Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:57:31 GMT

۱۰ رقم محصول زراعی جدید در کردستان معرفی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۴۸۱۹

۱۰ رقم محصول زراعی جدید در کردستان معرفی شد

محمدحسین صدری روز دوشنبه به مناسبت روز نوآوری و دانش محوری در هفته جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نوآوری و دانش محوری از ارکان اصلی توسعه اقتصادی بخش کشاورزی است و سایر عوامل تولید مانند زمین و سرمایه در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری بیشتر در طرح‌های دانش محور به بازدهی بالاتری ختم می‌شود و افزایش قابل توجه درآمد حاصل از بکارگیری فناوری های نوین، توسعه کشت ارقام جدید و پربازده نیازمند توجه بیشتر به فعالیت‌های دانش بنیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: محققان این استان در یکسال گذشته ۲ رقم جدید ماشک علوفه‌ای دیم، چهار رقم جدید گندم دیم و ۲ رقم جوی دیم مناسب برای مناطق معتدل سرد کشورو ۲ رقم نخود دیم و توسعه کشت پاییزه و انتظاری در استان را پس از سال‌ها تحقیق، تولید و معرفی کردند.

وی تاکید کرد: دستیابی به فناوری افزایش عملکرد تولید مثل در دام سبک با روش هورمون تراپی، جهش تولید در انگور دیم با  استفاده از تکنیک هرس تعادلی و مدیریت تغذیه در تاکستان‌های دیم، افزایش عملکرد بره‌های پرواری با استفاده از پسماند سیب ‌زمینی و شناسایی چهار ویروس مهم بیماری زای زنبور عسل با روش مولکولی برای اولین بار در زنبورستان های استان از دیگر دستاوردهای محققان کردستانی است.

صدری با بیان اینکه توت فرنگی به عنوان بک محصول استراتژیک این استان به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: موفقیت در تولید نشای هیبرید و اجرای پروژه اصلاح توت فرنگی برای اولین بار در کشور، معرفی و توسعه سیستم های کشت نوین در توت فرنگی و شناسایی ارقام متحمل برابر بیماری آنتراکنوز میوه توت فرنگی از دستاوردهای این بخش است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی محصولات لبنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی محصولات لبنی وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی محصولات لبنی توت فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۴۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ وحید خرمی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است، افزود: آب سد سفیدرود از فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق کانال‌های راست و چپ سنگر برای آبیاری شالیزار‌های گیلان رهاسازی می‌شود.
وی با بیان اینکه تأمین آب کشاورزی یکی از دغدغه‌های کشاورزان در فصل زراعی است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان هر سال با توجه به میزان ذخیره آب سد سفیدرود، برنامه زمان بندی شده‌ای را برای رهاسازی آب کشاورزی اعلام می‌کند که شالیکاران باید بر اساس این برنامه و تقویم زراعی پیشنهادی از سوی جهاد کشاورزی مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول خود را اجرا کنند.
مدیرعامل شرکت منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این استان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد، گفت: ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از شالیزار‌های استان آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه زمین‌های کشاورزی هم با استفاده از منابع آب محلی مانند چاه‌ها، رودخانه‌ها و آب بندان‌ها آبیاری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • آزاد سازی ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در اسلامشهر
  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان