Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک حقوقدان می‌گوید: توبه برای جرم‌هایی نظیر روابط نامشروع، موضوع بی‌حجابی و اموری که می‌گویند شرعی است، امری کاملا پذیرفته است اما در مورد تضییع حق مردم چنین گزینه‌ای روا و خردمندانه نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیرا محسنی‌‌اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها از لزوم در نظر گرفتن فرصت «توبه» برای مجرمان سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرده رویکردها باید بر اساس آموزش و تربیت باشد.

معاون اول قوه قضائیه در این‌باره گفته است: «نظام جمهوری ایران تلاشش این بوده که بیش از آنچه که به فکر مجازات باشد به فکر اصلاح باشد اما متاسفانه در سال‌های اول انقلاب موضوعاتی تحمیل شد و ما از آن فاصله گرفتیم. اگر نبود اقدامات دشمنان و اقدامات تخریبی در سال‌های اول انقلاب و آن سوزاندن‌ها و اجحاف به مردم نبود قطعا رویکرد بر تربیت و آموزش بود اما ناچار شدند که مجازات‌های حبس در نظر بگیرند. امروز ما باید به این رویکرد برگردیم.»

او افزود: «اگر چه فرد متخلفی غفلتی کرد خدا به او فرصتی می دهد که اگر توبه کرد نه تنها او را می بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰ سال برای  توبه مجرمین ساز و کاری پیش بینی کرده‌ایم‌؟ من از آقای حاج محمدی می خواهم که نسبت به این موضوع فصل جدیدی باز کنند و مجلس و همه و نظام می خواهم باب توبه را چگونه باید فرصت بدهیم و بستر را فراهم کنیم که مجرمین توبه کنند.»

«محمدعلی دادخواه»، حقوقدان و وکیل دادگستری، در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: قاعدتا با توجه به اینکه نظام ما کاملا یک نظام دینی است و به ویژه قانون اساسی در اطلاق و عموم پا بر این نکته می‌گذارد، با توجه به اینکه خداوند می‌گوید هر گناهی را می‌بخشد ما هم باید توبه کسانی که گناهی نسبت به خداوند کرده‌اند را بپذیریم.

دادخواه افزود: اما این باعث نمی‌شود از کسی که حق مردم را با رانت‌خواری، رشوه و کلاهبرداری خورده است، درگذریم چرا که خود خداوند می‌گوید حق‌الناس را باید از خود مردم طلب کرد آن حق‌الله است که با توبه می‌توان از آن گذشت.

این حقوقدان تاکید کرد: اگر کسی اموال مردم را خورده و به چپاول مردم دست پرداخته، با توبه کارش حل نمی‌شود.

این وکیل دادگستری درباره جرم‌هایی که می‌توان برای آنها توبه را مد نظر گرفت، عنوان کرد: توبه برای جرم‌هایی نظیر روابط نامشروع، موضوع بی‌حجابی و اموری که می‌گویند شرعی است، امری کاملا پذیرفته است اما در مورد تضییع حق مردم چنین گزینه‌ای روا و خردمندانه نیست. 

دادخواه خاطرنشان کرد: دور از فرزانگی است که اجازه دهیم کسی اموال مردم را غارت کند، معادن را به اسم دختر و پدر و خانواده خود کند و بعد بگوییم که توبه کرده است.

این حقوقدان درباره آسیب‌شناسی این راهکار بیان کرد: آسیب‌شناسی توبه این است که آن را به حق مردم توسعه دهیم چرا که فرد اموال مردم را غارت می‌کند و بعد می‌گوید توبه کردم. توبه را درباره حق‌الناس نباید پذیرفت. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معارفه قوه قضائیه ایران انقلاب مجلس قانون اساسی مد پدر خانواده جرم خانواده قانون اساسی قوه قضاییه مد حق مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توضیحات زاکانی به خبرنگار قدس‌آنلاین درباره همکاری شهرداری با طرح نور / هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • معلم، نماد بی بدیل فداکاری برای آموختن
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی