Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:49:09 GMT

تصاویر ماهواره‌ای خوشایند برای محیط زیست قم

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۶۶۵۱

تصاویر ماهواره‌ای خوشایند برای محیط زیست قم

سید رضا موسوی مشکینی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: پایش داده های ماهواره ای نشان از آبگیری همه تالاب های استان قم و افزایش بیش از چهاربرابری سطح پهنه آب دریاچه نمک داشته که این تغییر قابل توجه است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از تصاویر ماهواره ای و فناوری سنجش از دور برای پایش منابع آبی و اندازه گیری مساحت پهنه های آبی، خاطرنشان کرد: با توجه به تنش شدید کم آبی و بحران پیش رونده گرد و غبار در کشورمان، برنامه ریزی و اقدامات اساسی برای احیای تالاب ها و رودخانه های استان با استفاده از فناوری های نوین بسیار بااهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه طی ماه های گذشته، تالاب های استان بخشی از توان اکولوژیک خود را پس از گذر از خشک‌سالی‌های مستمر بازیافته اند، اظهار داشت: آبگیری دشت‌ها و تالاب‌های قم در کاهش میزان گردوغبار در ماه های گرم سال بسیار مؤثر است.

وی در رابطه با افزایش کمی و کیفی تخصیص حقابه زیست محیطی رودخانه قمرود از سد ۱۵ خرداد نسبت به سال گذشته اظهار امیدواری کرد و گفت: با وجود بارندگی‌های یکی دو سال گذشته، تالاب های استان قم همچنان در معرض خشکسالی قرار دارند و اگر بر اثر غفلت و بی‌توجهی کاملاً خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با بحران جدی گردوغبار مواجه خواهند شد.

تالاب های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و قرار گرفتن در کریدور مهاجرت پرندگان، دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی و گونه های غنی گیاهی و جانوری است./

برچسب‌ها بارندگی ریزگرد قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی ریزگرد قم بارندگی ریزگرد قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را با توجه ویژه به محیط زیست پیرامونی و گسترش جنگل‌های حرا به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد. 

به گزارش شانا، محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل در مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌هاژ مهمی برداشته است.

وی افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی با انجام اقدام‌های لازم و برنامه‌ریزی برای توجه به مسائل محیط زیستی مناطق پیرامونی، بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشته شد.

رئیس اچ‌اس‌ئی مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی نیز یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است و پارسال بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدام‌های شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه ثبت شد.

مسعودنیا همچنین بیان کرد: پارسال بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

وی یادآدر شد: یکی از موارد مهم در حوزه توجه به هوای پاک، اختصاص بیش از ۱۵ هکتار از زمین‌های اطراف شهرستان کنگان (بی‌بی‌حبش) به پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور احداث فضای سبز و پارک کوهستانی است که این موضوع گامی بزرگ با هدف توجه به مسئولیت‌ اجتماعی مناطق پیرامونی است.

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!