی ایران از همان سالها شروع شد.

وی با اشاره به عملیات وعده صادق خاطرنشان کرد: اسرائیلی که از زمان تاسیس حتی یک شلیک به آن نشده است نشان می‌دهد که عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است که هیمنه اسرائیل را از بین برد.

قربانی افزود: ما به خودتحقیری علاقه داریم. اگر امروز در دانشگاه های ایالات متحده ایستادگی می‌کنند، به برکت انقلاب اسلامی است کار رسانه ای شما این است که تبیین کنید هیمنه اسراییل درهم شکست.

وی با بیان اینکه شیخ احمد یاسین میگوید به تاسی از امام(ره) حماس را راه اندازی کردیم و مانیفست جهاد اسلامی هم متکی بر انقلاب اسلامی است و تا پیش از آن خبری نبود، گفت: دو سال پیش نفتالی بنت در نامه ای به یهودیان جهان نوشت: اسراییل ۸۵ سالگی خود را نخواهد دید.

دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل ایالات متحده خواهند شد

قربانی ادامه داد: بنیامین گانتس فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل هم در تحلیلی می‌گوید: «من بعید میدانم اسرائیل تا ۵سال دیگر دوام بیاورد». اینها از اینجا ناشی میشود که قدرت نرم مشروعیت و نظام آموزش عالی دانشگاه ها باید ماشین مشروعیت ساز برای نظام سیاسی باشد و اگر دیر بجنبند دانشگاه ها پاشنه آشیل ایالات متحده خواهند شد. آمریکا امروز در بحرانی ترین شرایط خود به سر می‌برد و آبروی آنها رفته است.

قدرت نظامی و دیپلماسی ناشی از علم است

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه قدرت نظامی و دیپلماسی ناشی از علم است، افزود: اسرائیل در همین جنگ ۳۰میلیارد دلار توسط یمنی ها ضربه خورده است اینها ناشی از اقتدار علمی ایران است. امروز ایران در باشکوه ترین شرایط خود در منطقه است و هیچ مسئله ای بدون نظر و اراده ایران قابل حل نیست و منشا این قدرت هم علم و دانشگاه ها هستند.

قربانی خاطرنشان کرد: همه اینها ناشی از تدبیر جمهوری اسلامی ایران است چرا؟ به دلیل اینکه انقلاب اسلامی بر اساس فطرت انسانی است و چون فطری است صدای انقلاب پژواک دارد دوم اینکه کاملا عقلانی است. سوزش صهیونیستها از این شد که دانشجویان و اساتید کلمبیا هم علیه اسرائیل شعار دادند و این جزو پدیده های نادر جهان است یعنی یهودیان جهان علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند. اینها همگی به برکت انقلاب اسلامی ایران است. در قله ای ایستاده ایم که عظمت ایران را همه مشاهده می‌کنند.

انتهای پیام/

نرگس موذنیان کد خبر: 1229021 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • پاشنه و یک تمرین ساده برای داشتن پاهایی قوی و سالم/ روش انجام حرکت، فواید و تغییرات مورد انتظار (+فیلم)
  • اقتصاد پاشنه آشیل کشور است
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • کوتاه قدترین سلبریتی های زن هالیوود چه کسانی هستند؟
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو