Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:14:18 GMT

مهریه؛ پشتوانه‌ای اقساطی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۶۹۹۳

مهریه؛ پشتوانه‌ای اقساطی

ایسنا/لرستان یک وکیل دادگستری گفت: در قانون و شرع اسلام مهریه به‌عنوان پشتوانه‌ای برای زن تعیین می‌شود که باتوجه به شرایط کنونی و طبق قانون امروز غالباً به‌صورت اقساط از مرد گرفته شده و در اختیار زن قرار می‌گیرد.

محمدحسن بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قوانین مهریه مدت‌هاست که در کشور ما به بحث داغی تبدیل و حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که مهریه به دوران خیلی دور برمی‌گردد و سابقه‌ای به قدمت ازدواج دارد، عنوان کرد: قوانین مهریه به خصوص درسال‌های اخیر تغییر زیادی کرده و برخی زنان با کوچکترین بهانه این حق قانونی را برای آزار شوهرها هم شده از آن‌ها طلب می‌کنند.

بیرانوند افزود: ادامه پیدا کردن این رویه، بالا بودن مبالغ مهریه و افزایش تعداد دامادهای زندانی موجب شد که مسئولان به فکر چاره‌ای افتادند که به طور حتم تدوین و تصویب لایحه «حمایت از خانواده» مهم‌ترین اقدامی است که برای حل این معضل از سوی مقامات انجام شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در این لایحه در بخش مهریه، بحث برانگیزترین مورد، تعداد و میزان سکه‌های مندرج درعقدنامه باعنوان رسمی مهریه بود که در این زمینه پیشنهادهای مختلفی ارایه شد که در نهایت عدد ۱۱۰سکه بهار آزادی طرح جدید، ملاک عمل قرار گرفت، براساس این مصوبه داماد می‌تواند رقم مهریه را تا هر تعداد سکه‌ای که مد نظر دارد تعیین کند اما فقط تا ۱۱۰ سکه آن ضمانت اجرای کیفری دارد و بالای ۱۱۰ سکه ضمانت کیفری ندارد و شخص برای پرداخت نکردن آن زندانی نمی‌شود.

وی با بیان این‌که کم نیستند زنان و دخترانی که به دلایل مختلف مانند اجبار به ازدواج، هزینه شدن برای خون‌بها، مخالفت خانواده به ازدواج یا هر دلیل دیگری از حق مهریه چشم پوشی می‌کنند و بدون درج شدن رقمی درعقدنامه، به عقد دیگری درمی‌آیند، تصریح کرد: این دختران که در بسیاری از موارد مجبور به طلاق می‌شوند، باید بدانند که قانون در مورد قوانین مهریه نیز طرف آن‌ها را گرفته است.

بیرانوند تأکید کرد: کسانی‌که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، باید بدانند که اگردر عقد مهریه‌ای برای آن‌ها تعیین نشود، درهرصورت به آن‌ها مهریه تعلق می‌گیرد، که این مهریه «عندالمطالبه» هم هست، در این میان برقرار شدن رابطه میان زن و مرد نیز در میزان و رقم مهریه مؤثر است، به عبارتی اگر جدایی قبل از رابطه زناشویی باشد، مهریه با توجه به وضعیت مالی مرد محاسبه می‌شود که «مهرالمتعه» نام دارد و اگر جدایی بعداز رابطه زناشویی باشد، رقم مهریه متناسب با زنانی است که اطراف عروس هستند، این افراد که شامل خواهر، افراد آشنا و نزدیکان عروس می‌شوند که به آن «مهرالمثل» می‌گویند.

این وکیل دادگستری با اشاره به این‌که مهریه جزء طلب‌های ممتازه است، عنوان کرد: اگر کسان دیگری ازشوهر طلب‌کار باشند، طلب خانم نسبت به آن طلب‌ها ارجحیت دارد.

وی با بیان این‌که در سال‌های نه‌چندان دور مردها راه دور زدن و فرار از دست قانون برای عدم پرداخت مهریه را یاد گرفته بودند، ادامه داد: راهکار ساده بود مردها برای فرار مال خود را به سرعت به نام یکی‌از نزدیکان زده و در دادگاه ادعا می‌کردند مالی برای پرداخت مهریه زن ندارند، اما قانون مدتی است که این راه را بسته است، آقایان متخلف بدانند که براساس قوانین مهریه نمی‌توانند از زیر بار دادن مهریه به همسرشان شانه خالی کنند و اگر مالی داشته باشند و قبل‌از اقدام به طلاق همسرشان آن‌را به نام افراد دیگری به‌خصوص نزدیکانشان بزنند، طبق ماده ۲۱۸ قانون مدنی معامله باطل شده و مال را به نام مرد برمی‌گردانند.

بیرانوند با اشاره به این‌که قوانین مهریه به هیچ‌عنوان ربطی به تمکین ندارد، عنوان کرد: اگر زنی خانه شوهرش را بدون اجازه و اطلاع او ترک کند و مدتی در خانه شخص دیگری باشد، عدم تمکین کرده است و مرد می‌تواند با پرکردن استشهادیه از همسایه‌ها که تایید دو یا سه نفر کافی است این موضوع را ثابت کند، اگر مرد به دادگاه شکایت کند که همسرش عدم تمکین کرده و درمقابل زن مدعی شود که شوهرش او را از خانه بیرون کرده است و دادخواست مطالبه نفقه بدهد، به تشخیص دادگاه  نفقه تعیین و یا رد می‌شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر زن محق باشد نفقه پرداخت و اگر مرد راست گفته باشد، نفقه‌ای به زن پرداخت نمی‌شود، به هرحال و در هر صورت این امر تأثیری درحکم مهریه ندارد و مرد نمی‌تواند به بهانه ترک کردن خانه از سوی زن، مهریه را پرداخت نکند.

وی عنوان کرد: اگر مهریه زن توسط مرد پرداخت نشود، بعد از فوت مرد، به این دلیل که مهریه زن از طلب‌های ممتازه به حساب می‌آید، باید به زن پرداخت شود، اگر مرد مالی داشته باشد مقداری از مال که مساوی با مهریه زن است، توقیف می‌شود و وقتی که زن مهریه‌اش را دریافت کرد، بعد از آن باقی بدهی‌های مرد از اموالش پرداخت می‌شود.

بیرانوند تأکید کرد: مهریه زن به هیچ‌عنوان جزء سهم‌الارث وی به حساب نمی‌آید و در این مورد اگر متوفی بچه‌ای نداشته باشد، بعداز کسر مهریه از اموال مرد، یک چهارم از کل اموال باقی مانده شوهر، به‌عنوان ارثیه به زن می‌رسد، اگر متوفی بچه داشته باشد، این سهم الارث به یک هشتم کاهش می‌یابد و اگر متوفی بیش از دو زن داشته باشد، همین یک هشتم بین زن‌ها تقسیم می‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: در صورتی‌که زنی قبل‌از دریافت مهریه فوت کند خانواده زن می‌تواند مهریه دخترش را تقاضا کند و چون دینی است که به عهده مرد بوده و بعد از فوتش جزء ماترک وی است، وراث زن می‌توانند از مهریه‌اش ارث ببرند.

وی با اشاره به این‌که بارها شاهد این بوده‌ایم که زن و شوهری اوایل ازدواجشان با چک یا پول خانم خانه‌ای را به نام شوهر رهن یا اجاره می‌کنند، اما بعداز مدتی تصمیم به جدایی دارند و نمی‌دانند آن پول پرداختی به کدام طرف تعلق دارد، اظهار کرد: باید بدانید که براساس قوانین مهریه و دراین مورد اگر زن و مرد تصمیم بگیرند که خانه را تخلیه کنند، باید با صاحب خانه صحبت کرده و به توافق برسند و اگر خانه را تخلیه نمی‌کنند و مرد تصمیم دارد در آن زندگی کند، این پول بدهی از طرف مرد برای زن می‌شود که باید در هر صورت به او بپردازد، در صورتی که پول رهن را نیز مرد پرداخت کرده باشد، این پول به عنوان مهریه ثبت شده و صاحبخانه باید آن را به حساب دولت واریز کند تا به‌عنوان مهریه به زن پرداخت شود.

بیرانوند با اشاره به این‌که مردی که می‌خواهند تجدید فراش کنند باید اجازه زن اول را داشته باشد، تصریح کرد: درغیر این صورت زن اول می‌تواند تقاضای طلاق کند و در این مورد اگر طلاق توافقی باشد و در تمام موارد میان زن و مرد توافق شده باشد، مدت زمان تحقق آن بسته به دادگاه های مختلف، از ۱ تا ۲۱ روز متغیر است. در این مورد نیز براساس قوانین مهریه  مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت کند یا بالاخره رضایت زن را کسب و بعد تصمیم به ازدواج دوم بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مهريه وکیل دادگستری قوانین مهریه مهریه زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر بهداشت در حاشیه حیاط دولت گفت: خوشبختانه با تلاشی که وزارت بهداشت انجام داده و در جلسه صحن مجلس هم مطرح شد سرانجام دیروز ده هزار میلیارد تومان فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت تصویب شد که  به زودی اجرایی می شود. 

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کادر درمان
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • مصوبات شوراها باید پشتوانه قانونی و شرعی داشته باشند
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • آزادی زندانی با مستمری بازنشستگی
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی
  • فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود
  • کالامارکت چیست؟ مارکت پلیس فروش اقساطی کالای دیجیتال و لوازم خانگی
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد