Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه موضع‌گیری‌ طرف‌های عراقی علیه حمله اخیر آنکارا به بهانه مقابله با پ.ک.ک به شمال عراق، ائتلاف الفتح و پارلمان عراق طی بیانیه‌هایی این اقدام تنش آفرین ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی حمله بامداد روز دوشنبه (دیروز - ۱۵ ژوئن) جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و هدف قرار دادن یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار، فرماندهی عملیات مشترک عراق، نخستین طرف رسمی عراقی بود که به این حمله واکنش نشان داد و، آن را محکوم و اقدامی تنش‌آفرین و نقض حاکمیت عراق توصیف کرد و خواستار جلوگیری از تکرار چنین حملاتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه ارتش عراق، ۱۸ فروند جنگنده ترکیه با نقض حریم هوایی عراق به سوی (سنجار - مخمور - الکویرـ اربیل) حرکت کردند تا به شهرستان «الشرقاط» در عمق ۱۹۳ کیلومتری از مرزهای ترکیه در داخل حریم هوایی عراق رسیدند و یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند.

پس از آن شماری از نمایندگان عراقی، طی بیانیه‌هایی جداگانه این اقدام را محکوم کردند و خواستار اقدام عملی دولت برای جلوگیری از چنین اقداماتی از سوی آنکارا شدند.

حتی «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از نخست‌وزیر و وزیر خارجه کشورش خواست که سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده و مراتب اعتراض را به وی ابلاغ کنند و حتی شکوائیه‌ای به سازمان ملل ارائه نمایند.

بیانیه شدید‌اللحن ائتلاف الفتح علیه حمله ترکیه به شمال عراق

ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نیز، طی بیانیه‌ای مستقل حمله ترکیه به شهرستان سنجار در شمال عراق را محکوم و عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق را یک پیام سیاسی ناشایست توصیف کرد.

 

در بیانیه ائتلاف الفتح که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «ناس» منتشر شد، آمده است: ما به شدت، بمباران نیروهای ترکیه علیه شهرستان سنجار را محکوم می‌کنیم و آن را تجاوز به حاکمیت ملی و نادیده گرفتن قوانین و عرف‌های بین‌المللی و ضربه زدن به قوانین حسن هم‌جواری می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات تنش‌آفرین، بیش از یک بار از سوی نیروهای ترکیه صورت گرفته است و اقدامی غیرقانونی است. علاوه بر این، مسأله وجود یک پایگاه نظامی برای این نیروها در داخل اراضی عراق بدون هیچ توجیه قانونی نیز مطرح است که ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که نیروهای ترکیه فورا باید از خاک ما عقب‌نشینی کنند.

بر اساس این بیانیه، بمباران سنجار از سوی ترکیه یک پیام سیاسی ناشایست و نامناسب محسوب می‌شود به ویژه که آنکارا به توسعه همکاری و هماهنگی اقتصادی و تجاری و امنیتی و نفتی با بغداد ابراز تمایل می‌کند. این بمباران به طور مشخص، سفر قریب‌الوقوع و مورد انتظار رئیس‌جمهور ترکیه به عراق را هدف قرار می‌دهد.

ائتلاف الفتح در ادامه از دولت و وزارت خارجه عراق خواست تا دادخواست و شکایتی رسمی به شورای امنیت و سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی درباره این تجاوزهای مکرر ترکیه ارائه کند.

این ائتلاف در پایان از مردم عراق خواست تا با وحدت و همبستگی بیشتر با این چالش‌ها و تهدیدها مواجه شوند.

سفیر ترکیه: پ.ک.ک دشمن مشترک عراق و ترکیه است

«فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد، دیروز در توجیه حمله کشورش به شمال عراق، طی پستی در توئیتر، حزب کارگران کردستان (پ‌.ک.ک) را دشمن مشترک ترکیه و عراق دانست که باید سرش را له کرد.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات «پنجه عقاب» ترکیه علیه مقرهای حزب کارگران کردستان در شمال عراق صورت گرفته، نوشت: «پیامی به برادران عراقی مان: پ.ک.ک قاتل کودکان است، پ.ک.ک قاتل معلمان است، پ.ک.ک عامل ریخته شدن خون پاک شهیدان است، پ.ک.ک سَم است، پ .ک .ک یک گروه تروریستی است، سر پ .ک .ک را باید له کرد، یک دشمن مشترک است.»

پارلمان عراق: حمله ترکیه به شمال عراق تهدید آشکار و مکرر امنیت شهروندان عراقی و دارایی‌های آنهاست

پارلمان عراق نیز در واکنش به این حمله ترکیه طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، این حمله را نقض آشکار حاکمیت عراق توصیف کرد.

 

در این بیانیه آمده است: همچنان نیروهای ترکیه به تجاوزها و بمباران‌های مستمر خود علیه اراضی عراقی که نقض حاکمیت ملی این کشور به شمار می‌رود، ادامه می‌دهند. این امر، تهدید آشکار و مکرر علیه امنیت شهروندان عراقی و دارایی‌های آنها است.

پارلمان عراق تاکید کرد: ما چنین عملیات‌های نظامی را در پیشتر نیز محکوم کرده‌ایم و از دولت عراق خواستیم که به وظیفه خود در قبال حمایت از شهروندان عمل کند و یک راهکار نهایی برای حل این مشکل بیابد و جلوگیری از تکرار نقض حریم هوایی عراق از سوی هواپیماهای ترکیه را تضمین کند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق ترکیه سازمان ملل آنکارا عراق ترکیه سازمان ملل آنکارا وزیر خارجه بغداد سنجار خبر فارس نیوز الفتح جنگنده های ترکیه نیروهای ترکیه ائتلاف الفتح پارلمان عراق شمال عراق حمله ترکیه طی بیانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

روزنامه اقتصادی و عبری زبان گلوبز اعلام کرد آذربایجان مهمترین نامزد برای برای کاهش تنش بین آنکارا و تل آویو محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه متخصص در امور اقتصادی در این رابطه نوشت، امروز برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده علیه  صادرات ترکیه به اسرائیل چشم‌های تل آویو به آذربایجان دوخته شده است.

دین شاموئل المز نویسنده این گزارش آورده است: در سایه وجود رئیس جمهوری که هم به نتانیاهو و هم به اردوغان نزدیک است امکان نقش آفرینی آذربایجان در زمینه کاهش تنش بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد.

در این نوشتار آمده است: روابط بین اسرائیل و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه بحرانی شد، اما طی دو هفته گذشته بعداز تصمیم بی سابقه رجیب طیب اردوغان در رابطه با ممنوعیت صادرات 54 نوع قلم کالا به اسرائیل به نقطه اوج خود رسید، زیرا ضربه به پاشنه آشیل اسرائیل وارد شد به ویژه که صنایع در اسرائیل به دلیل عدم حضور نیروی کار فلسطینی به خودی خود دچار مشکل هستند، به هر شکل آنکارا به شکل هدفمندی کالاهای ممنوعه را انتخاب کرد که در میان آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد که 29 درصد از واردات اسرائیل از ترکیه است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه فراز و فرود روابط بین دو طرف معتقد است که راه‌حل خروج از این بحران از باکو خواهد آمد.

او می‌نویسد: محال نیس که روند آرامش از مسیر باکو بیاید، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان یکی از معدود شخصیت‌ها در جهان است ـ اگر شخصیت دیگری وجود داشته باشد ـ که هم به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است و هم نزدیکی خاصی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد، اسرائیل خریدار حیاتی نفت از باکو است، آذربایجان از طریق خط لوله نفت باکو ـ تفلیس نفت به این بندر ساحلی ترکیه رسیده و از آنجا به سوی حیفا بر روی نفتکش‌ها بارگیری می‌شود.

در ژانویه به طور مثال، اسرائیل با 523.5 هزار تن به ارزش 297 میلیون دلار در صدر وارد کنندگان نفت از آذربایجان قرار گرفت.

درهمین راستا احتمال بستن مسیر صادرات توسط ترکیه، یکی از سناریوهای احتمالی اما ترجیحا عملی نخواهد شد.

این مسئله به دلیل روابط ترکیه و اسرائیل نیست بلکه به دلیل روابط ترکیه و آذربایجان است.

روابط بین آنکارا و باکو براساس‌‌ ایده "یک ملت با دو کشور" (بیر ملت، إیکی دولت) استوار است، پس آخرین چیزی که اردوغان به دنبال آن است آسیب رساندن به منافع دوست نزدیکش علی‌اف خواهد بود. از این مبدا می‌توان قدرت تاثیر گذاری دیپلماتیک باکو بر روابط ترکیه و اسرائیل را ملاحظه کرد. در بحران سابق بین ترکیه و اسرائیل هم آذربایجان عامل مهمی در میانجیگری بین دو طرف بود و تا به امروز نیز ظرفیت انجام چنین کاری را دارد.

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردمصاحبه|آذربایجان با فشار ایران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حمله شدید اللحن روزنامه نگار مشهور اسرائیلی به نتانیاهو
  • حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد