Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور به‌صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور غلامی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و خیرمقدم به حاضران، با گذری بر تاریخچه رویکردهای آموزش عالی طی دهه‌های اخیر گفت: در طول استقرار آموزش عالی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش و تمرکز اصلی به سمت تربیت نیروی انسانی بود و در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌رغم وجود برخی از مسائل، تقریباً تمامی نیازهای کارشناسی کشور برطرف شده بود، به طوری که اغلب دستگاه‌های اجرایی از نظرات و ایده‌های کارشناسان و فارغ‌التحصیلان داخلی در حل مسائل و مشکلات بهره می‌گرفتند.

وی افزود: از اوایل دهه 70 بحث پژوهش در آموزش عالی شکل گرفت که با شروع مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد، دانشگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌تر در حل مسائل و مشکلات روی آوردند که حاصل، این شد که در اواسط دهه ۸۰، رتبه علمی قابل توجهی را در مجامع علمی جهانی کسب کردیم. این رتبه عموماً بر اساس ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی صورت می‌گیرد و اکنون نیز این جایگاه حفظ و در سال جاری، یک پله ارتقا داشته است.

وزیر علوم ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ نیز رویکرد دانشگاه‌ها به سمت حل مسائل و توسعه فناوری‌ها حرکت کرد که بر همین اساس، در حال حاضر از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور، ۳۷ پارک ذیل وزارت علوم و در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زیادی مرکز رشد نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد.

غلامی با اشاره به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: عملکرد و اراده این مجموعه‌ها در حل مسائل و بحران‌های خاص بویژه کرونا به وضوح دیده می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در توجه مراکز آموزش عالی به مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه‌محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های علمی در کشور مطرح کرد: خوشبختانه امروز در کشور مجموعه‌ای از پتانسیل‌های اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم که با تلاش خود، جایگاه علمی کشور را تاکنون حفظ کرده‌اند و قطعاً دولت، هر درخواست و پیشنهادی در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد با وجود شرایط نابرابر جهانی، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر فضای امروز دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر فضای دانشگاه به‌نوعی است که همکاران در این مدت تلاش می‌کنند کمتر صحبت کنند و بیشتر کار کنند که نمود عملکردها و فعالیت‌ها باعث توسعه امید در جامعه می‌شود.

غلامی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروز بحث توجه به مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذیری موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: یکی از موضوعاتی که درحال حاضر به‌صورت جدی در حال انجام است، آمایش آموزش عالی است که این امر براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دو سال گذشته شکل گرفته و طرح آن برای اجرا آماده شده است که مشتمل بر مأموریت‌گرایی، کیفی‌سازی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک است و به منظور تحقق این امر نیازمند به حمایت استاندارها و هماهنگی ائمه جمعه هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث بازنگری سرفصل‌ها، کیفی‌سازی انجام شده و اکنون تهدید بیماری کرونا برای کشور در دانشگاه‌ها به فرصت تبدیل شده، مطرح کرد: شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد و اعضای هیئت علمی با بهره‌مندی از تکنولوژی وارد فضایی نوین شدند که نمونه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد، به طوری که برای مثال، یکی از دروس ارائه شده از سوی یکی از اساتید جوان، ۱۲ هزار بار در فضای مجازی توسط مخاطبان دانلود شده است.

وزیر علوم با تأکید بر لزوم حمایت بخش‌های مختلف ادامه داد: در حال حاضر انتظار داریم تا حمایت وزارت ارتباطات را در بحث تأمین و کاهش هرینه‌های اینترنت در حوزه آموزش را داشته باشیم. در بخش آموزش توجه به مراکز غیردولتی بسیار مهم است که هم‌اکنون این مراکز به دلیل عدم حمایت کافی در معرض آسیب هستند که باید مسائل و مشکلات مربوطه هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوان این مجموعه‌ها را حفظ کرد.

غلامی اظهار کرد: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش می‌کند، این است که بتوانیم دستاوردها را تثبیت و حمایت کنیم و این افتخارات به عنوان دستوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و سطح کشور ماندگار شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری از سوی دولت به عنوان تضمینی بر هدفمندکردن منابع پژوهشی گفت: انتظار داریم اعتماد و حمایت دانشگاه‌ها از سوی بخش‌های مختلف با توجه به برون‌دادها و دستاوردها افزایش یابد تا ساماندهی آموزش عالی نیز محقق شود.

انتهای پیام/

168 / 168 وزیر علوم وزارت علوم منصور غلامی اسحاق جهانگیری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزیر علوم وزارت علوم منصور غلامی اسحاق جهانگیری دانشگاه ها مراکز آموزش آموزش عالی وزارت علوم حل مسائل وزیر علوم حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت نخبگان در بخش‌های مختلف برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل، صبح امروز_ شنبه، هشتم اردیبهشت_ وارد شهر یاسوج شد.

وی در بدو ورود به شهر یاسوج در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند، می‌ستایم و از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

زلفی‌گل افزود: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند، معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وی در خصوص حمایت از نخبگان، گفت: در دولت مردمی سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده‌است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با همکاری بنیاد نخبگان آئین‌نامه جذب نخبگان را به عنوان عضو هیئت علمی بازنگری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از این به بعد دیگر نخبگانی که بنیاد نخبگان معرفی می‌کنند، نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیم به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

زلفی‌گل افزود: در توافق‌نامه‌ای که با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم، سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه شدند مخصوصاً آن‌هایی که المپیادی هستند و مدال دارند.

وی گفت: اگر در رشته‌های مرتبط خود درس بخوانند در آینده به عنوان عضو هیئت علمی استخدام می‌شوند.

وزیر علوم دولت سیزدهم تصریح کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم، هم در سال گذشته و هم در سال‌جاری در دفترچه کنکور خواهد آمد و با اتاق بازرگانی هم جلساتی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم از طرق مختلف برای بورس کردن رتبه‌های برتر استفاده کنیم که نگران آینده شغلی خود نباشند و در کشور بمانند.

وی خاطرنشان کرد: جدای از این‌ها تلاش می‌کنیم دانشگاه فنی حرفه‌ای با یک کنسرسیوم یا ائتلاف اشتغال را با صنایع مختلف شکل دهیم که تکنسین برای آنها تربیت کند و همچنین دانشگاه علمی و کاربردی در رایزنی با صنایع مختلف حدود چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال برای اساس نیاز صنایع آموزش می‌دهد.

وی گفت: دولت چنین اقداماتی را انجام داده است تا نخبگان دغدغه‌ای نداشته باشند و در کشور بمانند.

کد خبر 748324

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی