Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه می‌گوید: «صنعت مخابرات صنعتی به‌روز بوده و باید اعتبارات مناسبی برای آن در نظر گرفته شود تا بتوانیم همپا با سایر کشورهای جهان به پیش برویم.»

 گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ امروزه تحولات چشمگیری در عرصه مخابرات و الکترونیک در حال اتفاق بوده است؛ بنابراین تغییرات بنیادین دیدگاه‌ها به ظرفیت‌های این بخش انفکاک‌ناپذیر از توسعه کشور و زندگی بشر لزوم تغییر روش‌های مطالعه آن را آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا شناخت پیشرفت‌ها در زمینه شناخت و استفاده از امواج الکترومغناطیسی در ممالک پیشرفته جایگاه ویژه‌ای را در استراتژی‌های درازمدت به خود اختصاص داده است. در مسیر این تحولات تکیه اصلی بر استفاده از فناوری‌های مدرن در بهره‌مندی از مزایای استفاده از این امواج قرار دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به‌منظور تحقق‌بخشی به این موضوع  به راه‌اندازی مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن اقدام کرده است. این مرکز سال 96 با تمرکز بر سه هدف تحقیقات بر روی امواج الکترومغناطیسی، طراحی و توسعه تجهیزات و نیز ارائه مشاوره به دیگر نهادها و سازمانها پس از اخذ مجوز از سوی معاونت پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد و با رویکرد ارائه محصول دانش‌محور در تلاش است تا بتواند گامی مؤثر در راستای افزایش توانمندی و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی کشور بردارد.

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای چرایی و چگونگی این مرکز تحقیقاتی، اهداف، مأموریت‌ها و دستاوردها و صنعت مخابرات و بایدها و نبایدها با «دکتر یاشار زهفروش» رئیس مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه را تشریح کنید.

زهفروش: مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن (با زمینه مخابراتی) مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است و رشته مخابرات یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های دایرشده در این واحد دانشگاهی است و در حقیقت سابقه‌ای 25 ساله دارد و از سال 91 دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این واحد دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند و از سال 93 دوره دکتری را راه‌اندازی کردیم. در نتیجه با توجه به ظرفیت خوبی که در این حوزه در واحد دانشگاهی ارومیه وجود داشت، مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن راه‌اندازی شد.

آنا: درواقع این مرکز تحقیقات به‌دلیل وجود ظرفیت‌ها راه‌اندازی شده است؟

زهفروش: بله، اکنون حدود 12 یا 13 نفر هیئت علمی در گروه مخابرات داریم و سه نفر دانشیار نیز در گروه برق فعال هستند؛ بنابراین ظرفیت نیروی انسانی را در این زمینه داشتیم. موضوع دیگر ظرفیت منطقه ارومیه بود. در ارومیه یک شهرک الکترونیک فعال است که باعث شکل‌گیری صنعت بومی شده و از این طریق توانستیم دانشجویان خود را بهتر پرورش دهیم و کیفیت مقالات یا خروجی‌ پایان‌نامه‌های آنان را بالا ببریم.

صنعت مخابرات، صنعت به‌روزی است و در جهان رقابت زیادی در این زمینه وجود دارد. کشور ما باید از این رقابت عقب نماند؛ بنابراین در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شاید به چنین مرکزی نیاز باشد. خیلی از جاها کلی پروژه انجام شده که برای انجام آزمایش‌ها و مشاوره به این افراد چنین مرکزی را نیاز داریم و به همین دلیل تصمیم به راه‌اندازی مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن (مخابرات) گرفتیم.

آنا: در مورد مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای مرکز توضیح دهید؟

زهفروش: چشم‌اندازی که برای مرکز تحقیقات مخابرات واحد ارومیه تعریف شده، ساخت تجهیزات مخابراتی است. صنعت مخابرات به‌گونه‌ای است که خیلی رقابتی است، برای مثال حتی اگر مدت کوتاهی بودجه ما قطع شود، ممکن است خیلی عقب بمانیم و تمام کارهایی که انجام داده‌ایم همه از بین برود و شرکت‌های دیگر زودتر از ما نتیجه تحقیقات خود را اعلام کنند.

به‌دلیل نوپابودن خیلی انتظار نداشتیم در این دو سه سال به این موضوع برسیم. کارهایی انجام شده و بزرگ‌ترین مسئله‌ای هم که وجود دارد، بودجه است. فعالیت‌های مخابراتی بودجه بالایی را طلب می‌کند. دستگاه  نتورک انالایزر (تحلیلگر شبکه) که برای این مرکز خریداری کرده‌ایم، سال 93 و 94 حدود 700 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

آنا: در مورد فعالیت‌های مرکز تحقیقات مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه توضیح دهید.

زهفروش: معمولاً برای مراکز تحقیقات طبق آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دو حوزه مأموریت تعریف می‌شود. یکی محصول‌محور که تمرکز بر تولید محصول بوده و هدف این است که بعد از چند سال بتوانیم نمونه‌ای از آن محصول را تولید کنیم. دیگری خدمات‌محور است، یعنی ما به سازمان‌ها یا دانشگاه‌های دیگر بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

آنا: شما در این مرکز تحقیقاتی بر کدام هدف تمرکز بیشتری دارید؟

زهفروش: در این مرکز در حال پیگیری هر دو مأموریت‌ هستیم. در تولید محصول، سعی ما بر ساخت و تولید تجهیزات اندازه‌گیری است، تجهیزاتی که با آنها بتوان مشخصه‌های سیستم‌های مخابراتی را اندازه‌گیری کرد.

در حوزه خدمات هم دستگاه پیشرفته‌ای داریم که با وضعیت کنونی شاید چند میلیارد قیمت آن باشد و بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فقط در واحد ارومیه موجود است که می‌تواند اندازه‌گیری‌های تا 26 گیگاهرتز را انجام دهد، در نتیجه می‌توانیم برای تمام پایان‌نامه‌هایی که در این حوزه تعریف می‌شوند، ارائه خدمات کنیم و بتوانیم تست‌های مورد نیاز دانشجویان، محققان یا شرکت‌هایی که به این اندازه‌گیری‌ها نیاز دارند را انجام دهیم، یک‌سری خدمات مشاوره‌ای هم هست که در شرح وظایف فعالیت‌های این مرکز تحقیقات قرار می‌گیرد.

آنا: تعامل نهادها و سازمان‌ها با مرکز تحقیقاتی شما چگونه است؟

زهفروش: تاکنون دو تفاهم‌نامه داشته‌ایم که یکی مربوط به شورای اسلامی شهر ارومیه بوده و سال 97 این تفاهم‌نامه را با مرکز تحقیقات شورا منعقد کردیم. تفاهم‌نامه دیگری با مرزبانی است. یک قرارداد تأیید شده هم با سازمان برنامه و بودجه داریم که در حال انجام بوده و مراحل امضا را طی می‌کند.

آنا: دستاوردهایی که در مرکز تحقیقات مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه داشته‌اید را معرفی کنید؟

زهفروش: به عنوان دستاورد نخست می‌توان به مشاوره و انجام خدمات تست برای پایان‌نامه‌ها که همه از طریق مرکز و اعضای هیئت علمی مرکز انجام شده و از این بابت هزینه‌ای به دانشگاه تحمیل نشده است را نام برد.

دستاورد دوم مقالات ISI هستند که به اسم مرکز منتشر شده‌ و در دیتابیس‌های (پایگاه داده) اینترنتی موجود و قابل دسترسی هستند. یک قرارداد با سازمان برنامه و بودجه نیز در دستور کار قرار دارد که استانداری آن را تأیید کرده و اگر نهایی شود، استان آذربایجان غربی به قطب فناوری کشور تبدیل می‌شود و این قرارداد از طرح‌هایی است که به مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن سپرده شده است؛ اما به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

آنا: پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی در این مرکز چه جایگاهی دارند؟

زهفروش: این مرکز به رایانه‌های پیشرفته تجهیز شده و  در این مکان تجهیزات ساخت و تست را هم فراهم کرده‌ایم. این مرکز تحقیقات پنج نفر عضو هیئت علمی ثابت دارد که دو نفر از آنها رتبه دانشیاری و سه نفر هم رتبه استادیاری دارند و نزدیک به هشت یا 9 نفر دانشجوی دکتری در این مرکز فعال هستند و حدود 30 دانشجوی کارشناسی و یک مورد هم دانشجوی دکتری داشتیم که فعالیت خود را در مرکز انجام داده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.

آنا: پس طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها با این موضوعات را به مرکز مایکروویو و آنتن می‌آورند.؟

زهفروش: بله، مشاوره‌ها را از طریق همین افراد که خیلی تجربه دارند، ارائه می‌دهیم و طی چند سالی که در مرکز تحقیقات کار کرده‌اند، تجربه بسیاری کسب کرده‌اند. حتی اگر دانشجویی پایان‌نامه‌اش را جای دیگری انجام داده باشد، می‌تواند برای انجام تست‌ها و آزمایش‌‌هایی که روی قطعاتی که لازم است، انجام شود، آن قطعات را به مرکز ما آورده و کارشان را انجام دهند.

آنا: به عنوان رئیس مرکز فعالیت آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زهفروش: در بخش تجهیز و نیروی انسانی در این مرکز تحقیقاتی می‌توانیم خیلی قوی عمل کنیم. تک تک اعضایی که در مرکز هستند، از بابت تجربه و کار علمی و وظیفه‌ای که به عهده دارند، هیچ مشکلی ندارند. مشکل یا کاستی که وجود دارد و با آن مواجه هستیم، موضوع حمایت است که باید از سوب مسئولان صورت گیرد. برای مثال نهادهای دولتی توجه کمی به مراکز تحقیقاتی دارند و معتقدم اگر این نهادها و سازمان‌ها پروژه‌های خود را از طریق مراکز تحقیقاتی به پیش برند، هم از مراکز تحقیقاتی حمایت خواهد شد و هم اینکه نتایج پژوهش‌ها نتیجه بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت.

اهداف و خدمات مرکز تحقیقات مایکرویو و آنتن

به گزارش آنا از اهداف مرکز تحقیقات مایکرویو و آنتن واحد ارومیه می‌توان ارائه مشاوره به سازمان‌ها در حوزه فناوری ارتباطات در زمینه‏‌های شناخت، طراحی، کاربرد، بهینه‌سازی، توسعه و استفاده از فناوری‏‌های نوین مخابراتی به‌منظور پشتیبانی علمی و عملی از صنعت و بازار ارتباطات، مشارکت در عرصه تحقیقات علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات، کمک به تدوین استانداردهای ملی و انجام آزمون‌های تخصصی و تأیید نمونه تجهیزات فناوری ارتباطات در آزمایشگاه‌های مرجع تأیید نمونه، ایجاد بستر مناسب برای بومی‌سازی و توسعه و تجهیز سامانه‏‌ها و خدمات مرتبط با ارتباطات رادیویی، نوری، ماهواره‏ای و شبکه‌های انتقال داده، توسعه سامانه‌های کنترل و مدیریت شبکه‌های مخابراتی، ایجاد پایلوت‏‌های تحقیقاتی برای تجزیه و تحلیل مسائل در حوزه فناوری ارتباطاتی و رصد فناوری و آینده‌پژوهی در زمینه فناوری ارتباطات را نام برد.
 
طراحی و ساخت انواع آنتن‌ها و مقسم‌‌های توان و سایر تجهیزات فرکانس بالا، ارائه مشاوره در اجرا و پیاده‌سازی تجهیزات مخابراتی، انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، انجام آزمایش و اندازه‌گیری مشخصه‌های تجهیزات فرکانس بالا مانند  پارامترهای پراکندگی، میزان افت برگشتیVSWR، GROUP DELAY و ...، بررسی میزان آلودگی آلکترومغناطیسی مکان‌ها و فضاهایی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، مهدهای کودک و آپارتمان‌ها و ارائه راهکار برای کاهش تأثیرات آلودگی‌های الکترومغناطیسی برای ساختمان‌ها و فضاهای شهری ازجمله خدمات مرکز تحقیقات مایکرویو و آنتن در واحد ارومیه است.

انتهای پیام/4117/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مرکز تحقیقات صنعت مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مرکز تحقیقات فناوری ارتباطات مراکز تحقیقات مرکز تحقیقاتی پایان نامه ها صنعت مخابرات اندازه گیری راه اندازی سازمان ها هیئت علمی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جعفر نظم آبادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی، درخصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد:  این دستگاه که نمونه داخلی مشابهی ندارد، جایگزین پنج یا شش دستگاه مجزا شده و ضمن صرفه‌جویی در فضای اشغال شده، فرآیند تست را نیز به طور قابل توجهی تسریع می‌بخشد.

وی اشاره کرد: فعالیت اصلی این شرکت که در شهرستان اراک واقع شده است، تولید تجهیزات کارگاهی و تمام ماشین‌آلات خطوط تولید است. تخصص ما به طور خاص در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات تست و آزمون خطوط تولید می‌باشد. با تلاش و پشتکار پرسنل این شرکت، دو دستگاه تست اصطکاک و تست میرایی از صفر تا صد طراحی و تولید شده است. این دو دستگاه موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان نیز شده‌اند.

نظم آبادی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: شرکت ما در سال گذشته با بررسی نیازهای بازار، دو دستگاه جدید به نام‌های هات‌اسپینینگ و مولتی‌تست را طراحی و تولید کرد.

وی گفت: دستگاه هات‌اسپینینگ در اکثر صنایع کاربرد دارد و برای بستن ته لوله با استفاده از تکنولوژی گرم‌کردن و فشار به کار می‌رود. این دستگاه از فناوری بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد و نمونه داخلی مشابه ندارد، اما نمونه‌های چینی آن در بازار موجود است. واحد طراحی شرکت ما این دستگاه را به طور مهندسی معکوس طراحی کرده و سال گذشته نمونه آزمایشگاهی آن را تکمیل نموده است.

وی افزود: در حال حاضر یک دستگاه از این محصول برای ارائه به کارخانه‌های صنعتی آماده شده است. تولید این دستگاه، یکی از دستاوردهای بزرگ شرکت ما به شمار می‌رود و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، مزیت قیمت تمام شده مقرون به صرفه را نیز برای کارخانه‌های صنعتی به همراه دارد.

نظم‌آبادی تصریح کرد: دستگاه مولتی‌تست نیز از دیگر ابتکارات شرکت ما است که از صفر تا صد توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه نمونه داخلی مشابه ندارد و ترکیبی از چند دستگاه است که در خط تولید کمک فنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره کاربردهای این دستگاه تستر، گفت:با استفاده از این دستگاه، تست‌های میرایی، اصطکاک، حرارت بالا و پایین در یک دستگاه انجام می‌شود. دستگاه مولتی‌تست، کاربردی و ایده آل برای مراکزی است که در زمینه تولید کمک فنر فعالیت می‌کنند. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه تولید شده و در حال حاضر آماده ارائه به مشتریان است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • تامین زمین برای ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های سراوان و گلشن
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم