Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدرالدین حسین‌خانی معتقد است که برگزاری کنسرت‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت امکان‌پذیر نیست و شاید بتوان ضمن رعایت فاصله‌های اجتماعی صندلی‌های کمتری را خالی گذاشت. ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس کرونا باعث شد که کنسرت‌های موسیقی در چهار ماه گذشته تعطیل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون و پس از این تعطیلیِ چند ماهه، دولت اعلام کرده که برگزاری کنسرت‌های موسیقی از اول تیر از سرگرفته می‌شود. برای راه‌اندازی این اجراها پروتکل‌هایی از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده که اجراهای موسیقی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

صادقی: خوانندگانِ کار معضل بزرگی برای موسیقی‌اند/ رجب‌پور: لطفا با وکیل برای امضای قرارداد بروید

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پروتکل‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی وجود دارد، نصف شدنِ ظرفیت سالن‌ها و فاصله‌گذاری بین تماشاگران است. یعنی در هر کنسرت تنها 50 درصد از ظرفیت سالن بلیت‌فروشی می‌شود و 50 درصد صندلی‌ها باید خالی باشد.

برگزاری کنسرت با 50 درصد ظرفیت سالن امکان‌پذیر نیست

در همین‌باره صدرالدین حسین خانی تهیه‌کننده حوزه موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: برگزاری کنسرت‌ها با 50 درصد ظرفیتِ سالن‌ها اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. قرار است نشستی برگزار شود که در آن نمایندگانی از ستاد ملی کرونا و تهیه‌کنندگان موسیقی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: برگزاری کنسرت با ظرفیت 50 درصد، در سالن‌های با ظرفیت بیش از 2 هزار نفر، امکان‌پذیر است، اما در سالن‌های با کمتر از 2 هزار صندلی و در سالن‌های شهرستان‌ها به هیچ‌وجه عملی نیست.
دقت کنید که در برگزاری کنسرت‌ها، تمام هزینه‌ها همچنان باقی است و چیزی کم نشده است؛ هزینه‌های جابه‌جایی، هتل، پذیرایی، تبلیغات و بسیاری هزینه دیگر سرجایش باقی است، اما درآمد نصف می‌شود.

حسین‌خانی گفت: سالن‌ها باید قیمت را پایین بیاورند. دستمزدها باید پایین بیاید. از نظر فاصله‌گذاری هم باید به شکلی باشد که فقط 30 درصد سالن خالی بماند. اگر 50 درصد سالن را خالی کنیم نمی‌شود کنسرتی برگزار کرد. یعنی توجیه ندارد. اگر نصف صندلی‌ها خالی باشد، مردم هم حس و حالِ خوبی نخواهند داشت.
به نظرم باید نشستی برگزار شود و همه دوستانِ کنسرت گذار بنشینند و راهکارهایشان را ارائه کنند.

این تهیه‌کننده درباره نصف شدن ظرفیت سالن‌های کنسرت، تأکید کرد: این که گفته‌اند 50 درصد سالن به فروش برسد، صحبت کارشناسی نشده است. به این فکر نکرده‌اند که تهیه‌کننده چطور هزینه و درآمدش را بالانس کند.

حسین‌خانی گفت: متأسفانه وقتی این تصمیم‌ها اتخاذ می‌شود از کارشناسان و با تجربه‌های حوزه موسیقی نظرخواهی نمی‌شود و از آنها مشورت نمی‌گیرند. طی روزهایی که این پروتکل از سوی دفتر موسیقی و ستاد ملی کرونا اعلام شده، کسی برای اجرای کنسرت اقدام نکرده است.

وی تأکید کرد: تهیه‌کنندگان، مسئولان سالن‌ها و دیگر بخش‌ها باید دور هم بنشینند و تصمیم‌گیری کنند. هر کسی در هر جایگاهی، همکاری کند و تا جایی که می‌تواند گذشت کند تا کنسرت‌ها برگزار شود. در حال حاضر مردم تفریحی ندارند. یک شب کنسرت برای دوری از مشکلات و بالا رفتن روحیه برای خانواده‌ها لازم است. به خاطر روحیه مردم هم که شده، باید دولت حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

اهالی موسیقی در ماه‌های گذشته هیچ درآمدی نداشته‌اند

حسین‌خانی درباره تأثیر منفی کرونا بر معیشتِ اهالی موسیقی گفت: نوازندگان، متخصصان نور، صدا و دیگر عواملِ مشغول در سالن‌ها، طیِ ماه‌های گذشته هیچ درآمدی نداشته‌اند و بسیاری از آنها در تأمین هزینه‌های زندگی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند. در چند ماه گذشته خیلی از این دوستان تماس گرفتند و مشکلاتشان را با ما در میان گذاشتند. خیلی از آنها پشت صحنه‌اند و دیده نمی‌شوند و تعدادشان هم کم نیست.

هر سانس کنسرت بالای 30 شغل ایجاد می‌کند

این تهیه‌کننده درباره تعداد شغل‌هایی که هر سانس کنسرت در تهران یا شهرستان‌ها ایجاد می‌کند، تأکید کرد: هر سانس کنسرت بالای 30 شغل ایجاد می‌کند؛ طراح گرافیک، عکاس، تدارکات، حراست، راهنماها، طراحی صحنه، گریم، صدابردار، نورپرداز و بسیار عوامل دیگر. در چهار ماه گذشته همه این عوامل بی‌کار شده‌اند و تمام یا بخشی از درآمدشان را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: برای برگزاری هر سانس کنسرت، عزیزان بسیاری زحمت می‌کشند و البته دیده نمی‌شوند. تولید هر آلبوم هم بخش‌های بسیاری وجود دارد و افراد بسیاری برایش زحمت می‌کشند که در حال حاضر این عوامل بی‌کار شده‌اند.

کپیِ غیر مجاز سرقت است / تولید آلبوم‌های موسیقی هزینه بالایی دارد

حسین‌خانی درباره تولید آلبوم‌های موسیقی گفت:‌ زحمات و سرمایه زیادی پشت تولید هر آلبوم وجود دارد. در نهایت هم آلبوم، خیلی راحت توسط مردم دانلود می‌شود. شاید اگر مردم بدانند که چه زحمات و چه هزینه‌هایی برای تولید آلبوم صرف شده است، هرگز دست به کپیِ غیرمجاز این آثار نمی‌زنند. این کار به نظرم با سرقت هیچ فرقی نمی‌کند.

وی درباره کارهای دولت در زمینه جبران خسارت‌های اهالی موسیقی براثر شیوع کرونا، تأکید کرد: متأسفانه دولت هیچ حرکتی تا کنون نداشته است. موسیقی را هر جایی که نیاز دارند استفاده می‌کنند و بعد از اینکه کارشان راه افتاد، فراموش می‌کنند. دولت به موسیقی مانند صنوف دیگر اهمیت نمی‌دهد.

حسین‌خانی ادامه داد: نوازندگانِ موسیقی هیچ درآمد دیگری جز در بخش کنسرت‌ها و حوزه آموزش ندارند. مسئولان دولت نمی‌دانند که موسیقی تمامِ زندگیِ این نوازندگان است. انگار نمی‌بینند که چه اتفاقی برای موسیقی افتاده است. مسئولان دولتی به این فکر نمی‌کنند که این نوازندگان زندگیشان چطور می‌گذرد. هیچ بسته حمایتی و کمکی به هنرمندان موسیقی داده نشده است. البته چند بار در این باره صحبت‌هایی مطرح شده که در نهایت سرانجامی نداشته است.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT2 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا کنسرت‌های موسیقی ایرانی موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا کنسرت های موسیقی ایرانی موسیقی ویروس کرونا کنسرت های موسیقی ایرانی موسیقی برگزاری کنسرت ها کنسرت های موسیقی سانس کنسرت درصد ظرفیت تهیه کننده امکان پذیر ظرفیت سالن سالن ها حسین خانی هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!