Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان شیخی پژوهشگر، مجری و فعال رسانه‌ای درباره فعالیت‌هایش در زمینه تالیف کتاب در حوزه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: در چندسال اخیر چند کتاب با عنوان‌های «خاطره بازی پیشکسوتان تئاتر» در ۲ جلد، «تماشاخونه‌های طهرون»، مجموعه داستان «قصه‌های آقاجان» و «طهرون خاطرات آقاجان و قصه‌های کوتاه» از من منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «طهرون خاطرات آقاجان و قصه‌های کوتاه» شامل کتاب «قصه‌های آقاجان» که قبلاً توسط یک انتشارات دیگر به چاپ رسیده بود و همچنین قصه‌هایی از تهران قدیم است که در واقع گلچینی از خاطراتی است که پیرمردهای قدیمی تهرانی در طول سال‌های مختلف برای من تعریف کرده‌اند.

وی ادامه داد: من از سال ۷۵ در حال مطالعه و پژوهش درباره تهران قدیم هستم و از سال ۸۳ نیز تحقیقاتم را روی تئاتر تهران قدیم متمرکز کرده‌ام و در همین تحقیقات پای صحبت افراد بسیاری نشسته و مشغول ثبت و ضبط تاریخ شفاهی تهران قدیم بوده‌ام که حاصلش نیز کتاب‌هایی بوده که تا امروز منتشر کرده و یا در دست انتشار دارم. در حال حاضر نیز در حال آماده سازی سه عنوان کتاب دیگر هستم.

شیخی درباره کتاب جدیدش عنوان کرد: این روزها مشغول نوشتن کتابی با عنوان «اداره هنرهای دراماتیک» هستم که البته امکان دارد نامش تغییر کند، اما کتاب درباره بخش عمده خاطراتم از اداره برنامه‌های تئاتر و اسنادی است که خودم به اداره تئاتر اهدا کرده‌ام که البته داستان اینکه این اسناد چطور به دست من رسیده و چه کسی آنها را به من هدیه داده نیز در کتاب آمده است. همچنین جلد دوم «تماشاخونه‌های طهرون» نیز آماده شده است. در جلد اول ۱۴ تماشاخانه قدیمی تهران را معرفی کرده‌ام و قرار است بقیه تماشاخانه‌ها و اطلاعات مربوط به هر کدام را در ۴ جلد دیگر به دست علاقه مندان برسانم.

وی درباره دلایل تبدیل کردن این کتاب به اثری ۵ جلدی توضیح داد: من در طول تحقیقاتم روی تئاتر تهران قدیم ۵۳ تماشاخانه قدیمی تهران را شناسایی و در رادیو نمایش آن‌ها را معرفی کردم. اکثر این تماشاخانه‌ها در لاله زار قرار داشتند و برخی از آن‌ها تماشاخانه‌های فصلی بودند که در بهار و تابستان برای اجرا اجاره داده می‌شدند. تصمیم گرفتم برای اینکه همه اقشار جامعه قدرت خرید این کتاب را داشته باشند آن‌ها را به جای چاپ در یک جلد به صورت یک مجموعه ۵ جلدی در اختیار مردم قرار دهند تا از این طریق علاقه‌مندانی که قدرت خرید کتاب را به صورت یک جا ندارند بتوانند هر چند وقت یک‌بار و با توجه به وسعشان یکی از این کتاب‌ها را خریداری کرده و در طول زمان ۵ جلد آن را تهیه کنند. چون با این کار قیمت هر تک جلد خیلی کمتر از تجمیع همه آن‌ها در یک جلد کتاب خواهد شد.

این مجری تلویزیون یادآور شد: معتقدم قشر کم‌درآمدتر جامعه بیشتر از متمول‌ها اهل مطالعه و کتاب خواندن هستند پس باید هوای آن‌ها را داشت چون مخاطب اصلی ما بیشتر کارمندان، دانشجویان و کارگرها هستند. من به دنبال جمع کردن رزومه برای خودم نیستم بلکه دوست دارم همه مردم با هر درآمدی امکان خواندن کتاب‌هایم را داشته باشند. البته مثل همه به دنبال ماندگار شدن نامم هستم چون ذات بشر علاقه به ماندگاری دارد.

شیخی درباره دیگر کتاب در دست انتشارش عنوان کرد: جلد اول از ۵ جلد کتاب «ستارگان فراموش شده» نیز در حال آماده سازی است که اختصاص به هنرمندان قدیمی تئاتر که از ۱۲۹۰ به بعد فعالیتشان را آغاز کردند و سال‌های ۳۸-۱۳۳۷ پایان کارشان بوده است، دارد؛ هنرمندانی که اکثراً در زمینه نمایش‌های رادیویی نیز فعال و اساتید بزرگان تئاتر ما بودند اما ممکن است خیلی‌ها آن‌ها را نشناسند. تعداد ۵۰ نفر از این هنرمندان انتخاب شده‌اند که هر ۱۰ نفرشان در یک جلد کتاب معرفی خواهند شد. انتشار این کتاب در اولویت بقیه کارهایم قرار دارد و به دنبال یک ناشر مناسب می‌گردم که پخش گسترده‌ای نیز در بقیه شهرهای ایران داشته باشد. علاقه مند هستم تجربه همکاری با انتشارات مختلفی را داشته باشم و به اصطلاح همه تخم مرغ‌هایم را در یک سبد نچینم چون این کار در کنار حسن‌های مختلفی که دارد باعث می‌شود مخاطب‌شناسی‌ام نیز قوی‌تر شود.

وی در پایان درباره منابعی که برای نگارش کتاب‌هایش در اختیار دارد، گفت: ریشه خانوادگی من متعلق به محله درخونگاه است و خانواده‌ام بیش از ۹۰ سال است که ساکن تهران هستند از همین رو کوچه پس کوچه و محله‌های قدیمی تهران را به خوبی می‌شناسم و در کوچه گردی‌ها و بازارگردی‌هایی که داشتم دوستان زیادی پیدا کردم و حتی علاوه بر دوستی با قدیمی‌های این محله‌ها با جوانان ریشه داری نیز آشنا شدم که اطلاعات خوبی در اختیارم قرار می‌دهند بنابراین بیش از ۹۰ درصد اطلاعاتی که به دست می‌آورم حاصل تحقیقات میدانی است و اگر از کتابی سندی می‌آورم و مخاطبان را به آن ارجاع می‌دهم به عنوان مهر تایید پژوهش‌های میدانی‌ام است وگرنه بیشتر تحقیقاتم بر پایه اطلاعاتی است که قدیمی‌های تهران به من داده‌اند.

کد خبر 4944314 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران معرفی کتاب فیلم سینمایی ویروس کرونا برنامه تلویزیونی تئاتر ایران موسیقی ایرانی محمدعلی کشاورز شبکه پنج سیما بازیگر سینما سازمان سینمایی جورج فلوید سازمان صداوسیما شبکه دو سیما سیما فیلم قدیمی تهران تهران قدیم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۷۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد

مدیر عامل نشر صاد گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، میرشمس الدین فلاح هاشمی؛ مدیرعامل نشر صاد درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته اشاره کرد: معتقدم به جز ایام کرونا و ایام خاص، نمایشگاه کتاب به نوعی کارناوال شادی است و می‌توان آن را بهار کتاب تلقی کرد. این شور و نشاط و هیجان میان ناشران، نویسندگان و مخاطبان (کودک و نوجوان و بزرگسال) در همه غرفه‌ها دیدنی است و به ضرس قاطع می‌توان گفت، نمی‌توان در جای دیگر آن را سراغ داشت. با وجود نمایشگاه‌های استانی، اما نمایشگاه کتاب تهران همواره از جمله رویداد‌های مهم فرهنگی و ادبی و علمی کشور است و حس بسیار زیبایی میان مردم ایجاد می‌کنند و این شلوغی و این شور مردم نسبت به کتاب علی‌رغم مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب، ستودنی است.

وی افزود: من تجربه حضور در نمایشگاه کتاب استانبول را نیز دارم و باید بگویم با نمایشگاه کتاب تهران قابل مقایسه نیست و اگر هر کدام از کتاب‌دوستان کشور‌های همسایه سری به نمایشگاه کتاب ایران بزنند واقعاً شگفت‌زده خواهند شد.

فلاح هاشمی ادامه داد: پس نمایشگاه کتاب ما نسبت به نمایشگاه‌های کتاب کشور‌های دیگر مانند ترکیه برتر است و این جمله را که مطالعه کمتر شده، نقض می‌کند چرا که مطالعه همواره بوده است. شاید که قدرت خرید مردم کمتر شده باشد، ولی کتاب همیشه جایگاه خودش را داشته است.

وی درباره استقال مخاطبان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مردم هیچگاه با کتاب و کتابخوانی قهر نبوده‌اند. اگر کتاب، کتاب خوبی باشد از زیر سنگ هم که شده باشد، مردم آن را تهیه کرده و مطالعه می‌کنند و به دستش می‌آورند حتی اگر دست دوم باشد.

مدیرعامل نشر صاد اضافه کرد: در همین ایام نیز شاهد هستم کتاب‌های خوب دست به دست می‌شوند و به خاطر قیمت‌شان نوبتی خوانده می‌شوند و ناشران بعضاً کتاب‌های پرفروشی دارند، بنابراین مردم با کتابِ خوب همواره در آشتی هستند.

وی افزود: ناگفته نماند که کتاب‌های خوبی نیز داریم، ولی در مقایسه با کتاب‌های سال‌های گذشته به خصوص در زمینه علوم انسانی و تألیفی کمی افول داشته‌ایم که این برمی‌گردد به مدل آموزش در دانشگاه‌ها.

فلاح هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر نمایشگاه تبدیل به یک سوژه جهت گردشگری ادبی شود چه اتفاقی برای صنعت نشر رخ می‌دهد، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و تقریباً افتاده است، ولی باید تمامی ارگان‌های ذی‌ربط به میدان بیایند، از شهرداری گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌هایی که در این فضا فعالیت می‌کنند. باید فضا را برای بهار کتاب ایران مهیا کرد تا کسی که از شهرستان می‌آید و چند روز در تهران مقیم می‌شود یا حداقل از صبح تا غروب می‌آید و در نمایشگاه حضور دارد برایش یک خاطره به یادماندنی خلق شود. یعنی از موارد تفریحی گرفته تا مدل عرضه و معرفی کتاب، فکر شده باشد. نمایشگاه کتاب این ظرفیت را دارد. حتی قهرمان کتاب‌ها این ظرفیت را دارند تا از این فرصت استفاده و گردشگر خارجی را جذب این اتفاق سالانه کنیم.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ چه خبر است؟
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها (+ عکس) / دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها؛ دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران/ عکس
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد
  • کاهش کودکان کار در پایتخت 
  • میزان رضایت مردم نسبت به نظافت تهران
  • کاهش نارضایتی مردم از وضعیت نظافت تهران | جزییات تماس مردم با ۱۳۷ در این حوزه چه چیز را نشان می دهد؟
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید