Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» به مدت هشت سال  مشاور حامد کرزی (رئیس جمهور پیشین افغانستان) در امور سیاست داخلی بوده است. او پس از اخذ مدرک دکترای خود در رشته ارتباطات به عنوان استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه کابل مشغول به کار شد و سمت ریاست اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و مشاور رسانه‌ای وزارت فرهنگ این کشور را در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موافقت رئیس جمهوری افغانستان با برگزاری اولین دور از مذاکرات بین‌‌الافغان در دوحه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اوضاع افغانستان در راستای صلح آمریکا با طالبان و مخصوصا سفرهای اخیر خلیلزاد به هند، پاکستان و دوحه نشان از یک پروژه جدید دارد. در یک طرف این پروژه آمریکا قرار گرفته و در طرف دیگر طالبان حضور دارد؛ چراکه ستون فقرات این طرح، امضاء توافق صلح بوده که در اسفندماه سال گذشته در دوحه صورت گرفت. براساس این توافق قرار بر این شد که حدود پنج هزار نفر از زندانیان طالبان آزاد شوند که تاکنون چهار هزار نفر از آنها توسط دولت آزاد شدند، اما مساله اصلی این است که این نفرات وارد صفوف طالبان در ولایات مختلف افغانستان شده‌اند که در نهایت مانع از قطع عملیات‌های این جریان در سراسر افغانستان شده است. با این که اشرف غنی مخالف آزادی زندانیان طالبان بود، اما نهایتاً شاهد بودیم که با اعمال فشار ایالات متحده، این موضوع را قبول کرد. این درحالی است که اشرف غنی بنا به دلایل متعدد در دیدار با نماینده قطر اعلام کرده که نشست بین‌الافغان در دوحه را برگزار خواهند کرد، ولی هیچ اظهارنظری در مورد ساختار و تیم های شرکت کننده ارائه نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: در این میان عبدالله عبدالله هم که تا چندی پیش مخالفت سیاست غنی و آمریکا بود موضع سکوت اختیار کرده است و جناحی که به عنوان مجاهدین سابق افغانستان از او حمایت می‌کردند هم یک سناریوی خطرناک از سوی ایالات متحده را پیش‌بینی کرده‌اند. اینکه چرا رییس جمهور افغانستان مذاکرات بین‌الافغان را قبول کرده است، نخست نشان می‌دهد که او همچنان به دنبال آن است تا در هرم قدرت باقی بماند و دوم اینکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع خود و برگزاری این نشست دست به اعمال فشار بر کابل زدند. باید توجه داشته باشیم که دولت فعلی افغانستان به دنبال آن است که افکار عمومی را به نفع خود راهبری و هدایت کند و به همین دلیل مردم افغانستان از وضعیت فعلی کشورشان ناراضی هستند. آنها نمی‌خواهند مجدداً حاکمیت طالبان در کشورشان علنی و رسمی شود و این دقیقاً همان موضوعی است که منافع آمریکا را مورد هدف قرار می‌دهد.

عصمت‌اللهی تصریح کرد: نکته دیگر که بسیار مهم خواهد بود این است که واشنگتن هر روز به دنبال مشکل‌سازی برای ایران از ناحیه افغانستان است. تهران از روز اول می‌دانست که هدف آمریکایی‌ها از صلح با طالبان دارای پیامدهای مخرب است اما نهایتاً این صلح شکل گرفت. به همین جهت معتقدم که آمریکا تشکیل دولت طالبانی – افغانی را در دستور کار قرار داده، اما دغدغه اصلی آنها مساله تشکیل دولت با ثبات در افغانستان نیست. اگر به سیاست آمریکا از ۴۰ سال پیش تاکنون دقت کنیم به خوبی می‌بینیم که حتی روسیه هم مایل به کودتای کمونیستی در افغانستان نبود، بلکه تحریک آمریکا و سناریوچینی آنها بود که باعث ایجاد به هم ریختگی در افغانستان شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از حیث امنیتی و سیاسی سعی دارند تا منافع کشورهای همسایه افغانستان را مورد هدف قرار دهند و به همین دلیل اصرار بر این دارند که مذاکرات بین الافغان برگزار شود تا در نهایت بتوانند طالبان را وارد ساختار سیاسی کنند. معتقدم که این مذاکرات و حتی بحث تشکیل دولت افغانستان صرفاً یک شعار سیاسی است و در این مسیر منافع تنها کسانی که مورد نظر قرار نمی‌گیرد، مردم افغانستان است. توجه داشته باشید که طالبان حدود ۱۱ دور مذاکره با آمریکا در قطر داشته و از سوی دیگر دفتر سیاسی این جریان در دوحه قرار دارد. به همین دلیل است که می‌بینیم قطری‌ها به دنبال برگزاری بین‌الافغان در کشور خود هستند؛ چراکه چشم آنها به سهمِ خود در آینده افغانستان است. مجموع این دلایل به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌خواهند طالبان را به عنوان یک اپوزیسیون مهم در افغانستان به دنیا معرفی کنند؛ اپوزیسیونی که مسلح است و از زمان انعقاد قرار صلح تاکنون دست از حملات خود برنداشته است. همین مساله باعث شده تا طالبان بتواند سقف چانه‌زنی خود را بالا ببرد و به همین دلیل مذاکرات بین الافغان هم در ادوار مختلف برگزار خواهد شد ولی تضاد منافع مانع از پیشبرد این روند خواهد بود. به هر ترتیب ادامه این وضعیت سیاسی و حملات طالبان می تواند طی ماه‌های آینده حوادث خطرناک و بسیار مهمی را در افغانستان رقم بزند که بدون شک موج جدید مهاجرت و ناامنی را پدیدار می‌کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان ایران حامد کرزی طالبان عبدالله عبدالله قطر داعش دوحه اشرف غنی زلمی خلیل زاد مذاکره آمریکا با طالبان بین الافغان همین دلیل آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان دیدارهایی جداگانه با فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران و بدرالدین حقانی سرپرست سفارت افغانستان در امارات متحده عربی داشت.

در خبرنامه ای که دفتر ریاست عمومی نخست وزیر در حساب رسمی ایکس خود در این رابطه منتشر کرده آمده است: بدرالدین حقانی ضمن ارائه اطلاعات در مورد فعالیت‌های سفارت افغانستان در این کشور مطرح کرد که علاوه بر توزیع شناسنامه و پاسپورت به افغان‌های مقیم دبی و ابوظبی، بسیاری از مشکلات آنها رسیدگی و حل شده است.

همچنین در این دیدار سرپرست سفارت افغانستان در امارات از اعلام آمادگی سرمایه گذاران اماراتی در بخش های کشاورزی و تحصیلات عالی خبر داد.

بر اساس گزارش ایراف، در نشست دوم، فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران مطرح کرد که روابط ایران و افغانستان در سطح خوب است.

در این دیدار او همچنین گفت که تعداد زیادی از دانشجویان افغانستان در ایران در حال تحصیل هستند که به زودی قرار است روند توزیع شناسنامه و پاسپورت برای آنان آغاز شود.

حقانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت که در مورد مسئله مهاجرین با طرف ایرانی درحال صحبت هستند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدارها گفت که کشورش خواهان روابط مثبت اقتصادی و سیاسی با همسایگان و جهان است.

او گفت حکومت سرپرست خواهان روابط حسنه و فضای احترام متقابل است.

وی افزود نمایندگی های افغانستان باید تلاش کنند که فرصت های خوب در عرصه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی و تمایل افغانستان برای تعامل سیاسی به کشورهای میزبان توضیح دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900595

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • منتظر تغییرات چشمگیر در IOS۱۸ باشید!
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید