Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.

خسرو شهبازی، معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها در ابتدای این مراسم گفت: ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد و بارندگی در ایران یک سوم دنیا و تبخیر در ایران سه برابر تبخیر در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه وسعت بیابان های ایران ۳۲ و نیم میلیون هکتار است، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که باید شدت بیابان در آن بیشتر می شد، اما وجود دریای خزر و خلیج فارس کمک کرده و پدیده خشکسالی در ایران را تعدیل می کند‌.

شهبازی ادامه داد: ۶۱ درصد کشور از نظر اقلیمی جزو مناطق خشک و فراخشک است و حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی مستعد بیابانی شدن و در معرض بیابانی شدن هستند.

او با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با بیابان زایی گفت: مقابله با بیابان زایی با تولید پایدار، مصرف بهینه غذا، الیاف و خوراک دام" به عنوان شعار جهانی امسال انتخاب شده است. هدف از این شعار این است که این سه عنصر اساسی هستند و نقش موثری در جلوگیری از بیابان زایی دارند.

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: برای جلوگیری از بیابابان زایی باید در مصرف بیش از اندازه غذا و اسراف جلوگیری شود. همچنین در مساله خوراک دام و الیافی که استفاده می کنیم از جمله پوشاک و محصولات توجه شود و با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، راندمان تولید را بهبود بخشیم، چرا که این موارد در ایجاد بیابان تاثیرگذار هستند.

شهبازی ادامه داد: باید استفاده درست از منابع آبی، خاک، اقلیم، جنگل و مرتع را بهبود بخشیم.

او با بیان اینکه فرهنگسازی، ترویج و ارتقای فرهنگ یک کلیدواژه اصلی است، افزود: فرهنگسازی باید مدنظر قرار گیرد. همچنین استفاده از مشارکت زنان در خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد.

شهبازی در ادامه پیام دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد را قرائت کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مقابله با بیابان زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبر خوزستان گفت:این خسارت‌ها شامل آبگرفتگی، ریزش خوشه، خمیدگی و خوابیدگی است.

نبی پور افزود:همچنین بر اثر تگرگ موجب شکستگی دانه به برخی محصولات در این مزارع شد. 

وی ادامه داد:میزان خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۳۹۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش بیمه هستند که شامل ۱۹۴ هزار گندم آبی، ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار سایر محصولات است.

نبی پور با اشاره آغاز ارزیابی خسارت‌ها گفت: این ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام و خسارت‌ها پرداحت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان