Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اجرای سند تحول اولویت اول کمیسیون آموزش

4 نفر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با فرهیختگان بر اجرای سند تحول اولویت اول کمیسیون آموزش تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد و دوره اظهار کرد: در کل مجلس این بحث مطرح است که ما به‌اندازه کافی قانون داریم، هرچند شاید نواقصی در قوانین وجود داشته باشد که نیاز به اصلاح دارد، اما آنچه مسلم است و کمیسیون آموزش باید انجام دهد، نظارت بر اجرای قوانین موجود است، مانند سند تحول آموزش‌وپرورش که به‌درستی مورد اجرا قرار نگرفته و از طرف دیگر بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها و پیشرفت علم در دانشگاه‌ها را هم باید دنبال کنیم. ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت هم از دیگر برنامه‌هاست، چراکه دانشگاه‌ها باید در راستای حل مشکلات مردم اقدام به تربیت نیرو کنند و باید به‌سمتی حرکت کنیم که میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جامعه ارتباطی وجود داشته باشد و قوانین مرتبط با هرکدام از این بخش‌ها باید اجرایی شوند. قطعا اگر همین قوانین را کمیسیون آموزش پیگیری کند، بسیاری از مشکلات مانند مسائل مرتبط به استخدام معلمان، مدارس آموزش‌وپرورش، معیشت فرهنگیان، ارتقای علمی اساتید، تنوع دانشگاه‌ها و مدارس و عدم نظارت روی آنها خودبه‌خود در سایه اجرای قوانین قابل‌حل است.

محمد وحیدی، نماینده بجنورد در این باره اظهار کرد: نگاه اصلی کمیسیون آموزش، نگاه تحولی است و آنچه در اسناد بالادستی هم برای آموزش عالی و هم برای آموزش‌وپرورش در قالب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و نقشه جامع علمی کشور تنظیم شده باید اجرایی شود. اگر ما وضعیت آموزش‌عالی را رضایتبخش می‌دانیم، باید همین مسیر را تداوم دهیم و اگر شاهد رضایتی در این زمینه هستیم، باید بخش‌هایی را که نیاز به تحول دارند، مورد بررسی قرار دهیم و این تحول نیز بنا به فرموده رهبری باید یک تحول بنیادین باشد. به‌عبارت دیگر این تحول باید یک تحول زمان‌بر و اساسی و طبق نیازهای یک جامعه تحول‌خواه باشد. نباید فراموش کرد که مقدمه شکل‌گیری همه نهادهای آینده نیز مبتنی‌بر نگاهی است که از حوزه آموزش و فرهنگ برمی‌خیزد. نکته بعدی این است که بسیاری از اولویت‌هایی که در نگاه تحولی وجود دارد، به شاخصه‌های اجتماعی و فرهنگی بازمی‌گردد، به‌طوری که گفته می‌شود اگر در حوزه اقتصاد نیز با مشکل روبه‌رو هستیم، عوامل اقتصادی برای تغییر نیاز به شاخصه‌های غیراقتصادی دارد که همان مسائل اجتماعی، فرهنگی و علمی است و بر این اساس حتما در فرآیند دوره‌های تحصیلی، محتوای کتب، نحوه جذب معلم و اساتید دانشگاهی، مدیریت بر دانشگاه‌ها در شرایط فعلی، تعدد دانشگاه‌ها و ... باید نگاه عمیق هم در دستگاه‌های اجرایی و هم در داخل کمیسیون آموزش مجلس وجود داشته باشد.

تولید قطعات تحریمی صنعت فولاد در سرای نوآوری واحد سیرجان

علی یعقوبی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در گفت‌وگو با فرهیختگان فعالیت سرای نوآوری سنگ‌آهن و فولاد را تشریح کرد و گفت: تانسیل‌های اقتصادی زیادی در حوزه سنگ‌آهن و فولاد در شهرستان سیرجان وجود دارد. با توجه به‌وجود تحریم‌ها امکان تهیه قطعات مورد نیاز منطقه از خارج کشور وجود ندارد و به‌طوری‌که سال گذشته این واحد توانست در حوزه تامین بیش از 20 قطعه تحریمی مورد نیاز مجتمع گل‌گهر سیرجان به‌خوبی عمل کند.

وی ادامه داد:‌ چنانچه می‌دانید که این مجتمع سالانه 20 هزار میلیارد تومان هزینه تامین و خرید قطعاتش می‌شود که این واحد دانشگاهی با این حرکت توانست به‌خوبی در این زمینه خودکفا باشد و حتی گره دیگری از مشکلات صنعت را باز کند. از طرفی دیگر ظرفیت بالای تولید در منطقه باعث شده سالانه 1500 میلیارد تومان برای تامین قطعات و پژوهش‌های مورد نیاز هزینه شود که این پتانسیل، ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد کرده تا بتوانیم در حد توان از این وضعیت موجود بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان گفت: مجموعه گل‌گهر نزدیک به 900 قطعه ماشین‌آلات معدنی داشته که آنها وارداتی بودند و تحریم باعث شده که این قطعات به‌سختی وارد کشور شوند، در اینجا بحث بومی‌سازی مطرح است؛ دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان از این تعداد فعلا 24 عدد آن را بومی کرده و تحویل داده و تعدادی دیگر هم درحال ساخت است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام طرح‌های تحقیقاتی مراکز دولتی

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در شرایط کرونایی دستاورد خوبی داشتند، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی این آمادگی را دارند که در حوزه تحقیق و فناوری هر پیشنهاد و درخواستی از مراکز دولتی را حتی در شرایط نابرابر جهانی برآورده کنند. منصور غلامی در نشست مدیران ارشد وزارت علوم که با حضور معاون اول رییس جمهور و در سالن شهدای جهاد علمی وزارتخانه برگزار شد گفت: آموزش عالی کشور در دوره پیش از انقلاب و در طول استقرارش که حدود 50 سال طول کشید بیشتر به سوی آموزش نیروی انسانی متمرکز بود و پس از انقلاب نیز از همین ظرفیت استفاده شد و همه نیازهای نیروی انسانی کشور را دانشگاه‌های ما تامین کردند.

وی در ادامه افزود: از اوایل دهه 70 پیگیر موضوع پژوهش در دانشگاه‌ها شدیم و به سمت فعالیت‌های پژوهش محور روی آوردیم که در اواسط دهه 80 و با گذشت 10 سال از آغاز فعالیت‌های پژوهشی به رتبه علمی درخور توجهی در مجامع علمی جهانی دست یافتیم و همچنان جایگاه برتر خودمان را حفظ کردیم.

وزیر علوم با بیان اینکه از اواخر دهه 90 رویکرد دانشگاه‌ها به حل مسائل و توسعه فناوری قرار گرفت گفت: از 43 پارک علم و فناوری موجود در کشور 37 پارک در وزارت علوم و در مجموعه‌های دانشگاهی حضور دارند و تقریبا در هر استان یک پارک در مجموعه‌های وزارت علوم وجود دارد.

غلامی افزود: عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در مرحله تولید و توسعه فناوری، این روزها در شرایط خاص بیماری کرونا به خوبی خودنمایی و دستاوردهای خوبی را برای خودکفایی کشور تولید، عرضه و حتی صادرات کرد.

فرصت مجدد ثبت‌نام در آزمون فلوشیپ پزشکی آغاز شد

این عنوان روزنامه آفرینش از آغاز فرصت مجدد ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) حکایت دارد. مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)، پنجشنبه 9 مرداد در دانشگاه های علوم پزشکی مجری برگزار می‌شود. با توجه به در خواست های مکرر داوطلبان، مهلت ثبت نام در این آزمون برای چندمین بار تمدید شد و داوطلبان میتوانند تا ساعت 24 چهارشنبه 28 خرداد در این دوره از آزمون ثبت نام کنند.

تاکنون یک هزار و 429 نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده اند که این تعداد برای قبولی در 15 دانشگاه و 77 رشته تکمیلی تخصصی رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/

31 / 320 آفرینش فرهیختگان روزنامه دانشگاهی سیرجان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آفرینش فرهیختگان روزنامه دانشگاهی سیرجان کمیسیون آموزش آموزش وپرورش دانشگاه ها آموزش عالی سند تحول ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه

حمید مهدیون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (قلم ۷) اظهار کرد: بارگذاری آثار در سامانه نشریات دانشجویی از یکم اردیبهشت ماه آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: نشریات تک شماره‌ای در جشنواره «قلم ۷» داوری نمی‌شوند

وی ادامه داد: دانشجویان و مدیران مسئول نشریات دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۵ خرداد ماه فرصت دارند، آثار خود را در سامانه نشریات بارگذاری کنند.

مهدوین با اشاره به داوری جشنواره نشریات دانشجویی قلم ۷ عنوان کرد: زمان داوری مقدماتی و نهایی از اول تیرماه تا ۱۵ مردادماه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعداد آثار بار گذاری شده در سامانه نشریات دانشجویی( قلم ۷) مطرح کرد: تا کنون حدود ۴۵۰ اثر در این سامانه بارگذاری شده است. همچنین تعداد نشریات شرکت کننده در بخش نشریات برتر حدود ۱۹۴ نشریه است.

وی اضافه کرد: تعداد آثار بار گذاری شده در بخش ویژه جشنواره نشریان قلم ۷ نیز حدود ۳ اثر است. البته متاسفانه تعداد آثار بارگذاری شده در بخش فضای مجازی؛ صفر است.

مهدیون نشریات منتشر شده در بازه زمانی ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می‌توانند در جشنواره قلم ۷ شرکت کنند. تعداد کل نشریات انتشار یافته در این بازه زمانی حدود ۵۴۷ نشریه است. البته این آمار شامل نشریات تک شماره‌ای نیز است که تعداد آنها ۲۱۴ است. همچنین تعداد شماره گان منتشر شده در بازه زمانی جشنواره؛ حدود ۱۴۱۲ شماره است.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228981 برچسب‌ها جشنواره نشریات دانشجویی قلم

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • صحرایی: روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور
  • وزیر آموزش و پرورش : ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ امسال ۷۲ هزار معلم جذب می شوند
  • استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال