Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رشیدی در نشست خبری بعد ازظهر دوشنبه، به برنامه‌های کارگروه مقابله با کار کودکان در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: از یک سال و نیم گذشته، طرح کارگروه مقابله با کودکان کار توسط ریاست کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر مطرح شد و در نهایت با عضویت سمن‌های فعال حوزه کودکان کار و دانشگاهیان و متخصصان این حوزه با حضور نمایندگان سمن‌ها کارگروه مذکور تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهمترین اتفاق در حوزه کار کودکان را برگزاری کارزار بوم یک کیلومتری با شرکت بیش از ۳۰۰ هنرمند اعلام کرد و افزود: این کارزار یک کیلومتر بوم نقاشی با عنوان رؤیای کودکان و با هدف حمایت از کودکان کار و کودکان آسیب دیده شهر اصفهان در ۳۱ خرداد ماه سال گذشته در جاده سلامت ناژوان برگزار شد.

افزایش حساسیت جامعه به کار کودکان با برگزاری کارزار بوم یک کیلومتری

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزاری کارزار بوم یک کیلومتری را در افزایش حساسیت جامعه به مقوله کار کودکان مؤثر دانست و گفت: پس از برگزاری این کارزار، آثار هنرمندان در یک حراجی بزرگ به فروش رفت که بخشی از عوائد فروش آثار به هنرمندان تخصیص داده شد و بالغ بر ۹۰ میلیون تومان هم با هماهنگی سمن‌های فعال در حمایت از تحصیل، سلامتی و …کودکان کار هزینه شد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدام‌های کارگروه مقابله با کار کودکان اهدا بن لباس در شب عید نوروز بود که توسط سمن‌های فعال اجتماعی در چند مرحله انجام شد تا کودکان محروم هم از لذت شب عید بهره مند شوند.

ثبت نام تحصیلی مهر ۹۸ دانش آموزان

رشیدی پنجمین برنامه کارگروه مقابله با کار کودکان را ثبت نام تحصیلی دانش آموزان محروم از تحصیل برشمرد و اظهار داشت: در این برنامه بازماندگان تحصیل از میان جامعه کودکا کار شهر اصفهان و توسط سمن‌های فعال مربوطه شناسایی شدند؛ با برگزاری جلسات متمادی با مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی و معاون ابتدایی اداره کل لیست دانش آموزان در اختیار آن اداره کل قرار گرفت و طی یک پروسه سه ماهه مسائل مربوط به ثبت نام، بیمه تحصیلی، کتب درسی مربوطه با هم افزایی سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اشاره‌ای هم طراحی سامانه نرم افزاری شناسایی کودکان کار داشت و گفت: طراحی و ساخت این نرم افزار با عنوان سامانه «هماهنگی و استعلام کودکان آسیب دیده اجتماعی اصفهان» باعث می‌شود که مؤسسات عضو کارگروه با ورود اطلاعات مددجویان خود و همرسانی انها از وضعیت افراد تحت پوشش و همپوشانی‌های احتمالی مطلع شوند و خدمات متمرکز و بهتری با مشارکت یکدیگر به مددجویان ارائه دهند.

اقدامات هنری با موضوع کودکان کار

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به مجموعه هنری و گرافیکی فیروزه‌ای ابراز داشت: مهمترین راهکار جهت بهبود و ارتقا سطح سلامت اجتماعی شهروندان افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و ارتقا سطح سواد سلامت جامعه است که این مجموعه شامل بروشور، موشن، اینفوگرافی است و در این مجموعه ۶ باید و ۶ نباید در خصوص مواجهه با کودکان کار آموزش داده می‌شود که در آینده بسیار نزدیک رونمایی خواهد شد.

وی به تبلیغات شهری با مناسبت هفته مقابله با کار کودکان در سطح شهر اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: در سال گذشته در چندین نوبت تبلیغات شهری به موضوع کار کودکان پرداخت و این تبلیغات در اماکن پرتردد شهری نصب شد.

رشیدی با بیان اینکه اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا در ۴ مرحله توزیع شد، گفت: اقلام بهداشتی متعدد و متنوع مانند محلول‌های ضدعفونی کننده دست و سطوح، ماسک بهداشتی و پارچه‌ای، دستکش بهداشتی با مشارکت سمن‌های فعال اجتماعی شهر در محلات حاشیه‌ای بین کودکان کار از هفته اول اسفند توزیع شد.

وی به آموزش پرسنل پیشگیری از تخلفات شهر هم اشاره‌ای کرد و افزود: در هفته گذشته، جلسه آموزشی و کارگاهی توسط سمن‌های فعال در این حوزه برگزار شد تا این پرسنل در برخورد با کودکان کار در سطح شهر آموزش داده شوند و با حقوق کودکان کار آشنا شوند.

برپایی غرفه‌های آموزش شهروندان

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برپایی غرفه‌های آموزش شهروندان گفت: در سال گذشته سعی شده در برنامه‌های شهری در چهارباغ، باغ غدیر و ناژوان گریزی به کار کودکان زده شود و با سمن‌های عضو کارگروه در اماکن پرتردد شهری میزان آگاهی جامعه در برخورد با کار کودکان افزایش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها در دغدغه‌های کار کودکان گفت: مانور چهارراه مهربانی با مشارکت سمن‌های فعال و داوطلبان مشارکت جو در چند چهارراه مهم و پرتردد شهر اصفهان برگزار شد و با اهدا گل و بروشورهای آموزشی به صورت خلاصه نحوه تعامل با کودکان کار به شهروندان آموزش داده شد.

رشیدی به تبلیغات مجازی با هشتگ مقابله با کار کودک هم اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست تخصصی با حضور سمن‌ها و متخصصان و ساخت مستند «با نام کارگران» و اعطای بلیت رایگان به کودکان کار در جشنواره فیلم کودک از دیگر فعالیت‌های کارگروه مقابله با کار کودکان در سال گذشته بود.

وی تاکید کرد: تمام تلاش کارگروه مقابله با کار کودکان افزایش حساسیت جامعه با آسیب‌های اجتماعی آشکار و نهان این بخش از جمعیت شهری است که با مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و در رأس آن کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان شکل گرفت که کارگروه مقابله با کار کودکان یکی از موفق ترین کارگروه‌های شهرداری شد و توانست در سطح عملیاتی اقدام‌های مؤثری در کلانشهر اصفهان انجام دهد.

تغییر نگرش به کار کودک در اولویت کارگروه مقابله با کار کودکان قرار گرفت

در ادامه رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر با اشاره به روش مشارکتی به عنوان روش موفق مدیریتی اظهار داشت: در این روش تمام ارکان و اجزا در کنار همدیگر برنامه‌های پیشگیرانه را در اولویت قرار می‌دهند.

کوروش محمدی راه برونرفت از آسیب‌های اجتماعی را در روش مشارکتی جستجو کرد و افزود: لازم است تفکر مشارکتی پیشگیری در اولویت قرار بگیرد و این تفکر می‌تواند در مقابله با کار کودکان مؤثر واقع شود.

وی افزود: حمایت از کودک کار به تنهایی پاسخگو نیست زیرا در بخش دیگری از جامعه این کودکان کار بازتولید می‌شوند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه کودکان کار به عنوان آسیب اجتماعی دراز مدت تلقی می‌شوند، گفت: این کودکان پس از طی کردن دوران کودکی در بزرگسالی زمینه بیشتری برای بروز رفتارهای بزهکارانه و نابهنجار را در جامعه خواهند داشت.

وی بیان داشت: عوامل اقتصادی، اجتماعی و نگرش حمایتی به کار کودکان در رشد این آسیب اجتماعی مؤثر است.

اقدامات پیشگیرانه در آسیب‌های اجتماعی مؤثر تر از اقدامات درمانی است

محمدی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند در کنترل آسیب‌های اجتماعی نظیر کارکودکان نقش مهمی ایفا کند، تصریح کرد: لازم است نگاه پیشگیرانه با آگاهی بخشی در سطح جامعه و در ابعاد گوناگون در جامعه تسری یابد که با تغییر نگرش درمان ریشه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی پیدا شود.

وی افزود: کارگروه مقابله با کودکان کار با تغییر نگرش از «حمایت کودک کار» به «پیشگیری از کار کودک» ایجاد شد تا به اهداف تهیه و تدوین منشور اجتماعی حقوق کودکان کار و توجه به سایر اقشار جامعه به ویژه کودکان و والدین و داشتن برنامه‌های آموزشی برای آنها باهدف کاهش و به صفر رسیدن جمعیت کودکان کار و ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان سمن‌های فعال در موضوع کار کودکان و مطالبه گری ساختارمند از نهادهای متولی حاکمیتی دخیل در امر کودکان نزدیک شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از تنها قانون موجود درباره کودکان کار اظهار داشت: قانون منع کار کودکان به تنهایی نمی‌تواند در حل آسیب اجتماعی کار کودکان مؤثر باشد و نیاز است با مشارکت و آگاهی بخشی جامعه را نسبت به مقابله با کارکودکان حساس کرد.

وی اضافه کرد: امروز برای نخستین بار اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نسبت به ثبت نام تحصیلی دانش آموزان، همکاری با سمن‌ها را در پیش گرفت که یکی از نتایج کارگروه مقابله با کار کودکان است.

محمدی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم کارگروه مقابله با کار کودکان در سال جاری هم افزایی و تغییر نگرش تمام سازمانهای ذی ربط و افزایش تصمیم گیری توسط سمن‌های فعال در حوزه کار کودکان است، اظهار داشت: با نگاه سطحی و گذرا نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را حل کرد و تغییر نگرش در جامعه می‌تواند در تصمیم گیری مدیران نقش داشته باشد.

وی افزود: شاه کلید حل آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه و نه مداخله جویانه است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان راه حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی را تغییر نگاه در نهاد مهم خانواده معرفی کرد و افزود: مطابق رویکرد «گفتمان خانواده» تمام خانواده‌های شهری که در گام نخست ده هزار خانوار را پوشش می‌دهد با حقوق شهروندی که یکی از عناصر آن هم حقوق کودک است آشنا خواهند شد.

وی کارگروه مقابله با کار کودکان را در تصمیم گیری های سطح کلان هم مؤثر دانست و گفت: با تهیه و تدوین منشور اجتماعی حقوق کودکان کار و ارائه آن به قوه قانونگذاری به دنبال توسعه قوانین کار کودکان در سطح کشور خواهیم بود.

محمدی بیان داشت: در ماه‌های آینده، با همکاری کارفرمایان، دانشگاهیان و خانواده‌ها به دنبال جاری شدن «گفتمان خانواده» در سطح کلانشهر اصفهان با اقدامات پیشگیرانه در جهت مقابله با کار کودکان خواهیم بود.

گفتنی است در این نشست جمعی از سمن‌های عضو کارگروه مقابله با کار کودکان نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

کد خبر 4950433

منبع: مهر

کلیدواژه: کودک کار و خیابانی آسیبهای اجتماعی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا ایلام آتش سوزی بیرجند آتش سوزی جنگل ها گرگان زلزله یاسوج مجلس شورای اسلامی مقابله با کار کودکان اقدامات پیشگیرانه آسیب های اجتماعی سمن های فعال کودکان کار کودکان کار سال گذشته دانش آموزان کار کودک شهر اصفهان تغییر نگرش حقوق کودک ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان از کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان در یک سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علیرضا باوی با اشاره به روز ایمنی و حمل و نقل، اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات متعددی در حوزه بهسازی و ساخت راه‌ها با هدف کاهش تصادفات انجام شده است، اما هنوز ایراداتی در کیفیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در استان خوزستان 19 نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس راهور کشور و وزارت راه و شهرسازی احصا و به استان خوزستان نیز ابلاغ شد، افزود: در سال 1402 تعداد 9 نقطه که در تعهد اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بود، رفع شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان گفت: منطقه غره در محور رامهرمز - بهبهان، شهرک دانش در محور اندیمشک - شوش، شهرک مدنی در محور ماهشهر - هندیجان، تقاطع ظلم‌آباد در محور گتوند - لالی، کیلومتر 20 محور خرمشهر - اهواز، قلعه چنعان محور کمربندی - صنایع فولاد، تدین در محور ملاثانی- اهواز، کارخانه قند محور شوش- دزفول و خارستان در محور بهبهان - رامهرمز، نقاطی است که رفع نقص آن‌ها انجام و ایمن‌سازی شده است. در معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان، جلسات متعددی برگزار و مصوبات از دستگاه‌های مسئول با توجه به تکالیف و امور محوله، پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی صحیح بین مردم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این معاونت در سال گذشته تهیه محتوای پیشگیرانه و انتشار از طریق رسانه‌های جمعی و ارسال پیامک به رانندگان پر خطر بوده است.

باوی افزود: مواردی همچون نصب و به روزرسانی سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات جاده‌ای (درون و برون شهری)، رصد آخرین وضعیت دوربین‌های هوشمند در استان خوزستان و نصب سامانه‌های نظارتی جهت اعمال نظارت بر نقاط حادثه خیز، می‌تواند در کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی موثر باشد و باید در سال جاری نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • شناسایی ورفع موانع ومشکلات قبل سرمایه گذاری