Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق ایران در چین با انتقاد از سیاست اتکا به کره جنوبی در مراودات اقتصادی بیش از حد با این کشور گفت: سئول فکر می‌کند می‌تواند با تکیه بر آمریکا، علاوه بر حفظ موجودیت خود، منافع منطقه‌ای را به حداکثر برساند، ولی اشتباه راهبردی بزرگی مرتکب شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روابط میان ایران و کره جنوبی پس از گرایش آشکار سئول به سمت آمریکا در ماجرای تحریم‌ها و بلوکه کردن اموال ایران به سردی گراییده است، تا جایی که روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط در گزارشی می‌نویسد: یک سال بعد از توقف واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی که به‌دنبال تصمیم دولت آمریکا و در راستای سیاست فشار حداکثری اعمال شد، اکنون اختلاف بر سر اموال بلوکه شده ایران بر روابط تهران و سئول سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

کره جنوبی حق ندارد اموال ملت ایران را به بهانه تحریم‌ها بلوکه کند 

در هفته‌های اخیر مسئولان ارشد کشورمان فشار بر سئول را با هدف آزاد کردن اموال بلوکه‌شده افزایش دادند و از سیاست کره جنوبی به‌شدت انتقاد کردند. در ابتدا عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در گفتگو با بلومبرگ از وجود اختلاف میان تهران و سئول خبر داد و سپس حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان با لحنی تندتر انتقاد از سیاست دولت کره جنوبی را تکرار کرد.

همچنین روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی گفت: «مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم. متأسفانه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرد که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه

وی افزود: «ملت و تجار ما و خود دولتی‌های ما همواره رابطه خوبی با بخش‌های مختلف در کره جنوبی داشتند، اما تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا قابل قبول نیست. تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمآبانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند.»

دکتر جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره اقدام دولت کره جنوبی در بلوکه‌کردن اموال ایران گفت: «روابط ایالات متحده با دولت کره جنوبی در 70 سال گذشته دقیقاً در حکم نوعی مستعمره و دولتی دست‌نشانده بوده است. کره جنوبی در سیاست خارجی آزادی عمل چندانی ندارد و به نظر من این اقدام آن‌ها تعجب‌برانگیز نیست.»

جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین

وی افزود: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعامل و رفتارهای کره جنوبی با ایران دقیقاً در حکم بازیگری به نفع آمریکا بود و در سال‌های اخیر به عامل فشاری علیه جمهوری اسلامی بدل شد، به‌ویژه زمانی که با کره‌شمالی مشکل پیدا کرد. آن‌ها کاملاً در اختیار آمریکا قرار دارند و هیچ اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند، زیرا از سوی کره‌شمالی در معرض تهدید قرار می‌گیرند.»

سفیر سابق ایران در چین  با اشتباه خواندن سیاست دولت در بها دادن بیش از حد به کره جنوبی، عنوان کرد:‌ «سیاست‌های دولت در اتکا به فروش نفت بدون پشتوانه به کره جنوبی باعث سوءاستفاده‌ زیاد آن‌ها از ایران شد که اکنون یکی از مصادیق آن بلوکه کردن اموال ایران است.»

متأسفانه دولت در سال‌های اخیر به‌دلیل برقراری تعادل در روابط با آمریکا تلاش کرد با کره جنوبی روابط بیشتری برقرار و سئول از این موقعیت سوءاستفاده کرد و ثروت قابل ملاحظه‌ای از ایران را در کنترل خود گرفت. 

منصوری گفت: «سئول حتی حاضر نشده است نیازهای ضروری ایران را از بخشی از اموالی که متعلق به کشورمان است تأمین کند. در هر حال نکته‌ حائز اهمیت این است که دولت کره جنوبی در این روزها همچنان فکر می‌کند می‌تواند با تکیه بر آمریکا، علاوه بر حفظ موجودیت خود، منافع منطقه‌ای را به حداکثر برساند، ولی در اشتباه بزرگ راهبردی قرار دارد.»

سفیر سابق ایران در چین درباره ادعای کره جنوبی که تحریم بانک مرکزی را عامل ناتوانی برای بازپرداخت اموال ایران عنوان کرده‌ است، تأکید کرد: «این نوعی توجیه برای اقداماتشان است، دولت‌ها می‌توانند با امکاناتی که در اختیار دارند، تحریم‌ها را عملی نکنند و دور بزنند، زیرا تحریم سازمان ملل متحد نیست و تحریم یک دولت است و برای دولت‌های دیگر تعهدآور نیست. متأسفانه دولت کره جنوبی این موضوع را به‌عنوان یک الزام برای خود پذیرفته است.»

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: کره جنوبی جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین بلوکه کردن اموال ایران بلوکه کردن اموال ایران سفیر سابق ایران دولت کره جنوبی کره جنوبی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۰۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود

به گزارش همشهری آنلاین، مایکل دوران ضمن انتقاد از رویکرد بایدن در قبال تنش اخیر در رابطه میان ایران و اسرائیل می‌نویسد: ایرانی‌ها حدود ۳۵۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیلی‌ها پرتاب کردند. دولت بایدن مدعی است که رهگیری موشک‌ها و پهپادها و ساقط کردن برخی از آن‌ها یک موفقیت استراتژیک بود. من فکر می‌کنم هر چیزی بود جز موفقیت استراتژیک. واقعیت آن است که حمله ایران، یک شکست آشکار برای آمریکا بود؛ یک شکست در بازدارندگی. بایدن از زمان روی کار آمدن خود تلاش کرده تا روابط با ایران را بهبود بخشد و تنش‌ها را در منطقه از طریق تماس با تهران و اجازه دادن به ایران برای فروش نفت به چین کاهش دهد.

ایرانی‌ها نشان دادند حمله شنبه‌شب‌شان صرفا یک چشاندن طعم بود. آنان ظرفیت آن را دارند که اگر بخواهند احتمالا خیلی بیشتر سرعت عملیاتی را برای یک یا دو هفته حفظ کنند. آنان حتی می‌توانند این سرعت را در برابر اسرائیل حفظ کنند. اسرائیل رهگیرهای کافی برای ساقط کردن همه موشک‌ها نخواهد داشت. اسرائیل همچنین پول کافی برای پرداخت هزینه دفاعی در برابر کارزار حملات پایدار احتمالی ایران را نخواهد داشت. ایران در حال انجام یک بازی سیاسی - نظامی است.

اکنون دکترین بایدن این است: ایران مجاز است با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپاد به هر کشوری که می‌خواهد ضربه بزند، اما هیچ کس از جمله ایالات متحده اجازه ندارد به ایران ضربه بزند! حتی زمانی که ایران از طریق نیروهای نیابتی به نیروهای آمریکایی ضربه بزند ایالات متحده به ایران کاری ندارد. اسرائیل مدت‌هاست که درگیر یک جنگ سایه بوده‌اند، اما حمله اخیر ایران موضوعی کاملا متفاوت بود. حمله ایران به اسرائیل با هدف عادی‌سازی این اقدام انجام شد. بایدن از طریق تُرک‌ها به ایران پیام داد که آمریکا قصد ورود به درگیری را ندارد. پس از حمله بایدن تنها از اسرائیل خواستار خویشتنداری شد و به طور علنی اعلام کرد که ایالات متحده در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود. حتی اگر او قصد وارد شدن در درگیری را نداشت با بیان علنی این موضوع تنها باعث شد ایران اطمینان کسب کند که اقدامی از سوی آمریکا صورت نخواهد گرفت.

ایران قواعد بازی را تغییر داد و با عواقب و مجازاتی مواجه نشد. هرچه بایدن بیشتر بر اسرائیل فشار بیاورد ایرانی‌ها را بیشتر تشویق می‌کند تا از شکاف بین واشنگتن و تل‌آویو استفاده کنند. بایدن در آستانه انتخابات می‌خواهد نفت ایران در بازار باقی بماند تا افزایش قیمت جهانی صورت نگیرد. بایدن همچنین به دنبال اجتناب از تشدید تنش با ایران از ترس آن است که ممکن است ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عجله کند. مقامات ایران متقاعد شده‌اند که اکنون زمان بازنگری در کل نظم بین‌المللی در خاورمیانه و ایجاد شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل فرا رسیده است.

کد خبر 847635 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست