همه چیزهایی که باید درباره تعبیر خواب بدانید
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۷۱۲۵
امام صادق علیه السّلام در روایتی فرموده اند: خوابی که در روز ببینید تأویل و تعبیر آن در فاصله چند روز ظاهر میشود و خوابی که در شب بینید تأویل و تعبیر آن ۶ ماه و بیشتر میباشد.
به گزارش شریان نیوز، از روانشناسان تا علمای دینی برای موضوع خواب اهمیت زیادی قائلند. شاید علت این موضوع را بتوان عدم تسلط مستقیم افراد روی آن چه در خواب میبینند دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جالب است بدانید که سلاطین و پادشاهان نیز از دیرباز در دربار خود افرادی را برای تعبیر رویاها و کابوسهای خود استخدام میکردند تا پرده از اسرار ضمیر خود بردارند. گاهی مضمون خواب به حدی شیرین است که نیازی به تعبیر آن نمیبینیم، اما گاهی خوابها تا حدی ترسناک و اضطراب آورند که مایلیم بدانیم این خواب وحشتناک قرار است چه مفهومی داشته باشد. زمان خواب مهم است
جالب است بدانید به لحاظ علمی ما تا مرحلهای که به خواب عمیق فرو نرویم نمیتوانیم رویا و کابوس ببینیم و بر اساس بررسیهای امواج مغزی از طریق دستگاه الکتروآلفانسوگرام این اتفاق معمولا در مراحلی رخ میدهد که ساعاتی از خوابمان گذشته باشد، نکته جالب و مهمتر این که این موضوع دقیقا در تعابیر دینی نیز صحت دارد و تاکید شده است. خواب رم مرحله پایانی خواب است و افراد در این مرحله تصاویر و داستانهایی را میبینند. خواب رم با علائمی مثل افزایش ضربان قلب، فشار خون و تغییر ریتم تنفس، تحریک شدن اندام جنسی و افزایش آدرنالین مشخص میشود.
برخی معتقدند که تمامی خوابها قابل تعبیر هستند و بعضی دیگر میگویند که تنها خوابهای هدفمند و با انگیزه، حامل پیام یا آگاهی بخش هستند. یعنی تنها خوابهایی که اغلب پس از استراحت کامل بدن، در ساعات آخر شب دیده میشود. بر اساس برخی از روایات، پیامبر اسلام و امام جعفر صادق صحیحترین خوابها را خواب روز (حدود یک ساعت قبل از اذان ظهر) و خواب سحر ذکر کرده اند.
خواب بعد از نماز صبح چه تعبیری دارد؟زمان خواب دیدن مثل سر شب یا وسط شب یا آخر شب یا بعد از نماز صبح فرق دارد. معمولاً خوابهای صادقه نیمه های شب میباشد و معمولاً خوابهای بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست، حتی فصلهای سال هم در تعبیرخواب تأثیر دارد؛ مثلاً فردی در پاییز ببیند که درختان او میوه کرده است، این دلالت بر ضرر وی دارد و اگر هنگام بهار ببیند دلالت بر منفعت او دارد. حتی شخصی که خواب میبیند فرق دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببیند کاسه شیر مینوشد دلالت بر کسب مال دارد؛ ولی اگر دانشجو و طالب علم چنین خوابی ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد و….
به طور کلی خواب و رؤیا بر سه قسم است، چنان که رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید: «الرؤیا ثلاثة: بشری من الله، و تحزین من الشیطان، والذین یحدث به الانسان نفسه فیراه فی منامه؛ خواب و رؤیا سه گونه است. گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود میپروراند و آن را در خواب میبیند»، (میزانالحکمه، ج. ۴، ص. ۱۶، انتشارات مکتبه الاسلامی).
به هر ترتیب تشخیص این که چه خوابی صادق است کار دشواری است و اساسا تعبیر نمودن خواب جنبه الهامی دارد و با صفای باطنی به دست میآید.
در هر صورت اگر رؤیا صادقه باشد بیانگر واقعیت است و از گذشته یا آینده به درستی خبر میدهد و یافتن برخی پاسخها و دستیابی به منابع میتواند از این نمونه باشد.
تعبیر خواب در روز از نگاه امام صادق (ع)امام صادق علیه السّلام در روایتی فرموده اند: «خوابی که در روز ببینید تأویل و تعبیر آن در فاصله چند روز ظاهر میشود و خوابی که در شب بینید تأویل و تعبیر آن ۶ ماه و بیشتر میباشد، مانند خواب حضرت یوسف علیه السّلام ـکه بعد از ۲۰ سال تعبیر شد، و خواب پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم درباره شهادت امام حسین علیه السّلام که بعد از ۴۰ سال تعبیر شد.
انواع خوابعلامه محمد باقر مجلسی در بحار الانوار به نقل از شیخ مفید، خواب را چهار نوع ذکر کرده است و بر همین اساس، حاج شیخ عباس قمی در سفینة البحار مینویسد که خواب بر چهار قسم است:
۱. رؤیای صادقه یا خواب رحمانی که قابل تأویل و دارای اثر خارجی است.
۲. رؤیای کاذب یا خواب شیطانی که وسوسة ابلیس است.
۳. خوابی که نتیجة غلبة اخلاط اربعه و عدم اعتدال مزاج است.
۴. خوابی که نتیجة فکر و اندیشه و تخیل و توهم خود شخص است.
امام صادق (ع) در پاسخ به ابوبصیر که پرسید آیا خوابِ راست و دروغ، هر دو یک منشأ دارد؟ فرمود: «درست است، [با این تفاوت که]رؤیای دروغ و جور واجور را، انسان در آغاز شب، که هنگام تسلّط [شیاطین]رانده شده و نابکار است میبیند. این گونه رؤیاها، تخیّلات آدمی است و دروغ و درهم و بر هم و بی ارزشاند. اما رؤیای صادق را بعد از گذشت دو سوم شب میبیند که فرشتگان فرود میآیند و آن پیش از سحر است. این گونه رؤیاها راستند و به خواست خدا تحقّق مییابند، مگر آن که بیننده خواب جُنُب یا بی وضو خوابیده باشد و خداوند عزّ و جلّ را چنان که شاید یاد نکرده باشد؛ در این صورت، رؤیا با تأخیر و درنگ تحقّق مییابد».
امام صادق (ع) دستورالعملی برای هنگام کابوس دیدن نیز فرموده اند که بهتر است انجام شود. ایشان میفرمایند: «هرگاه کسی خواب ناخوشایندی دید از پهلویی که خوابیده به پهلوی دیگر خود برگردد و بگوید: "إنَّمَا النَّجْوی مِنَ الشیطانِ لِیَحْزُنَ الذینَ آمنوا و لَیْسَ بضارِّهِم شیئا إلاّ بِإذْنِ اللّه"؛ همانا نجوا کردن کار شیطان است، تا بدان وسیله مؤمنان را اندوهگین سازد و تا خدا نخواهد، هیچ زیانی به آنان نرساند. سپس بگوید: "عُذْتُ بما عاذَتْ به ملائکةُ اللّه ِ. المُقرَّبُونَ و أنبیاؤهُ المُرسَلُونَ و عِبادُهُ الصالِحونَ، مِن شرِّ ما رَأیتُ، و مِن شَرِّ الشیطانِ الرَّجیمِ". از شرّ خوابی که دیدم و از شرّ شیطان رجیم به همان کسی پناه میبرم که فرشتگان مقرّب خدا و پیامبران مرسل او و بندگان نیکو کارش بدو پناه میبرند.»
نظر پیامبر (ص) درباره خوابپیامبر (ص) درباره خواب میفرمایند: «هر زمان که یکی از شما خواب خوبی دید آن را تعبیر کرده و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید.»
پیامبر در روایتی دیگر فرمودند: «خواب تا زمانی که تعبیر نشود، همچون پرنده روی سر خواب بیننده در پرواز است، و همین که تعبیر شد، فرود میآید. خواب خود را جز برای دوست و کسی که اهل فکر و نظر است بازگو نکنید»
خواب بعد از طلوع آفتاببه طور کلی از دیدگاه اسلام خواب موضوعی ساده و پیش پا افتاده نیست و نباید توسط هر شخص ناآگاهی مورد بررسی قرار گیرد. در واقع برای تفسیر و تعبیر خواب به علم و درایت فقهی نیاز است و نباید هر شخص کم اطلاعی وارد موضوع مهم خواب شود. در احادیث و روایات ساعاتی در شبانه روز مناسب خوابیدن نیست؛ مثلا خوابیدن هنگام غروب آفتاب، یا زمان طلوع آفتاب مکروه است.
چرا برخی افراد خواب نمیبینند؟جالب است بدانید که مقطع بودن خواب میتواند در خواب ندیدن موثر باشد. درواقع وقتی بدن به مرحله خواب عمیق نمیرسد خواه، ناخواه با مشکل خواب دیدن رو به رو میشود. در مقابل، گروهی از افراد نیز هر شب خواب میبینند، این خواب دیدهها گاهی بسیار ترسناک و مهیج اند و در نتیجه حتی فرد در خواب دست و پا میزند یا رفتارهای عجیبی از خود نشان میدهد. پلکهای او تکان میخورند و گویی در حال یک تجربه خاص است. البته فراموش نکنیم که گاهی مصرف برخی داروها یا غذاهای پر ادویه یا حتی ابتلا به برخی بیماریها همراه با تب منجر به دیدن کابوس میشود.
منبع: شریان
کلیدواژه: علیه الس لام تعبیر خواب امام صادق خواب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
همشهری آنلاین – گروه سیاسی: ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم، که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ به خط پایان میرسد که رقابتهای انتخاباتی در ۱۵ استان کشور ه اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیتهای انتخاباتی بهمنظور جلبنظر مردم هستند.
دراین میان رقابتهای انتخاباتی در استان تهران حالوهوای دیگری به خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک، رقابتها دراین حوزه را در کانون توجه رسانهها و افکارعمومی قرار دادهاست.
در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاحطلبی نیز در برخی حوزهها به دور دوم راه یافتهاند؛ موضوعی که سبب شده دراین دور رقابت از انتخابات نیز رقابت میان اصلاحطلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.
رویکرد اصلاحطلبان در دور دوم
طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریانهای اصولگرایی نبوده و جریانهای اصلاحطلب نیز فعالیتهایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشتهاند. براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاحطلبی یا متمایل به اصلاحطلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد. براساس برخی گمانهزنیها در اردوگاه اصلاحطلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه از جمله احزاب اصلاحطلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت میکنند.
رقابت در اردوگاه اصولگرایی
ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان میدهد دراین حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد. براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرستهای مختلفی از این جریان بهمنظور رقابت در تهران بودهایم؛ فهرستهای چندگانهای که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
۱
فهرست وفاق
نام فهرست: جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی
شعار: انقلاب، کارآمدی و مردمی
رویکرد ویژه: عدم وحدت با هیچ جریان سیاسی / اخذ تعهدنامه انتخاباتی از افراد حاضر در فهرست
کاندیداها: احمد نادری، ابراهیم یزدی، سمیه رفیعی، ابوالفضل ظهرهوند، حسین نجابت، عبدالحسین روحالامینی، زهره سادات لاجوردی، زینب قیصری، علیرضا سلیمی، محمدحسین حسینزاده بحرینی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی عسگری، مجتبی زارعی، علیاصغر پورمحمدی، سید نظامالدین موسوی، مجتبی رحماندوست.
۲
شورای وحدت
نام فهرست: شورای وحدت اصولگرایان
شعار: تحول برای زندگی بهتر
رویکرد ویژه: در اولویت قرار گرفتن بانوان
کاندیداها: سمیه گلپور چمرکوهی، ریحانه اخلاقی، سمیه رفیعی، زینب قیصری، زهره سادات لاجوردی، علیاصغر پورمحمدی، ابوالقاسم جراره، محمد سراج، مجتبی رحماندوست، علیرضا سلیمی، حسین صمصامی مزرعه آخوند، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سیدنظام الدین موسوی، سیدمرتضی محمودی، احمد نادری.
۳
فهرست جبهه انقلاب
نام فهرست: فهرست مشترک شورایائتلاف و جبهه پایداری
شعار: ایران سربلند
رویکرد ویژه: عدم توجه صرف به وابستگی حزبی کاندیداها
کاندیداها: علیرضا سلیمی، غلامحسین رضوانی، محمد سراج، زهره سادات لاجوردی، زهره طبیبزاده، فاطمه قاسمپور، مجتبی زارعی، حسین صمصامی، حسین نجابت، محمدحسین حسینزاده بحرینی، علیاصغر پورمحمدی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی شریفیان، مهدی عسگری، عبدالحسین روح الامینی، سعید آجرلو.
۴
جامعه اسلامی مهندسین
نام فهرست: فهرست جامعه اسلامی مهندسین
شعار: -
رویکرد ویژه: حضور فعال در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم
کاندیداها: احمد نادری، سمیه رفیعی، حسین نجابت، عبدالحسین روحالامینی، ابوالقاسم جراره، زهرهسادات لاجوردی، علیرضا سلیمی، صالح اسکندری، محمدحسین حسینزاده بحرینی، سمیه گلپور چمرکوهی، علیاصغر پورمحمدی، علی طهرانیمقدم، سیدنظامالدین موسوی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی.
۵
امنا
نام فهرست: فهرست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی
شعار: کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد
رویکرد ویژه: انتخاب اغلب کاندیداهای دور دوم از باقیماندههای فهرست دور نخست
کاندیداها: سیدنظامالدین موسوی، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، ابوالفضل ظهرهوند، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، سیدمرتضی محمودی، بیژن نوباوه وطن، حسین صمصامی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان.
۶
مستقلین واعتدالگرایان
نام فهرست: فهرست جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران
شعار: -
رویکرد ویژه: معرفی کاندیداهای مشترک با بسیاری از فهرستهای دیگر
کاندیداها: ابراهیم عزیزی، عبدالحسین روحالامینی نجفآبادی، علیاصغر پورمحمدی، مهدی عسکری، حسن خجسته باقرزاده، سمیه رفیعی، ابوالفضل ظهروند، مجتبی زارعی، محمدحسین حسینزاده بحرینی، سیدنظامالدین موسوی، زینب قیصری، مجتبی رحماندوست، زهرهسادات لاجوردی، احمد نادری، حسین نجابت، عیلرضا سلیمی.
آنچه باید درباره دور دوم انتخابات بدانید
روز جمعه، ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در نقاط مختلف کشور برگزار میشود؛ انتخاباتی که در نهایت فهرست ۲۹۰ نفری خانه ملت در دور جدید را تکمیل خواهد کرد.
۴۵ کرسی
دراین دور تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم مشخص میشود.
۲۲ حوزه انتخابیه
در دور دوم کاندیداها در ۲۲ حوزه انتخابیه برای حضور در مجلس دوازدهم رقابت میکنند.
۹۰ کاندیدا
دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم با حضور ۹۰ کاندیدا برگزار میشود.
۱۵ استان
۲۱ اردیبهشتماه ۱۵ استان کشور شاهد برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم خواهند بود.
آذربایجانشرقی: تبریز، آذرشهر و اسکو/ شبستر/ میانه
اردبیل: پارسآباد، بیلهسوار و اصلاندوز
اصفهان: سمیرم / لنجان
البرز: کرج، اشتهارد و فردیس
تهران: تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس / ورامین، پیشوا و قرچک
خراسانجنوبی: بیرجند، درمیان و خوسف
خراسان رضوی: مشهد و کلات
خوزستان: آبادان / رامهرمز و رامشیر
زنجان: زنجان و طارم / خدابنده
فارس: شیراز و زرقان / مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
لرستان: خرمآباد و چگنی
مازندران: قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی
همدان: ملایر
کرمانشاه: کرمانشاه
گلستان: گنبدکاووس
انتخابات الکترونیک در ۸ شهر
شوراینگهبان با برگزاری انتخابات بهصورت الکترونیک در حوزههای تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرمآباد، قائمشهر و ملایر موافقت کردهاست.
کد خبر 849186 منبع: روزنامه همشهری برچسبها وزارت کشور مجلس - انتخابات نماینده مجلس مجلس شورای اسلامی