Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@18:14:26 GMT

قرارداد آتی سکه ضربه‌گیر بازار نقد طلا و ارز

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۱۷۴۵

قرارداد آتی سکه ضربه‌گیر بازار نقد طلا و ارز

رویداد۲۴ احمد بیات در خصوص عوامل موثر بر قیمت سکه گفت: قیمت سکه تابع قیمت جهانی طلا و نرخ دلار است و این دو متغیر ارزش ذاتی سکه را تعیین می‌کنند. اما ممکن است متناسب با شرایطی که انتظارات نسبت به قیمت اونس طلا و یا دلار در آینده افزایشی باشد، گا‌ها قیمت سکه بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار آزاد معامله می‌شود و برعکس، در زمانی که انتظارات آتی درباره نرخ این دو متغیر کاهشی باشد، قیمت سکه، زیر ارزش ذاتی خود خرید و فروش می‌شود که در اصطلاح، به حالت اول حباب مثبت و یا حباب منفی قیمت می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی به ایجاد فاصله قیمت سکه در بازار گواهی سپرده کالایی و بازار نقدی اشاره کرد و افزود: در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که فاصله قیمت سکه در بازار گواهی سپرده بورس کالا با قیمت سکه در بازار نقدی افزایش یافت، زیرا روند مورد انتظار برای نرخ دلار افزایشی بود و همزمان بهای اونس طلا و دلار آزاد در حال بالارفتن بود. همزمان بورس اوراق بهادار نیز دوره‌ای منفی را در قیمت سهام تجربه می‌کرد و همین شرایط موجب شد توجه‌ها به سمت معاملات گواهی سپرده سکه بیشتر شود.

بیات به اقدامات موثر بورس کالا برای جلوگیری از افزایش اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بازار گواهی سپرده سکه اشاره کرد و گفت: در آن برهه زمانی که قیمت‌های سکه در بورس با اختلاف نسبت به بازار آزاد در حال افزایش بود، بورس در اقدامی موثر با توقف کوتاه مدت و اعمال محدودیت‌هایی در معاملات تلاش کرد تا باز هم شائبه سیگنال‌دهی بازار گواهی سپرده سکه به بازار سنتی ایجاد نشود؛ چرا که در واقع اینطور نیست که گواهی سپرده سکه باعث افزایش قیمت در بازار آزاد شود. چون بازیگران بازار سکه به قیمت جهانی اونس طلا و بهای ارز نگاه می‌کنند و براساس آن تصمیم‌گیری خواهند کرد، اما دلیل این افزایش قیمت، رشد تقاضا و وجود محدودیت در خزانه بانک‌ها برای تحویل سکه از مردم و صدور گواهی سپرده کالایی بود که موجب شد در بازه زمانی کوتاهی بین بورس و بازار آزاد اختلاف قیمتی زیادی ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات بورس کالا و افزایش ظرفیت خزانه‌ها با عاملیت بانک‌های جدید، این فاصله به تدریج کمتر شد تا در نهایت قیمت بورس زیر نرخ بازار آزاد برسد. این اتفاق نشان‌دهنده آن است که معاملات گواهی سپرده بورس کالا بر قیمت سکه در بازار آزاد اثرگذار نبوده، بلکه از آن اثرپذیر است؛ به طوری که فعالان بازار گواهی سپرده کالایی به قیمت‌های بازار آزاد نگاه کرده و در بورس اقدام به معامله می‌کنند.

وی روان‌تر بودن و سهل بودن معاملات در بورس را به عنوان مزیتی برشمرد که موجب می‌شود قیمت‌ها در بورس حد معقولی بالاتر از قیمت‌های بازار آزاد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت سکه در بورس باید مقداری از بازار آزاد بالاتر باشد، گفت: دلیل آن از جنبه تضمین و امنیتی است که در بورس از بابت اطمینان نسبت به اصالت دارایی قابل معامله، حمل و نقل کالا، سهولت انجام معامله و دریافت وجه وجود دارد.
بیشتر بخوانید: فعالان بازار طلا و بورس در انتظار بازگشایی معاملات آتی سکهقرارداد آتی نیاز بازار

وی در خصوص راه‌اندازی مجدد معاملات آتی سکه گفت: اگر این معاملات مجدد راه‌اندازی شود قطعا فعالان بازار از آن استقبال می‌کنند و این معاملات نیز می‌تواند مفید واقع شود. چرا که بخشی از نقدینگی که در غیاب معاملات آتی سکه، به سمت گواهی سپرده کالایی آن سوق یافته، در نبود این ابزار‌ها به سمت بازار آزاد سرازیر می‌شد و می‌توانست با افزایش تقاضا در این بازار، موجب رشد قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد شود.

بیات افزود: بر همین اساس، اگر بازار آتی سکه دوباره راه‌اندازی شود، این قرارداد‌ها می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان و سرمایه‌هایی که ممکن است به سمت بازار فیزیکی ارز و سکه روانه شود، را به خود جذب کند. از این رو، به اعتقاد من این اتفاق مثبتی است که بازار هم بسیار از آن استقبال خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود بر نیاز بازار‌های کالایی به معاملات آتی اشاره و تاکید کرد: در همه جای دنیا بورس‌ها و بازار‌های آتی با هدف پیش‌بینی پذیر کردن بازار یک کالا راه‌اندازی می‌شود و این یک نیاز اساسی برای فعالان یک بازار است تا بتوانند ابزار موردنیاز را برای پیش‌بینی آینده بازار موردنظر خود در اختیار داشته باشند. در کنار بحث پیش بینی‌پذیر کردن بازارها، پوشش ریسک فعالان بازار هم دیگر مزیتی است که قرارداد‌های آتی امکان آن را برای فعالان ایجاد می‌کند تا آن‌ها بتوانند ریسک خود را در مقابل نوسانات قیمتی پوشش دهند و به کمک این ابزار از قیمت یک کالا در آینده نگرانی نداشته باشند. بر همین اساس، اگر مسوولان و سیاست‌گذاران با این دید و با در نظر گرفتن مزایای معاملات آتی به این موضوعات نگاه کنند، بهتر می‌توانند درباره راه‌اندازی مجدد معاملات آتی سکه تصمیم‌گیری کنند. منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بازار آتی سکه بازار سرمایه گواهی سپرده کالایی بازار گواهی سپرده قیمت سکه در بازار گواهی سپرده سکه معاملات آتی سکه بازار آزاد فعالان بازار راه اندازی بورس کالا قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی

فرارو- خرید و فروش اقساطی خودرو کارکرده را باید جدید‌ترین راهکار خریداران و فروشنده‌ها در بازار بدانیم.

به گزارش فرارو؛ همزمان با افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته و انتشار گاه و بیگاه اخبار مربوط به رکود شکل‌گرفته در بازار، بخشی از خریداران راهی جز خرید اقساطی خودرو پیدا نمی‌کنند. همزمان فروشنده‌ها با تن دادن به معامله اقساطی، از یک طرف از شر خودرو باقی‌مانده در پارکینگ و مخارج نگه‌داری از آن خلاص می‌شوند و از یک طرف دیگر به لطف سودی که به معامله تعلق می‌گیرد، دنبال جبران ضرر و زیان می‌روند. فروش اقساطی خودرو برخلاف چیزی که احتمالا تصور می‌کنید، فقط به‌مدل‌های اقتصادی و داخلی محدود نمی‌شود و خیلی از فروشنده‌ها بابت فروش ماشین‌های مونتاژی و میلیاردی بازار، از پیدا کردن مشتری دست‌به‌نقد ناامید شده‌اند.

قیمت پراید صفرکیلومتر با احتساب معدود مدل‌های باقی‌مانده‌ای که در بازار وجود دارد، حول‌وحوش ۳۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود، اما فروشنده‌ای حاضر شده پراید دست‌دوم مدل ۹۰ را با قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون به‌شکل اقساطی بفروشد.

پرایدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، در این چند سالی که از عمرش می‌گذرد، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده چیزی حدود یک‌چهارم از اصل پول تعیین شده برای خودرو را به‌شکل اقساطی و تحویل چک صیادی دریافت می‌کند.

کوییک دنده‌ای ساده که از خط تولید سایپا کنار رفته در بازار مدل‌های صفرکیلومتر کمی بیش از ۳۶۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود. یکی از فروشنده‌های کوییک دنده‌ای مدل ۹۹ که در این سال‌ها ۳۸ هزار کیلومتر با خودرو راه رفته، آن را با رقمی بالاتر از مدل‌های صفرکیلومتر آگهی کرده است! چقدر؟ ۳۷۰ میلیون.

فروش اقساطی این کوییک به‌شکلی است که خریدار باید در قدم اول پولی در حدواندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پیش‌پرداخت بپردازد و بابت اقساط سه گزینه خواهد داشت. شش ماهه، ۳۵ میلیون. ۱۲ ماهه ۲۰ میلیون و ۲۴ ماهه ۱۳ میلیون. اینطوری خرید اقساطی خودرو با انتخاب بازپرداخت شش ماهه حدود ۱۰۰ میلیون کمتر آب می‌خورد.

فروش اقساطی خودرو فقط محدود به مدل‌های اقتصادی و داخلی نمی‌شود و انگار بخشی از خریداران برای سوار شدن شاسی‌بلند‌های مونتاژی و وارداتی هم از چنین شگردی برای خرید خودرو استفاده می‌کنند.

چانگان CS۳۵ مونتاژی مدل ۹۷ یکی از همین گزینه‌هاست. مدلی که بعد ۸۶ هزار کیلومتر کارکرد، با قیمت پایه ۹۵۹ میلیون به شکل اقساطی فروخته می‌شود. فروشنده حداقل مبلغ مورد انتظار برای پیش‌پرداخت را ۷۰۰ میلیون تعیین کرده و در شش قسط انتظار پرداخت چک‌های ۱۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی را دارد. نهایتا بعد اتمام اقساط، خریدار چیزی نزدیک یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون یعنی ۴۰ درصد بیشتر از رقم پایه اولیه به حساب فروشنده واریز می‌کند.

جک J۴ در دسته ارزان‌ترین مونتاژی‌های بازار قرار می‌گیرد و جزو معدود مدل‌های زیر یک میلیارد است. همین جمله برای افزایش توجه‌ها به خرید جک J۴ کفایت می‌کند و از قضا فروشنده‌ای برای پیدا کردن مشتری سراغ فروش اقساطی رفته است.

قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، از طرف فروشنده حدود ۷۹۰ میلیون یعنی رقمی نزدیک مدل‌های صفرکیلومتر تعیین شده است. تصمیمی که احتمالا به‌خاطر کارکرد پایین خودرو گرفته شده. شرایط فروش اقساطی این مدل به شکلی است که رقم پیش‌پرداخت اولیه ۵۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و خریدار در ۳۰ قسط باید برای پاس کردن اقساط ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی دست به کار شود. قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، با این اوصاف بعد دو سال و شش ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به حدود ۹۰۰ میلیون تومان تبدیل می‌شود.

سوبا M۴ را می‌توانیم جزو گران‌قیمت‌ترین سواری‌های مونتاژی فعلی بدانیم. قیمت سوبا M۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون است، اما در بازار آزاد در دسته مدل‌های دو میلیاردی قرار می‌گیرد و به‌طور متوسط دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون آگهی می‌شود.

قیمت سوبا M۴ دست‌دوم مدل ۱۴۰۲ که کمتر از پنج هزارکیلومتر راه رفته، در یکی از آگهی‌های فروش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قید شده است.

فروشنده که احتمالا یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران است، در ازای ۷۶۰ میلیون به‌عنوان ودیعه اولیه و ۳۰۱ میلیون به‌عنوان ودیعه ثانویه (سه ماه بعد موعد پیش‌پرداخت اول) و اقساط یکساله ۹۰ میلیونی، دنبال مشتری برای سوبا M۴ مدل ۱۴۰۲ می‌گردد. قیمت سوبا M۴ کارکرده به این ترتیب بعد یک سال به حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون می‌رسد.

دیگر خبرها

  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟