Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:47:05 GMT

زنان و بحران کرونا (۱)

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۲۲۴۲

زنان و بحران کرونا (۱)

در این نشست که جمعی از استادان ۲ کشور ایران و افغانستان سخنرانی داشتند، موضوعات مختلف و موثر در حوزه زنان با توجه به شرایط ویژه کرونا در جامعه مورد بررسی قرار گرفت. خشونت علیه زنان و کودکان، فعالیت خانگی و آسیب پذیری روانشناختی جامعه مهاجر به ویژه زنان و کودکان در شرایط کرونا از جمله مواردی بود که در این زمینه مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خشونت علیه زنان به دلیل قطع ارتباط با اجتماع

کرونا و خشونت علیه زنان موضوع مورد مطالعه «حمیرا قادری» استاد دانشگاه، نویسنده و فعال حقوق زنان در افغانستان بود. وی با بررسی موقعیت زنان در افغانستان و با ارائه تاریخچه کوتاهی از خشونت در افغانستان و خشونت علیه زنان و دادن تصویری از نقش زنان در دوران طالبان، به موقعیت کنونی زنان در بحران کرونا پرداخت.

به گفته قادری، قرنطینه بر زنان افغانستان تاثیر چندانی نداشته، به این دلیل که زنان در این سرزمین سال‌هاست که خانه‌نشین هستند. اما شرایط اقتصادی، اثر نامطلوب بر روی خانواده‌ها داشته است. پایه‌های سست سیاسی باعث ضعف در اقتصاد افغانستان شده که این موضوع در شرایط بحران کرونا تشدید شده است. این استاد دانشگاه تاثیر کرونا بر زنان افغانستان را از دو جهت بررسی کرد که یکی از آن‌ها از نظر اجتماعی و تاثیر بر خانواده و دیگری از نظر سیاسی است.

از نظر اجتماعی خشونت در خانواده‌ها پس از کرونا فراگیر شده است. اگرچه در ماه‌های اول هیچ خشونتی ثبت نشده اما این به دلیل نبود خشونت نیست، بلکه به این دلیل است که در قرنطینه رابطه زنان با اجتماع قطع شده و هیچ مرجعی نیز برای رسیدگی و ثبت خشونت ها در افغانستان وجود ندارد. از نظر سیاسی کرونا بر موقعیت زنان تاثیر منفی گذاشته است طوری که باعث شده زنان به حاشیه رانده شوند و در «شورای صلح» حضوری کمرنگ داشته باشند.

«رز فضلی» عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ‌­پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی سخنران بعدی در این زمینه بود. از دیدگاه وی بازگشت به صورت‌های نخستین قدرت و وضعیت زنان از مشخصه‌های دوران کروناست. فضلی با اشاره به گزارشی از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی به دو مورد خشونت در برابر زنان و کودکان پرداخت. یکی خشونت «جنسی» و دیگری خشونت‌های مبتنی بر «جنسیت» GBV است. افزایش خشونت در همه کشورها گزارش شده که این خشونت با شیوع کرونا و قرنطینه ارتباط معناداری دارد. مشابه آن در زمان شیوع «ابولا» در غرب آفریقا هم تجربه شده و این نشان می‌دهد وضعیت مشابه، تبعات مشابه به همراه داشته است.

فضلی در بخشی از سخنان خود سه مضمون «قدرت»، «شفافیت» و «خشونت» را با هم مرتبط دانسته و سه تصویر از قدرت را ارائه داد. تصویر نخست توسط «هانریش پوپتز» بیان شده که خشونت را در دسته قدرت قرار می‌دهد و آن را یکی از چهار شکل اساسی «مردم‌شناسانه» قدرت می­ داند. این تصویر به تعریف کلاسیک قدرت که به معنای اعمال زور علیرغم میل دیگری است، شباهت دارد. تصویر دوم «مضامینی» است که «میشل فوکو» درباره قدرت بیان کرده است. از دید وی قدرت به سه نوع قدرت «انضباطی»، قدرت «مشرف بر حیات» و قدرت «حاکمیت بنیاد» تقسیم می‌شود. قدرت انضباطی قدرت «توانمندساز» و محدود کننده است. قدرت مشرف بر حیات اشاره به نوعی «تکنولوژی» قدرت برای مدیریت حیات در گروه‌های بزرگ انسانی دارد و معتقد است این شکل از فهم قدرت، آدمیان را نیروهایی شکل‌پذیر و قابل بهینه شدن می‌داند که در گذشته این مسوولیت بر عهده کلیسا بوده و در حال حاضر دولت‌ها عهده‌دار آن هستند. قدرت حاکمیت بنیان، مسوولیت را به حاکمان می­‌دهد و آن‌ها «رستگاری» مردم را بر عهده می‌گیرند و در مقابل سلامتی، رفاه و امنیت آن‌ها مسوول می­ باشند. نهادهای همکار مانند «پلیس» سازمان‌های بشردوستانه و نهادهای پزشکی ذیل این‌گونه فهم از قدرت دسته‌بندی می‌شوند. تصویر سوم نیز درباره مساله «شفافیت» است. طبق گزارش سازمان «شفافیت بین‌المللی»، انسان اغلب در زمان بحران و تحت نظارت، «ضعیف» رشد می‌کند.

وی با طرح این پرسش که «چطور فراگیری کرونا و قرنطینه شدن باعث افزایش خشونت شده است؟» توضیح داد که به طور خلاصه می‌توان گفت صورت‌هایی از قدرت که «فوکو» ارائه می‌دهد، مبتنی بر شبکه ارتباطی و شبکه نهادی است. حذف مساله ارتباط، کنترل و شفافیت باعث شده است که به شکلی از قدرت بازگردیم که با خشونت همسو شده است. در واقع حذف شفافیت به علت قرنطینه و کنترل کرونا باعث شده است که این ۲ فیلتر کنترل و شفافیت در جاهایی کمرنگ شده و یا از دست بروند.

فضلی در پایان ادامه داد که ما باید به سوی ویژگی پیشامدرن عدم کنترل نهاد قدرت برگردیم و باید توجه داشته باشیم که نهادهای مدرن قدرت، در کاهش خشونت چندان قدرتمند نیستند. وقتی شفافیت از آن‌ها گرفته شود، این نهادها هم به شکل غیر درونی به سوی خشونت متمایل می ­شوند.

کرونا و آسیب‌پذیری جامعه مهاجر

«مریم خاوری» مشاور مرکز سلامت روان مهاجر و عضو کانون نخبگان افغانستان، سومین سخنران این نشست بود. «آسیب‌پذیری روانشناختی جامعه مهاجر به ویژه زنان و کودکان در شرایط کرونا»، موضوع سخنرانی وی بود. «خاوری» در ابتدا به بررسی تاثیرات جهان شمول کرونا پرداخته و به عواملی چون اضطراب، افسردگی، استرس، خستگی و غیره اشاره داشته و با بیان این‌که آسیب‌پذیری جامعه مهاجر(زنان) در برابر ویروس بیشتر است، عواملی که باعث این آسیب‌پذیری می‌­شود مانند مشاغل سخت و کم درآمد، فشار اقتصادی، خشونت خانواده‌ها، خانواده‌های پرجمعیت، مساله تحصیل فرزندان و غیره را از عوامل آسیب‌پذیری جامعه مهاجر دانست.

 وی در ادامه به توانمندی‌های مهاجرین در شرایط بحران در حوزه تولید ماسک و لباس محافظ، فعالیت‌های خیرخواهانه و حضور متخصصان در بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر مهاجرین در دوران قرنطینه در مسیر کارهای ارزشمند فعالیت کنند، آسیب‌های کمتری را تجربه می­‌کنند.

خاوری همچنین گزارشی از فعالیت‌های «کانون نخبگان» را که خدماتی برای جامعه مهاجر ارایه داده است، بازگو کرد.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علامه طباطبایی افغانستان شفافیت پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علامه طباطبایی افغانستان شفافیت کرونا دانشگاه علامه طباطبایی افغانستان شفافیت خشونت علیه زنان زنان و کودکان جامعه مهاجر آسیب پذیری خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گزارش یوناما درباره وضعیت افغانستان اشتباه و نادرست است
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله! + فیلم
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند