Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی این استان به یک‌سوم در سال 99 خبر داد.

علی‌نقی حیدریان همزمان با 27خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران استان، گستره اراضی بیابانی در این استان را ۵.۲ میلیون هکتار اعلام اظهار کرد: یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از این اراضی بیابانی مناطق تحت‌تاثیر فرسایش بادی هستند که 540 هزار هکتار از آن در شمار کانون‌های بحرانی تت‌تاثیر فرسایش بادی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شعار امسال کنوانسیون بیابازدایی سازمان ملل را "صرفه‌جویی در غدا، علوفه و الیاف"است افزود: برای تهیه و تولید سه گزاره غذا، علوفه و الیاف نیاز به آب و زمین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به برخی آمارهای جهانی به خطر تداوم بیابان‌زایی در جهان و ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس اعلام سازمان‌های جهانی مرتبط، سه میلیارد نفر از جمعیت جهان در معرض مخاطرات ناشی از بیابان‌زایی هستند.

بیابان‌زایی 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران را تهدید می‌کند

وی با اشاره به اثرات پدیده بیابان‌زایی در بخش تولید و کشاورزی کشور تصریح کرد: بنا به اعلام دستگاه‌های مسوول 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در معرض خطر بیابان‌زایی قرار دارد.

حیدریان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی نیاز آبی کشور ما تا سال 2050 با افزایش 55درصدی روبرو خواهد شد گفت: براساس داده‌های این تحقیقات نیاز غذایی ما نیز در این بازه زمانی با افزایش 50درصدی روبرو خواهد شد که برای پاسخگویی به این افزایش نیاز، به منابع آبی و خاکی بیشتری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از 80کشوری است که با بیابان‌زایی روبرو هستند ادامه داد: عمده کشورهایی که در مناطق بیابانی و در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارند، عمده آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین می‌کنند که همین سبب شده که بیش از پیش با پدیده بیابان‌زایی روبرو شوند چرا که هرچه بر گستره اراضی کشاورزی و برداشت آب از منابع زیرزمینی اضافه شود بیشتر با شور شدن خاک و متعاقب آن با افزایش بیابان و شوره‌زار روبرو خواهیم بود.

سهم 16درصدی سمنان از بیابان‌های ایران

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از صرفه‌جویی و مصرف بهینه در سه حوزه غذا، علوفه و الیاف به عنوان یک راهکار موثر در راستای بیابان‌زدایی نام برد و گفت: به هر میزان  که بتوانیم از دورریز این منابع ارزشمند جلوگیری کنیم، به تحقق شعار امسال کنوانسیون بیابازدایی سازمان ملل کمک کرده‌ایم.

وی از سمنان به عنوان استانی خشک و نیمه خشک نام برد و افزود: 55درصد از استان سمنان در مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده و همین استان سمنان را در ردیف سوم 22 استان دارای بیابان کشور قرار داده است.

حیدریان به وسعت 32 میلیون هکتاری بیابان‌ها در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: استان سمنان با 5.2 میلیون هکتار بیابان‌ به تنهایی 16 درصد از اراضی بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش خاک در این استان تصریح کرد: 32 نقطه در استان سمنان در گستره 540 هزار هکتاری کانون‌های بحرانی قرار دارند.

جذب 100درصدی اعتبارات بیابان در استان سمنان

این مدیر مسوول با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی به این استان هم در حوزه بیابان و هم در حوزه آبخیزداری اختصاص یافته افزود: سال 98 از محل این صندوق 16 میلیارد تومان به طرح‌های بیابانی استان تخصیص یافت که 100درصد آن جذب شد.

وی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق طرح‌های بیابانی استان به بهره‌برداری رسیده افزود: چند پروژه دیگر نیز باقیمانده که این پروژه ها نیز تا پایان سال مالی به بهره‌برداری می‌رسند.

حیدریان با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد نهال‌کاری در مناطق بیابانی این استان گفت: با اجرایی شدن این طرح‌ها، امروز وسعت جنگل‌های دست‌کاشت استان که عمدتا تاغ‌زار و درختچه‌های بیابانی استاند به بیش از 110 هکتار رسیده است.

ایجاد 2750 هکتار تاغ‌کاری در یک سال اخیر

وی از انجام دو هزار و 750 هکتار نهال‌کاری تاغ از محل تخصیص همین اعتبارات خبر داد و گفت: اجرای طرح "مدیریت روان‌آب‌ها" یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در استان سمنان و دیگر استان‌های کشور است که مبدع آن استان سمنان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از اجرای طرح"مدیریت روان‌آب‌ها" در 2279 هکتار از اراضی بیابانی این استان در یک سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: ایجاد بادشکن در حاشیه اراضی کشاورزی همجوار با بیابان از دیگر طرح‌های مرتبط با بیابان است که با همکاری کشاورزان و بهره‌برداران در استان عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط طی یک سال گذشته بیش از 61 کیلومتر، بادشکن زنده از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در شهرستان استان ایجاد شده است.

حیدریان با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه بیابان استان در سال 99 گفت: متاسفانه دو سوم اعتبارات استان در این بخش کاهش یافته و از 15-16 میلیارد تومان به حدود 5-6 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بيابان زدايي سمنان سازمان جنگل ها مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اراضی بیابانی اراضی کشاورزی میلیون هکتار بیابان زایی استان سمنان طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۶۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری

فرشید شبانی با بیان اینکه آفت ملخ موجود در منطقه بومی است اظهار داشت: میانگین جمعیتی این آفت در منطقه هر سال با توجه به وجود کانون‌های آن در منطقه متغیر است و مبارزه با این آفت براساس جمعیت انجام می‌شود.

وی افزود: ملخ مراکشی در منطقه ابواسحاق فلارد (بخشی از مناطق مرتعی و مزارع و باغات) مشاهده شده است.

شبانی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با آفت ملخ مراکشی در منطقه ابواسحاق شهرستان فلارد در سطح ۲۰۰ هکتار انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ هکتار از منطقه لندی شهرستان اردل آلوده به آفت ملخ‌های بومی شاخک بلند شده است.

به گفته شبانی، منطقه آلوده به آفت ملخ در لندی منطقه‌ای جنگلی، پرشیب و غیرقابل دسترس است که کشاورزان با شخم غیرقانونی اقدام به کشت کرده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ملخ‌های محلی و بومی در عرصه‌های جنگلی به صورت عادی وجود دارد و به وسیله سایر عوامل طبیعی تحت کنترل است، اما شخم زدن و تبدیل این عرصه‌ها به زمین‌های کشاورزی موجب افزایش جمعیت آفت شده که برای کشاورزی مضر و خسارت‌زا است.

وی اظهار داشت: در خصوص کمک به کشاورزان منطقه لندی با توجه به تخلف صورت گرفته از سوی کشاورزان باید تصمیم‌گیری شود.

شبانی یادآوری شد: هرچند با توجه به بارش‌ها و اراضی شیب‌دار احتمال تلفات زیاد آفت ملخ در منطقه لندی وجود دارد، اما در صورت گسترش آفت و احتمال خطر سرایت و آلودگی مزارع پایین دست؛ به طور حتم برای مبارزه با آن وارد عمل می‌شویم.

به گفته شبانی، تخریب اراضی جنگلی تخلف به شمار می‌رود و مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری باید متخلفان با هدف حفظ عرصه‌های جنگلی مقابله کند.

وی در خصوص آلودگی سایر مناطق چهارمحال و بختیاری به آفت ملخ افزود: سالانه مبارزه با آفت ملخ بومی و محلی در سطح ۲۰۰ هکتار از شالیزار‌های برنج در منطقه بارز و شوارز لردگان لردگان انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین مبارزه با آفت ملخ بومی در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، مزارع دیم، غلات و حبوبات منطقه ارمند شهرستان خانمیرزا از توابع این استان آغاز شد.

به گفته شبانی، افزون بر این هر سال درمناطق بازفت، صمصامی، شیخ علی خان از توابع شهرستان کوهرنگ مبارزه با ملخ انجام می‌شود که تاکنون گزارشی مبنی به افزایش جمعیت این آفت دریافت نشده است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق دستورالعمل ملخ جزو آفت‌های عمومی است که در صورت افزایش جمعیت با توجه به اشتها و تغذیه زیادی که از سبزینگی گیاه دارد از قدرت تخریب بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید

مبارزه با آفت ملخ در هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: بیشتر آفت‌های ملخ استان در مرحله پورگی و نوزادی قرار دارند و برای جلوگیری از حالت طغیانی کار کانون‌کوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نُرم تعیین شده از سوی سازمان حفظ نباتات وجود بیش از ۱۲ عدد پوره ملخ در یک مترمربع نیاز به مبارزه دارد و کمتر از این میزان اقتصادی نیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند جمعیت ملخ‌های بومی در تمامی مناطق و کانون‌های آلوده استان در حالت طغیانی نیست ولی در برخی مناطق به نرم مبارزه رسیده که مبارزه با آنها باید با دقت و لحاظ کردن مسائل زیست محیطی انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • رعایت عدالت در توزیع اعتبارات استان سمنان/ نذر فرهنگی ترویج شود
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • این دو نوشیدنی چربی‌های شکمتان را ذوب می‌کنند
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !