Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جوان نوشت: مردان بزرگی در هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کردند و اجازه عرض اندام به نیرو‌های دشمن ندادند. دفاع مقدس سبب شد تا مردم قهرمانان واقعی‌شان را بشناسند. آن‌ها که بدون کوچک‌ترین هراسی، بزرگ‌ترین حماسه‌ها را خلق کردند. نقشه‌های دشمنان با وجود چنین مردانی عملیاتی نشد تا تاریخ ایران بزرگ‌ترین رزمندگانش را بشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرلشکر یعقوب علیاری یکی از فرماندهانی است که شرح شجاعت‌هایش مایه غرور و مباهات هر ایرانی است. وجود چنین فرمانده‌ای برای جبهه‌ها یک نعمت بزرگ بود.

موفقیت با نمره‌های ممتاز

امیر سرلشکر شهید یعقوب علیاری از فرماندهان بزرگ و کمتر شناخته شده دفاع مقدس است. یک آذری‌زبان شجاع که از دل سخت‌ترین آوردگاه‌ها با سربلندی بیرون می‌آمد. یعقوب علیاری در ارومیه متولد شد. در سن 20 سالگی که مصادف بود با سال 1338، وارد دانشکده افسری شد. او در سال 1341 با درجه ستوان‌دومی و رسته پیاده به دوره مقدماتی اعزام شد که بعد از یک سال با نمره ممتاز فارغ‌التحصیل و به یگان چترباز (که بعد‌ها تیپ 23 نیرو‌های مخصوص نامیده شد) منتقل شد. استعداد و مهارت علیاری فقط در چتربازی محدود نماند. او توانست دوره تیزیلدن (دوره نیرو‌های مخصوص در امریکا)، دوره رنجری در امریکا و دوره آموزش زبان انگلیسی را در مرکز آموزش زبان‌های خارجی طی کند. او همچنین دوره اسکی و جنگ در کوهستان را نیز در فرانسه طی کرد. علیاری تمام این دوره‌ها را با نمره ممتاز به پایان رساند.

شهید علیاری در تیپ 23 نوهد مشغول خدمت شد و در سال 1351 دوره عالی پیاه‌نظام را با نمره ممتاز به پایان برد. علیاری در طول این سال‌ها به انتقال تجربیاتش به همکارانش پرداخت و در مجامع بین‌المللی به همکاری با کشور‌های دیگر مشغول شد. دانش و تجربه این افسر ایرانی برای نیرو‌های رزمی و نظامی دیگر کشور‌ها اهمیت زیادی داشت و فرماندهان نظامی دیگر کشور‌ها به دنبال استفاده از مهارت‌های این افسر ایرانی بودند.

تشکیل تیپ 58 تکاور ذوالفقار

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 نیروی زمینی ارتش سرهنگ ستاد یعقوب علیاری را مأمور تشکیل تیپ 58 تکاور در پادگان قصر تهران کرد. بدین ترتیب شهید علیاری وظیفه تأسیس، سازماندهی، آموزش و فرماندهی تیپ 58 تکاور ذوالفقار را به عهده گرفت و پس از آموزش با همان تیپ تکاور به جبهه اعزام شد.

تیپ تکاور ذوالفقار با شروع جنگ و بنا به نیاز جنگ تشکیل شد. این یگان از تجهیزت سبک بهره می‌گرفت ولی نیرو‌های آن از افرادی زبده تشکیل شده بود که از طرف ستاد ارتش مشخص شده بودند که با دادن اختیاراتی به فرمانده این تیپ شهید یعقوب علیاری مأموریت یافت تا این واحد را در لشکر ذوالفقار راه‌اندازی کند.

این تیپ از افراد داوطلب یگان‌های دیگر و همچنین درجه‌داران و سربازان وظیفه داوطلب که خودشان برای حضور در این یگان حضور پیدا کنند تشکیل شد. نیروهایش بلافاصله آموزش‌های لازم را دیدند و در اولین عملیاتی که وارد شدند عملیات مطلع‌الفجر در منطقه شاخه شیاکوه بود. این عملیات با پیروزی انجام گرفت و آوازه تیپ به گوش همگان رسید و این تیپ مورد تقدیر قرار گرفت.

جایزه صدام برای سر شهید علیاری

شهید علیاری مأموریت‌های واگذارشده را با شجاعت و مدیریت لازم انجام داد و مورد تشویق و تقدیر مقامات ارتش قرار گرفت و به علت مأموریت‌های موفق تیپ در عملیات‌های مختلف پس از آن سازمان و وضعیت آن به لشکر 58 ارتقا پیدا کرد. علیاری فرمانده سلحشور و شجاعی بود که همواره می‌گفت: «من تا دشمن را نابود نکنم عقب نخواهم آمد.» صدام، در زمان جنگ تحمیلی برای زنده و مرده این شهید والامقام جایزه تعیین کرده بود، ولی هیچ‌گاه به این هدف خود نرسید. به دلیل ضربه‌های فراوانی که یعقوب علیاری به دشمن زده بود، صدام در سال 1361 مبلغ100 میلیون تومان جایزه برای سر این فرمانده تعیین کرده بود.

شهید علیاری با کوله‌باری از دانش، تجربه و علاقه به میهن و انقلاب در عملیات‌های مختلفی شرکت داشت. ایشان به عنوان فرمانده تیپ عمل‌کننده قرارگاه نصر در عملیات‌های «مطلع‌الفجر»، «بیت‌المقدس»، «عملیات رمضان» و «عملیات محرم» شرکت داشت و در عملیات «کربلای 6»، فرمانده قرارگاه عملیاتی غرب کشور بود.

شهید علیاری در عملیات «مرصاد» با هدایت عملیات در محور ایلام- اسلام‌آباد با موفقیت شرکت کرد. او پس از پایان جنگ، به پاس رشادت‌هایش در عملیات‌های مختلف به دریافت دو نشان درجه دوم فتح از دست مقام معظم رهبری، فرماندهی کل قوا، مفتخر شد.

جانبازی و شهادت

این شهید والامقام، چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته و هفت ماه در بیمارستان بستری شده بود، ولی باز هم دست از مبارزه علیه رژیم بعثی عراق برنداشته بود. او سه مرتبه مورد اصابت ترکش گلوله‌های دشمن قرار گرفت و از ناحیه سینه، پای راست، زانو، ریه و گوش به شدت مجروح شد و به قول رئیس بهداری ارتش جای سالمی در بدن نداشت.

به گفته یکی از نزدیکان شهید که شاهد عمل جراحی زانوی ایشان در بیمارستان خانواده بود به این شرط و با اصرار قبول کرده بود که اولاً من چتربازم و باید دوباره توان پریدن را پیدا کنم. دوم اینکه من فقط یک شب در بیمارستان خواهم ماند. دکتر معالج به او گفت شما همیشه چتربازی! نگران نباش! و او را برای عمل جراحی قانع کرده بود. علیاری شب دوم بعد از عمل بیمارستان را ترک کرد و به جبهه بازگشت و فقط یک شب در بیمارستان خوابید.

یعقوب علیاری در جواب یکی از خبرنگاران که به امیر علیاری گفته بود شما را از زمان فرماندهی در تیپ 58 تکاور ذوالفقار می‌شناسیم، می‌گوید تا آخرین نفس همیشه سربازیم و بعد می‌گوید: «تیپ 58 تکاور ذوالفقار تمام افتخارات من و تمام افتخارات نیروی زمینی ارتش بود. از من فرمانده تا آخرین ستوان و آخرین گروهبان همه در عملیات‌های مختلف مجروح شده‌ایم.»

شهید علی صیادشیرازی درباره تأثیرگذاری حضور افرادی مثل یعقوب علیاری در جبهه‌های جنگ می‌گوید: «الان دانشجویان، بیشتر به انتخاب رشته‌های علمی مانند کامپیوتر رغبت دارند و این برنامه‌ها موجب می‌شود که جایگاه رشته‌های رزمی و پیاده مشخص شود. دانشجویان وقتی صیاد، حسنی سعدی، یعقوب علیاری را می‌بینند، انگیزه انتخاب این رشته‌ها را پیدا می‌کنند.»

امیر احمدرضا پوردستان درباره این فرمانده شجاع می‌گوید: «شهید سرلشکر یعقوب علیاری، قافله‌سالار شهدای جنگ تحمیلی بود که دفاع از اسلام، قرآن و ولایت و تمامیّت ارضی کشور را سرلوحه خود قرار داده بود. علیاری از همان ابتدای خدمت در لشکر ذوالفقار در هر جا حضور داشت، مؤثر بود و استادی بسیار متبحّر بود و به زیبایی عمل می‌کرد. وی همیشه در فعالیت‌های علمی و عملی رتبه اول داشت و افسری بسیار رشید و توانمند در عرصه پیکار با دشمن بود و دشت‌های پهناور خوزستان و ارتفاعات شمال‌غرب کشور هیچ‌گاه رشادت‌ها و دلیرمردی او را فراموش نخواهد کرد.»

امیر سرلشکر حسنی سعدی نیز نظرش را درباره شهید علیاری این‌گونه بیان می‌کند: «شهید علیاری، امیری سرافراز، فرمانده‌ای هوشیار، بیدار، مدیر، مدبر، دلسوز و پا در رکاب ارتش جمهوری اسلام بود و از چهره‌های درخشان و همیشه ماندگار دوران دفاع مقدس که جبهه‌های غرب، جبهه‌های جنوب و عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس رشادت‌هایش را به خاطر دارد.»

سرانجام سرلشکر یعقوب علیاری که در مورخ 19 فروردین 1362 در منطقه عملیاتی جزیره مجنون بر اثر بمباران شیمیایی دشمن از ناحیه ریه دچار ضایعه شده بود در سیزدهم آذر 1385 بعد از تحمل سال‌ها درد و رنج به علت تشدید عوارض شیمیایی در بیمارستان 505 ارتش دار فانی را وداع گفته و به همرزمان شهیدش پیوست. پیکر مطهر این شهید والامقام در قطعه 29 بهشت‌زهرا (س) تهران در جوار امیر سپهبد شهید علی صیادشیرازی آرام گرفته و میعادگاه عاشقان و عارفان و دلسوختگان است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: صدام جنگ ایران و آمریکا عملیات های مختلف یعقوب علیاری شهید علیاری قرار گرفت دفاع مقدس جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۵۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است

نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز پیرامون جزییات برگزاری آیین شصت و دومین سال جایزه البرز در بخش نخبگانی صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ضمن تشکر از حاضران جمع گفت: تشکیل جلسه ما در راستای جایزه البرز است. جایزه البرز به عنوان قدیمی ترین جایزه ما در کشور شناخته شده است که بیش از شصت سال پیش پایه گذاری شد. در این سالیان بیش از ۶ هزار نخبگان ما در کشور را شناسایی کرده ست.

وی ادامه‌داد: بر اساس مستندات نتیجه تلاش‌های جایزه البرز باید در راستای سه محور ممتاز تعریف شود و این محور را آقای البرز در بیش از شصت سال گذشته مشخص کرده اند. 

وی افزود: بنابر این امسال شاهد برگزاری شصت و دومین جایزه البرز هستیم. جایزه البرز قدیمی ترین و تنها جایزه علمی کشور است که بر سنت حسنین اعتا می‌شود و در این بنیاد بنا بر این بوده است تا کمک هیچ خیر یا نهاد دولتی را نداشته باشیم. جایزه البرز تنها جایزه غیر دولتی است که از شرکت کنندگان هیچ هزینه‌ای برای حضور در این جایزه گرفته نمی‌شود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز بیان کرد: از سال ۱۳۴۲ شمسی تا به امروز بیش از ۳ هزار دانشجو در این بنیاد از طریق وام مورد حمایت قرار گرفته و بیش از ۴ هزار و ۶۵۰ نفر جایزه البرز را دریافت کردند. 

وی تصریح کرد: مراسم جایزه به صورت مشخص و سالانه در قالب یک مراسم برگزار می‌شود. ۱۳ همایش ملی در تهران و ۸ همایش استانی را برای مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: جایزه البرز در قالب برگزاری دو مراسم در طول سال و با فاصله شش ماه در سال است. یک مراسم که مرسوم به نخبگانی است در اردیبهشت ماه و همایش دیگر با عنوان دانش آموزی در ۶ ماه بعد برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: جایزه البرز در سال ۱۴۰۳ با هدف تکریم اهالی علم و تقدیر از فناوران، حوزویان و دانشگاهیان مراسم در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ ماه سال جاری در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: در آذر ماه سال گذشته فراخوان این جایزه به مراکز علمی و نخبگان اعلام شد. وزارت علوم نقش به سزایی در پخش فراخوان این جایزه داشتند. در نهایت در پایان آذر ماه مهلت ثبت‌نام به پایان رسید و در نتیجه در اسفند ماه سال گذشته آیین داوری برندگان جایزه البرز برگزار شد و نفرات نهایی و ممتاز برای این جایزه انتخاب شدند. همه رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی واجد شرایط حضور در قدیمی ترین جایزه علمی جایزه البرز بودند.

وی بیان کرد: در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۶ میزبان اهالی علم و اصحاب رسانه در مرکز همایش صدا و سیما خواهیم بود. این مراسم با هدف تقدیر از ۶۲ نفر از دانشجویان، فناوران و طلاب را خواهیم داشت. ریاست سازمان اوقاف، معاون علمی بنیاد دانشگاه، وزیر علوم، وزیر بهداشت و قائم مقام بنیاد نخبگان از دیگر عزیزانی هستند که در این مراسم حضور دارند. 

وی ادامه داد: تعداد منتخبین هم ۶۲ نفر به‌مناسبت شصت و دومین سالگرد جایزه البرز است و بنابراین است که این مراسم از شبکه دو پخش زنده داشته باشد.

در ادامه این مراسم پرفسور امیرعلی حمیدی از اساتید به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: جایزه البرز روز به روز بیشتر مطرح خواهد شد و اسم آن بلند آوازه‌تر خواهد شد. تعریف نخبه کمی باید تغییر کند، سوال اینجاست که نخبه چه کسی است؟ 

وی ادامه داد: بنیاد البرز تعاریف والایی دارد. تعریف نخبه کوچک شده است و استاد، پرفسور و دانشمند کلمات زیبایی است اما دو چیز را در زندگی متوجه شده ام. یکی پول و دیگری تحصیلات. این دو الزاما شما را انسان وارسته‌ای نخواهد کرد. بنیاد البرز در تعاریف خود کار شرافت را به ضریب علمی خود اضاف می‌کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پرفسور حمیدی افزود: من جایزه های بسیاری از خارج از کشور گرفته‌ام اما جایزه البرز برایم‌چیز دیگری بود. نوشته‌های آقای البرز باعث می‌شود شرافت و انسانیتم را بیشتر کنم. امیدوارم جایزه البرز بیش از سال‌های گذشته دیده شود و پیشرفت کند.

در ادامه این مراسم مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در پاسخ به خبرنگاران گفت: در طی جلساتی که با عزیزان امورخارجه داشتیم، موفق شدیم فراخوان جایزه البرز را در تمامی سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا منتشر کنیم. فراخوان جایزه البرز از استرالیا تا آمریکا در سایت سفارت‌خانه های ما منتشر شد و تعدادی از دانشجویان و اعضای علمی آنجا شرکت کردند. این جایزه صرفا و تنها برای ایرانیان است و در ادامه نفراتی از چین و کانادا منتخب شدند اما حضور نخواهند داشت.

وی افزود: رقم جایزه نسبت به سال گذشته تقریبا پنجاه درصد رشد داشته است و جایزه البرز قریب به ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

وی بیان داد: امسال به یک دانشمند جوان با مبلغ سیصد میلیون تومان جایزه نقدی، تندیس و نشان اهدا خواهد شد.

حیدر ارشدی بیان کرد: ۲هزار و ۳۴۸ نفر تعداد نفراتی بودند که در بازه زمانی یک ماهه ثبت نام کردند و از این بین ۵۴ درصد این آمار مربوط به دانشجویان در رشته‌های غیر پزشکی، ۱۵ درصد از این نفرات در بخش طلاب و علوم دینی، ۱۱ درصد در بخش علوم پزشکی و ۸ درصد به شرکت دانش بنیان و مخترعان اختصاص داشت. شرط ورود به این جایزه معدل بالا و شرط بعدی رزومه بالا در بخش‌های مختلف فرهنگی، فناوری، پزشکی و... بوده است. 

شایان ذکر است که حسین علی البرز بنیان گذار بنیاد فرهنگی البرز و جایزه البرز بوده است و جایزه البرز از محل درآمد خود این بنیان تامین می‌شود و بر اساس آیین سنت حسنین هیچ وابستگی دولتی و حکومتی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • مجلس حقوق کارگر را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف
  • علم و فناوری دانشمندان ایرانی عامل موفقیت عملیات «وعده صادق» بود
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است