«سفال» بخش مهمی از فرهنگ تصویری ایران را در خود دارد
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۱۵۷۳
کیانوش معتقدی با بیان اینکه در دوران اسلامی بخشی زیادی از تزئینات کاشی ها، سرامیک ها و سفالینه ها، منقش به خطوط کوفی و نقش مایه های تزئینی است، گفت: فرهنگ تصویری ایران را می شود در سفال ها دید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سفالگری یا کوزهگری ایرانی سابقه طولانی در تاریخ فرهنگ و هنرایران دارد، ساخت سفال در ایران دارای سابقهای طولانی و درخشان است؛ سفالگری يكي از قديمي ترين صنايع بشري است كه به اعتقاد بيشتر محققان و نيز به پشتوانه اشياي به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسي، زادگاه آن ايران بوده و از كشورمان به ديگر نقاط جهان راه يافته است؛ این هنر با گذر زمان شكل ها و تكنيك هاي متنوعي به خود گرفته و بيش از گذشته در زندگي مردم ديده مي شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرامیک به عنوان یک مدیا چه کاربردهایی می تواند در زندگی مدرن داشته باشد؟
سفال از آن نوع مواد مهم در تاریخ و فرهنگ ایران است که از دوران باستان همیشه وجود داشته است؛ سفالینه ها به دلیل تولید انبوهشان و کاربردی بودنشان در زندگی ایرانی ها همیشه نقش موثری داشتند از یک جایی به بعد در طول تاریخ این سفالینه ها علاوه بر بحث کاربرد بخشی از تزئینات هنر ایران را به دوش می کشند.
در دوره اسلامی در ساخت و طراحی بسیاری از کاشی ها و سفالینه ها از خطوط کوفی و نقش مایه های تزئینی استفاده شده است؟
با ورود به دوران اسلامی کاشی ها، سرامیک ها و سفالینه ها بخشی زیادی از تزئینات شان خطوط کوفی و نقش مایه های تزئینی ها مثل اسلیمی ها بوده است؛ در واقع یک بخش زیادی روایت تصویر و فرهنگ تصویری ایران را می شود در این سفال ها دید.
پس می شود گفت سفال همیشه در زندگی ایرانیان کاربردی بوده است؟
سفال همیشه به دلیل کاربردش در زندگی ایرانیان وجود داشته است، نمونه این کاربردها را می توان در ظروف و کاشی ها دید، در واقع سفال در تزیئنات بناهای سلطنتی یا مذهبی نیز همواره دیده می شود و این نشان می دهد که سفال در زندگی ایرانیان جریان داشته است.
خیلی از هنرمندانی که سفال کار می کنند از نقش مایه های سنتی و اسلیمی در آثارشان استفاده می کنند و به نوعی آن را امروزی می کنند؟
اینکه امروز بیشتر هنرمندان به خصوص در زمینه سفال و سرامیک یک جور به هنر قدیم و تکنیک های سنتی بازگشت می کنند بسیار جالب است؛ اما خیلی وقت ها این برداشت کاملا سطحی است و در سطح باقی می ماند؛ یعنی هیچ وقت آن دانش فنی لازم برای شناخت ویژگی های تکنیکی و بخصوص مبانی طراحی را ندارد.
چقدر پرداختن به سنت ها ما را به گذشته مان در زندگی مدرن پیوند می زند؟
اگر بازگشت به گذشته با مطالعه و شناخت دقیق باشد می تواند نتیجه موثری داشته باشد؛ چون برای ارائه هر اثر مدرن و معاصر لازم است که هنرمند اگر می خواهد از نقش مایه های قدیم استفاده کند باید شناخت داشته باشد؛ برداشت های سطحی کار را در سطح بازار نگه می دارد و تاثیر آنچنانی بر زندگی و اندیشه انسان معاصر نمی گذارد.
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: فرهنگ تصویری ایران سفال نقش مایه سفالینه ها کاشی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/