Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:56:01 GMT

پاکستان در مسیر توسعه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۰۶۹۱

پاکستان در مسیر توسعه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای

به گزارش روز سه شنبه رسانه‌های پاکستان، دولت این کشور با تخصیص بودجه جدید برای اکتشاف اورانیوم در شمال غرب پاکستان موافقت کرده و این طرح‌ها از سوی کمیسیون انرژی اتمی کشور به اجرا درمی آید. 

براساس این گزارش، پاکستان سرمایه گذاری‌های کلانی برای توسعه داروهای هسته‌ای، بیمارستان‌ها و لوازم مرتبط به تشعشعات از جمله مراکز مبارزه با سرطان را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکنون برای ۱۸ طرح عمرانی جاری از سوی کمیسیون انرژی اتمی پاکستان بودجه جدید اختصاص داده شده ، درحالی که دولت اسلام آباد برای هیچ کدام از این طرح‌ها وام خارجی یا کمک از خارج را دریافت نکرده است. 

دولت پاکستان با هدف افزایش سرمایه گذاری در صنعت تولید داروهای هسته‌ای، مراکز جدید پزشکی هسته‌ای در چند شهر را تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رساند. 

سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی هسته‌ای در پاکستان نیز با تخصیص بودجه ۱۸ میلیارد روپیه‌ای برای واحدهای ۱ و ۲ انرژی در سواحل کراچی افزایش می‌یابد. همچنین بودجه راکتورهای تحقیقاتی موسوم به راکتور-۳ که میزان آن ۱۰ مگاوات عنوان شده، نیز مورد تایید قرار گرفت. 

گفتنی است که چهارمین نیروگاه هسته‌ای پاکستان هشتم دیماه ۹۵ با ظرفیت تولید ۳۴۰ مگاوات به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا ظرفیت تولید برق هسته‌ای در این کشور، به بیش از یکهزار مگاوات افزایش یابد. 

کمیسیون انرژی اتمی پاکستان اخیراً با اشاره به برنامه‌های بلند مدت این کشور در زمینه تولید برق هسته‌ای با هدف جبران کمبود برق اعلام کرد: بعد از سال ۲۰۲۱، تقریبا هرسال عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در پاکستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای جدید) تا این کشور بتواند به نقطه هدف برسد. 

پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای و از قدرت‌های اتمی جهان شناخته می‌شود. این کشور نخستین بمب اتمی‌اشرا در هفتم خرداد ۱۳۷۷ و دوهفته پس از آزمایش بمب هسته‌ای توسط هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا، آزمایش کرد. 

برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی ادعا کردند: پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته‌ای نظامی خود است و تا سال‌های آینده، به سومین قدرت هسته‌ای جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد. 

برچسب‌ها اقلام دارویی پاکستان انرژی هسته ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقلام دارویی پاکستان انرژی هسته ای اقلام دارویی پاکستان انرژی هسته ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در نزدیک به یک قرنی که بشر با واکنش‌های همجوشی کار کرده است، تنها چند فناوری به دمای همجوشی پلاسما بالاتر از ۲۷ میلیون درجه فارنهایت (۱۵ میلیون درجه سانتی گراد) رسیده‌اند؛ این میزان، دمای هسته خورشید است.

با توجه به اینکه اکنون جهان به دنبال راه‌های پاک‌تر برای تامین نیاز‌های انرژی خود است، همجوشی هسته‌ای روشی پاسخگو برای تولید مقادیر زیادی انرژی شناخته می‌شود.

پلاسما و همجوشی هسته‌ای

اولین مرحله از این فرآیند، تولید پلاسما است. حالت چهارم ماده که در آن هسته‌ها و الکترون‌ها حالت اتمی خود را حفظ نمی‌کنند بلکه آزادانه شناور می‌شوند.

این همجوشی اتم‌ها ۱۰ میلیون برابر بیشتر از سوزاندن همان مقدار زغال سنگ در هر اونس، انرژی تولید می‌کند. با این حال، از آنجایی که پلاسمای همجوشی از دو جزء (هسته و الکترون) تشکیل شده است که به طور قابل توجهی جرم متفاوتی دارند پس با سرعت‌های مختلفی گرم و سرد می‌شوند.

الکترون‌هایی که به سرعت سرد می‌شوند می‌توانند گرم شدن پلاسما را محدود کنند، که مانعی در توسعه راکتور‌های همجوشی است.

اکنون شرکت دانش‌بنیان همجوشی «Zap Energy» «زَپ انرژی» از یک طرح محصورسازی پلاسما به نام آزمایش فیوژن (FuZe) استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود الکترون‌ها به سرعت سرد نمی‌شوند.

در این روش، جریان‌های الکتریکی بزرگ از طریق رشته‌های نازک پلاسما هدایت می‌شوند و میدان‌های الکترومغناطیسی پلاسما را ایجاد می‌کنند که در حین فشرده سازی آن، آن را گرم می‌کنند. اما مشکل این شیوه درکوتاهی عمر پلاسما‌های به دست آمده بود. زپ انرژی با اعمال یک جریان دینامیکی در پلاسما، فرآیندی به نام تثبیت جریان برشی، این مشکل را حل کرده است.

تنظیم آزمایشی FuZe بدون استفاده از آهنربا‌ها یا لیزر‌های ابررسانا به دمای ۳۰ میلیون درجه و بالاتر رسیده است.

برخلاف سایر فناوری‌های همجوشی که با آنها آزمایش می‌شوند، FuZe برای تولید پلاسمای خود به آهن ربا‌های ابررسانا یا لیزر‌های قدرتمند نیاز ندارد و روشی بسیار مقرون به صرفه است.

نتایج FuZe در جدیدترین شماره نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک