Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمزه احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در جنوب کرمان ۳۹۱ هزار و ۸۱۶ هکتار عنوان کرد که سطحی برابر با ۹۸۱ هزار و ۵۱۳ هکتار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه عرصه‌های بیابانی جنوب کرمان یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار است، افزود: بیش از ۳۹۰ هزار هکتار آن را  کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند که این کانون‌ها تقریباً در شهرستان‌های تحت پوشش این اداره کل به ویژه اطراف تالاب جازموریان ( قلعه‌گنج و رودبار جنوب ) پراکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از جمله فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در زمینه مقابله با بیابان‌زایی را احیای تپه‌های ماسه‌ای فعال با استفاده از روش مالچ پاشی توام با نهال‌کاری در سطح ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار عنوان کرد.

وی انجام عملیات ترسیب کربُن در ۶۰ هزار هکتار، تهیه طرح‌های مطالعاتی، آبیاری و مراقبت از نهال‌کاری‌های سنواتی به میزان سه هزار ۵۰۰ هکتار، تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال‌ گلدانی مرتبط با بیابان و مدیریت روان‌آب‌ها به میزان ۱۰۶ هزار و ۱۹هکتار را از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای مقابله با بیابان‌زایی عنوان کرد و افزود: هزینه‌های این اقدامات از محل اعتبارات استانی و ملی تأمین شده است.

احمدی به ۲۸ خردادماه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اشاره کرد و گفت: فعالیت فرسایش بادی، قطع درختان، استفاده از زمین بدون در نظر گرفتن توان اکوسیستم، بوته کنی، چرای مفرط، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از مصادیق دخالت انسان در طبیعت است که موجب افزایش و یا ایجاد فرآیند بیابانی شدن می‌شود.

وی آبیاری و مراقبت از عرصه‌های احیا شده با استفاده از روش نهال‌کاری بیابان به میزان ۶ هزار هکتار، ایجاد بادشکن زنده اطراف مزارع با مشارکت کشاورزان به میزان ۴۰۰ کیلومتر، مدیریت روان آب‌ها به میزان ۲ هزار هکتار و همچنین نهال‌کاری بیابان به میزان هزار هکتار را برنامه‌های پیشنهادی این اداره کل در سال جاری برای جلوگیری از بیابان‌زایی اعلام کرد.

او عرصه‌های لخت و بدون پوشش گیاهی، بستر خشک رودها، اراضی کشاورزی بایر و رها شده را از اصلی‌ترین منابع برداشت ماسه عنوان کرد و بر اهمیت طرح محوری بادشکن اطراف مزارع در راستای کنترل و کاهش فرسایش بادی از سطح مزارع تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در فصل توزیع نهال با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خود به صورت رایگان با دریافت نهال در اجرای طرح محوری بادشکن اطراف مزارع مشارکت کنند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان یک سوم پهناورترین استان کشور را با جمعیت یک میلیون نفر در هفت شهرستان تحت پوشش دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان جیرفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان جیرفت وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان جیرفت کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیابان زایی فرسایش بادی هزار هکتار نهال کاری اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۹۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۲۸۰۰ متر مربع از اراضی ملی آباد بخش مرکزی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6089926

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت