Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:45:22 GMT

مقامات عراقی به طناب پوسیده آل سعود دل نبندند

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۵۳۴۶

مقامات عراقی به طناب پوسیده آل سعود دل نبندند

مردم و مقامات عراقی خاطره حمله گروهک تروریستی آمریکایی – سعودی داعش که شش سال پیش در چنین روزهایی با اعمال خشونت‌های بی‌شمار و مثال زدنی همچون فاجعه پایگاه «اسپایکر» وارد عراق شد و حدود ۴۵ درصد خاک این کشور را به اشغال خود درآورد، به این زودی‌ها از یاد نخواهند برد.

مطمئنا مردم و مقامات عراقی روزهایی که از کشورهای مختلف برای مقابله با داعش درخواست کمک کردند و کسی به غیر از سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس ایران با شماری از نیروهایش در کمتر از ۲۴ ساعت خود را به آن کشور رسانده و شروع به دفاع از مردم عراق کردند، فراموش نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراقی‌ها دوست و دشمن خود را در این مدت به خوبی شناخته‌اند و با طناب پوسیده دشمن به چاه نخواهند افتاد، طناب پوسیده‌ای که برای خود دشمنان نیز دیگر ثمری ندارد.

در دو سال گذشته بارها مقامات سیاسی و مذهبی عراق با دعوت سران سعودی به عربستان سفر کرده‌اند و در هنگام بازگشت با کوله‌باری از وعده و وعیدهای آل سعود به کشور خود بازگشته‌اند، ولی با گذشت زمان مشخص شده که وعده‌های مقامات سعودی برای عراقی‌ها فقط در حد حرف بوده و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه فقط در حد «پروپاگاندا» (تبلیغات سیاسی) است.

آخرین سفر یک مقام عراقی به عربستان به ماه گذشته باز می‌گردد که در آن «علی عبدالامیر علاوی» وزیر اقتصاد عراق به ریاض سفر و در دیدارهای مختلف با مقامات آن کشور، سعودها با تکرار وعده‌های قبلی خود بار دیگر از قصدشان برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی در عراق خبر دادند، وعده‌هایی که در سال‌های اخیر ثمری برای عراق نداشته است.

وعده‌های اقتصادی مقامات سعودی به همتایان عراقی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و نفت و موارد دیگر بوده است.

مقامات سعودی چندین بار اعلام کرده‌اند که قصد سرمایه‌گذاری در ۵۰۰ هزار «دونم» (۵۰ هزار هکتار) از اراضی زراعی عراق را دارند و همچنین بارها وعده ورود شرکت نفتی «آرامکو» به بازار انرژی در عراق را داده‌اند. کمک یک میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در این کشور و ۵۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از بخش صادرات عراق، از دیگر وعده‌هایی هستند که هنوز هیچیک از سوی سعودی‌ها محقق نشده است.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر پیشین عراق در ماه مارس ۲۰۱۸ از نیت سعودی‌ها برای ساخت ورزشگاه یک میلیارد دلاری در این کشور خبر داده بود و اکنون پس از گذشت بیش از دو سال هیچ اقدامی حتی در سطح مقدمات نیز در این خصوص صورت نگرفته است.

یک منبع در وزارت ورزش و جوانان عراق در این‌باره به شبکه «الجزیره» قطر گفته است، «با سفارت ریاض در بغداد و وزارت ورزش عربستان بارها درباره ساخت ورزشگاه تماس گرفته‌ایم، اما چیزی عایدمان نشد. آن‌ها مدام به ما می‌گویند که مکانی را مشخص کنید تا ما کار را شروع کنیم؛ مدت‌هاست که مکان ساخت این ورزشگاه مشخص است، اما اقدامی از سوی سعودی‌ها صورت نمی‌گیرد».

** آیا عربستان توان انجام قول‌های داده شده به مقامات عراقی را دارد

رژیم آل سعود در سال‌های اخیر مشکلات زیادی در سطح منطقه و جهان ایجاد کرده به حدی که دود آن مستقیما ابتدا به چشم خودشان رفته و بعد کشورهای دیگر را با مشکل مواجه کرده است.

مهمترین مشکلات کنونی و اصلی عربستان فرو رفتن در باتلاق جنگ یمن و هزینه‌های سرسام‌آور تجاوز به این کشور، تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی و لبنان، کاهش قیمت شدید نفت که با توطئه مستقیم خود سعودی رقم خورده و مشکلات مدیریتی در این کشور است که با توجه به روی کارآمدن «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسیده و کشور ثروتمند عربستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

عربستان در سال‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در به آشوب کشاندن کشورهای سوریه، عراق، لبنان و لیبی و دیگر کشورهای منطقه با تجهیز و تسلیح گروههای تروریستی هزینه کرده است که اگر ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد جنگ یمن را به آن اضافه کنیم، مشخص می‌شود که آل سعود نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را فقط برای کشتار مردم مسلمان منطقه و توطئه‌چینی علیه آنها هزینه کرده است.

سیاست‌های غلط آل سعود به ویژه ولیعهد کم‌تجربه آن همچنین موجب بحران اقتصادی در عربستان شده و مقامات این کشور را وادار کرده تا ریاضت اقتصادی سختی را در پیش بگیرند، سیاستی که حداقل در پنجاه سال گذشته در این کشور سابقه نداشته است؛ در نتیجه این سیاست، پرداخت کمک هزینه معیشتی به مردم متوقف شده و نرخ مالیات ارزش افزوده کالاها به طور بی‌سابقه‌ای در این کشور سه برابر شده و از ۵ درصد به ۱۵ درصد رسیده، علاوه بر اینکه مزایای مالی کارمندان و پیمانکاران نیز کاهش یافته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا چندی پیش در مقاله‌ای به بررسی شرایط کنونی عربستان در سایه کاهش قیمت جهانی نفت و شیوع «ویروس کرونا» پرداخته و نوشته است: عربستان امروزه با بحران‌های زیادی روبرو است. شیوع ویروس کرونا نه تنها زندگی روزمره در این کشور را تحت تاثیر قرار داده، بلکه فراتر از آن، سقوط قیمت نفت ریاض را از ثروت عظیمی محروم کرده است.

این دو بحران، همچنین باعث تهدید برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی بن سلمان ولیعهد سعودی شده و حتی امنیت عربستان را با خطر روبه‌رو کرده است.

چندی پیش بن سلمان اعتراف کرد که عربستان برای همیشه نمی‌تواند به درآمد نفت متکی باشد، اما وی در عین حال در کنار اصلاحات اجتماعی که در این کشور آغاز کرده بود، از ساخت طرح ساحلی ابرشهر "نئوم" تا سال ۲۰۳۰ خبر داد، طرحی که با توجه به درآمد بسیار کم عربستان از نفت و حج، اجرای آن بعید به نظر می‌رسد.

با در نظر گرفته این اتفاقات و سوء مدیریت، شرایط امروز عربستان با گذشته بسیار تفاوت دارد؛ این کشور ثروتمند در سال‌های گذشته به دلیل درآمدهای کلان نفتی همواره به کشورهای دیگر وام کم بهره و یا بلاعوض می‌داد، اما هم‌اکنون شرایط برای آل سعود به گونه دیگری رقم خورده و حیف و میل شدن دلارهای نفتی و سوءمدیریتی و به ویژه جنگ یمن و حمایت از تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی حتی سعودی‌ها را به سمت اخذ وام از بانک‌های جهانی سوق داده است.

حال سخن اینجاست، عربستانی که امروز با شرایط و مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند و سابقه او در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق در کشتار مردم مظلوم این دو کشور کاملا هویدا است، می‌تواند به یاری عراقی‌ها بشتابد و برای آنها آبادانی و عمران به ارمغان آورد؟؛ سئوالی که پاسخ آن کاملا مشخص است و مقامات عراقی باید بیشتر به آن توجه داشته باشند.

هم اکنون تنها راه نجات عراقی‌ها توجه به منابع و امکانات داخلی و نیروی پرتوان انسانی خود است و اگر عراق در زمینه‌ای نیاز به یاری دارد، باید به دوستان خود نظر داشته باشد، نه دشمنان بشریت و طناب پوسیده آل سعود.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش عربستان سعودی محمد بن سلمان عراق گروه تروریستی داعش عربستان سعودی محمد بن سلمان عراق مقامات عراقی طناب پوسیده عراقی ها سعودی ها آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند

به گزارش ورزش سه، صندوق سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 از باشگاه‌های لیگ روشن برای جذب گروهی از مهم‌ترین بازیکنان بین‌المللی مثل کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما فرانسوی و ... حمایت کرد.

یک منبع به روزنامه سعودی الشرق الاوسط توضیح داد که کمیته جذب بازیکن در لیگ حرفه‌ای عربستان در دوره اخیر جلساتی را با باشگاه‌ها برگزار کرده است تا بازیکنانی را که می‌خواهند در فصل نقل و انتقالات تابستانی به فوتبال این کشور منتقل شوند، مشخص کند.

این منبع در ادامه گفت پیش بینی می‌شود هفته آینده جلسه دیگری بین کمیته و باشگاه‌ها برگزار شود. برنامه برای حضور بازیکنان بزرگ بین‌المللی در راستای برنامه‌ توسعه مسابقات فوتبال در عربستان سعودی است تا لیگ این کشور به یکی از 10 لیگ مهم جهان تبدیل شود.

اما صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بر چه اساسی از باشگاه‌ها حمایت می‌کند؟ این منبع اشاره کرد که حمایت‌های صندوق از باشگاه‌ها با توجه به جایگاه آنها در جدول لیگ عربستان صورت می‌گیرد.

در واقع باشگاه‌هایی که موقعیت‌های بالاتری دارند (به عنوان مثال الهلال و النصر در فصل جاری)، ممکن است حمایت بیشتری دریافت کنند، و تیم مقابل تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر هستند، حمایت کمتری داشته باشند.

این استاندارد به منظور ایجاد انگیزه در باشگاه‌ها برای ارائه بهترین سطوح و دستیابی به نتایج بهتر است که باعث افزایش قدرت و جذابیت مسابقات لیگ عربستان می‌شود.

انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، اخیراً در اظهارات تلویزیونی تایید کرد که حمایتی که از باشگاه‌ها انجام می‌شود، به یک اندازه نیست. من اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم، اما باید جزئیات بیشتری در این زمینه به ما ارائه شود.

وی همچنین گفت: باید جدولی ارائه شود که نشان دهد هر باشگاه چه چیزی دریافت می‌کند، چون ممکن است خطایی رخ بدهد و از برخی باشگاه‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها حمایت شود.

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند