Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی بازدید از مخزن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به زحماتی که راویان در هشت سال دفاع مقدس برای جمع‌آوری اسناد کشیده‌اند، گفت: راویان تنها ضبط کننده نبودند بلکه همراهان و یاران فرماندهان نیز بودند. سرگذشت راویان ماجرای عجیبی است آن‌ها پا به‌پای فرماندهان در تمامی شرایط و سختی‌ها حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ‌نگاری دفاع مقدس کار جهادی و انقلابی بود

وی اظهار کرد: تاریخ‌نگاری دفاع مقدس کار جهادی و انقلابی بود. آغاز این کار از عملیات فتح‌المبین است. ما در آن زمان تصمیم به ریسک بزرگی گرفتیم چراکه باید به افراد اعتماد می‌کردیم و تمامی اسناد محرمانه و سری و فوق سری را در اختیارشان می‌گذاشتیم به همین دلیل باید قوی‌تر از سازمان‌های اطلاعاتی عمل می‌کردیم.

فرمانده اسبق سپاه، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را کابوسی برای راهزن‌های تاریخی برشمرد و گفت: راهزن‌های تاریخی از این ترس دارند که اگر کلام خلافی را مطرح کنند این مرکز سندی را رونمایی کند که باعث شرمساری‌شان شود. آثار و مستندات این مرکز کنترل غیرمستقیمی بر قلم‌های این افراد دارد. اگر این مرکز نبود بسیاری از حوادث دستخوش انحرافات قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای شروع به کار روایان بود، یادآور شد: روزهای نخستین قانع کردن فرماندهان برای حضور راویان سخت بود اما با کمک خداوند توانستیم این مهم را انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: این اسناد برای نسل‌های آینده حیاتی است و انتقال صحیح آن به آیندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه مستندسازی مستندات مهم است، تصریح کرد: در این مرکز اصلاح سندی داریم اما اصلاح محتوای اسناد را نداریم. تناقضات اطلاعاتی وقتی وارد جامعه می‌شود تصمیم‌گیری برایشان سخت می‌شود اما با اصلاح اسناد می‌توان اشکالات را به حداقل رساند.

وی تأکید کرد: خصوصاً اکنون‌که تاریخ جنگ، دشمن دارد این مستندات بهترین توجیه برای آن‌هایی است که دست به تخریب افراد می‌زنند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید برای مستندسازی مستندات تلاش بیشتری کند و از دست‌کاری شدن تاریخ جنگ جلوگیری کند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید به مرجع تحقیقات جنگ تبدیل شود

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس به تأثیرگذاری فیلم و آثار بصری به‌منظور شناساندن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مردم و بالأخص جوانان باید با این مرکز آشنا شوند. آن‌ها باید بدانند این مرکز چگونه شکل گرفت و اکنون دارای چه گنجینه بزرگی از اسناد در دوران دفاع مقدس است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید به مرجع تحقیقات جنگ تبدیل شود، اظهار کرد: باید مرکز به صورتی فعالیت‌های خود را انجام دهد و در میان مردم شناخته‌شده باشد تا وقتی کسی می‌خواهد درستی سندی را بداند از این مرکز اعتبارسنجی کند.

قابل‌ذکر است به منظور تدوین تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس، از سال‌ها قبل سرلشکر رضایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حضور داشته و اولین جلد از تاریخ شفاهی ایشان با عنوان «راه» منتشر و به بازار نشر ارائه گردیده است. البته جلدهای دوم تا ششم این کتاب نیز در شرف تدوین و چاپ هستند و در آینده‌ای نزدیک روانه بازار نشر خواهند شد.

کد خبر 4950408 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن رضایی عملیات فتح المبین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران مجمع تشخیص مصلحت نظام شهید باقری مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف ایالات متحده آمریکا مجلس یازدهم حجت الاسلام حسن روحانی حسن روحانی ویروس کرونا خبرگزاری مهر هیئت دولت شورای نگهبان ایران سید عباس موسوی اسحاق جهانگیری مجلس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری تسنیم، خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید.

با پیگیری ستاد معراج شهدا و پس از بررسی و انجام تست دی ان ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگی آقای محمد یاسین مرادی فرزند میرزا محمد به عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز گردید.

برادر شهید نسیم افغانی امروز با حضور در ستاد معراج شهدا در جریان احراز نسبیت برادری با شهید قرار گرفت.

خرداد سال 1399 بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین طی یک ویدئو درخواست کرد هر کسی می تواند در شناسایی یک شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس کمک کند.

او در این ویدئو گفته بود: در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، 31 ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر 5 نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است. چرا که با پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده، نشانی جدیدی از محل سکونت خانواده این شهید افغانستانی به دست نیامده است. خواهشمند است در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان، مراتب را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح منعکس کنید.

برگزاری یادواره 470 شهید کارگر استان همدان + تصویر

حتی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید اوحدی، رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در اطلاعیه ای تقاضا کردند تا اگر کسی اطلاعی از خانواده این شهید عزیز دارد اعلام کند. تنها اطلاع به دست آمده در مورد این شهید دفاع مقدس، عکس او از پرونده پرسنلی‌اش، تصاویر حضور در جبهه و مشخصات یگان اعزامی‌اش بود.

گفتنی است نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند