Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:04:45 GMT

احیای ۱۰ هزار هکتار بیابان در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۲۸۷۳

احیای ۱۰ هزار هکتار بیابان در خراسان شمالی

حسن وحید روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای احیای مناطق بیابانی هفت هزار و ۲۵۰ هکتاز از گستره عرصه های منابع طبیعی نهال کاری و در سطح سه هزار و ۴۰۰ هکتار نیز پروژه های مدیریت روان آب اجرا شده است.

وی مجموع گستره جنگل های دست کاشت ایجاد شده در استان را سه هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در مناطق بیابانی استان چهار هزار کانون بحرانی وجود دارد و تمرکز این اداره کل بر روی این مناطق است تا از حالت بحرانی خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید از اجرای طرح ترسیب کربن در ۲۳۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در ۴۶ روستا خبر داد و اظهار داشت: اجرای طرح ترسیب کربن  موجب بهره مندی ۱۷ هزار و ۵۶ نفر از افراد بومی در این طرح شد و هم چنین سه صندوق تعاونی مالی خرد با ۲ هزار ۷۷ نفر نیز تشکیل شد.

وی افزود: ۵۰ درصد اعضای این صندوق های خرد را  بانوان تشکیل می دهند و میزان سرمایه پس انداز شده در این صندوق ها ۹ میلیارد ریال است.

 ۲۴ آتش سوزی در ۱۴ روز 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در ۱۴ روز گذشته ۲۴ آتش سوزی به وقوع پیوسته که فقط در دوشنبه شب پنج آتش سوزی در شهرستان های اسفراین،  شیروان،  مانه و سملقان و بجنورد به وقوع پیوست.

وی با بیان این که در سال پیش در خرداد ماه هیچ آتش سوزی اتفاق نیفتاده بود  اظهار داشت: امسال آتش سوزی های استان از ابتدای خرداد ماه شروع شده که امیدواریم  روند کاهشی داشته باشد.

وی افزود: از آن جایی که تمامی حریق های صورت گرفته عامل انسانی داشته اما عمدی نبوده است مردم باید در هنگام تفرج و ورود به جنگل ها و منابع طبیعی و هر جایی خارج از شهر مراقب باشند تا آتش سوزی اتفاق نیفتد.

یزدانی اظهار داشت: هماهنگی های لازم با دادستانی انجام شده تا با آتش افروزان برخورد قاطع و جدی انجام شود.

وی مساحت عرصه های طبیعی خسارت دیده از آتش سوزی ها را ۲۷.۱ هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در سال گذشته ۴۰ هکتار بود.

یزدانی گفت: ۷۰ درصد از عرصه های منابع طبیعی استان در معرض حریق، ۲۹ درصد از عرصه ها در معرض حریق شدید، ۴۰ درصد در معرض حریق متوسط و ۳۰ درصد نیز در معرض حریق کم قرار دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

جنگل های خراسان شمالی در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی و در سطح استان پراکنده است.

بارش های بهاره در سال جاری موجب افزایش و تراکم پوشش گیاهی در مراتع و جنگل های خراسان شمالی شده است و این امر بروز خطر آتش سوزی را نیز دوچندان کرده است.

با گرم تر شدن هوا افزایش احتمال آتش سوزی نیز بیشتر خواهد شد و با توجه به این که عامل بیشتر آتش سوزی در این عرصه ها عامل انسانی اعلام شده است،  افرادی که در جنگل ها و مراتع تردد دارند باید در افروختن آتش دقت و در خاموش کردن آن نیز دقت لازم را داشته باشند تا مبادا ناخواسته به وقوع آتش سوزی کمک کنند.  

برچسب‌ها بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی ترسیب منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی ترسیب منابع طبیعی بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی ترسیب منابع طبیعی خراسان شمالی معرض حریق منابع طبیعی هزار هکتار آتش سوزی عرصه ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۲۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رحیمی نیا، صبح دوشنبه در اولین جلسه شورای اداری این اداره کل در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم با مشارکت فعال مردم، می‌توانیم گام‌های موثرتری در جهت توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی برداریم افزود: منابع طبیعی متعلق به مردم است و در همه فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی مردم همراه و همگام هستند.

وی مشارکت در فعالیت‌های آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، توسعه گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته را برخی از اقدامات انجام شده در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در جنوب کرمان عنوان کرد.

رحیمی نیا، افزود: در راستای تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری در هر شهرستان یک نهالستان راه اندازی و تولید نهال بر اساس نیاز همان شهرستان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز است، خواستار رایزنی رؤسای ادارات با فرمانداران جهت تأمین اعتبار در این خصوص شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق بحرانی برای مردم و جوامع محلی در زمینه‌های مختلف منابع طبیعی، از جمله آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و اطفا حریق تاکید و با اشاره به اینکه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری فواید و اثرات مثبت متعددی دارد خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری بر اساس طرح جامع مدیریت حوضه آبخیز اجرایی و بایستی اولویت با مناطق محروم و روستایی و با مشارکت مردم صورت پذیرد.

اجرای پروژه‌های بیولوژیک در پایین دست پروژه‌های پخش سیلاب، مدیریت چرای غیرمجاز و بی رویه دام، نظارت بر برداشت اصولی از مراتع، نظارت و صدور مجوزات حمل چوب به صورت روزانه، نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های مرتعداری، صداقت در کار، تکریم و تسریع در کار ارباب رجوع و صرفه جویی در هزینه‌ها از دیگر موارد مطرح شده و مورد تاکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این جلسه بود.

گفتنی است در پایان این جلسه حکم ابلاغ حسین مشایخی با حفظ سمت به عنوان دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به وی اهدا شد.

کد خبر 6092125

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها